نکات سئویی رپورتاژ، مواردی که باید بدانید!

رپورتاژ
⏱زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر در زمینه سئو وبسایت فعالیت داشته باشید حتماً با رپورتاژ آگهی آشنا شده اید. رپورتاژ آگهی یکی از فعالیت‌های مهم سئو به شمار می‌رود که به هدف بهبود جایگاه وبسایت و افزایش مخاطب منتشر می‌شود؛ اما همه رپورتاژ ها به این هدف دست پیدا نمی‌کنند و در بعضی موارد علی‌رغم وقت و هزینه‌ای که صرف می‌شود بهبود سریع اتفاق نمی افتد. رعایت نکات سئو رپورتاژ یک بخش مهم رپورتاژ نویسی است که در بیشتر موارد آنطور که لازم است به آن توجه نمی‌شود. اگرچه رپورتاژ آگهی در فعالیت‌های off-page به ‌عنوان یکی از تکنیک‌های کلاه خاکستری به شمار می‌رود، اما می‌توان با رعایت نکاتی به کلاه سفید شدن آن کمک کرد و به نتیجه مطلوبی در زمینه رشد سایت دست‌یافت. رپورتاژ وجه دیگری نیز دارد و آن محتواست که در این مطلب به آن پرداخته ایم. محتوای زیر به جوانب سئویی رپورتاژ می‌پردازد.

 رپورتاژ آگهی چیست؟

به زبان ساده رپورتاژ آگهی به معنی تبلیغ یک محصول، یک خدمت یا معرفی برند در قالب یک مقاله در یک وب‌سایت است که این تبلیغ با اهداف مختلفی مانند برندینگ، معرفی محصول و بهبود سئو انجام می‌شود.

نکات مهم سئو در هنگام نوشتن یک محتوا

بسیاری از افراد از سئو متن رپورتاژ غافل شده و تمرکز خود را فقط بر لینک‌های داخل آن می‌گذارند؛ در حالی که رعایت نکات سئو در آن به اندازه متنی که داخل سایت خود منتشر می‌کنید از اهمیت برخوردار است.

  1. کلمات کلیدی خود را تعیین کنید.

بهتر است در نهایت سه کلمه کلیدی را برای یک متن هدف قرار دهید.

  1. title جذاب و مناسب بنویسید.

سعی کنید حتماً در title شما کلمه کلیدی قرار داشته باشد و به نحوی باشد که اگر رپورتاژ در کلمه کلیدی هدف خود رتبه مناسبی در گوگل کسب کرد، با استفاده از جذابیت title، کلیک خوبی دریافت کند.

  1. برای پاراگراف اول وقت بیشتری بگذارید.

سعی کنید در پاراگراف اول از کلمات کلیدی هدف خود استفاده کنید و آن را طوری بنویسید که مخاطب را خواندن ادامه مطلب ترغیب کند.

  1. از تگ‌های H2 و H3 غافل نشوید!

بسیاری از رپورتاژ هایی که روزانه منتشر می‌شوند فاقد تگ‌های h2 و h3 هستند که این نکته ارزش متن را کم می‌کند.

  1. در صورت امکان از عکس مناسب استفاده کنید.

همه ما می‌دانیم که حضور محتوای تصویری در متن از نظر گوگل اهمیت دارد و اغلب این نکته در نگارش محتواهای داخل سایت توجه می‌شود. بهتر است برای اینکه متن رپورتاژ از کیفیت بالاتری برخوردار شود از این نکته استفاده گردد و به همراه تصویر تگ alt مناسب درج شود. گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که بهتر است در نزدیکی عکس‌ها از کلمات کلیدی خود استفاده کنید تا اثربخشی محتوای تصویری شما بیشتر شود.

آغاز ثبت نام هفتمین رویداد تخصصی دیجیتال مارکتینگ (DM talk 7)

Link juice چیست؟

قبل از اینکه به مقوله لینک‌ها در یک رپورتاژ بپردازیم، بهتر است مفهومی به نام link juice را معرفی می‌کنیم که در بحث لینک سازی داخلی و خارجی اهمیت زیادی دارد.

