وبسایت آتوریتی (Website Authority) چیست؟
فهرست مطلب
وبسایت آتوریتی را یکی از مفاهیم سئو می دانند که اصطلاحا قدرت دامین یک وبسایت را مشخص میکند. وقتی از دامین آتوریتی حرف میزنیم منظور ما یک مفهوم جنرال از سئو یا همان وبسایت آتوریتی است. وبسایت آتوریتی را میتوان در ahref.com با عنوان رتبه دامنه (Domain Rating) که عددی بین صفر تا ۱۰۰ است محاسبه کرد. هرچه این عدد بالاتر باشد، دامنه از اعتبار بالاتری برخوردار است.
نحوه محاسبه رتبه دامنه یا Domain Rating
رتبه دامنه با توجه به کیفیت و کمیت بک لینکهای خارجی یک وبسایت محاسبه میشود.
در ادامه نحوه محاسبه این پارامتر به صوت ساده بیان میشود:
1- بررسی تعداد دامنههای منحصر بفردی که به وبسایت مورد نظر لینک دادهاند.
2- بررسی آتوریتی این دامنهها
3- محاسبه تعداد دامنههای منحصربفردی که هر کدام از این سایتها به آنها لینک دادهاند.
4- اعمال یک سری الگوریتم و کدهای خاص برای محاسبه رتبه خام دامنه.
5- هر کدام از اعداد به دست آمده روی یک مقیاس 100 امتیازی رسم میشوند.
در محاسبه رتبه دامنه، متغیرهایی مانند اسپم، ترافیک سایت، عمر دامنه و سایر موارد در نظر گرفته نمیشوند.
چرا آتوریتی دامنه شما مهم است؟
نمایندههای گوگل عموما استفاده از دامین آتوریتی را به عنوان عامل رنکینگ رد میکنند اما بر اساس گفتههای John Mueller تحلیلگر ارشد ترندهای وبمستر، گوگل نمره site-wide را دارد که موارد مشابه را بررسی میکند.
ضمن اینکه در یک مطالعه، ارتباط بین رتبه دامنه (DR) و رنکینگ کلمات کلیدی 218,713 دامنه بررسی شد و نتایج حاکی از این بود که بین این 2 فاکتور ارتباطی قوی وجود دارد.
بنابراین، رتبه دامنه یا Domain Rating یک متریک قابل استفاده در تخمین میزان قابلیت یک وبسایت در دریافت وردی ارگانیک از گوگل است.
یک رتبه دامنه خوب چه عددی است؟
به طور عام می توان گفت، هر چه نمره اعتبار دامنه بالاتر باشد بهتر است.
اما دقت داشته باشید که فقط به رتبه دامنه توجه نکنید چرا که این یک عدد نسبی است و نمیتوان صریحا گفت که رتبه دامنه 30 خوب است یا حتی 40، 50، 60 یا 70. چرا که این اعداد کاملا نسبی هستند.
یک قانون کلی وجود دارد: اگر رتبه دامنه شما از سایت های مشابه بالاتر یا قابل مقایسه با آنها باشد، خوب است.
چگونه رتبه دامنه یا نمره اعتبار وبسایت خود را بهبود ببخشیم؟
گرفتن بک لینک از وبسایت های مختلف تنها راهی است که برای بهبود نمره اعتبار دامنه وجود دارد. اما بهبود اعتبار دامنه هرگز نباید هدف اصلی باشد.
باید تمرکز را بر گرفتن بک لینک از سایتهای رنک بالا در صنعت کاری خود بگذارید. چرا که یک ارتباط قوی بین تعداد دامنههایی که به یک صفحه لینک میدهند و میزان دریافت ترافیک ارگانیک توسط این صفحه وجود دارد.
نمودار بالا ارتباط بین تعداد سایتهایی که به یک پیج مشخص لینک داده اند و ترافیک ارگانیک آن پیج را نشان میدهد (بر اساس بررسی 920 میلیون پیج)
علاوه بر این، نتایج این بررسی نشان داد تا آنجا که مساله رنکینگ در نظر گرفته شود، قوی ترین عامل مربوط به بکلینک ها، تعداد سایت هایی است که به یک پیج لینک می دهند.
چگونه از وبسایت آتوریتی استفاده کنیم؟
در ادامه ۲ مورد استفاده معمول این فاکتور بیان می شود:
محک زدن خود میان رقبا:
اگر وبسیات آتوریتی سایت شما از سایت رقبا بالاتر باشد، نشان دهنده این است که سایت شما از نظر link popularity یا تعداد بکلینکهای دریافتی، بهتر عمل کرده است.
برای مثال سایت Ahref دارای رتبه دامنه ۸۸ و سایت moz دارای رتبه ۹۱ هستند.
به این دلیل است که سایت moz بکلینکهای بیشتری از وبسایتهای معتبر دارد که منجر به نمره اعتبار بالاتر میشود (بر اساس نتایج محاسبه رتبه دامنه در Ahref.com)
نکته: اگر ۲ وبسایت رتبه دامنه مشابهی داشته باشند، در این حالت میتوان از ابزار Ahref Rank استفاده کرد تا بتوان قدرت نسبی هر یک را بررسی کرد.
با مقایسه رتبه دامنه خود با رتبه دامنه رقبا میتوانید بفهمید که رقیبهایتان چطور عمل میکنند، اگر آنها رتبه بالاتری داشته باشند میتوانید بک لینکهای آنها را از Ahrefs Site Explorer بررسی کنید تا بتوانید سایتهای مناسبی را که آنها استفاده نکردهاند پیدا کنید و از آن ها بک لینک بگیرید.
بررسی Link Prospects یا پیج های مناسب برای دریافت بک لینک:
گوگل به اعتبار پیجی که به وبسایت ما لینک داده بیشتر از اعتبار دامنه آن پیج توجه می کند. البته طبیعتا پیج هایی که زیر محموعه یک دامنه با آتوریتی بالا باشند از پیج های مشابهی که زیر مجموعه دامینهای کم آتوریتی هستند، اعتبار بالاتری دارند.
به همین دلیل، ابزار محاسبه رتبه دامنه در سایت Ahref میتواند گزینه خوبی برای بررسی کیفیت نسبی پیجهای انتخابی ما برای بک لینک گرفتن باشد.
به خاطر داشته باشید که کیفیت یک سایت را تنها با معیار site-wide authority نسنجید و موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:
- آیا این سایتها بک لینکهای با کیفیت دارند؟
- آیا این سایتها شامل صفحات زیادی میشوند؟ (معمولا صفحات کمتر بهتر است)
- آیا این سایتها به پیجهای زیادی لینک دادهاند؟ (هرچه کمتر باشد، بهتر است)
- آیا در این سایت محتوای با کیفیتی منتشر میشود؟
- آیا این وبسایت تا شش ماه آینده وجود خواهد داشت؟ تا یکسال آینده چطور؟ تا 5 سال آینده؟
- آیا این وبسایت ترافیک ارگانیک دریافت میکند؟
- آیا از نظر موضوع به وبسایت شما مرتبط است؟
در ادامه لینک این ابزار رایگان در وبسایت Ahref.com برای محاسبه اتوریتی سایت آورده شده است: https://ahrefs.com/website-authority-checker