راهنمای ارتباط با اینفلوئنسرها یا چطور با اینفلوئنسرها ارتباط بگیریم؟
فهرست مطلب
تا بهحال از اینفلوئنسر مارکتینگ برای تبلیغات استفاده کردهاید؟ روش ارتباط با اینفلوئنسرها را میدانید؟ خیلی از بازاریابهای دیجیتال و متخصصین شبکههای اجتماعی برای پیشرفت برندها و کسبوکارهای مختلف از اینفلوئنسرها استفاده میکنند. بعضی از شرکتها هم بدون اینکه روش ارتباط با اینفلوئنسرها را بدانند، برای این افراد یک پیام ساده میفرستند و هزینه تبلیغات میپرسند. اما واقعا ارتباط با اینفلوئنسرها به سادگی فرستادن یک پیام است؟ آیا ارسال پیامی با این مضمون که «سلام، هزینه تبلیغات چقدره؟» حرفهای است؟ در این مقاله میخواهیم درمورد اینفلوئنسرها و ارتباط با آنها صحبت کنیم.
ارتباط با اینفلوئنسرها، آشنایی با مفاهیم اولیه
با رشد شبکههای اجتماعی اینفلوئنسرها هم زیاد شدهاند. اینفلوئنسرهای امروزی درمورد انتخاب محتوا و برندها حساستر و سختگیرتر شدهاند. شاید کمی این حرف تلخ باشد ولی بیشتر اینفلونسرهای معروف پیامهای تبلیغاتی ناخوشایند را با یک نگاه حذف میکنند.
اگر بتوانید در همان بخشهای اول پیامتان، نظر اینفلوئنسر موردنظرتان را جذب کنید، این امکان این را دارید که با آنها همکاری کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که پیام همکاری درستی تنظیم کنید. ارتباط با اینفلوئنسرها از 3 قانون طلایی پیروی میکند: پیام مختصر، شفاف و بهیادماندنی و حرفهای. فراموش نکنید پیامی که میفرستید باید این ویژگیها را داشته باشد.
چطور با اینفلوئنسرها ارتباط بگیریم؟
قبل از شروع همکاری با اینفلوئنسرها و کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ هدف تبلیغاتی کمپین را مشخص کنید. این هدف میتواند آگاهی از برند، تولید محتوا یا افزایش فروش باشد. بدون تنظیم هدف بازاریابی انتخاب نوع اینفلوئنسر کار سختی است. بهعلاوه، در این حالت اینفلوئنسرها هم نمیدانند چگونه میتوانند به شما کمک کنند. اگر برنامه مشخصی نداشته باشید، اینفلوئنسرها تمایلی به همکاری با شما ندارند و نمیتوانند بهخوبی کارشان را انجام دهند.
مرحله اول: اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کنید.
اینفلوئنسری که انتخاب میکنید باید با جامعه هدف شما در ارتباط باشد. اول از همه 20 نفر از اینفلوئنسرهایی که میتوانند با جامعه هدف شما صحبت کنند را پیدا کنید. این افراد میتوانند سلبریتیها، میکرواینفلوئنسرها و اینفلوئنسرهای معروف باشند. بعد از درستکردن لیست، درمورد هرفرد جداگانه تحقیق کنید. شبکههای اجتماعی آنها در اینستاگرام، توییتر و لینکدین را بررسی کنید. نظر مردم را در مورد آنها بپرسید. درمورد هر اینفلوئنسر به سوالهای زیر پاسخ دهید.
1. آیا او الان در حوزه کاری شما فعالیت میکند؟
2. آیا او برای محصولات و خدمات شما شخص مناسبی است؟
3. آیا قبلا با برندهایی مثل شما همکاری داشته است؟
4. محصول و خدمات شما چه نفعی برای فالوئرهای اینفلوئنسرها دارد
5. زیباییشناسی صفحه اینفلوئنسر چگونه است و چه ارزشهای را تبلیغ میکند؟
6. آیا محتوای صفحه آنها متناسب با ارزشها و زیباییشناسی برند شما است؟
7. آیا فرد موردنظر محتوای خوبی تولید میکند و اینگیجمنت خوبی دارد؟
طبق مطالعات بازاریابی، 49% از مصرفکنندهها با توجه به توصیههای اینفلوئنسرها خرید میکنند. بنابراین با انتخاب اینفلوئنسر اشتباه پولتان را دور نریزید. اگر نمیتوانید فرایند جستوجو و انتخاب اینفلوئنسرها را انجام دهید، میتوانید با آژانسهای اینفلوئنسر مارکتینگ کار کنید. آژانسهای اینفلوئنسر مارکتینگ ارتباط مستقیمی با این افراد دارند و گاهی اوقات خودشان برنامه تبلیغات اینفلوئنسرها را تنظیم میکنند.
