ایونت مارکتینگ یا بازاریابی از طریق رویداد چیست و چطور باید اجرا شود؟
فهرست مطلب
در دنیای رقابتی امروز همه صاحبان کسبوکارها و بازاریابان، به دنبال بهترین استراتژیهای بازاریابی بوده و تحقیقات بسیاری برای تخصیص مقدار بودجه این استراتژیها صورت گرفته است. بر همین اساس یک مطالعه نشان داده که ایونت مارکتینگ، ۲۱ درصد از بودجه بازاریابی کسبوکارها را اشغال میکند که به معنای صرف هزینه، زمان و تلاش بسیار برای برگزاری ایونت تبلیغاتی است.
بنابراین در ادامه این محتوا به توضیح چیستی ایونت مارکتینگ که یکی از روشهای BTL در مارکتینگ است، اهداف، ویژگیها و نکاتی برای موفقیت در این روش بازاریابی میپردازیم:
ایونت مارکتینگ چیست؟
ایونت مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی است که با برنامهریزی، سازماندهی و اجرای یک رویداد، برای تبلیغ برند، محصول یا خدمت مورد استفاده قرار میگیرد. رویدادها میتوانند به صورت حضوری یا غیر حضوری برگزار شوند و کسبوکارها به عنوان میزبان، شرکتکننده، غرفهدار یا حامی مالی رویداد در آن حضور پیدا میکنند.
اگر بازاریابی از طریق رویداد به درستی انجام شود، میتواند کانالهای بازاریابی بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال Dunkin’ Donuts با برگزاری ایونت آنلاین Valentine’s Day توانست آگاهی از برند ایجاد کرده، تعامل را افزایش داده و مشتریان خود را آموزش دهد. در حقیقت این رویداد زنده با ساخت هیجانانگیز کیک عروسی غول پیکر با تم دونات به پایان رسید که نتایجی همچون 43000 بازدید را با خود به همراه داشت.
اهداف بازاریابی از طریق رویداد
بازاریابی رویداد یک رویکرد استراتژیک برای دستیابی به چندین هدف مهم برای یک برند یا کسبوکار است که در ادامه به توضیح آنان میپردازیم:
آگاهی از برند را افزایش میدهد
یکی از اهداف اصلی برگزاری ایونت تبلیغاتی، ایجاد آگاهی از برند با نمایش محصولات، خدمات یا هویت کلی برند به مخاطبان هدف است. با سازماندهی و شرکت در رویدادها، کسبوکارها میتوانند به طور موثر برند خود را تبلیغ کرده و آگاهی از برند را در بین مشتریان بالقوه افزایش دهند.
سایر مطالب برندینگ را در اینجا بخوانید:
در تولید Lead تاثیرگذار است
رویدادها فرصتی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا با مشتریان بالقوه در سطح شخصیتر درگیر شده، اطلاعات تماس آنها را جمعآوری کرده و تعاملاتی را آغاز کنند که ممکن است به فروش در آینده منجر شود. با به دست آوردن سرنخها در رویدادها، شرکتها میتوانند پایگاه مشتریان خود را گسترش داده و شانس خود را برای تبدیل این سرنخها به مشتریان وفادار افزایش دهند.
نقش مهمی در افزایش فروش دارد
کسبوکارها میتوانند با ایجاد یک تجربه تعاملی برای شرکتکنندگان، به طور موثر ارزش و مزایای محصولات یا خدمات خود را نشان دهند. این رویکرد عملی به مشتریان بالقوه این امکان را میدهد که به طور مستقیم نحوه عملکرد یک محصول یا خدمت را توضیح داده و به بررسی چگونگی برآورده کردن نیازهای آنها بپردازد تا در نهایت باعث فروش و افزایش درآمد شود.
مشتریان وفادار ایجاد میکند
از طریق برگزاری ایونت تبلیغاتی، شرکتها این فرصت را دارند که با مشتریان فعلی ارتباط برقرار کرده و رابطه خود را با آنها تقویت کنند. کسبوکارها با ارائه تجربیات بهیادماندنی و نشان دادن حمایت و قدردانی مداوم از مشتریان خود، میتوانند وفاداری ایجاد کرده و آنان را به خریدهای مجدد تشویق کنند.
