از برندسازی پس از مرگ (Necro-branding) چه میدانید؟
فهرست مطلب
“برندسازی پس از مرگ” یا Necro-branding به فرآیندی گفته میشود که در آن نام و تصویر سلبریتیها پس از مرگشان به ابزاری برای فروش محصولات مختلف تبدیل میشود. این پدیده نه تنها ارزش برند این سلبریتیها را افزایش میدهد، بلکه به یک صنعت چندمیلیارد دلاری نیز تبدیل شده است. یکی از بارزترین این سلبریتیها الویس پریسلی بوده که ارزش برند او پس از مرگ، حدود ۱۰ برابر شده است. با پیشرفت هوش مصنوعی، احتمالا این صنعت رشد فراوانی را تجربه خواهد کرد.
به گزارش دیام برد، آیا شما یادگاریهایی از الویس پریسلی، پرنسس دایانا، دیوید بویی، پرینس، مایکل جکسون و یا حتی سلبریتیهای ایرانی مانند محمدرضا شجریان، حسین پناهی، عباس کیارستمی و ناصر حجازی دارید؟ این یادگاریها میتواند شامل یک تیشرت، ماگ، جاکلیدی یا حتی یک بشقاب تزیینی با تصویر آنها، یکی از آثار آنها یا چیزی شبیه این باشد. شاید ندانید، اما شما با خرید این وسایل، در پدیدهای به نام “Necro-branding یا همان برندسازی پس از مرگ” مشارکت میکنید.
“برندسازی پس از مرگ” یا همان «Necro-branding» به فرایندی گفته میشود که در آن، تصویر یا نام یک سلبریتی، مدتها پس از مرگش، توسط وراث یا طرفداران او به فروش میرسد. Necro-branding اکنون به یک صنعت چندمیلیارددلاری تبدیل شده. حتی ستارگان برجسته امروز – مانند تیلور سوئیفت – نیز سرانجام روزی بخشی از این پدیده خواهند شد. باتوجهبه پیشرفت شگفتانگیز و سریع هوش مصنوعی (AI)، میتوان انتظار داشت که استفاده از تصاویر ستارگان فوت شده بسیار بیشتر از قبل رواج پیدا کند.
ارزش برند الویس پریسلی پس از مرگ بیش از ۱۰ برابر شده است
یکی از افرادی که بهعنوان نمونه بارز یک سلبریتی با برندسازی پس از مرگ شناخته میشود، الویس پریسلی است. تمبرهای ویژه الویس که توسط اداره پست ایالات متحده منتشر شد، به گفته گزارشها، پرفروشترین تمبرهای یادبود تاریخ شدند.
ارزش تخمینی الویس در زمان مرگش، حدود ۵ میلیون دلار (معادل ۴۰ میلیون دلار به نرخ امروز) بود، اما تا سال ۲۰۲۲، این ارزش مابین ۴۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. استفاده از تصویر او بر روی محصولات مختلف روزبهروز بر ارزش برند او میافزاید. این برندسازی فقط مخصوص افراد مسن و هم دوره با الویس نیست و نسلهای جوانتر نیز مورد هدف این بازاریابی قرار گرفتهاند.
البته، الویس تنها سلبریتی نیست که به برندسازی پس از مرگ دچار شده؛ دیوید بویی، پرینس، مایکل جکسون، جان لنون و جانی کش نمونههای بارز دیگری هستند که محصولات بیشماری با تصاویر آنها وجود دارد. ارزش برند این افراد نیز پس از فوتشان افزایش یافته است.
شاهزادگان فوتشده (مانند پرنسس دایانا و ملکه الیزابت) نمونههای دیگری از این نوع برندسازی هستند، بهویژه به این دلیل که این شاهزادگان در زمان حیات هم ارزش برند بسیار بالایی دارند.
مرلین مونرو نیز یکی دیگر از سلبریتیهای معروف با برندسازی پس از مرگ است. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ اغلب در لیست ده نفر اول پردرآمدترین سلبریتیهای فوتشده قرار داشت.
Necro-branding با استفاده از هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها در برندسازی سلبریتیها، چه زنده و چه درگذشته، نقش مهمی دارد. این تکنولوژی بهسرعت در حال پیشرفت است و بیشک در آیندهای نزدیک بسیار بیشتر از قبل برای حفظ و گسترش بازاریابی سلبریتیها استفاده خواهد شد. در حال حاضر با کمک هوش مصنوعی میتوان آهنگهای جدید را با صدای خوانندههایی که دیگر در قید حیات نیستند تولید کرد. حتی ممکن است چند دهه دیگر، هوش مصنوعی بتواند یک کنسرت واقعی از تیلور سوئیفت یا هنرمندان فوتشده دیگر، برای طرفدارانشان خلق کند!
بهاینترتیب، میراث این سلبریتیها همیشه زنده میماند و نسلهای بعدی هم میتوانند از آن استفاده کنند.