
اپل: هرگز از مکالمات سیری برای اهداف تبلیغاتی استفاده نکردهایم

فهرست مطلب
در پی انتشار شایعاتی درباره استفاده از دادههای کاربران سیری برای اهداف تبلیغاتی که پس از توافق ۹۵ میلیون دلاری اپل در یک پرونده حقوقی مطرح شد، این شرکت با انتشار بیانیهای تاکید کرد که هرگز از اطلاعات سیری برای ساخت پروفایلهای بازاریابی استفاده نکرده و این دادهها را در اختیار تبلیغکنندگان قرار نداده است.
به گزارش دیام برد، اپل در بیانیهای که هفته قبل منتشر کرد، به توضیح نحوه عملکرد سیری و چگونگی استفاده از دادهها پرداخته و این شایعات را رد کرده است.
در بخشی از این بیانیه که مستقیماً به این شایعات پاسخ میدهد، آمده است: «اپل هرگز از دادههای سیری برای ساخت پروفایلهای بازاریابی استفاده نکرده، هرگز آن را در دسترس تبلیغات قرار نداده و هرگز آن را برای هیچ هدفی به هیچکس نفروخته است. ما دائماً در حال توسعه فناوریهایی برای افزایش حریم خصوصی سیری هستیم و به این کار ادامه خواهیم داد.»
این تئوری هفته گذشته پس از آن مجدداً مطرح شد که اپل موافقت کرد ۹۵ میلیون دلار برای حل و فصل پروندهای پرداخت کند که در آن مکالمات کاربران توسط دستیار صوتی سیری ضبط و احتمالاً توسط کارمندان شرکت شنیده شده بود.
این در حالی است که توافق اپل مربوط به موضوعی است که گاردین در سال ۲۰۱۹ گزارش کرد. این گزارش نشان داد پیمانکاران انسانی که وظیفه بررسی ضبطهای بینام و ارزیابی فعالسازی عمدی سیری را داشتند، گاهی ضبطهایی از افراد دریافت میکردند که در حال بحث درباره اطلاعات حساس بودند. با این حال، در این پرونده هیچ اشارهای به فروش دادهها برای اهداف بازاریابی نشده است. پس از گزارش گاردین در سال ۲۰۱۹، اپل عذرخواهی کرد و سیاست خود را تغییر داد و در قدم بعدی تنظیمات پیشفرض به گونهای تغییر کرد که ضبط صوتی تعاملات با سیری ذخیره نشود و اعلام شد برای کاربرانی که تمایل به اشتراکگذاری ضبطها دارند، این ضبطها با پیمانکاران شخص ثالث به اشتراک گذاشته نخواهد شد.
با این حال، گزارشهای مربوط به این توافق نشان میدهد که در پروندههای قبلی مانند پروندهای در سال ۲۰۲۱، برخی از شاکیان ادعا کردهاند که پس از ذکر نام برندهایی مانند «Olive Garden»، «Easton bats»، «Pit Viper sunglasses» و «Air Jordans»، تبلیغات محصولات مرتبط به آنها نمایش داده شده که آن را به دادههای سیری نسبت دادهاند.
بیانیه اپل در این رابطه اشاره کرده است که: این شرکت ضبط صوتی تعاملات با سیری را نگهداری نمیکند مگر اینکه کاربران به صورت مشخص برای کمک به بهبود سیری این اجازه را داده باشند و حتی در این صورت نیز، این ضبطها صرفاً برای همین هدف استفاده میشوند. کاربران میتوانند به راحتی در هر زمان از این ویژگی خارج شوند.
ماجرا چیست؟
پس اگر اپل (و فیسبوک، گوگل و دیگران) راست میگویند، چرا بعداً تبلیغات چیزی را میبینیم که درباره آن صحبت کردهایم؟
برای پاسخ به این سوال، توضیحات دیگری وجود دارد. تحقیقی در سال ۲۰۱۸ شواهدی در رابطه با شنود از طریق میکروفون موبایل پیدا نکرد اما مشخص کرد برخی اپلیکیشنها مخفیانه فعالیتهای روی صفحه کاربران را ضبط و برای اشخاص ثالث ارسال میکردند.
شبکههای تبلیغاتی همچنین دادههای افراد متصل به یک شبکه یا حاضر در یک مکان را ردیابی میکنند، بنابراین حتی اگر یک نفر عبارتی را جستجو نکرده باشد، ممکن است فرد دیگری این کار را کرده باشد. آنها میتوانند دادهها را از دلالهایی خریداری کنند که حجم زیادی از اطلاعات مکانی دقیق و سایر اطلاعات را از اپلیکیشنهای موجود در تلفن شما جمعآوری میکنند، و هم گوگل و هم فیسبوک دادههای شرکتهای دیگر را برای ساخت پروفایلهایی بر اساس عادات خرید و سایر اطلاعات شما دریافت میکنند.

مطالب پیشنهادی
