آیا پسوند دامنه (TLD) به سئو سایت کمک میکند؟
جان مولر، تحلیلگر ترندهای وبمستر گوگل در مورد TLD در بخشی از «Ask Google Webmasters» میگوید:«با اتخاذ دامنههایی مثل .job و .shop و داشتن کلمات کلیدی در بخشی از دامنه خود امتیاز خاصی نمیگیرید.»
توضیحات مولر برمیگردد به سال 2015 که گوگل برای اولین بار در آن توضیح داده بود؛ به طور کلی رفتار این سیستمها با TLD عمومی شبیه دیگر TLDعمومی مثل .com و .org است. او اضافه کرد که صرفا با داشتن یک کلمه کلیدی در دامنه خود به معنی این نیست که سایت مرتبطتری نسبت به سایتهای دیگر دارید.
یعنی میتوان نتیجه گرفت که گوگل با پسوند دامنه (TLD) زیر همان رفتاری را دارد که با دامنه های .com و .org:
- TLD های جدید (مانند. .job و .how و .shop).
- TLD های تجاری (مانند .BMW).
- TLD های منطقه ای عمومی (مانند .london یا .asia).
TLD یا دامنه سطح بالا (Top Level Domain) آخرین بخش دامنههای اینترنتی است که به عنوان پسوند نام دامنه، در آخرین قسمت دامنه قرار میگیرد. برای مثال «.com» به عنوان یک دامنه سطح بالای عمومی قرار دارد و دامنه «.ir» به عنوان یک دامنه سطح بالای کد کشوری به شمار میآید. دامنههای سطح بالا به طبقات متفاوتی تقسیم میشوند.
در راهنمای سرچ کنسول گوگل توضیح داده شده “تا زمانی که یک پسوند دامنه (TLD) به عنوان دامنه سطح بالا کد کشور (ccTLD) با (ICANN) ثبت نشود، Google با هر TLD که از طریق منطقه IANA DNS ثبت شود، به عنوان gTLD رفتار خواهد کرد”
به طور خاص Google نام TDL کشورها را (ccTLDs؛ به عنوان مثال .vn برای ویتنام) به عنوان یک سیگنال قوی در نظر میگیرد که این سایت برای کاربران یک کشور خاص است. ccTLD ها بیشتر برای Google geotargeting جواب میدهند.
مت کاتس در سال 2011 در گوگل گفت: “اگر شما از ccTLD (مانند .ir) استفاده میکنید و میخواهید کاربران کشورهای مختلف را هدف قرار دهید در واقع “برخلاف جریان آب شنا میکنید” برای مثال اگر چیزی مانند .jp را ببینیم، معمولاً تصور میكنیم كه مربوط به ژاپن است و ربطی به نروژ یا سوئد یا فنلاند یا چیزی شبیه به آن ندارد. که البته این موضوع هنوز هم تا حد زیادی درست است. به هر حال بعضی از ccTLD ها آنقدر عمومی هستند که گوگل به وبمسترها اجازه بدهد که کشورهای مختلفی را به عنوان هدف آنها در نظر بگیرد. برخی از TLD ها هم به طور کلی پوچ و توخالی هستند مثل .tv و .me و گوگل با آنها به عنوان یک TLD عمومی رفتار خواهد کرد.
لیست کامل ccTLD های عمومی در بخش راهنمای Search Console موجود است.
اما چرا این موضوع مهم است؟
استفاده از یک کلمه خاص به شما در رنگینگ و رتبهبندی سایت کمک نخواهد کرد، اما از آنجایی که ممکن است به راحتی به خاطر سپرده شده و مرتبط با حوزه کاری باشد، برای برندینگ مناسب است. ولی در نظر بگیرید که استفاده اشتباه از یک ccTLD ممکن است باعث سیگنال اشتباه درمورد هویت سایت شما به کاربران یا موتورهای جستجو شود.