۱۵ نکته برای موفقیت در بلاگ نویسی
فهرست مطلب
روزانه میلیونها مطلب در بلاگ سایتها نوشته میشود اما چیزی که اهمیت دارد، این است که آیا این نوشتهها میتوانند ترافیک مورد نظر را برای سایت جذب کنند یا خیر؟
اگر شما نیز یک بلاگنویس هستید و میخواهید محتوایی که تولید میکنید، برای مخاطب جذاب بوده و خوانندگان زیادی را به سمت وبسایت سرازیر کند؛ با ما همراه باشید تا به بررسی نکاتی برای بلاگ نویسی از زبان بیش از ۱۰۰۰ بلاگنویس بپردازیم:
ابتدا مراحل پیش از نوشتن را بررسی میکنیم. شما قبل از اینکه آغاز به تولید محتوای بلاگ خود کنید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:
۱. مشخص کنید که محصول/ خدمت شما چه مشکلی را رفع میکند.
قطعا محصول/خدمت یک کسب و کار برای پاسخگویی به نیاز و یا حل مشکل مصرفکنندهها طراحی شده است. شما به عنوان نویسنده یک بلاگ، باید ارزشی که محصول/ خدمت شما به مخاطبان خود اضافه میکند را به خوبی تحلیل و روشن نمایید، سپس آن را در نوشتههای خود لحاظ کنید.
۲. ذینفعان را مشخص کنید.
پرسونا مخاطبان خود را مشخص نمایید. اگر در حال حاضر، کسب و کار شما فعال است، میتوانید پرسونا مخاطبان خود را براساس موارد مشترکی که اکنون در بین مشتریانتان وجود دارد، پیدا کنید. اما اگر کسب و کار شما در آغاز راه است و تعداد کمی مشتری دارید؛ میتوانید، مشتریان رقبای خود را تحلیل و براساس آن، پرسونا کسب و کار خود را تعیین نمایید. تعیین پرسونا به شما کمک میکند تا بفهمید دقیقا برای چه کسی، محتوا تولید میکنید.
۳. رقبای خود را بشناسید.
چه بخواهیم و چه نخواهیم، عملکرد رقبای ما، بر کسب و کارمان تاثیر میگذارد. پس پیش از آغاز به نوشتن محتوا بلاگ، بررسی نمایید که محصول/خدمت شما چه تفاوتهایی با رقبا دارد؟ از چه لحاظهایی قویتر یا ضعیفتر است؟ سپس سعی کنید در مقالات خود روی نقاط قوت خود تمرکز نمایید و نقاط ضعف خود را بپوشانید.
۴. پرسونا کسب و کار خود را هدف قرار دهید.
پس از شناخت پرسونا مخاطبان و بررسی رفتار رقبای خود، سعی کنید در بلاگهایتان بر کمکی که کسب و کارتان به مخاطب میکند، تمرکز کنید و آن را به بهترین روش به او بگویید. برای مثال اگر برای مخاطبان شما، صرفهجویی در زمان اهمیت ویژهای دارد و محصول/خدمت شما در این زمینه به آنها کمک میکند؛ در محتواهای خود به این موضوع اشاره کنید. علاوه بر این، بلاگها را نیز طوری بنویسید که ساده و روان و با صرف کمترین زمان، قابل خواندن و فهم باشند. (برای مثال از اینفوگرافیکها استفاده نمایید)
۵. سفر خرید مشتری را شرح دهید.
محتوایی خلق کنید تا بتوانید، پرسونا مورد نظر خود را در هر مرحله از سفر مشتری (از برندآگاهی تا تبدیل و خرید/ثبتنام) جذب نمایید.
عکس زیر، یک نمونه ساده از سفر مشتری است.
۶. کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کار خود را پیدا کنید.
درست است که محتوای بلاگ ما را مخاطبانمان میخوانند و آنها هستند که برای ما الویت دارند اما باید در محتوای بلاگ خود اصولی که برای گوگل مهم است را نیز به کار ببریم. با یافتن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود و لحاظ کردن آنان در محتواهایمان، میتوانیم سادهتر، از طریق گوگل به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنیم.
۷. مشخصات نویسنده بلاگ در اعتباربخشی به محتوا تاثیر دارد.
توصیفات، بیوگرافی، جوایز و … یک نویسنده بلاگ در اعتبار یک محتوا نقش دارد. این نکته، هم برای مخاطبانی که یک محتوا را میخوانند، اهمیت دارد و هم برای گوگل. پس سعی کنید برای خود اعتبار و ارزش به دست بیاورید تا محتواهایتان نیز اعتبار بیشتری در E-A-T کسب کنند.
