بررسی آخرین چالشهای مارکترهای اپلیکیشنهای ایرانی در رویداد مشترک یکتانت و کافهبازار
فهرست مطلب
به گزارش دیامبرد، روز ۵شنبه ۲۰ اردیبهشت رویداد «رشد در بازار اپلیکیشنها با بهرهگیری از ظرفیتهای بازار» با همراهی «یکتانت» و «کافهبازار» برگزار شد. در این رویداد که با حضور شهرزاد سالمی، مدیر توسعه کسبوکار خارجی یکتانت، محمد تکلو، مدیر محصول ارشد کافهبازار، هادی مرادی موسس رسانه دیامبرد، دانا عنایتی، مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال گروه اسنپ و مهدی خانی، مدیر ارشد فروش کافهبازار برگزار شد، فعالان حوزه اپلیکیشن، مسائل و موانع رشد این بازار را بررسی کرده و به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.
در ۵ سال گذشته کمپینهای موبایلی ۵۰ درصد رشد کردند
شهرزاد سالمی، مدیر توسعه کسبوکار خارجی یکتانت، به اهمیت توسعه اپلیکیشنهای موبایلی پرداخت و در ارائه خود گفت: «اهمیت توجه به موبایل برای توسعه اپلیکیشنها بر کسی پوشیده نیست. امروز ۹۰ درصد ترافیک وب ایران از موبایل میآید. ۸۶ درصد جستوجوهای محلی در نهایت منجر به این میشود که شخص طی ۲۴ ساعت به آن محل سر بزند. ارزیابیهای ما نشان میدهد اکنون هر ایرانی به طور متوسط ۳ ساعت در روز با موبایل سپری میکند و بیش از ۸۰ میلیون کاربر فعال موبایل داریم.»
او اضافه کرد: «در ۵ سال گذشته کمپینهای موبایلی ۵۰ درصد رشد کنند. در دنیا نیز سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه تبلیغات اپها میشود و کاربران موبایل سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار اپ دانلود میکنند.»
به گفته مدیر توسعه کسبوکار خارجی یکتانت، این شرکت امسال به سمت اجرای ایدهای مشابه UAC حرکت خواهد کرد.
در کافهبازار روزانه ۱۰ میلیون جستوجو انجام میشود
محمد تکلو، مدیر محصول ارشد «کافهبازار» در ارائه خود گفت: «در بازار علاوه بر فراهم کردن فضای رشد ارگانیک، ظرفیت تبلیغات را در اختیار توسعهدهندهها قرار دادهایم. کسبوکارهای جدید میتوانند رشد خود را شدت دهند و به کسبوکارهای قدیمیتر کمک میکنیم به رشد پایداری برسند.»
تکلو در بخش دیگری از سخنرانی خود بیان کرد: «از زمستان ۹۷ تبلیغات در بخش جستوجوی بازار شروع شد. با استفاده از آن اپلیکیشن شما در اولین صفحه نتایج جستوجوی کاربر بر اساس کوئری نمایش داده میشود. این بخش اهمیت زیادی دارد چون در مورد روزانه ۱۰ میلیون جستوجو صحبت میکنیم. این عدد بیش از ۶۰ درصد سهم نصب کاربرهاست پس اهمیت دارد.»
این مدیر کافهبازار در مورد جدیدترین سرویس تبلیغات این فروشگاه گفت: «سرویس تبلیغات هوشمند بازار است که مثل یک متخصص مارکتینگ عمل میکند.»
پنل گفتگوی وضعیت اپلیکیشنها در ایران
در ادامه رویداد، مدیران حوزه بازاریابی اپلیکیشن در یک پنل، با راهبری هادی مرادی، موسس رسانه دیامبرد به بررسی چالشهای این حوزه پرداختند.
ترکرهای ایرانی هنوز به بلوغ نرسیدهاند
سپیده پناه، مدیر ارشد بازاریابی صرافی «تبدیل» در این پنل در مورد مشکلات بازاریابی اپلیکیشن در ایران گفت: «در ایران ترکرها هنوز به بلوغی که باید نرسیدهاند. همچنین اپمارکتینگ به بلوغ وبمارکتینگ نرسیده است. علاوه بر این تبلیغات Retargeting هم نداریم و دادهها هم میتوانند خیلی بهتر باشند.»
