محتوای همیشه سبز چیست؟ به چه کار آيد؟
فهرست مطلب
احتمالا فکر میکنید که برای نوشتن یک محتوای فوقالعاده باید از ترندهای روز بهره بگیرید، یا صرف این که 10، 20 ساعت وقت بگذارید کافیست. درحالیکه راه حل اصلی در دو کلمه خلاصه میشود، محتوای همیشه سبز. یعنی محتوایی که همیشه خواندنیست. تاریخ مصرف ندارد.
محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز (Ever Green Content)، محتوایی است که هیچ وقت قدیمی نمیشود. محتوایی است که در نقطه مقابل محتواهای ترند یا اخبار قرار دارد. برای شروع بیایید به دو مثال زیر توجه کنیم.
وقتی که شما عبارت “Facebook stats 2020” را جستجو میکنید این محتوا فقط برای همان سال مفید است و به عبارتی تاریخ انقضای این مطلب تمام شده است. اما اگر عبارتی مانند “The importance of health” را جستجو میکنید با اطلاعات مفیدی مواجه میشوید و این اطلاعات هم دستخوش تغییر نمیشوند. اما قبل از هر چیزی باید به دو موضوع محتوای سبز و موضوع سبز بپردازیم.
موضوع سبز
موضوعات سبز، موضوعاتی هستند که مردم برای صحبت کردن در مورد آنها اشتیاق دارند. موضوعاتی مانند چگونه کسب و کارمان را شروع کنیم، داشتن یک فزیک بدنی مناسب و موضوعات دیگر.
محتوای سبز
در طرف دیگر، مبحث محتوای سبز را داریم که بر موضوعات سبز تمرکز دارد. برای مثال به سه موضوع زیر میشود اشاره کرد:
- چگونه یک کسب و کار بدون سرمایه اولیه راه بیندازیم؟
- 10 تمرین برای داشتن فیزیک بدنی مناسب
- 20 غذایی که هرگز نباید بخورید
باید به یاد داشته باشید که هر دو مورد محتوای سبز و موضوع سبز را همزمان درنظر داشته باشید.
چرا بلاگ شما بدون محتوای سبز دوامی نخواهد داشت؟
اگر شما وبسایتی در حوزه اخبار و رویدادها داشته باشید طبیعی است که به محتوای سبز توجه چندانی نداشته باشید اما برای مارکترها و کسانی که به تولید محتوا میپردازند این موضوع از دو جنبه قابل تعمل است:
1-ترافیک مداوم: افراد به طور پیوسته به محتوای شما رجوع میکنند.
2-ذخیره زمان و انرژی: هنگامی که شما یک محتوای سبز تولید میکنید برای مدتی طولانی برای شما ترافیک به ارمغان میآورد و نیازی به تولید محتوای مداوم ندارید.
چرا محتوای سبز مهم است؟
به طور کلی دلیل اهمیت محتوای سبز برای همگان روشن است اما در ادامه به تفصیل به این موضوع میپردازیم.
1-ایجاد ارزش افزوده پایدار
با تولید محتوای سبز، یک ارزش افزوده پایدار برای مخاطب به وجود خواهید آورد. محتوایی که تنها به بروزرسانیهایی کوچک نیاز خواهد داشت و صد البته اطلاعات مفید و ارزشمندی برای مخاطب در بر خواهد داشت.
2-مشتریان جدید
محتواهای تولید شده به منظور پاسخگویی به سوالات کاربران در فضای وب و بالاخص مخاطبان هدف در مورد کسب و کار شما یکی از کلیدیترین راهها برای جذب مشتریان است. سوالاتی از جمله صنعتی که در آن فعال هستید، فعالیتهای شما و چه خدمت یا محصولی به فروش میرسانید.
3-اعتبار
زمانی که محتوایی خاص و سبز تولید میکنید تجربه خود را به دیگر رقیبانتان به رخ میکشید. حالا تصور کنید اگر به جای تولید محتوای سبز، محتوایی زرد یا بدون اثر گذاری خاصی تولید کنید. نتیجه این که وقت و هزینه خود را هدر دادهاید.
4-جذب کننده
وقتی که محتوایی با اطلاعاتی غنی و با جزییات زیاد تولید کردید به طور خودکار وب سایتهای دیگر از مطلب شما استفاده کرده و به سایت شما لینک میدهند.
5-ساختاردهی
استفاده از محتواهای سبز که ساختارمند هستند باعث درک بهتر موتورهای جستجو و مخاطبان از وب سایت خواهد شد. برای درک بهتر اثرگذاری سئو این مطلب را مطالعه کنید.
چگونگی تولید یک محتوای همیشه سبز
تا این جا در مورد مفید بودن محتوای سبز توضیح دادهایم. قدم بعدی در مورد چگونگی تولید محتوای سبز است. در 3 گام این مراحل را توضیح میدهیم.
با تحقیقات کلمه کلیدی، موضوع سبز خود را پیدا کنید.
با استفاده از ابزارهایی نظیر SEMrush و یا KWFinder میتوانید کلمات کلیدی مرتبط خود که جستجوی بالایی داشتهاند را پیدا کرده و استفاده کنید.