حال که اقدامات بالا را انجام داده و دید خوبی نسبت به کسب و کار و مخاطبان خود پیدا کردهاید، زمان آن رسیده است که نوشتن را آغاز کنید و برای بهتر شدن نوشته بلاگ خود، نکات زیر را رعایت نمایید.
۱. برای نوشتن بلاگ، زمان صرف کنید.
براساس بررسیهای انجام شده، به این نتیجه رسیده شده است که اکثر افراد به طور میانگین ۳ ساعت و ۵۷ دقیقه صرف نوشتن یک پست بلاگ میکنند. اگر در نظر بگیریم که این افراد، در حیطه موضوع مطلب، ۱۰ سال سابقه کار دارند و خبره هستند؛ باز هم این زمان برای نوشتن یک محتوای خوب، کم است. زمانی که شما حدود ۴ ساعت برای نوشتن یک پست وقت میگذارید به این معنی است که تحقیق کافی برای آن انجام ندادهاید. انجام تحقیق، ترکیب کردن اطلاعات، نوشتن مطلب و خلاصه کردن اطلاعات مفید در ۴ ساعت یا کمتر از آن غیرممکن است.
بیایید روراست باشیم… اینکه کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستوجو کنید، نوشتههای سایتهای معتبر را بخوانید و آنها را بازنویسی کنید؛ نمیتوانید بگویید مطلب “جدید” نوشتم. این نوشته به دلیل اینکه محتوای جدیدی ندارد، مطمئنا نتیجهای که میخواهید را برای شما در پی نخواهد داشت.
خوب است بدانید که برای تولید برخی از جالبترین و موفقترین مطالب، ماهها زمان صرف میشود.
برای مثال: راهنمای سئو در Search Engine یک نمونه موفق از یک بلاگ است که چندین ماه برای نوشتن آن زمان صرف شده است.
به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که وبلاگنویسانی که بیش از ۶ ساعت برای تولید محتوای خود زمان صرف میکنند، ۳۸٪ نتیجه بهتری میگیرند.
۲. به کمک موضوع، نحوه نوشتن بلاگ را انتخاب کنید.
بررسی کنید که برای هر موضوعی، از چه روشی، محتوا را بنویسید. برای مثال اگر میخواهید نحوه انجام کاری را توضیح دهید، نوشتن مقاله به صورت “گام به گام” میتواند راهکار خوبی باشد و اما اگر قصد آموزش یک موضوع تخصصی را دارید، بهتر است که ابتدا یک توضیح کلی ارائه دهید و سپس با استفاده از مثالهای متعدد، موضوع را برای مخاطبان خود روشن سازید.
پس اجازه دهید که موضوع بلاگ، شما را در نحوه نوشتن راهنمایی کند. سپس با کمک خلاقیت و مهارت خود در نوشتن، بهترین محتوا را بنویسید.
۳. ساده و واضح بنویسید.
سادهنویسی هنری است که بسیاری از مواقع، نادیده گرفته میشود. هر چه بتوانید، سادهتر از دیگران بنویسید، نوشته شما متمایزتر خواهد بود.
یک نوشته ساده و روشن، قدرتمند و قانعکننده خواهد بود. به این منظور، بهتر است از کلمات بلند و نامفهوم استفاده نکنید، جملات خود را کوتاه نمایید و در طول محتوا از این شاخه به آن شاخه نپرید.
۴. نوشتهها را ویرایش کنید اما نه خودتان!
اگر محتوایی که مینویسید، برای خوانندگان شما جذاب نباشد، در واقع شما هیچ کاری نکردهاید؛ صرفا ۲۰۰۰ کلمه نوشتهاید. محتوای شما باید احساسات مردم را برانگیزد. از نظر لحن، سبک، موضوع و … متناسب با مخاطب شما و بیعیب و نقص باشد. باید بگوییم، بدون ویرایش صحیح و اصولی محتوا، این امر محال است.
براساس یک نظر سنجی، ۴۱٪ از نویسندگان، خودشان متن خود را ویرایش میکنند. ۲۸٪ دیگر به طور غیر رسمی آن را به یک یا دو نفر دیگر نشان میدهند و فقط ۲۲٪ از نویسندگان ویراستار رسمی دارند.