به طور خلاصه، اهداف بازاریابی رویدادی طیف وسیعی را دربرمیگیرد که برای موفقیت یک برند یا تجارت ضروری است. با ایجاد آگاهی از برند، تولید سرنخ، افزایش فروش و ایجاد وفاداری، شرکتها میتوانند حضوری قوی در بازار داشته و به رشد و موفقیت بلندمدت دست یابند.
ویژگیهای ایونت مارکتینگ
ویژگیهای بازاریابی از طریق رویداد عبارتند از:
- امکان تعامل مستقیم: بازاریابی از طریق رویداد امکان تعامل مستقیم با مشتریان را فراهم کرده و فرصتی برای تعامل با آنها به وجود میآورد.
- قرار گرفتن در معرض دید: رویدادها بستری را برای نمایش نام تجاری و پیشنهادات آن را برای مخاطبان هدف فراهم میکند و میزان دیده شدن برند را افزایش میدهد.
- ایجاد فرصتهای شبکهسازی: رویدادها، متخصصان صنعت، تأثیرگذاران و مشتریان بالقوه را گرد هم میآورد و فرصتهای شبکهسازی را برای کسبوکارها فراهم میکند.
- دارای نتایج قابلاندازهگیری: بازاریابی رویداد امکان اندازهگیری معیارهای مختلف مانند تولید سرنخ، تبدیلهای فروش و بازخورد مشتری را فراهم کرده و کسبوکارها را قادر میسازد تا موفقیت تلاشهای بازاریابی خود را ارزیابی کنند.
- امکان سفارشیسازی: رویدادها را میتوان برای مخاطبان هدف خاص تنظیم کرده و به کسبوکارها این امکان را میدهد تا تجربیات شخصیسازیشدهای ایجاد کنند که با بازار هدف آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
- یکپارچهسازی با کانالهای بازاریابی دیگر: بازاریابی رویداد را میتوان با کانالهای بازاریابی دیگر مانند رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوایی ادغام کرد تا دامنه و تأثیر رویداد را تقویت کند.
- امکان خلاقیت و نوآوری: بازاریابی رویداد بستری را برای کسبوکارها فراهم میکند تا خلاقیت و نوآوری خود را از طریق مفاهیم، مضامین و فعالیتهای منحصربهفرد رویداد به نمایش بگذارند.
ایونت مارکتینگ برای چه گروهی مناسب است؟
بازاریابی رویدادی یک استراتژی همه کاره است که میتواند توسط طیف وسیعی از گروهها و سازمانها صرفنظر از اندازه یا صنعت آنها مورد استفاده قرار گیرد. چه یک استارتآپ کوچک باشید که به دنبال افزایش آگاهی از برند است یا یک شرکت بزرگ با هدف راهاندازی یک محصول جدید میتوانید از مزایای برگزاری ایونت تبلیغاتی بهرهمند شوید.
برای مشاغل در هر اندازه، بازاریابی از طریق رویداد فرصتی منحصربهفرد برای تعامل با مخاطبان هدف به روشی شخصیتر و تعاملیتر ارائه میدهد.
- استارتاپ کوچک میتوانند از رویدادها به عنوان بستری برای معرفی محصولات یا خدمات خود به مشتریان بالقوه، جمع آوری بازخورد و تثبیت خود به عنوان بازیگران صنعت استفاده کنند. از سوی دیگر، شرکتهای بزرگ میتوانند از رویدادها برای تبلیغ محصولات جدید، ایجاد وفاداری مشتری و تقویت تصویر برند خود استفاده کنند.
- سازمانهای غیرانتفاعی از ایونت مارکتینگ سود زیادی میبرند. آنها میتوانند با استفاده از جشنهای خیریه یا کمپینهای آگاهیبخشی، با حامیان تعامل کرده و کمکهای مالی جمعآوری کنند. در حقیقت رویدادها بستری برای این سازمانها فراهم میکند تا ماموریت خود را ارائه دهند، داستانهای موفقیت را به اشتراک بگذارند و ارتباطات عاطفی با شرکتکنندگان ایجاد کنند.
