روزانه ۵ هزار نفر از طریق تربجو اقدام به خرید میکنند
فهرست مطلب
تربجو، ویژگی جدید ترب، به کاربران این امکان را میدهد که با ارسال تصاویر محصولات به دایرکت اینستاگرام، لینکهای مربوطه یا گزینههای مشابه را دریافت کنند. این سرویس در مدت زمان کوتاهی به رشد فالوورهای خود از ۲۰ هزار به نزدیک ۵۰۰ هزار رسیده و روزانه بیش از ۷۰ هزار دایرکت دریافت میکند. مدیر پرفرمنس مارکتینگ ترب دلیل این جهش را کیفیت و سرعت جستوجوی تصویری در بین میلیونها محصول موجود در ترب و تولید محتوای مناسب میداند.
به گزارش دیام برد، تربجو یک قابلیت جدید در ترب است که به کاربران امکان میدهد با ارسال تصاویر محصولات به دایرکت اینستاگرام، لینک همان کالا یا گزینههای مشابه را از میان فروشندگان ترب دریافت کنند. این ابزار توسط ربات جستوجوگر تصویری مدیریت میشود و هدف آن، به گفته مدیران ترب، بهبود جامعیت جستوجوی ترب با تمرکز بر حوزه خریدهای آنلاین در بستر اینستاگرام است.
عمر این صفحه در اینستاگرام حدودا دو ماه است و تربجو توانسته در بازهای حدودا یک ماهه از ۲۰ هزار فالوور به ۵۰۰ هزار فالوور نزدیک شود.
جواد رحمانی، مدیر پرفرمنس مارکتینگ ترب در گفتوگو با دیامبرد، همافزایی کارایی و کیفیت محصول و تولید محتوای مستمر و مناسب با گروه هدف تربجو را علت اصلی این موضوع میداند. او توضیح میدهد: «پیش از محتوا، افزایش تعداد دنبالکنندگان به دلیل خود محصول و کیفیت و سرعت جستوجوی تصویری در بین میلیونها محصول موجود در ترب بوده است؛ چرا که به نظر میرسد تربجو توانسته مشکلی را حل کند که برای آن تقاضای زیادی وجود داشته است.»
او با اشاره به اینکه تولیدمحتوا برای تربجو در ابتدا با بلاگرهای حوزه خانهداری به صورت کلبریشن اجرا شده است، ادامه میدهد: «صفحه تربجو در نیمه مهرماه ۱۴۰۳ ایجاد شد و تا بلک فرایدی یعنی ابتدای آذرماه، تنها به واسطه تعداد محدودی تبلیغ آزمایشی جهت سنجش، تنها در جامعه بازاریابی شناخته شده بود و عموم کاربران با آن آشنا نبودند.»
او با اشاره به اینکه در حال حاضر سبک محتوایی ما مجددا تغییر کرده است، گفت: «نزدیک به بازه بلکفرایدی و با تبلیغات اولیهای که انجام شد، آمارهای ما نشان میداد که ۹۰ درصد از دنبالکنندگان ما خانم هستند اما اخیرا این آمار در حال تغییر است و آقایان هم در حال اضافه شدن به دنبالکنندگان ما هستند.»
روزانه بیشتر از ۷۰ هزار دایرکت برای ما ارسال میشود
رحمانی با اشاره به اینکه در این بازه تغییر رویکردهایی در تولید محتوا برای صفحه تربجو انجام شده تا تولید محتوا به حالت بهینه و پربازده نزدیکتر شود، توضیح داد: «تقریبا روزی بیش از ۷۰ هزار دایرکت برای ما ارسال میشود و میزان رضایتی بیشتر از ۷۰ درصد از نتایج جستوجو وجود داشته است.»
او ادامه میدهد: «البته نوسانات جزئی در این زمینه وجود دارد؛ چرا که بهبود کیفیت جستوجو به صورت مستمر در حال انجام است که این موضوع نوسانهایی در عملکرد جستوجو ایجاد میکند. عملکرد خوب تربجو برای ما خیلی مهمتر از تعداد فالوئرهای آن است و بدون بالا بردن کیفیت نمیتوان انتظار داشت که استفاده از این سرویس صرفا به واسطه افزایش فالوئر و تولید محتوا رشد کند.»
چند برابر شدن کاربران، مشکلی در زیرساخت ایجاد نکرد
با اینحال نباید این نکته را نادیده گرفت که اضافه شدن بیشتر از ۴۵۰ هزار فالوور در طول یک ماه میتواند موضوعی پرچالش باشد و بار سنگینی را به زیرساخت تحمیل کند.
رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه ترب تا چند برابر این رشد فالوور را پیشبینی کرده بود و از نظر زیرساخت و ربات پردازشکننده تصاویر با هیچ مشکلی مواجه نشد، گفت: «در ابتدای راه و در مواقع پیک ارسال پیام، API های اینستاگرام گاهی پیامها را دیر به دست ما میرساندند تا پردازش روی آنها انجام شود اما با رشد روزافزون پیج این مشکل تقریبا مرتفع شد و خود اینستاگرام rate limit را برداشت. عمده زمان پردازش یک جستوجو مربوط به زمانی است که طول میکشد تا API اینستاگرام ما را مطلع کند که یک پیام دریافت کردید که در حال حاضر متوسط زمان پاسخدهی در حدود ۳ ثانیه است.»
روزانه ۵ هزار نفر از طریق تربجو اقدام به خرید میکنند
رحمانی در ادامه گفت: «روزانه ۵ هزار نفر از طریق لینکهایی که توسط تربجو برای آنها ارسال میشود، اقدام به خرید از فروشندگان ترب کردهاند و ۸۰۰ هزار نفر تربجو را امتحان کردهاند.»
میتوان این اقدام ترب را حرکت برای سهم از گرفتن از بازار بزرگ سوشال کامرس دانست. رحمانی با تایید این موضوع توضیح میدهد: «این برداشت تقریبا درست است چرا که بازار بسیار بزرگی در اینستاگرام وجود داشت که ما خیلی از آن بهرهای نداشتیم و حالا تربجو میتواند در این فضا به واسطه کمک به کاربران برای خرید بهتر، به رشد ترب کمک کند.»
او در پایان تاکید کرد: «شاید در نگاه اول تربجو برای آنلاینشاپها یک تهدید به نظر بیاید در حالیکه موضوع کاملا برعکس است. ما معتقدیم که آنلاینشاپها با راهاندازی سایت و اضافه کردن آن به ترب، به راحتی و به کمک تربجو، رشد فروش را تجربه خواهند کرد.»