فراموش نکنید که معیار انتخاب یک اینفلوئنسر تعداد فالوئر او نیست، بلکه او باید به جامعه هدف شما دسترسی داشته باشد و در آن جامعه فرد تاثیرگذاری باشد. مثلا برای تبلیغ محصولات ورزشی نمیتوانید از اینفلوئنسرهای کمدی استفاده کنید؛ به کسی نیاز دارید که ورزشکار باشد و بتواند افراد علاقهمند به ورزش یا ورزشکار را جذب کند.
همچنین فرد انتخابی باید با استراتژی بازاریابی شما همخوانی داشته باشد و بتواند شما را به هدفتان برساند. بعد از اینکه لیست اینفلوئنسرها را به 10 تا رساندید، همه آنها را در شبکههای اجتماعی مختلف دنبال کنید. با آنها ارتباط بگیرید، مطالبشان را لایک کنید و کامنت بگذارید.
مرحله دوم: پیام اولیه را آماده کنید
بعد از ارتباط با اینفلوئنسرهای مناسب از طریق لایک و کامنت، حالا باید برای آنها ایمیل یا دایرکت بفرستید. اولین پیام اهمیت زیادی دارد چون تاثیرگذاری اولیه را مشخص میکند. در اولین پیام خودتان را معرفی کرده و سعی کنید اینفلوئنسر را با برند و کسبوکارتان آشنا کنید. بهتر است در اولین پیام درمورد درخواستتان صحبت نکنید. فقط باب آشنایی را با او باز کنید و نشان دهید که به صفحه و فعالیتهای او علاقهمند هستید. به پیام زیر توجه کنید.
«سلام، من ….. هستم از طرف شرکت/استارتاپ/برند……. که در زمینه …….. فعالیت میکنیم پیام میدم خدمتتون. کمپینی داریم از تاریخ …… تا ……. با هدف ……. در تمامی شبکههای اجتماعی.
میخواستم ببینم میتونیم با شما یک همکاری تبلیغاتی در پیجتون داشته باشیم؟
اگه علاقهمند به همکاری هستید، بهم پیام بدید. سپاس فراوان»
این پیام تمام نکتهها و اطلاعات اصلی را بیان میکند. شما با این پیام خودتان و شرکتتان را معرفی میکنید و اینفلوئنسر موردنظرتان میگویید که فقط طرفدار او نیستید و میخواهید در زمینه بازاریابی شبکههای اجتماعی باهم همکاری کنید. همچنین این پیام کوتاه از قانون ارتباط با اینفلوئنسرها هم تبعیت میکند؛ کوتاه و شفاف است و در ذهن فرد باقی میماند.
یک نکته مهم دیگر: با اکانت کاری و برندتان پیام دهید. اکثر اینفلوئنسرها پیامهای از سمت افراد را پاسخ نمیدهند!
مرحله سوم: ارزش پیشنهادیتان را مشخص کنید
اگر بعد از ارسال پیام اولیه، اینفلوئنسر به شما پیام داد، یعنی به همکاری با شما علاقه دارد و میتوانید جذبش کنید. بهترین روش ارائه ارزش پیشنهادی است. البته میتوانید این کار را در پیام اولیهتان هم انجام دهید. اینفلوئنسرها در اینستاگرام روزانه چندین پیام همکاری دریافت میکنند. اگر میخواهید توجه آنها را به خودتان جلب کنید، باید مزیت رقابتی خود را به اینفلوئنسرها نشان دهید. چه چیزی به آنها میدهید؟ چه نفعی برای آنها دارید؟
ایفلوئنسرها عاشق این هستند که در آخرین ترندها شرکت کنند. لباسها و محصولات جدید را قبل از بقیه امتحان کنند و جلوتر از بقیه باشند. میتوانید اولین نسخه محصول جدیدتان را به آنها بدهید. از ارسال محصولات رایگان نترسید. مطمئن باشید که این کار ارزشش را دارد. میتوانید پیام بعدیتان را مثل پیام زیر تنظیم کنید:
«سلام ……..، به نظرم پیراهن جدید ما خیلی بهت میاد (عکس پیراهن را بفرستید)، دوستش داری؟ اگر خوشت میاد میتونیم برات بفرستیم، فقط ممنون میشویم اگر عکسی از خود با لباسی که برایتان میفرستیم را بصورت پست و استوری در صفحهتان منتشر کنید!»
نکته خیلی مهم: اگر دقیقا خواستهتان را به وی نگویید احتمال این که فرد لباس را از شما تحویل بگیرد و صرفا تشکر کند کم نیست! حتما باید پیش از ارسال محصول از این مطنئن شوید که برای وی شفاف کردهاید که از اون چه میخواهید! و تایید بگیرید.
بعد از اینکه ایفلوئنسر موردنظرتان پاسخ داد، سریعا کارهای ارسال محصول را انجام دهید و او را منتظر نگذارید. ایفلوئنسرها از معطل شدن خوششان نمیآید. بعد از ارسال محصول به آنها اطلاع دهید. میتوانید تصویر بستهبندی محصول را برای آنها بفرستید.
