کوییک-کامرس مهمترین عامل رشد بازار آنلاین FMCG است
فهرست مطلب
سامان ابطحی، مدیر ارشد مارکتینگ سوپرمارکت اسنپ، در اولین رویداد ایران تکسامیت در ارائهای با موضوع «از چرخدستی تا سبد خرید آنلاین»، به بررسی صنعت FMCG و نقش Q-Commerce در توسعه این صنعت پرداخت. او هزینه ارسال را یکی از دغدغههای اصلی کاربران عنوان کرد و به جای ارسال رایگان، پیشنهاد پرداخت حق اشتراک برای خدماتی نظیر ارسال رایگان را ارائه داد. او همچنین بر اهمیت Q-Commerce در رشد بازار خرید آنلاین و تعامل سازنده آن با خردهفروشان و تامینکنندگان تاکید کرد.
به گزارش دیام برد و به نقل از روابطعمومی سوپرمارکت اسنپ، سامان ابطحی، مدیر ارشد سوپرمارکت اسنپ در اولین رویداد ایران تکسامیت در ارائهای با موضوع «از چرخدستی تا سبد خرید آنلاین»، در تشریح ابعاد صنعت FMCG در ایران و جهان گفت: «ما از صنعتی صحبت میکنیم که حجم بازار کنونی آن در کل جهان ۱۲ تریلیون دلار (چیزی معادل ۷۰ درصد تولید ناخالص اتحادیه اروپا)، و اندازه این بازار در ایران طبق تخمینهای ما بالغ بر ۱۲۰۰ همت برآورد شده است و افراد فعال در صنعت FMCG در ایران بیش از نیم میلیون نفر هستند.»
سهم ۱۵ درصدی فروشگاههای زنجیرهای از صنعت FMCG
سامان ابطحی در مورد دلایل عدم رشد صنعت FMCG و فروشگاههای زنجیرهای در ایران گفت: «صنعت FMCG از ابتدای تاسیس اولین سوپرمارکتها در دهه ۱۹۱۰ در آمریکا و ۱۳۲۰ در ایران راه طولانی تا امروز طی کرده است. اما این صنعت در ایران، صنعت مهجوری به شمار میآید چرا که با وجود سابقه طولانی در مفاهیمی مثل سوپرمارکت و سوپرمارکت زنجیرهای در ایران، ادامه مسیر این صنعت در کشور ما چندان موفقیتآمیز نبوده است. سهم بازار فروشگاههای زنجیرهای از فروش کالاهای سوپرمارکتی در ایران ۱۵ درصد است، این آمار در مقایسه با سهم ۵۰ تا ۷۰ درصدی در سایر نقاط دنیا، رشد بسیار اندکی به شمار میآید. ما هنوز مجاز به استفاده از اسم سوپرمارکت در تبلیغات محیطی خود نیستیم، هنوز رگولاتوری مدرن و حمایتگری در زمینه تولید کالاهای تندمصرف نداریم و چه بسا با تدوین قوانین ناسنجیده و اعمال قیمتهای دستوری در برهههای زمانی مختلف و قیمتهای سرسامآور در املاک تجاری مورد نیاز زنجیره تامین، روند رشد این بازار را متوقف کردهایم.»
مدیر ارشد مارکتینگ سوپرمارکت اسنپ در بخش بعدی ارائه خود از ظهور و ورود مفهوم Q-Commerce (ارسال فوری در خرید آنلاین) صحبت کرد و ضمن اشاره به این نکته که شکلگیری مفهوم Quick-Commerce و تحویل فوری، در ادامه مفاهیمی مثل تحویل اشتراکی (مثل تحویل شیر یا روزنامه در محل) و تحویل تلفنی شکل گرفته است گفت: «ورود کیوکارمرسها به صورت جدی و متمرکز، موجب رشد و بزرگ شدن بازار خرید آنلاین محصولات FMCG شد.»
