Brand Refresh در مقابل Rebrand: کدام یک برای شما بهترین است؟
فهرست مطلب
برندهایی که به طور مداوم در حال آپدیت شدن یا به روز شدن نباشند، خطر قدیمی شدن و بیاهمیت شدن، آنها را تهدید میکند.
در گذشته برندهای محبوبی وجود داشتهاند که عدم تغییر بِرند و یا آپدیت شدن همزمان با توسعه جهان باعث فراموشی و از بین رفتن آنها شده است.
به عنوان مثال، اپل یک نمونه عالی از ریبرندینگ موفق است. در اوایل دهه ۱۹۹۰، اپل به آرامی از بازار کامپیوتر خارج شد و لوگوی خود را از رنگینکمان قدیمی به طراحی سادهتر و یکرنگ تغییر داد تا تغییر در تصویر برند خود را نشان دهد. البته، این تنها تغییر نبود، اما آغاز تحولی برای اپل بود.
پس، راهحل مناسب برای مشتری یا برند شما چیست؟ در این مقاله، در مورد معنای دقیق ریبرندینگ و تجدید نظر در استراتژی کسبوکار خود و اینکه چطور بِرند شما پایدار و همیشگی بماند، صحبت خواهیم کرد.
برای یک کسبوکار، راکد ماندن و درجا زدن بیشترین ریسک را در مقابل بازارهای در حال توسعه به همراه دارد. روز به روز ایدههای جدید کسبوکاری در حال گسترش هستند و شاید شما هم نسبت به این اتفاقات بخواهید هویت یا مواردی را در بِرند خود تغییر دهید، مانند:
– لوگو
– فونت
– پالت رنگی
– شعار برند
– سبک نگارش
اما گاهی اوقات، برند رفرش چیزی بیشتر از تغییر لوگو یا فونت است؛ برخی از کسبوکارها نیازمند تغییرات اصلیتری هستند تا با ریبرندینگ، رقیبهای خود را از فضای رقابتی به راحتی حذف کنند.
ریبرندینگ را به عنوان مجموعهای از تغییرات چشمگیر در نظر بگیرید که برای بهبود یک شرکتی که رو به افت است، انجام میشود. این فرآیند عمیق است و میتواند عواملی از کسبوکار را تغییر دهد که شامل موارد زیر میشود:
– موقعیت برند
– ارزشهای برند
– رهنمودهای برند
– توضیح ماموریت و اهداف
این تغییرات ممکن است زمانبر، هزینهبر و نیاز به فاکتورهای زیادی برای انجام داشته باشند، بنابراین اگر به دنبال ایجاد تغییرات بیشتر برای کسبوکارها هستید، بیایید به استراتژی تجدید برند یا همان برند رفرش بپردازیم.
با انجام مراحل زیر شما میتوانید مشتری خود را در طی این فرایند هدایت کنید، اما پیشنهاد میشود در هر مرحله نیازها و مخاطبان شرکت خود را در نظر بگیرید.
مشخص کنید که، آیا به برندی جدید یا تغییر نام تجاری نیاز دارید؟
شاید مشتری شما درخواست خود را برای برندسازی مجدد به صورت واضح بیان کرده باشد، اما شما باید قبل از اینکه به تغییر برند بپردازید به هدف و انگیزه آن پی ببرید.
اگر مشتری شما دلیل مشخصی ندارد، باید راههای دیگری را در نظر بگیرید. مثلا: به این دلیل که از آن خسته شدم، دلیل کافی و موجهای نیست.
چرا بابد این مرحله را در ابتدا انجام داد؟
تغییر نام تجاری یک فرآیند پیچیده است که فراتر از تغییرات سطحی مانند یک لوگو یا نام جدید است. شرکتها باید تمایلی برای تغییر در تمام بُعد های شرکت و اهداف شرکت را داشته باشند.
