پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

گزارش همایش فناوری و تبلیغات؛ از قوانین فرسوده تا کم‌رنگ شدن رقابت و ناتوانی در برنامه‌ریزی بلند‌مدت

الهه صالحی الهه صالحی
15 آذر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گزارش همایش فناوری و تبلیغات؛ از قوانین فرسوده تا کم‌رنگ شدن رقابت و ناتوانی در برنامه‌ریزی بلند‌مدت
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فعالان و متخصصان حوزه تبلیغات در پنل تجربه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی که در همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی برگزار شد، تلاش کردند تا چالش‌های موجود در این حوزه را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. آنها ناتوانی کسب‌وکارها برای برنامه ریزی به دلیل شرایط ناپایدار اقتصادی، کم‌رنگ شدن رقابت و قوانین فرسوده را از اصلی‌ترین چالش‌های این روزهای صنعت تبلیغات دانستند. این همایش در حاشیه نمایشگاه تبلیغات که از ۱۳ تا ۱۶ آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی دایر است برگزار شد.

به گزارش دی‌ام برد، صفا صیرفی، مدرس برجسته حوزه تبلیغات در ابتدای این پنل در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اوضاع صنعت تبلیغات ایران چگونه است و چه اتفاقاتی می‌توانند روی آن تاثیر منفی بگذارند، گفت: «در تلاطم‌های اقتصادی، کاهش تبلیغات و کاهش سفارش‌های آگهی اولین اتفاقی است که رخ می‌دهد. با یک نوسان کوچک در قیمت دلار، تولید کنندگان تبلیغات را متوقف می‌کنند چون ترجیح می‌دهند با هزینه آن، مواد اولیه بخرند و با فروش محصول خود به قیمت گران‌تر، سود کنند.»

او ادامه داد: «این را در نظر بگیرید که وضعیت اقتصادی ثبات موردنظر تولیدکنندگان را ندارد و آنها ناچارند بسیار مه آلود و آرام حرکت ‌کنند و برنامه‌ریزی‌ها بسیار کوتاه مدت شده است؛ حتی این روزها می‌بینیم که اغلب تبلیغ‌دهندگان، از کسب‌وکارهای تولید کننده محصول نیستند و بیشتر کسب‌وکارهایی تبلیغ سفارش می‌دهند که در حوزه مالی فعالیت دارند یا به نوعی به مردم وام و اعتبار می‌دهند.»

گزارش همایش فناوری و تبلیغات؛ از قوانین فرسوده تا کم‌رنگ شدن رقابت و ناتوانی در برنامه‌ریزی بلند‌مدت 1

صدری: رقابت کم‌رنگ شده است

منوچهر صدری، مدیر اجرایی تپسل نیز در ادامه این پنل گفت: «ما در تپسل مجری بیش از ۷۵ درصد ظرفیت تبلیغاتی اپلیکیشن‌های ایرانی و ۵۰ درصد فضاهای تبلیغاتی وب‌سایت‌های ایرانی هستیم و می‌توانیم از زاویه دید تبلیغات دیجیتال به صنعت تبلیغات نگاه کنیم. فعالیت ما در تپسل محصول سرعت گردش پول و درآمد ناخالص ملی است و طبیعتا اتفاقات چند سال گذشته در کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است.»

او ادامه می‌دهد: «در کنار رویدادهای اجتماعی که فعالیت مارا متاثر کرده است، روندی درسال‌های گذشته پیش‌رفته که حاصل آن کاهش رقابت در بازار بوده است و این مسئله اثر مستقیم خود را روی سرمایه‌ای که وارد صنعت تبلیغات می‌شود، نشان داده است.»

صدری با اشاره به اینکه در دنیا تبلیغات آنلاین در حال گرفتن سهم بیشتری از صنعت تبلیغات هستند، می‌گوید: «ما از این نظر خوش‌شانس بوده‌ایم و هرچند که این موضوع در ایران کم‌رنگ‌تر از دنیا است، اما به هرحال تبلیغات دیجیتال در ایران نیز رو به رشد است و بخشی از رشدی که ما هم تجربه کرده‌ایم به همین دلیل بوده است؛ اما در برخی دیگر از پارامترها همچنان عقب بوده‌ایم.»

مدیر اجرایی تپسل می‌گوید: «در نهایت چیزی که کسب‌وکاری شبیه به ما که مبتنی بر دانش و تکنولوژی است را تحت تاثیر قرار می‌دهد، موضوع برنامه‌ریزی است. ما به طور روزانه با چالش‌های زیادی برای برنامه‌ریزی طولانی مدت روبرو هستیم چون مشتریان‌مان هم دقیقا همین چالش را دارند.»

او ادامه می‌دهد: «درنتیجه تلاش می‌کنیم با نظم بیشتری پیش برویم تا کمتر اسیب ببینیم چون به نظر می‌رسد همچنان با این بالا و پایین‌ها مواجه خواهیم بود و هنوز دورنمای روشنی از اینکه قرار است چه بهبودی در اقتصاد رخ دهد، نداریم و برنامه‌های بلند مدت و جاه‌طلبانه در فضای تکنولوژی از ما گرفته شده است.»

گزارش همایش فناوری و تبلیغات؛ از قوانین فرسوده تا کم‌رنگ شدن رقابت و ناتوانی در برنامه‌ریزی بلند‌مدت 2

کمالی: با تورم قوانین مواجهیم

نوید کمالی، کارشناس حوزه تبلیغات در ایران با اشاره به چالش‌ها و آسیب‌های صنعت تبلیغات در ادامه این پنل می‌گوید:‌ «اگر بخواهیم به اصلی‌ترین چالش‌های حوزه تبلیغات ایران اشاره کنم بدون شک، رگولاتوری و تبلیغات اولین چالش موجود است. ما در ایران بیشتر از ۱۱ هزار قانون داریم؛ قوانینی که از دوره مشروطه وضع شده و باطل نشده‌اند. این تورم قوانین باعث شده است که پویایی از سیستم‌ قوانین ما گرفته شده و این سیستم پاسخ‌گوی مسائل روز نباشند.

او با اشاره به اینکه قوانین پایه در حوزه تبلیغات به ابتدای انقلاب اسلامی بازمی‌گردد، می‌گوید: «امروزه نهادهایی هستند که در حوزه تبلیغات تخصصی ندارند اما در این کار مداخله می‌کنند. آسیب این رفتار، چالش در نظم موجود است و نارضایتی که در یک سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم و تا وقتی که متخصصان تبلیغات در تعامل با مجلس نباشند نیز قوانین به روز نخواهند شد.»

او در ادامه تاکید کرد که عدم آموزش مدیریت بحران به فعالان صنعت تبلیغات یکی دیگر از چالش‌های اساسی این حوزه دانست.

امضای پنل تفاهم‌نامه برای شکوفاسازی بنگاه‌های اقتصادی

در روز دوم همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی  علاوه بر برگزاری این پنل تفاهم‌نامه‌ای با هدف شکوفاسازی بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از فناوری‌های نوین به امضا رسید و علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشی از آن اشاره کرد: «تبلیغات وظیفه دارد سطح مصرف مردم را افزایش دهد و دبیرخانه دفتر خدمات کسب‌وکار به دنبال این است که شرکت‌های خصوصی وارد شوند و به گسترش این بازار کمک کنند و اگرچه با ظهور فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی، تبلیغات دیجیتال قدیمی به نظر می‌رسد، اما مدت‌هاست که تبلیغات محیطی به بستر اینترنت راه یافته‌اند. جای رشد نیز برای پلتفرم‌های داخلی بسیار محسوس است.»

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک