جای خالی شرکتهای بازاریابی و تبلیغات در نمایشگاه بازاریابی و تبلیغات
فهرست مطلب
بیستمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در تهران و در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی برگزار شد. برخلاف عنوان نمایشگاه و آنچه تصور میشد، اکثر غرفههای نمایشگاه را شرکتهای تولیدکننده هدایا و پکیجهای تبلیغاتی و خدمات چاپی تشکیل داده و آژانسهای تبلیغاتی و مشاوره برندینگ حضور بسیار کمرنگی در نمایشگاه دارند. این موضوع، باعث به راهافتادن موج بزرگی از انتقادات به سوی برگزارکننده شده است.
به گزارش دیام برد، بیستمین نمایشگاه بینالمللی تبلیغات و بازاریابی در تهران و در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی برگزار شد. طبق آنچه از عنوان نمایشگاه پیداست، انتظار میرفت افراد فعال و بهنام حوزه بازاریابی، آژانسهای بزرگ تبلیغاتی و برندینگ، شرکتهای مارتک و سازمانهای تحقیقات بازار نیز در آن حضور فعالی داشته باشند؛ اما بهمحض مراجعه به اولین سالن نمایشگاه با چیزی برخلاف انتظارتان مواجه میشوید. بیش از نیمی از غرفههای این نمایشگاه را شرکتهای تولیدکننده هدایا و پکیجهای تبلیغاتی تشکیل دادهاند و در رتبه بعدی، شرکتهای خدمات چاپی و دستگاههای چاپ قرار دارند. با اغماض میتوان رتبه آخر را به پنلهای تبلیغاتی و آژانسهای مشاوره و تحقیقات بازار اختصاص داد. اما این موضوع فقط مربوط به سالن اول نیست و در سالن بعدی نیز تغییر قابلتوجهی رخ نمیدهد.
برگزاری نمایشگاهی برای ارائه پکیجهای سازمانی بهخودیخود مشکلزا نیست؛ اما آنچه موجب اعتراض برخی از شرکتکنندگان شده، عدم تناسب محتوای نمایشگاه امسال با عنوان آن است. به طور مثال بیشک میتوان یکی از شگفتیهای نمایشگاه امسال را غرفهای دانست که سرتاسر آن را کارتهای عروسی پر کرده بود.
شرکتکنندگان نمایشگاه را میتوان به دو گروه تقسیمبندی کرد. گروه اول عدهای از صاحبان کسبوکارها و مدیران منابع انسانی هستند که برای خرید اقلام تبلیغاتی، هدایای سازمانی و پکیجهای نوروز به نمایشگاه آمدهاند و راضی هم از آن خارج میشوند؛ گروه دوم، مدیران و فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات هستند که برای سر زدن به غرفههای بازیگران حوزه بازاریابی و تبلیغات مراجعه کردهاند اما محتوای نمایشگاه را مغایر با عنوان آن دانسته و درباره آن ابراز ناامیدی میکنند.
نکته دیگر این که بررسیهای دیام برد نشان داده که هر دو گروه در یک موضوع اتفاقنظر دارند: نمایشگاه در زمینه تبلیغات و اطلاعرسانی عملکرد ضعیفی داشته است. در ادامه این گزارش نظر و دیدگاه برخی از غرفهداران و شرکتکنندگان نمایشگاه آورده شده است.
اکثر افراد شرکتکنندگان مدیران منابع انسانی هستند
امیرعلی حبشی زاده مدیر توسعه کسبوکار و مدیر محصول مجموعه سنجاپ (یکی از غرفههای حاضر) با اعلام نارضایتی از نمایشگاه عنوان کرد: «نمایشگاه از کیفیت راضیکنندهای برخوردار نیست چرا که در کل دو سوله و ۴ سالن در اختیار غرفهداران قرار گرفته است. تعداد غرفهداران بسیار کم بوده و اکثر آنها نیز مربوط به هدایای سازمانی، سررسید و چاپ هستند. این نمایشگاه با عنوان خود یعنی نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی و برندسازی زمین تا آسمان متفاوت است. شخصاً تمایل داشتم که چند آژانس مطرح و شرکتهای مارتک نیز حضور داشته باشند. بهطورکلی و طبق شنیدهها، نمایشگاه نسبت به پارسال افت کرده است. تبلیغات محیطی نمایشگاه بسیار کم تعداد و بیکیفیت بوده در سطح مجازی نیز تبلیغات مؤثری صورت نگرفته.»
او در رابطهبا بازدیدکنندگان نمایشگاه ادامه داد: «شاید حدود ۳۰ درصد از شرکتکنندگان در نمایشگاه، در صنعت بازاریابی و مارکتینگ فعال بوده و حدود ۷۰ درصد مخاطب و به دنبال همان شرکتهای هدایای سازمانی و چاپی هستند. به عبارتی اکثر افراد شرکتکننده را مدیران منابع انسانی یا مدیران داخلی سازمانها تشکیل داده است.»