مرحله چهارم: پیام پیگیری بفرستید
اینفلوئنسر مارکتینگ روش موثری در تبلیغات است؛ ولی مثل استخدام یک شرکت یا نیروی تازه نیست. در واقع، درصورتی اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیرگذار است که روش ارتباط با اینفلوئنسرها را بدانید و بهدرستی با آنها کار کنید. ممکن است اینفلوئنسرها سریعا پاسخ پیامهای شما را ندهند، در چنین مواقعی نباید ناامید شوید. کار با اینفلوئنسرها کمی بینظمی دارد، سعی کنید این بینظمیها را تحمل کنید و صبور باشید. اگر فرد موردنظرتان بعد از چند روز جواب نداد، پیام پیگیری بفرستید و به او یادآوری کنید. مثلا متن زیر میتواند پیام مناسبی برای پیگیری باشد.
«سلام…..، میخواستم بدونم هنوز هم از محصولات ما میخوای، فقط کافیه آدرست رو بفرستی. بهم خبر بده.»
اگر محصولات را ارسال کردید، میتوانید پیام زیر را بفرستید.
«سلام…..محصولات به دستت رسید؟ امیدوارم دوستشون داشته باشی.»
اگر باز هم جوابتان را نداد، ناامید نشود و پیامهای بیادبانه و متوقعانه نفرستید. با این کار فقط شهرتتان را خراب میکنید. به جای ارسال این پیامها سراغ اینفلوئنسر بعدی بروید!
ارتباط با اینفلوئنسرهای معروف
اینفلوئنسرهایی که فالوئرهای میلیونی دارند، معمولا پیشنهادهای تبلیغاتی زیادی میگیرند. گروهی از اینفلوئنسرها هم هستند که شرایط سختی برای تبلیغات دارند. آنها فقط با کسبوکارها و برندهای مشخصی کار میکنند و معیارهای خاص خودشان را دارند. دایرکت این اینفلوئنسرها معمولا همیشه پر است. در چنین مواقعی باید از تکنیکهای خاصی برای ارتباط با اینفلوئنسرها استفاده کنید.
برای کار با چنین افرادی بهتر است از چندین هفته یا چندین ماه قبل از اولین پیام با اینفلوئنسر موردنظرتان در ارتباط باشید. پستهایش را لایک کنید، کامنت بگذارید و به استوریها واکنش نشان دهید. حتی میتوانید پستهایش را به اشتراک بگذارید و آنها را برای دوستان و فالوئرهایتان بفرستید. بعد از ارسال پیام همکاری، به اینفلوئنسر بگویید که چگونه به رشد اینگیجمنتش کمک میکنید.
اگر پاسخی نگرفتید، روشهای دیگری را امتحان کنید. بعضی از اینفلوئنسرها کامنتها را زود جواب میدهند. در چنین مواقعی، در کامنت به او اطلاع دهید که دایرکت فرستادید. اگر اینفلوئنسری در توییتر فعالیت بیشتری دارد، در توییتر با او در ارتباط باشید و با یک توییت نشان دهید که به همکاری با او تمایل دارید.
چگونه برای اینفلوئنسرها پیام بفرستید؟
یکی از مهمترین مراحل همکاری با اینلفوئنسرها نوشتن و ارسال پیام مناسب است. فراموش نکنید که اولین پیام شما اهمیت زیادی دارد و میتواند توجه اینفلوئنسر را به خودش جلب کند. هیچوقت از پیامهای مشابه استفاده نکنید و درمورد هرکس جزئیاتی را به پیام اضافه کنید.
اطلاعاتی مثل اسم شرکت، آیدی اینستاگرام، عنوان شغلی و توضیح محصولات را در پیام بیاورید و توضیح دهید که چرا آنها برای برند شما مناسب هستند. در ازای همکاری اینفلوئنسر چه چیزی به او میدهید؟ حتما در انتهای ایمیل از کال تو اکشن مناسب استفاده کنید و اطلاعات تماستان را اضافه کنید.
در ارتباط با اینفلوئنسرها حرفهای باشید
اینفلوئنسرهای در شبکههای اجتماعی مختلف حضور دارند و برای اینکه به جایگاه فعلیشان برسند، زحمت کشیدهاند. بنابراین محترمانه با آنها برخورد کنید و کار آنها را کم اهمیت جلوه ندهید. برای اینکه بتوانید توجه اینفلوئنسرها را به خود جلب کنید، به استراتژی و برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ احتیاج دارید و باید پیام تاثیرگذاری برای آنها بفرستید. در این مقاله تلاش کردیم اصول ارتباط با اینفلوئنسرها را توضیح دهیم. امیدواریم با استفاده از این اصول بتوانید کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ موفقیتآمیزی اجرا کنید.
ممنون از مطالب خوبتون
ممنون از همراهی شما حدیث جان