او همچنین درباره کاربران اپل در ایران گفت که اپلیکیشنی برای این سگمنت از کاربران توسعه ندادهاند و تحریمها و همچنین ممنوعیت واردات گوشی موبایل از عوامل این تصمیم است اما نسخه PWA برای این کاربران در دسترس است. مدیر بازاریابی صرافی تبدیل درباره چالشهایی که با ادنتوورکها و اپاستورهای ایرانی دارند گفت که ما با کمبود دادهها و اطلاعات در دشبوردهای این ابزارها مواجهیم و بعنوان مارکتر به دادههای مفصلتری نیازمندیم.
نمایش تبلیغ در نتایج جستجو در بازار بیش از حد است
دانا عنایتی، مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال گروه اسنپ یکی دیگر از شرکتکنندگان این پنل بود که گفت: «ترکرهای ایرانی یک سری آپشنها را ندارند. از لحاظ هزینهای، ترکرهای خارجی حتی با دلار هم ارازنتر هستند. مهمترین مشکل ترکرهای ایرانی، یکپارچه (integrated) نبودن آنهاست.»
عنایتی از نمایش تعداد زیاد تبلیغات در بخش جستوجو نیز انتقاد کرد و گفت: «وقتی مثلا اسنپ را در کافه بازار سرچ میکنید تعداد زیادی اپلیکیشن نمایش داده میشود و آن پایین مثلا در جایگاه ششم اسنپ را میبینیم. در حالی که در اپ استورهای خارجی مانند گوگلپلی این تعداد یک یا نهایتا دو تاست.» او همچنین به موضوع شفاف نبودن الگوریتم ASO در کافهبازار اشاره اشاره کرد و عنوان داشت که لازم است تا داکیومنتی درباره منطق بهینهسازی اپلیکیشنها در نتایج جستجوی اپاستورهای ایرانی تدوین و منتشر شود.
بازار مارتک ایران نیازمند سرمایهگذاریست
در ادامه پنل، مهدی خانی، مدیر ارشد فروش کافهبازار گفت: «کافهبازار برای نمایش تبلیغات یک کف قیمت دارد که سالهاست بالا نرفته است. این کف قیمت برای اپلیکیشنها ۲ هزار تومان است و با توجه به سیاست حمایتمان از بازیسازان، این رقم برای آنها 750 تومان است.» او همچنین درباره صحبتهای عنایتی و پناه درباره بازار گفت که قطعا به دنبال بهبود تجربه کاربر و توسعهدهندگان هستند و با مطالعه رفتار کاربران و اپاستورهای خارجی در حال بروزرسانیاند و از این که از لحاظ امکانات موردانتظار با گوگل پلی مقایسه میشوند خوشحال است.
او به مسئله فقدان سرمایهگذاری در بازار مارتک ایران اشاره کرد و معتقد بود که بلوغ ابزارهایی مانند ترکرها نیازمند تزریق سرمایه به این بازار است.
وی درباره تعداد تبلیغات نمایشدادهشده در نتایج جستجوها در بازار گفت که براساس آمار موجود در بازار (که بزودی گزارش سال این مجموعه نیز منتشر خواهد شد) نمایش تبلیغات در نتایج جستجوی این اپ استور، موجب افزایش نصب تبلیغدهندهها میشود، نه کاهش نصب اپلیکیشنی که کاربر از طریق سرچ به دنبال آن بوده و برای مثال تنها ۳ درصد از کاربرانی که اسنپ را جستجو کردهاند و تبلیغات هم دیدهاند، اپلیکیشن اسنپ را نصب نکرده بودند.
تبلیغ در دیوار از معدود تبلیغات لوکیشنمحور در ایران است
محمد زابلیان، راهبر محصول یکتانت، نیز در این پنل گفت: «ظرفیت نمایش تبلیغات در اپلیکیشنهایی مانند آپ و دیوار وجود دارد ولی خیلی استفاده نمیشود چرا که جدید هستند. با توجه به اینکه دیوار اپلیکیشنی است که قشر زیادی از مردم از آن استفاده میکنند میتواند گزینه خوبی باشد. تبلیغات دیوار به دلیل امکان نمایش لوکیشنبیس برای کسبوکارها جذاب و نوع جدیدی از تبلیغ در ایران است. از نظر ظرفیت روی این اپلیکیشنها خیلی مشکل نداشتیم ولی از نظر جایگاه و نمایش تبلیغ خیلی بیشتر میتوانیم کار کنیم.»