پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اصول و استراتژی بازاریابی یادداشت‌های متخصصین

افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول)

هادی مرادی هادی مرادی
24 اسفند 1399
زمان مطالعه: 5 دقیقه
افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول)

من هادی مرادی هستم و از این رو که در دی‌ام برد قصد داریم گزارشی پیرامون وضعیت افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) در ایران منتشر کنیم، لازم دیدم مقدمه‌ای از این موضوع بنویسم تا گزارش اصلی تکمیل‌کننده این مطلب باشد. اگر ناشر همکاری در فروش (افیلیتور) هستید یا بوده‌اید، این پرسشنامه را تکمیل کنید تا گزارش بهتری را تهیه و منتشر کنیم. ممنون.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ به نوعی از زیرمجموعه‌های بازاریابی دیجیتال است که در آن یک برند، به ناشران (وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی که به موضوع فعالیت آن‌ها تولید محتواست) در ازای فروشی که از طرق مخلتف، بر بستر رسانه خود برای آن برند ایجاد می‌کنند، کمیسیون و درصد از فروش پرداخت می‌کنند. ناشرانی که در این نوع تبلیغات شرکت می‌کنند، مثلا یک فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی با یک وبلاگ با موضوع طراحی داخلی، وارد همکاری بصورت افیلیت می‌شود و در ازای هر خریدی که از طریق آن سایت  برایش ایجاد شود، به وی ۲٪ از مبلغ فروش پرداخت می‌نماید. حال این وبلاگ می‌تواند در وبسایتش بنر تبلیغی فروشگاه را بگذارد، رپورتاژ منتشر کند، تبلیغات غیرمستقیم انجام دهد، حتی پیامک یا ایمیل ارسال کند و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی خود برای وبسایت مقصد مشتری بفرستد!

افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول) 1

ما در حال تهیه گزارشی جامع از وضعیت افیلیت مارکتینگ ایران هستیم. از همین رو پرسشنامه‌ای تدوین کرده‌ایم که ناشرانی که تجربه همکاری بصورت افیلیت داشته یا دارند می‌توانند آن را تکمیل کنند. اگر تابحال افیلیتور بوده‌اید، با پاسخ به این چند سوال ما را همراهی کنید.

شبکه افیلیت چیست؟

همکاری در فروش یک حلقه سوم هم دارد: شبکه همکاری در فروش. واسطی که این فرایند و مراوده را ممکن و بر پایه تکنولوژی Automate می‌کند. همانطور که شما برای اجرای کمپین تبلیغات کلیکی نیاز به یک adnetwork یا شبکه تبلیغاتی دارید، برای بازاریابی همکاری در فروش نیز نیاز به یک affiliate platform یا شبکه همکاری در فروش خواهید داشت. در تصویر زیر نحوه‌ی کارکرد پلتفرم افیلیت مارکتینگ به شکلی ساده نشان داده شده است.

افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول) 2

در حال حاضر دیما بعنوان یک شبکه افیلیت چندماهی‌ست که فعالیت خود را آغاز کرده. دیجی‌کالا افیلیت هم یک شبکه افیلیت است که البته یک سوی این پلتفرم فقط دیجی‌کالاست و باز نیست؛ و سوی دیگر ناشرین. خبرهایی هم می‌رسد مبنی بر اینکه یکتانت در حال راه‌اندازی شبکه افیلیت مارکتینگ است. یکی از اصلی‌ترین بازیگران بازاریابی دیجیتال در ایران که گویی جای این یک قلم در سبد خدمات آن‌ها کم بود! از دیگر پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ ایرانی به افیلی نیز می‌توان اشاره کرد.

پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ در دنیا با چه معیارهایی سنجیده می‌شوند؟

پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ در دنیا با ۴ معیار سنجیده و ارزیابی می‌شوند:

۱. کالاها یا خدماتی که در آن زمینه‌ها همکاری می‌کند
۲. میانگین نرخ کمیسیون
۳. دوره کوکی؛ به این معنا که چه مدت زمانی بعد از ذخیره کوکی کاربران، آن‌ها را حفظ می‌کند
۴. حداقل مبلغ قابل تسویه با ناشر (افیلیتور)

شبکه‌های افیلیت‌ برتر دنیا اغلب تمامی محصولات و خدمات را پوشش می‌دهند، میانگین کمیسیونشان معمولا حدود ۵٪ است، دوره کوکی از ۷ روز تا نامحدود متغیر است و حداقل مبلغ قابل تسویه آنها معمولا ۵۰ دلار است!

انواع ناشران در افیلیت

انواع ناشران افیلیت (افیلیتور) عبارتند از:
وبسایت‌های مقایسه قیمت (مانند ترب و ایمالز)
مرجع‌های کد تخفیف (موپن)
وبسایت‌های وفادارسازی مشتری (داپ‌اپ)
بلاگ‌های مستقل (جی‌اس‌ام)
وبسایت‌های کش‌بک Cashback (پول ِتو)

افیلیت

پررونق‌ترین بخش‌ها برای افیلیت مارکتینگ در دنیا

افیلیت مارکتینگ بیشتر برای فروش کالا به مصرف‌کننده نهایی (B2C) کاربرد دارد. نمودار زیر بیشتر توضیح می‌دهد.

افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول) 3

اما افیلیتورها (ناشران) در دنیا، چه دسته محصولاتی را برای پروموت ترجیح می‌دهند؟
۴۱درصد کالاهای دیجیتال
۳۹درصد مد و پوشاک
۳۰درصد خدمات آنلاین (سفارش آنلاین غذا و تعمیر خودرو و …)

همچنین در نمودار زیر آورده‌ایم که در دنیا بیشترین سهم را کدام صنعت‌ها از افیلیت مارکتینگ دارند؟

افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول) 4

پتانسیل بالای این حوزه در ایران

افیلیت مارکتینگ از محبوب‌ترین و پربازده‌ترین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال امروز دنیاست؛ بطوریکه در امریکا ۸۱درصد تبلیغ‌دهندگان و ۸۴درصد ناشران (وبسایت‌های محتوایی که مدل درآمدی آن‌ها تبلیغات است) به افیلیت روی آورده‌اند (statista)! اما در ایران سهم این متد نوین بازاریابی، بسیار اندک است.

می‌توان گفت افیلیت مارکتینگ به نوعی که توضیح دادیم را دیجی‌کالا، با دیجی‌کالا افیلیت به ایران آورد. همانطور که از نام آن پیداست، این یک کانال بازاریابی برای دیجیکالا بود تا بتواند نتیجه‌محور بودجه بازاریابی خود را در راستای جذب مشتری و فروش بیشتر محصولاتش صرف کند. پس از آن پلتفرم‌هایی بوجود آمدند که هر کدام تلاش می‌کنند شبکه کارایی از این کانال محبوب بازاریابی ایجاد کنند. اما افیلیت زمانی توسعه‌پذیر است که بصورت پلتفرم‌های مستقل رواج یابد، یعنی همان شبکه‌های افیلیت. چیزی که در ایران از آن کمتر داریم و همان‌هایی که داریم هم ابتدای راه هستند. در امریکا ۷۱٪ ناشرانی که بصورت افیلیت فعالیت می‌کنند حداقل با ۳ شیکه افیلیت همکاری دارند! آیا شما می‌توانید ۳ شبکه افیلیت ایرانی را نام ببرید؟ محبوب‌ترین شبکه افیلیت جهان Share a Sale است که ۴۵۰۰ همکار فروش را داراست.

افیلیت مارکتینگ در ایران و جهان (قسمت اول) 5

چالش‌های افیلیت در ایران

ساده بگویم: اصلا به آن اندازه که باید، به آن پرداخته نشده. نه توسط بازیگران بزرگ تبلیغات دیجیتال ایران مانند یکتانت، تپسل، دیما و صباویژن، نه توسط تبلیغ‌دهندگان و برندها و نه از طرف ناشران. بازیگران تبلیغات دیجیتال شاید دیر جنبیده‌اند اما همانطور که در بالا گفتم یکتانت و دیما کلید زده‌اند. ناشران طبعاً تبلیغات کلیکی را ترجیح می‌دهند چرا که برای آن‌ها هلو برو تو گلو است! یعنی درآمد ناشی از تبلیغاتشان به اکشن دشواری به نام فروش کالا گره نخورده و به ازای هر کلیک پولشان را دریافت می‌کنند! اما همیشه زود تعادل برقرار می‌شود؛ تبلیغات کلیکی رفته‌رفته و در آینده نزدیک جایگاهش نزد تبلیغ کنندگان را از دست داده و ناشران ناگزیرند به روش‌های مدرن‌تر تبلیغات دیجیتال روی آورند!

دی‌ام برد و گزارش جامع افیلیت مارکتینگ ایران

بازار افیلیت ایران نیازمند توسعه است و این توسعه در گرو ایجاد شبکه‌های افیلیت باکیفیت و کاراست. در همین راستا دی‌ام برد به دنبال تهیه گزارشی از وضعیت بازار افیلیت در ایران است. اگر تجریه همکاری در فروش به عنوان افیلیتور (affiliator) یا همان ناشر را دارید، این پرسشنامه را تکمیل کنید تا نتایج آن طی گزارشی در اختیار شما و سایر مخاطبین دی‌ام برد گذاشته شده و به توسعه بازار افیلیت مارکتینگ ایران منجر گردد.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
هادی مرادی
هادی مرادی
خوشحالم که دی ام برد رو دنبال می‌کنین!
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

آرمان قورخانه چی
آرمان قورخانه چی

به نظر من هم افلیت مارکتینگ تو ایران هنوز شروع هم نشده.
میخواستم نظر شمارو درباره افلیت مارکتینگ سایت هایی مانند digistore24 و jvzoo و … چی هستش.

مهسا اذانی
مهسا اذانی

در مورد فراد در افیلیت چیزی اصلا نگفتید و بهش نپرداختید
بازم حرف های همیشه بیان شد
موضوع مهم بهش نپرداختید

    هادی مرادی
    هادی مرادی

    شرط میبندم مطلب رو نخوندین! اگه میخواید بدونین افیلیت چیه، با یه سرچ ساده به پاسخ میرسین. هرچند تو خود این مطلب هم بهش پرداختیم، به علاوه موضوعات پیشرفته‌تر. پیشنهاد میکنم یه دور مطلب رو بخونید.

هارمونی