پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار برندینگ

گزارش بهترین برندهای جهانی ارائه شد؛ رشد برندهای جهان کند شده است

الهه صالحی الهه صالحی
4 آذر 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گزارش بهترین برندهای جهانی ارائه شد؛ رشد برندهای جهان کند شده است
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گزارش بهترین برندهای جهانی ۲۰۲۳ که توسط Interbrand منتشر شده است، نشان می‌دهد که بسیاری از برندهای برتر جهان در وضعیت کندی قرار دارند. نرخ رشد ارزش کل برندها در جدول، پس از افزایش چشم‌گیر در سال گذشته به شدت کاهش یافته است. ارزش کلی برند در سال جاری میلادی با افزایش ۵.۷٪ نسبت به افزایش ۱۶٪ در سال قبل در مجموع افت کرده و به مجموع ارزش برند $۳.۳ تریلیون دلار رسیده است (که در سال ۲۰۲۲، $۳.۱ تریلیون دلار بود). اینتربرند دلیل این اتفاق را نداشتن دیدگاه، رهبری ضعیف برند و پیش‌بینی نادرست آینده می‌داند.

به گزارش PR news ، گونزالو بروخو، مدیر عامل جهانی Interbrand در این رابطه می‌گوید: پس از چند سال رشد قوی برندها، وارد دوره‌ای از کندی شده‌ایم، و جدول امسال نشان می‌دهد که رشد متوسطی در ارزش کل برند داریم. به نظر می‌رسد که کسب‌وکارهایی که ارزش برند خود را افزایش داده‌اند، از جمله Airbnb ، LEGOو Nike همگی از روتین معمول و همیشگی خود خارج شده و تلاش کرده‌اند تا نقش معنادارتری را در جامعه و زندگی مصرف‌کنندگان ایفا کنند.

به گفته او با ادامه مواجهه با چالش‌های اقتصادی و جهانی به تحلیل بهتر کسب‌وکار و مدیریت بهتر برند برای فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری در آینده نیاز داریم. آن دسته از مدیرانی که می‌توانند با موفقیت برند خود را به روی گروه مخاطبان بزرگ‌تری باز کنند، رشد خواهند کرد.

اپل، صدرنشین ۱۱ ساله

دو دهه تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که به نیازهای متنوع‌تری از مشتریان پاسخ می‌دهند، اغلب در بالای جدول ارزش برند قرار می‌گیرند  و تقریباً ۵۰٪ از ارزش کل در اختیار آنها است. علاوه بر این، آمار نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که در چندین حوزه مختلف فعالیت دارند، پایدارتر هستند، رشد درآمد اصلی بیشتری دارند، سودآورتر هستند و برند آنها بیشتر رشد می‌کند.

این شرکت‌ها در واقع بیشتر از اینکه روی محصول تمرکز کنند، روی خود برند تمرکز می‌کنند و قادرند که با ارائه تنوع بیشتر به نیازهای بیشتری از مشتریان پاسخ دهند.

منفردی ریکا، مدیر ارشد استراتژی جهانی Interbrand، گفت: یک برند مانند اپل دیگر نمی‌تواند به یک حوزه خاص تعلق داشته باشد. اپل در دسته‌های مختلف رقابت می‌کند.  این استراتژی اپل به این برند اجازه داده است که برای یازدهمین سال پیاپی در صدر جدول Best Global Brands قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که برند اپل برای یازدهمین سال متوالی همچنان صدرنشین این جدول است و اولین برندی است که به ارزش بالای نیم تریلیون دلار رسیده است.

گزارش بهترین برندهای جهانی ارائه شد؛ رشد برندهای جهان کند شده است 1

مایکروسافت سر‌دمدار بیشترین رشد ارزش

اما بالاترین رشد ارزش برند در سال ۲۰۲۳ با بیشتر از ۱۴ درصد رشد به برند مایکروسافت تعلق دارد. کتلین هال، رئیس اجرایی برند شرکت مایکروسافت در رابطه با این موضوع گفته است که این برند افتخار می‌کند که با رشد مداوم خود توانسته است که در رتبه‌بندی بهترین برندهای جهانی  حضور داشته است. به گزار دی‌ام برد احتمالا این رشد ناشی از پیشرفت‌های این کمپانی و موتور جستجویش در عرصه هوش مصنوعی بوده است.

هال همچنین اشاره کرده است که به دلیل با Activision Blizzard، موقعیت برجسته‌ای که در حوزه هوش مصنوعی داریم، و تعهد مداوم ما به ایجاد تأثیر مثبت در جامعه سبب شده است تا مردم به برند ما اعتماد کرده و به آن امیدوار باشند.

سریع‌ترین رشد: Airbnb

ایربی‌ان‌بی (Airbnb) امسال به عنوان برترین برند در حال رشد با افزایش ارزش +۲۱.۸٪ شناخته شد. علاوه بر این، جایگاه این برند در جدول نیز هشت پله رشد کرد. به نظر می‌رسد که افزایش قابل توجه ارزش این برند به دلیل سرمایه‌گذاری اساسی روی این برند و چشم‌انداز عالی آینده مالی آن باشد. درآمد این برند در سال ۲۰۲۲  نسبت به ۲۰۲۱ حدودا ۴۰٪ افزایش یافت و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ نیز نسبت به ۲۰۲۲ حدودا ۱۳ ٪ افزایش یابد.

غوغای صنعت خودرو و برندهای لاکچری

ارزش برندهای خودرو نیز در سال ۲۰۲۳ حدودا ۹درصد افزایش پیدا کرد. ب‌ام‌و برای اولین بار به ده برند برتر این جدول راه پیدا کرد و برندهای پورشه (رتبه ۴۷ جدول)، هیوندا (رتبه ۳۲ جدول) و فراری (رتبه ۷۰ جدول) همگی با نرخ رشد دو رقمی خود تبدیل به برندهایی شدند که در این سال رشد بسیار سریعی داشتند.

تسلا نیز جایگاه خود را در جدول امسال حفظ کرد (رتبه دوازدهم)، اما نرخ رشد آن کمترین نرخ رشد بین برندهای خودرو بود و ارزش برند آن تنها ۴ درصد افزایش پیدا کرد و این در حالی‌ بود که برندهایی مانند بی‌ام‌و و مرسدس به ترتیب ۱۰.۴ درصد و ۹.۵ درصد رشد کردند.

صنعت لاکچری از رکورددارهای رشد برند بود. برند هرمس (جایگاه ۲۳ در جدول) و دیور (جایگاه ۷۶) به ترتیب ۱۰.۲ و ۸.۴ درصد رشد کردند.

 

 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

فرهاد میرولی زاده
فرهاد میرولی زاده

این گزارش از جالبترین گزارشایی بود که تا حالا منتشر کردید.
ممنون از تیم خوب دی ام برد و خانم صالحی

اسمارتک