انجام ریبرندِ موفقیتآمیز نیاز به زمان، هزینه و تلاش بسیاری دارد و آنهایی که متعهد نباشند، با یک برند ضعیفی مواجه خواهند شد که در بازار رقابتی امروزی موفق نخواهد شد.
بنابراین: چگونه میتوان فهمید که آیا باید مشتری را به ریبرندینگ تشویق کرد؟
در اینجا چند نشانه مهم وجود دارد:
- این برند برنامههایی برای گسترش شرکت در سطح ملی یا بین المللی دارد.
- برند فعلی رشد خود را به بازارهای دیگر محدود میکند.
- مشتریان آن ارتباط منفی با شرکت دارند.
- این شرکت در حال ادغام یا خرید شرکتهای دیگر است.
اگر اجباری برای تغییر نام تجاری وجود ندارد، بهتر است با انجام یک بهروزرسانی، به جای تغییر نام تجاری، پیش بروید.
با تیم خود ایده پردازی کنید و در مورد آینده شرکت تصویرسازی کنید
مسئولیت تجدید یک برند نباید بر دوش عده معدودی باشد، بلکه باید شامل تیم شما باشد تا ایده های جدیدی برای آینده برند ارائه دهند. شما باید تصمیم بگیرید که کدام عناصر میتوانند فرصتی برای جلب توجه بیشتر داشته باشند.
مسئولیت تجدید برند نباید فقط بر عهده یک گروه کوچک باشد، بلکه گروههای مختلف شامل تیم شما نیز باید در این فرآیند دخیل شوند تا با ارائه ایدههای خلاقانه و جدید، به برند شما کمک کنند تا در آینده موفق باشد. در این فرآیند، شما باید تصمیم بگیرید که کدام عناصر برندتان میتوانند به عنوان فرصتهای مناسبی برای جلب توجه بیشتر مخاطبان باشند.
لوگو: با مدرن کردن لوگوی خود میتوانید آن را منحصربه فردتر و در مقابل رقبا متمایزتر کنید.
فونت: با انتخاب یک فونت قابل دسترس، حرفهای و متمایز میتوانید به جذب بیشتر کمک کنید.
پالت رنگی: اجازه دهید پالت رنگ شما با تئوری رنگها با برند شما صحبت کند.
شعار برند: شعارهای برند جدید باید به نیازهای مربوطه اشاره کنند و با آن ارتباط برقرار کنند.
سبک نوشتن: سبک نوشتن خود را طوری تنظیم کنید که با شخصیتهای خریدار سازگارتر باشد. سبک نوشتاری خود را برای جلب توجه و ارتباط بیشتر با هدف مشتریان تنظیم کنید.
و اگر روی یک تجارت برای مشتری کار می کنید، از او و تیمش سوالاتی مانند:
آیا آنها برای رشد به سطح ملی یا بین المللی برنامه ریزی میکنند؟
آنها میخواهند در چه شاخههای دیگری توسعه یابند؟
باید پاسخهای مشتریان را نحوی در هویت برند خود در نظر بگیرید، که نیازی به تجدیدنظر مجدد در آینده نباشد.
استفاده از شبکههای اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان خود از جمله اهدافی است که در روند بروزرسانی هویت برند میتوانید از آن بهره ببرید. این روش به شما امکان میدهد با مخاطبان خود در یک بستر آنلاین ارتباط برقرار کنید و اطلاعات و محتواهای مرتبط با برند خود را به آنها ارائه دهید.
از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید
soft launch به شما اجازه میدهد تا تغییرات خود را به آرامی و به صورت محدود به مخاطبان خود نشان دهید.
برای صاحبان مشاغل امروزی، استفاده از سایتهایی مانند لینکدین، توییتر و فیس بوک از محبوبترینها برای دستیابی به مخاطبان هدف هستند.
استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی به شما امکان میدهد با مخاطبان خود در ارتباط باشید و آنها را از تغییرات آینده آگاه کنید. همچنین میتوانید ارتباط خود را در قالب نظرسنجیها، پرسشها و نظرخواهیها با مخاطبان خود حفظ کنید.
با استفاده از بازخوردهای مخاطبان در رسانههای اجتماعی و جمعآوری آنها، میتوانید خواستههای مخاطبان خود را درباره تازهسازی برند به دست آورید و از ایدههای آنها نیز استفاده کنید.
در استراتژی برندسازی خود، نیاز است که احساسات و اشتیاقات مخاطبان خود را در نظر بگیرید
برندهای موفق توانستهاند با ایجاد احساسات خاص در مخاطبان هدف خود، آنها را به خود جذب کنند. برای دستیابی به این هدف، با مخاطبان خود مستقیماً در ارتباط باشید، با آنها صحبت کنید و بازخوردهای آنها را دریافت کنید تا بتوانید تصویر برند خود را بهبود بخشید.
افراد میخواهند احساس کنند که توانایی ایجاد تغییر را دارند و برخورد مستقیم با آنها و یا انجام نظرسنجیها، روشهای عالی برای افزایش وفاداری مشتریان هستند.
اجرای تغییرات بهصورت آرام و تدریجی
ابتدا میتوانید با چیزی کوچک مانند تغییر فونت مورد استفاده در اسناد شروع کنید و سپس واکنشها را سنجیده و در صورت نیاز، تغییرات را اعمال کنید. اگر بیش از حد بازخورد منفی دریافت کردید، به مخاطبان خود مراجعه کنید تا مسئله را بیشتر درک کنید و بررسی کنید که آیا تغییر برخی از عوامل در تازهسازی برند شما تاثیرگذار خواهد بود یا نه.
اگر آمادهاید قدم بعدی را بردارید و برند خود را تازه کنید، با استفاده از یک لیست کنترلی، مطمئن شوید که تازهسازی برند خود را با هدف و قصد مناسب انجام میدهید.
هویت بصری خود را ارتقا دهید؛ البته نه یک ظاهر کاملا جدید
آیا میخواهید برند خود را با تغییراتی در لوگو، شعار یا پالت رنگی به گونهای تغییر دهید که به راحتی تشخیص داده و شناسایی شود؟ اگر در حال حاضر قدیمی، بیصدا یا شلوغ است، سعی کنید با رنگ، اشکال هندسی یا انتخاب یک فونت چشم گیر آن را از نظر بصری جذابتر کنید.
با عوامل جذاب و محرک، به پیامهای برند خود نزدیکتر شوید
پیام شما باید با شخصیت خریدارانتان همخوانی داشته باشد و نشان دهنده کیفیت و احساسات برندتان باشد. با بازسازی موفق و ارسال پیامهای صادقانه و قابل اعتماد، شرکت شما در هوش هیجانی خود مهارت داشته و از رقبا متمایز خواهد بود.
قبل از ارائه، محتواهای مهم و رقباهایتان را بررسی کنید
هنگام برنامهریزی برای تازهسازی برند، کاری که نباید فراموش کنید بازبینی محتوا است. در اکثر موارد، حذف پستها، وبسایت یا اجزای قبلی برند یا ویرایش آنها، میتواند به بهبود و ارتقا ردپای شما در فضای دیجیتال کمک کند.
برای بهروزرسانی برندتان، یک برنامه عملیاتی را اجرا کنید
پس از اینکه تیم شما تصمیم گرفت که چه چیزهایی در بهروزرسانی برند باید تغییر کند، باید با اجرای این تغییرات به درستی ارتباط برقرار کرد و با یک برنامه اجرایی مناسب، در داخل و خارج از کشور به خوبی عمل کرد.
هویت برند خود را تازه نگه دارید
داشتن یک شرکت موفق یک هدف کلی برای تیم است. تغییر نام تجاری یا بازسازی برند در طول زمان نتیجه تغییرات را میبینید.