- سازمانهای دولتی میتوانند از بازاریابی رویدادی برای تقویت مشارکت جامعه و ترویج طرحهای عمومی استفاده کنند. از جلسات تالار شهر و جلسات عمومی گرفته تا جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی میتوانند به عنوان ابزاری برای جمعآوری بازخورد، آموزش مردم و ایجاد اعتماد و شفافیت استفاده کنند.
- حتی افراد یا برندهای شخصی میتوانند از ایونت مارکتینگ به نفع خود استفاده کنند. اینفلوئنسرها، نویسندگان، هنرمندان یا کارآفرینان میتوانند کارگاههای آموزشی، امضای کتاب، سخنرانی یا رویدادهای شبکهای ترتیب دهند تا با مخاطبان خود در سطح عمیقتری ارتباط برقرار کنند.
به طور کلی در ایونت مارکتینگ، سازمانها و افراد میتوانند رویدادهای خود را بر اساس اهداف خاص، مخاطبان هدف و بودجه خود سفارشیسازی کنند. خواه یک نمایشگاه تجاری، کنفرانس، سمینار، معرفی محصول، رویداد خیریه یا تماشای سرگرمی باشد، بازاریابی رویداد میتواند متناسب با نیازها و اهداف منحصربهفرد هر گروه یا سازمان طراحی شود.
انواع رویداد
برنامهریزی برای برگزاری هر رویداد با توجه به نوع آن متفاوت است؛ بنابراین شناخت انواع آن کمک شایانی به شما در طراحی و اجرای رویداد، خواهد کرد:
کنفرانس
کنفرانسها معمولا رویدادهایی هستند که در یک مقیاس بزرگ و حول موضوع واحد یا صنعت مشخص برگزار میشوند. این نوع رویدادها اغلب در چند روز تشکیل شده و شامل فعالیتهای ویژه، سخنرانان مهمان و فرصتهای برجسته شبکهسازی است. کنفرانسها راهی عالی برای دستیابی به انواع اهداف تجاری مانند آگاهی از برند و جمعآوری سرنخ به طور همزمان است.
سمینار
سمینارها کاملا به آموزش اختصاص داشته و هدف آن، آموزش استفاده از محصول یا خدمت، آموزش کارکنان، ارائه گواهینامه یا دوره و توسعه یا تقویت وفاداری مشتریان است. این نوع رویدادها میتوانند در اندازههای مختلف و در مکانهای متفاوت مانند کلاسهای درس، اتاق هیئت مدیره یا سالنهای بزرگ برگزار شوند.
کارگاه
کارگاهها یا ورکشاپها، یک جایگزین مناسب برای نشستن در فضای رویداد و گوش دادن به سخنرانان است. در حقیقت به وسیله کارگاهها میتوانید فرصت یادگیری یک مهارت جدید را برای مخاطبانتان ایجاد کنید. کارگاه میتواند یک رویداد مستقل باشد یا به صورت رویدادی مکمل برای یک کنفرانس یا نمایشگاه تجاری برگزار شود.
رویداد تیمسازی
این نوع رویدادها، رویداد داخلی شرکتی هستند که برای کارکنان تدارک دیده میشوند. هدف از رویدادهای تیمسازی سپری کردن زمان با کیفیت در کنار دیگر همکاران، در جهت یک هدف مشترک است. این نوع رویدادها میتوانند در اشکال و اندازههای مختلفی مانند مسابقات، سمینارها، ارائهها و حتی چالشهای ذهنی ایجاد شوند.
رویداد معرفی محصول
رویداد معرفی محصول همانطور که از نامش به نظر میرسد، فرصتی برای معرفی یک محصول یا خدمات جدید به مخاطبان هدف است. صاحبان کسبوکارها با دعوت از شرکتکنندگان، در مورد یک نام تجاری، مشارکت یا پیشنهاد جدید صحبت کرده و به انتشار این خبر کمک میکنند. رویدادهای معرفی محصول در افزایش فروش و بهبود شناخت شرکت موثر بوده و میتوانند روابط بلندمدت برند با مخاطبان خود را تقویت کند.