او اشاره کرد که پلتفرمهای کیوکامرس با فراهم کردن مزیتهایی مثل تنوع، امکان مقایسه و انتخاب، راحتی و دسترسپذیری، فضا را برای بزرگتر شدن بازار مهیا کردهاند و نباید به اشتباه این پلتفرمها رقیب بازار آفلاین قلمداد شوند؛ بلکه در کنار فضای آفلاین، با مزیتهایی مثل دسترسپذیری این بازار را بزرگتر کردهاند.
هزینه ارسال، تاریخ انقضا و رساندن ارزش سبد خرید به حداقل مجاز، مهمترین موانع در خرید آنلاین
ابطحی ادامه داد: «اصلیترین و مهمترین دغدغه کاربران هزینههای ارسال است که هنوز در فرهنگ کاربران ایرانی مانعی بزرگ بر سر راه خرید آنلاین به شمار میآید. ما به جای پاک کردن صورتمساله و روشهایی مثل خرید با ارسال رایگان به راهکار دیگری فکر کردیم و راهکاری که امروز به آن رسیدهایم پرداخت حق اشتراک برای اسنپ پرو است که یکی از خدماتی که برای کاربر فراهم میکند؛ ارسال رایگان سفارشهای سوپرمارکتیست. ما معتقدیم که ارسال رایگان در صنعتی که اندازه حاشیه سود آن ۱۰ تا ۱۲ درصد و اندازه هزینههای ارسال آن ۱۵ درصد است، نمیتواند یک راهکار هوشمندانه، پایدار و دائمی باشد.»
ابطحی ضمن اشاره به دیگر دغدغه مهم کابران یعنی تاریخ انقضا و تازگی محصولات گفت: «ما با اضافه کردن ویژگی و راهکار «ضمانت تازگی» تلاش کردیم که این دغدغه را پاسخ بدهیم و خیال کاربران را برای دسترسی به کالاهای تازه و با کیفیت راحت کنیم.»
او دیگر دغدغه کابران در خرید آنلاین محصولات تندمصرف را رساندن مبلغ سبد خرید به کف مجاز برای خرید آنلاین دانست و گفت: «کاربر کالاهایی را به سبد اضافه میکند که در همان لحظه به آنها نیازی ندارد. ما تلاش کردیم این موضوع را با اضافه کردن راهکار مراجعه حضوری در مقابل دریافت ۵ درصد ارزش سبد خرید به کیف پول، برای کاربران حل کنیم. یعنی کاربر صرفنظر از ارزش سبد خرید، بتواند خرید خود را حضوری دریافت کند و در مقابل آن پاداش ریالی دریافت کند.»
Q-Commerce مهمترین بازیگر رشد بازار FMCG
مدیر ارشد بازاریابی سوپرمارکت اسنپ درباره ارزشهایی که Q-Commerce برای دیگر اجزای زنجیره تامین خلق میکند گفت: «در تعامل با خردهفروشان و سوپرمارکتها که مهمترین شرکای تجاری ما هستند، با بالا بردن فروش، به اشتراکگذاری دادههای حاصل از رفتار خرید آنلاین کاربران، پاسخ به نیازهای آنها در بحث تامین و توزیع و فراهم کردن ابزارهای تخصصی فروش، انبارداری و حسابداری برای فروشگاهها، تلاش کردهایم به بازوی توانمند این شرکای تجاری تبدیل شویم.
او در پایان اشاره کرد: «ما به چند روش کار میکنیم و در تعامل با تامینکنندگان هم تلاش کردهایم که ارتباطی سازنده و همافزا ایجاد کنیم. تامینکنندگان در تجهیز و تامین فروشگاههای اختصاصی ما نقش فعالی دارند، ما میتوانیم منبعی از دادههای بازار آنلاین کالاهای تندمصرف در اختیار آنها قرار دهیم. از طریق پتانسیلهای تبلیغاتیمان در اپلیکیشن و وبسایت، بستر مناسبی برای ارتباط بیواسطه برندها با کاربران ایجاد کنیم و برندها را در مقابل دیدگان کاربران قرار دهیم و در نهایت راهکارها و راهحلهایی را که پیش از این برای حل مسائل داخلی خود ایجاد کرده بودیم در اختیار آنها قرار دهیم.»