حدس بزنید، نتیجه چه میشود! کسانی که از یک یا چند ویراستار رسمی استفاده میکنند، ۳۸٪ نتایج بهتری را از نوشته خود دریافت میکنند. در واقع، زمانی که خودتان، نوشته خود را ویرایش میکنید، ممکن است بسیاری از خطاها از چشمتان مخفی بماند. گرامر بد و ویرایش غیراصولی نیز، میتواند به اعتبار شما آسیب برساند. ۴۲٪ از مردم اظهار داشتهاند كه خطای املایی، دید آنها را نسبت به نام برند و نویسنده بلاگ خدشهدار میکند.
پس همیشه محتوای خود را به کمک یک ویراستار حرفهای ویرایش نمایید. خوانندگان شما، قدردان این کارتان خواهند بود.
۵. محتواهای قدیمی خود را بروزرسانی کنید.
نوشتن یک پست وبلاگ با کیفیت، ممکن است ساعتها، روزها و حتی هفتهها زمان ببرد اما حتی نوشتن یک محتوای عالی هم تضمین نمیکند که مطلب شما برای همیشه سبز بماند. به خصوص اگر محتوای شما در مورد مسائلی نوشته شده باشد که به صورت مداوم بروزرسانی میشود مانند مسائل حوزه دیجیتال مارکتینگ، برنامهنویسی و …
در واقع شما هنگامی که نوشته خود را منتشر میکنید، فقط ۷۵٪ از راه انجام شده است. تنها در عرض چند هفته ممکن است نوشته شما منسوخ شود.
براساس بررسی آمار، بیش از ۳۳٪ از بازاریابان محتوا، محتوای خود را بروزرسانی نمیکنند. این در حالی است که افرادی که محتوای قدیمی خود را آپدیت میکنند، “۲ برابر بیشتر از سایرین در رسیدن به اهداف خود موفق هستند.” . بروزرسانی محتوا این امکان را به شما میدهد که بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید.
پیش از بروزرسانی نوشته خود، آن را تجزیه و تحلیل کنید. بررسی نمایید که وقتی بازدید از مطلب شما بالا بوده است، چه رتبه و ترافیکی داشتید؟
آیا در حال حاضر، ترافیک دریافتی از این نوشته سیر افقی دارد؟ آیا رتبه شما در گوگل با گذشت زمان کاهش پیدا کرده است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، زمان آن میباشد که پست بلاگ خود را بروز کنید تا مطابق انتظارات کاربران باشد.
برای اینکار، کلمات کلیدی مورد نظر را در SERPها جستوجو کنید و محتواهایی که رتبه بالاتری نسبت به شما دارند را بررسی کنید. آیا آنها توانستهاند سؤالات احتمالی کاربران را بهتر پاسخ دهند؟ آیا محتوای آنها عمیقتر، طولانیتر یا حاوی تصویر بیشتری از مطالب شما است؟ در نهایت از خود بپرسید، آنها چه کار میکنند که من انجام ندادهام؟ بعد از آن، کمبودها و مشکلات نوشته خود را برطرف کنید و موقعیت مناسب خود را در موتورهای جستوجو پس بگیرید!
۶. از تکنیک پیشگویی استفاده کنید.
شما میتوانید در نوشته و به خصوص عناوین خود از تکنیک پیشگویی استفاده کنید. در واقع به مخاطبان خود بگویید که بعد از خواندن مطلب شما چه چیزی به دست میآورند. با این کار، مخاطب را ترغیب به خواندن مطلب خود میکنید.
برای مثال، مقاله خود را به این صورت آغاز کنید: “چندین راه حل متفاوت برای نوشتن یک محتوای خوب وجود دارد که من، آنها را در این مقاله برای شما توضیح خواهم داد. شما با رعایت این نکات، میتوانید، نوشتههای خود را تا ۸۰٪ جذابتر کنید.”
همانطور که دیدید، این تکنیک، تکنیک پیچیدهای نیست. تنها به این وسیله میتوانید، با نشان دادن مسیری که میخواهید در مقاله خود طی کنید، از کسل شدن مخاطب جلوگیری کنید.
۷. سعی کنید، بک لینک بگیرید.
برای دریافت بک لینک، شروع به مطالعه و تحقیق درباره موضوعات پرطرفدار و منحصر به فرد در niche خود کنید و سپس براساس آن محتوا بنویسید. این کار ممکن است برای شما هزینهبر باشد اما دقیقا به همین خاطر نتیجه خوبی دارد. براساس آمار، ۸۵٪ از کسانی که محتوا را براساس تحقیق و تجربه منتشر میکنند، نتایج قویتری میگیرند.