رویداد جذب سرمایه
رویدادهای جذب سرمایه از شرکتکنندگان دعوت میکند تا به جمعآوری کمکهای مالی برای یک هدف خاص کمک کنند. این رویدادها را میتوان به اشکال مختلفی مانند خیریه، جشن، مسابقه، حراج، ماراتن یا کنسرت، سازماندهی کرد. سازمانهای غیرانتفاعی از رویدادهای جمعآوری کمک مالی برای جمعآوری پول برای تقویت مأموریتهای خود استفاده میکنند. رویدادها به اهداکنندگان و سایر اعضای جامعه این امکان را میدهند که به طور فعال با سازمانهای غیرانتفاعی درگیر شوند.
رویداد روابط عمومی
رویداد روابط عمومی (PR) هماهنگی و اجرای یک رویداد است که به شرکت، محصول یا خدمت کمک میکند تا توجه مشتریان بالقوه و جامعه را جلب کند. چنین رویدادی میتواند به ارتقای تصویر مثبت از نهاد میزبان کمک کرده و آگاهی از برند را ارتقا دهد. همچنین برای تبلیغ محصولات یا خدمات جدید شرکت، جلب توجه مثبت رسانهها، جذب کارکنان بالقوه و تشویق به سرمایهگذاری نیز از این رویدادها استفاده میشود.
نمایشگاه تجاری
یک نمایشگاه تجاری از شرکتهای مختلف یک صنعت خاص دعوت میکند تا محصولات و خدمات خود را در معرض دید عموم قرار دهند. در حقیقت یک نمایشگاه تجاری به دنبال آن است که جدیدترین محصولات را برای مخاطبان هدف خود به نمایش گذاشته، با آنان تعامل کرده و نام خود را در ذهن مخاطبان ثبت کند.
این نوع رویداد میتواند یک رویداد کوچک و ساده با حضور تنها چند فروشنده بوده یا شامل هزاران کسبوکار باشد که در یک مکان گردهم آمدهاند. در هر صورت، نمایشگاههای تجاری راه بسیار خوبی برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد لیستهای تماس و افزایش فروش هستند.
چگونه یک کسبوکار میتواند از طریق رویداد، برند خود را تبلیغ کند؟
گاهی کسبوکارها نمیتوانند برای برگزاری صفرتاصد یک رویداد هزینه کنند، با این حال همچنان راهحلهای دیگری نیز برای کسب سود و تبلیغ برند وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
حامی رویداد شوید
حمایت مالی از رویدادها یکی از راههایی است که شما میتوانید با هزینه مقرونبهصرفهتر و با استفاده از مزایای رویدادها برای برند خود تبلیغات کنید. به بیان دیگر شما میتوانید یکی از سهامدارن رویداد بوده یا برند خود را در صفحه نمایش بین ارائهها، تابلوهای محل برگزاری و غرفههای موجود به نمایش بگذارید.
با محصولات خود پذیرایی کنید
شما میتوانید محصولات خود را در پکهای جذاب به صورت رایگان در اختیار شرکتکنندگان رویداد قرار دهید. اگر محصولات شما قابل ارائه در رویداد نیستند، میتوانید نام برند خود را به صورت خلاقانه روی پکهای پذیرایی چاپ کرده و سروصدا ایجاد کنید.
رویداد را در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید
شما میتوانید با تبلیغ رویداد توجه مخاطبان رویداد را به برند خود جلب کنید. به بیان دیگر شما این امکان را دارید که با مراجعه به صفحات شبکههای اجتماعی رویدادها، هشتگ محبوب رویداد را پیدا کرده و از آن در محتواهای خود استفاده کنید.