جای خالی شرکتهای بزرگ، بسیار حس میشد
علیرضا کاظمزاده کارشناس ارشد بازاریابی در پاسخ به این سؤال که نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی کردید به دیام برد گفت: «نمایشگاه مانند هر سال جای پیشرفت داشت و رسانههای تبلیغاتی بهاندازهای که باید، دررابطهبا آن فعال نبودند. در عنوان این نمایشگاه نام حوزههای متنوعی مانند تبلیغات، برندسازی و بازاریابی ذکر شده اما بیشتر، شرکتهای فعال در توزیع هدایا، پکیجهای سازمانی و تبلیغاتی، خدمات چاپی و ماشینهای چاپ در آن حضور داشتند و جای خالی شرکتهای بزرگ دیجیتال مارکتینگ و مشاوره بازاریابی بسیار حس میشد.»
او ادامه داد: «علیرغم آن که این نمایشگاه، بینالمللی است؛ اما حضور شرکتهای خارجی احساس نمیشد. البته که شرکتهای حاضر، تجربههای بینالمللی داشتند و آن را ارائه میدادند؛ اما از حضور مؤثر شرکتهای خارجی خبری نبود. انتظار میرود در نمایشگاهی که دررابطهبا تبلیغات و برندسازی است، خلاقیتهای بیشتری بکار رود.»
کاظمزاده با اشاره به اینکه ظرفیت نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته، گفت: «در مقایسه با سال گذشته ظرفیت نمایشگاه حدود دو الی سه برابر بیشتر شده اما شرکتهای فعال الزاماً بیشتر نشدهاند. سال گذشته حدود ۱۶۰ شرکت در نمایشگاه حاضر بودند؛ اما امسال تعدادشان بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ گزارش شده است. در کنار همهٔ این انتقادات، شرکتهایی با محصولات و ایدههای جذاب بهویژه در حوزه BTL نیز در نمایشگاه حضور داشتند.»
شعبهٔ دیگری از خیابان ظهیرالاسلام
مهدیس یگانه اجرای نمایشگاه را کاملاً متفاوت با موضوع آن دانست و ادامه داد: «نمایشگاه بهجای تمرکز بر تبلیغات و بازاریابی، به شعبه دیگری از خیابان ظهیرالاسلام تبدیل شده است. اکثر شرکتهای حاضر، شرکتهای تبلیغاتی و چاپ هستند. شخصاً چون در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال هستم به دنبال شرکتهایی مانند یکتانت و مشابه آن بودم؛ اما چیزی پیدا نکردم. در کل به نظرم نمایشگاه نیاز مهمی را پاسخگو نیست و موج مناسبی برای کامیونیتی مارکتینگ ایجاد نمیکند. نمیتوان زحمت برگزارکنندگان نمایشگاه را نادیده گرفت؛ اما لازم است تا به سلیقه مخاطبان اهمیت بیشتری داده شود.»
غرفهها نسبت به سال گذشته مرتبطترند
آقای تاجیک مدیرعامل مجموعه میزبان اساماس با اشاره به مرتبطتر شدن غرفهها نسبت به سال گذشته به دیام برد گفت: «کیفیت نمایشگاه امسال کمی افت کرده؛ چراکه تبلیغات محیطی و بخش اطلاعرسانی آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. سال گذشته تعداد تبلیغات محیطی بسیار بالاتر بود؛ اما الان تنها تعداد محدودی بیلبورد حمایتی که توسط برندهای حاضر در نمایشگاه تهیه شده، در خیابان وجود دارد. در کنار این معایب اما اینکه افتتاحیه نمایشگاه در روز جمعه برگزار شد، تأثیر به سزایی در میزان بازخورد داشت.»
او ادامه داد: «علیرغم اینکه تعداد سالنها نسبت به قبل کمتر شده اما غرفههایی که امسال در نمایشگاه حضور دارند نسبت به سال گذشته بهتر و مرتبطتر شدهاند.»
در کنار همه این انتقادات، شرکتکنندگانی هم بودند که از نمایشگاه اعلام رضایت کردند. بهعنوانمثال یکی از بازدیدکنندگان به دیام برد گفت: «من مدیر یک شرکت فولاد ابزار هستم و به طور اتفاقی در این نمایشگاه شرکت کردم. از نمایشگاه رضایت زیادی دارم چرا که هر سال دغدغه تهیه هدایای عید نوروز کارمندان برای ما وجود داشت و الان با جمعآوری کاتالوگها، این دغدغه برطرف شد.»
او ادامه داد: «تنها مشکل این نمایشگاه تبلیغات ضعیف آن است که باید به طور گستردهای انجام میشد. بسیاری از مدیران مانند اینجانب، از حضور همچنین نمایشگاهی اطلاع ندارند.»
بنابراین این نمایشگاه را میتوان برای افرادی مناسب دانست که بیشتر به دنبال تهیه هدایای سازمانی و پکیجهای تبلیغاتی یا خدمات و دستگاههای چاپی هستند و میتوان ادعا کرد که نمایشگاه بهخوبی میتواند پاسخگوی آنان باشد. اما مدیران ارشد برندها که به دنبال آژانسهای تبلیغاتی، مشاور مارکتینگ، خدمات B2B و دیگر موضوعات بازاریابی هستند احتمالاً از این نمایشگاه ناامید و دستخالی بر میگردند. آنچه از نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی انتظار میرود آن است که تبلیغات گسترده و اطلاعرسانی مناسب را در اولویت خود قرار دهد.
نمایشگاه تبلیغات از ۲۳ آذر شروع شده و تا ۲۶ آذر ادامه دارد.