در واقع نویسندهها برای پشتیبانی از ادعاهایشان نیاز به دادهها و بازاریابها برای بیشینه کردن بودجههایشان نیاز به استراتژیهای بهدستآمده از دادهها دارند. ارائه یک پژوهش واقعی، هر دوی این اهداف را به خوبی تحقق میبخشد.
۸. شروع کنید به انجام کاری که دیگران انجام نمیدهند.
شما ممکن است وقتی که به بلاگ سایت خود میروید و دهها متن طولانی میبینید، حس خوبی پیدا کنید اما اگر تا الآن محتوایی ننوشتهاید که متمایز با سایر محتواهای تولیدی باشد، باید بگوییم که در واقع وقت خود را تلف کردهاید.
اگر فکر میکنید که امروزه میتوانید با محتواهای تکراری، رتبههای خوبی در موتورهای جستوجو ایجاد کنید؛ لطفا دوباره فکر کنید!
یک مثال را با هم بررسی میکنیم:
کلمه “International SEO” را در نظر بگیرید. این واژه یکی از واژههای کمترافیک است که در ماه تنها ۲۵۰ بار جستوجو میشود.
سایتهای Moz, Search Engine Journal, Neil Patel, WordStream, SEMrush, و HubSpot برای این کلمه، حتی یک Domain Authority (معیاری که برای ارزیابی نمایه بک لینک یک وب سایت استفاده میشود) زیر ۸۷ ندارند.
اگر میخواهید، DA بالا داشته باشید و بک لینک دریافت کنید، تنها نوشتن ۲۰۰۰ کلمه کافی نیست. نوشته شما به چیزهای بیشتری احتیاج دارد. فراموش نکنید که بیشتر مردم برای خواندن مطالب طولانی تنبل هستند. پس نوشته خود را متمایز کنید.
خوشبختانه، تعداد زیادی استراتژی وجود دارد که بیشتر وبلاگنویسان از آن استفاده نمیکنند. این یک فرصت برای شماست تا از آنچه خوانندگان (و Google) می خواهند، سود کسب کنید. برای مثال:
فقط ۱۱٪ وبلاگنویسان، محتواهای خود را در بیش از ۲۰۰۰ کلمه مینویسند:
طول محتوای خود را افزایش دهید، اما حتما محتوایی که تولید میکنید، دست اول باشد. در مورد تمامی بخشهای محتوا به خوبی تحقیق کنید و ارزشی را به خواننده ارائه دهید. هیچکس دوست ندارد ۵۰۰۰ کلمه که به او کمکی نمیکند را بخواند.
فقط ۱٪ وبلاگنویسان با اینفلوئنسرها همکاری میکنند:
اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که شما را quote کنند تا اعتبارتان افزایش یابد. به کمک اینفلوئنسرها، هم اعتبار کسب میکنید و هم این شانس را دارید تا محتوایتان توسط اینفلوئنسرها به اشتراک گذاشته شود.
فقط ۲۶٪ وبلاگنویسان، محتوای ویدیویی را به مقالات خود اضافه و تنها ۷٪ از آنها از پیام صوتی استفاده میکنند:
شما با پرداخت هزینه، میتوانید خلاصههای مقالات خود را به صورت ویدئویی و صوتی به سایتهای دیگر بدهید و ارزش بیشماری دریافت کنید. به این وسیله کاربرانی که از تلفن همراه استفاده میکنند، میتوانند از تماشای ویدیوها و یا گوش دادن به پادکستها لذت ببرند.
همه این راهبردها به عنوان تاکتیکهایی که کمتر استفاده میشوند در بین بیش از ۱۰۰۰ وبلاگنویس ذکر شده است. در کمال تعجب، این موارد به عنوان مؤثرترین تکنیکها برای گرفتن رتبه بهتر در موتورهای جستوجو میباشد. باید به یاد داشته باشید که هرچه تاکتیکها با گذشت زمان رایجتر شوند، اثربخشی خود را از دست میدهند. پس اگر میخواهید مطالب، رتبه و تعامل بهتری داشته باشید، روی چیزی سرمایهگذاری کنید که سایر تولیدکنندگان محتوا به آن توجه نمیکنند.
تجربه بیش از هزار بلاگ نویس به ما میگوید که امروزه تنها امید برای به دست آوردن رتبه مناسب در موتورهای جستوجو، تلاش بیش از حد است.