Link juice به ارزش و اعتباری گفته می‌شود که از طریق یک لینک از یک سایت (صفحه) به سایت دیگر (صفحه دیگر) منتقل می‌شود.

برای مثال سایت خبر آنلاین در یک مقاله به سایت dmboard لینک داده است. این لینک به معنی رأی مثبت و تأیید این سایت توسط خبرآنلاین است و این لینک اعتباری را از یک صفحه از سایت خبرآنلاین به dmboard منتقل می‌کند؛ اما این اعتبار از چند وجه قابل بررسی است:

۱. در این مقاله چند لینک به dmboard داده شده است؟

صفحه لینک دهنده خبرآنلاین دارای اعتبار مشخصی است؛ بنابراین اگر به یک صفحه لینک دهد تمام اعتبار به صفحه مقصد منتقل می‌شود. اگر تعداد لینک‌های ارسالی به دو افزایش یابد، ارزش صفحه مبدأ بین دو صفحه لینک شده تقسیم می‌شود و هرکدام از صفحات ارزش کمتری دریافت می‌کنند. برای ساده‌تر شدن فرض کنید که یک منبع آب را با یک شیر به مخزن دیگری متصل می‌کنیم؛ میزان آبی که به مخزن منتقل می‌شود دو برابر حالتی است که منبع به دو مخزن متصل شود.

۲. سایت خبرآنلاین به چه تعداد سایت دیگر لینک داده است؟

اگر سایت خبرآنلاین با یک انکر تکست (anchor text) واحد به سایت‌های مختلفی لینک دهد ارزش لینک ارسالی بسیار کاهش می‌یابد.

حالا که با مفهوم Link juice آشنا شدیم، در ادامه به این می‌پردازیم که چه لینک‌هایی با چه anchor text را بهتر است در یک رپورتاژ بگذاریم.

چه تعداد لینک در یک رپورتاژ بگذاریم؟

بخشی از جواب این سؤال بستگی به رسانه منتشرکننده دارد. معمولاً رسانه‌ها حداکثر اجازه درج 3 تا ۵ لینک را می‌دهند البته لزومی ندارد که از حداکثر این تعداد استفاده شود. با توجه به بحث لینک Link juice که در بالا اشاره شد، اگر می‌خواهید بیشترین میزان ارزش از سایت مبدأ به سایت شما منتقل شود و یا یک سایت تازه تأسیس هستید بهتر است از یک لینک استفاده کنید.

اگر سایت منتشرکننده دارای مطالب مشابه موضوع رپورتاژ شماست یکی از ترفندهایی که می‌توان به کار برد این است که از سایت مبدأ درخواست کنید یک تگ مشترک برای رپورتاژ شما و مطالب مشابه استفاده کند، بدین صورت شما یک لینک داخلی هم دریافت کرده‌اید.

چه  Anchor text‌‌ هایی را انتخاب کنیم؟

انکر تکست به متنی گفته می‌شود که قابل کلیک بوده و با زدن کلیک بر روی آن می‌توان به صفحه هدف رفت. anchor text انواع مختلفی دارد که در رپورتاژ نویسی از هرکدام از آن‌ها می‌توان در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد.

General anchor text

 اگر کلماتی مانند اینجا، لینک، این صفحه و … لینک شود به آن انکر تکست general گفته می‌شود. در چندین سال قبل عمدتاً انکر تکست هایی که در صفحات وب مشاهده می‌شد از این نوع بود اما امروزه کمتر این موارد را می‌بینیم؛ البته هنوز هم آن‌ها کاربرد خود را دارند. در رپورتاژ نویسی برای اینکه تنوع انکر تکست‌ها را داشته باشیم، یک بخش آن‌ها را به General anchor text اختصاص می‌دهیم که سهم آن هم بسیار زیاد نیست.