همچنین بخوانید: معرفی انواع روشهای تبلیغات رایگان کسبوکار
5 نکته برای موفقیت در ایونت مارکتینگ
زمانی که به دنبال برگزاری ایونت تبلیغاتی هستید، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه میتوانید بهترین ایونت مارکتینگ را اجرا کنید؛ در ادامه به نکاتی برای موفقیت در ایونت مارکتینگ اشاره میکنیم:
رویدادتان را اقتصادی برگزار نکنید
برگزاری رویداد هزینههای گزافی را با خود به همراه دارد و اگر شما به دنبال کم کردن این هزینهها باشید، ناچار به پایین آوردن کیفیت رویدادتان خواهید شد. به بیان دیگر شما در رویداد میزبان مهمانان ارزشمندی هستید که قرار است به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کنند پس با تدارکات عالی، سالن مناسب و پذیرایی ویژه، دل آنها را به دست آورده و از صرف هیچ هزینهای دریغ نکنید.
زمان رویداد را بهینه نگه دارید
هیچیک از ما توانایی نشستن برای ساعات طولانی و گوش فرا دادن به سخنان تخصصی را نداریم؛ بنابراین به شدت نسبت به زمان هر سخنرانی حساسیت به خرج داده و تا حد امکان رویداد خود را کوتاه نگه دارید. شما همچنین میتوانید با تعاملی کردن سخنرانیها از میزان این خستگی بکاهید و از مخاطبانتان، در جذابتر شدن رویدادتان کمک بگیرید.
از رویدادتان حداکثر استفاده را ببرید
جمعآوری تعداد زیادی از مخاطبان در یک مکان یا پلتفرم زحمت و هزینه بسیاری با خود به همراه دارد؛ بنابراین نباید از هیچ فرصتی برای تبلیغ و جلب نظر مخاطبانتان در رویداد غافل شوید. به بیان دیگر سعی کنید از با توزیع کاتالوگهای مناسب، دربارهی برند خود صحبت کرده یا نمونهکارهای خود را به اشتراک بگذارید. همچنین این فضا بهترین فرصت را برای تعامل و ایجاد رابطه با مخاطبان هدف و رهبران صنعت برای شما به ارمغان میآورد که میتوانید با ارائه یک تجربه منحصربهفرد، نام برند خود را در ذهن آنان تثبیت کنید.
از سفیران برندتان در رویداد غافل نشوید
سفیران برند و تبلیغکنندگان برند شما در رویدادها، باید اطلاعات جامعی درمورد کسبوکارتان داشته باشند تا بتوانند به تمامی سوالات به خوبی جواب داده و مشکلات مخاطبان را حل کنند. به بیان دیگر شما باید آموزش به سفیران برند را در اولویت قرار داده و از خوشبرخود بودن آنها در مواجه با مخاطبان بسیار اطمینان حاصل کنید.
از فرصتهای بعد از برگزاری رویداد غافل نشوید
برای موفقیت در برگزاری ایونت تبلیغاتی، باید بعد از اتمام آن نیز از فرصتهای باقیمانده استفاده کنید. به بیان دیگر شما میتوانید در طول رویداد با رهبران صنعت یا مخاطبان هدفتان مصاحبه کرده و محتواهای تصویری تولید کنید، سپس از این منابع برای تهیه محتواهای متنی و ویدئویی بهره ببرید. شما همچنین میتوانید از منابع و آمارهای به دست آمده در رویدادتان برای تبلیغ در شبکههای اجتماعی، تیزرهای تبلیغاتی و دیگر انواع تبلیغات استفاده کرده و سرنخهای جدیدی به دست آورید.
در نتیجه، بازاریابی رویداد یک استراتژی بسیار موثر است که میتواند توسط مشاغلی در هر اندازه، سازمانهای غیرانتفاعی، سازمانهای دولتی و حتی افراد یا برندهای شخصی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از بازاریابی از طریق رویداد میتوان به طیف گستردهای از اهداف، از افزایش آگاهی از برند و ایجاد سرنخها گرفته تا ایجاد تعامل و افزایش فروش دست یافت. صرف نظر از صنعت یا اهداف شما، بازاریابی رویداد میتواند متناسب با نیازهای خاص شما تنظیم شده و به شما در دستیابی به اهداف کسبوکارتان کمک کند.