محتوا تولید کن، مخاطب از
این که محتوایی تولید کنید که خوب یا عالی باشد مفید نیست، بلکه باید محتوایی تولید کنید که مخاطب هیچ جای دیگری آن را پیدا نمیکند. محتوایی باید داشته باشید که اگر بنا به دلیلی دیگر راجع به آن موضوع محتوایی تولید نمیکنید مخاطبان شما باز هم به همان محتوای قدیمی رجوع کنند. محتوایی که اگر یک بار آن را تولید کنید تا ابد در ذهن مخاطبان شما باشد.
مطلب مرتبط: تولید محتوای آموزشی چیست؟ | اصول تولید محتوای آموزشی
از اخبار و موضوعات روز دوری کنید.
اخبار یک شبه ارزش خود را از دست میدهند. از کلماتی مثل “2020”، “1399” یا “چندماه قبل” دوری کنید. محتواهایی با این کلید واژهها هیچ ارزشی ندارند و به سرعت فراموش میشوند.
آیا محتوای همیشه سبز جواب میدهد؟
واقعا پاسخ مشخصی برای این سوال وجود دارد زیرا جهان پیوسته در حال تغییر است. زیرا اگر شما پستی با عنوان “چگونه یک کسب و کار را بدون سرمایه شروع کنم؟” داشته باشید هم ممکن است قدیمی شود زیرا ممکن است روش جدیدی برای شروع کسب و کار کشف یا الگوریتم جدیدی برای SEO توسط گوگل توسعه داده شود. اما لازم نیست نگران باشید. در ادامه راهحلهایی برای سبز نگهداشتن محتوایتان وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
1-لینکها و مطالب را بررسی کنید.
مطالب را آپدیت کنید و لینکهایی که در آن مطالب وجود دارند را بررسی کنید که هنوز هم کار میکنند یا خیر. به یاد داشته باشید که مخاطب شما هم مثل گوگل محتوایی که تاریخ انقضایش گذشته باشد یا لینک شکسته داشته باشد را میفهمد.
2-هدف از جستوی کاربر را درک کنید.
مفهومی به نام جستجوی هدف وجود دارد. به این معنا که شما باید نیاز کاربر را در حوزه کاری خود درک و سپس این خلا را پر کنید. اگر میخواهید محتوای شما همیشه بروز باشد باید در محدوده کلمات کلیدی مدنظر مخاطبان شما باشد.
3-از خودتان بپرسید که دلیل نبودن در صفحه اول گوگل چه میتواند باشد؟
اگر محتوای شما دیگر در صفحه اول گوگل یا جزو نتایج اول نیست باید سوال زیر را از خودتان بپرسید:
محتوای رقیبان چه مزیتی نسبت به محتوای شما دارد؟
4-اینفوگرافیک
استفاده از اینفوگرافیکهای جذاب به شرط وجود محتوایی غنی بسیار عالی است. اما برای استفاده مفیدتر از اینفوگرافیکها در جهت تولید محتوایی سیز بهتر است به نکات زیر توجه کنید.
- استفاده از نمونههایی واضح برای آگاه سازی بهتر محاطبان
- اطلاعاتی که به معنی واقعی بع مخاطبان شما کمک کند.
- اینفوگرافیک طوری باشد که مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد.
5-مطالب راهنمای کاربر
محتواهایی که کاربر را قدم به قدم راهنمایی میکنند یکی از بهترین نمونههای محتوای سبز هستند. برای مثال میتوان به راهنمای تعمیر کولر گازی یا راهنمای دوخت کیف پول چرمی اشاره کرد.
6- بروزرسانی محتوا
احتمالا انتظار دارید محتوایی که تولید کردهاید سبز باشد ولی این طور نیست. در واقع فقط عنوان محتوای شما سبز است. اما نگران نباشید زیرا با بروزرسانی محتوایتان میتوانید همچنان در رتبههای بالای گوگل قرار بگیرید.
7-عمق
حتما لازم نیست که در مورد موضوعات سطحی محتوایی سبز تولید کنید. محتوای شما میتواند در مورد موضوعی خاص باشد. موضوعی که کمتر کسی به آن ورود کرده و شما میتوانید با تولید محتوا در مورد آن موضوع به سایت خود اعتبار و به مخاطبان خود اطلاعات مفیدی دهید.
8-تغییر فرم محتوا
بعد از مدتی محتوایی که در وب سایتتان تولید شده را میتوانید به فرمهای دیگری نظیر کتابهای الکترونیکی یا پادکست تبدیل کنید. این که محتوای تولید شده را به چه صورت و در چه زمانی به فرم دیگری تبدیل کنید به استراتژی شما مربوط است.
در آخر باید گفت که تولید یک محتوای سبز صبر و استمرار شما را میطلبد چرا که این نوع از محتوا برای رسیدن و ماندن در صفحه اول گوگل به زمان بیشتری لازم دارند و بعد از آن تنها کاری که باید انجام دهید فقط یک بروزرسانی کوچک است. اگر نظری در مورد محتوای سبز دارید با ما و دیگر مخاطبان دارید در میان بگذارید.