Classic anchor text

به حالتی گفته می‌شود که کلمه کلیدی هدف شما لینک شود مانند هتل‌های یزد، سوپرمارکت اینترنتی، کرم ضد آفتاب و غیره. این مورد را حتماً در بسیاری از رپورتاژ‌‌ها و سایت‌های محتوایی مشاهده کرده‌اید. این نوع انکر تکست رایج‌ترین anchor در لینک سازی است.

در هنگام استفاده از این نوع anchor در رپورتاژ نویسی باید به چند مورد توجه کرد:

  • کلمه کلیدی هدف شما چیست و می‌خواهید با چه کلماتی رتبه بگیرید.
  • فقط از یک anchor خاص برای صفحه هدف خود استفاده نکنید و سعی کنید تنوع داشته باشید تا در یک مفهوم کلیدی رتبه بهتری کسب کنید.
  • حتماً باید صفحه هدف شما با آنکه کلاسیک شما مرتبط باشد تا رفتار طبیعی‌تری از نظر گوگل داشته باشید؛ در غیر این صورت حتی ممکن است پس از انتشار رپورتاژ افت رتبه را تجربه کنید.
  • سایت منتشرکننده رپورتاژ را بررسی کنید. اگر این سایت با استفاده از انکر تکست موردنظر شما به سایت‌های مختلف لینک خروجی داده است، گوگل کمتر به این anchor در این سایت توجه می‌کند. بهتر است از انکر تکست‌های مشابه استفاده کنید. برای بررسی anchor text‌های خروجی می‌توانید از سایت ahrefs استفاده کنید.

Naked anchor text

وقتی یک URL به‌تنهایی و بدون متن لینک شود مانند: https://dmboard.media/

شاید این anchor‌ها را در رپورتاژ‌‌‌ها دست کم گرفته باشید اما این نوع anchor‌ها می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. برای سایت‌های تازه تأسیس که در ابتدای راه لینک سازی هستند، استفاده از Naked anchor text توصیه می‌شود چراکه می‌تواند یک رفتار طبیعی از نظر گوگل باشد.

معمولاً بعضی از سایت‌ها و خبرخوان‌ها از متن خبرگزاری‌ها کپی کرده و آن را در سایت خود منتشر می‌کنند. اگر شما از انکر تکست‌های naked استفاده کنید لینک سایت شما به صورت mention less (متن URL بدون لینک مانند: https://dmboard.media) در این‌گونه سایت‌ها منتشر می‌شود. جالب است بدانید که انکر تکست‌های mention less ‌می‌تواند سیگنال مثبتی برای سایت شما به همراه داشته باشد؛ از این تکنیک هم غافل نشوید!

Branded anchor text

به حالتی گفته می‌شود که کلمه برند شما لینک شود. امروزه استفاده از برند و برندسازی یک بخش جدایی‌ناپذیر دیجیتال مارکتینگ است. برندسازی در دنیای سئو هم سهم خود را دارد و در سال‌های اخیر سیگنال برند مورد توجه گوگل گشته است؛ جالب است بدانید هنگامی‌که به سرچ کنسول سایت‌هایی که در برندسازی موفق بوده‌اند نگاه می‌کنیم، کلمه برند آن‌ها بخش مهمی از ترافیک ورودی آن‌ها را تشکیل می‌دهد مانند سایت دیجیکالا، علی‌بابا، اسنپ فود و … . همان‌طور که در ابتدا اشاره شد یکی از کاربردهای رپورتاژ برند سازی و روابط عمومی است؛ بنابراین در رپورتاژ‌ها بهتر است یک بخش از انکر تکست‌ها را به کلمه برند خودتان اختصاص دهید.

چه سایتی را برای رپورتاژ انتخاب کنیم؟

هنگامی که لینک سازی از طریق رپورتاژ را برای سئو off-page هدف قرار می‌دهید، یکی از اولین سؤالات و چالش‌هایی که ایجاد می‌شود این است که کدام سایت مناسب‌ترین گزینه است. در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم تا راحت‌تر بتوان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد:

  1. اعتبار سایت‌ها را بررسی کنید.

دو معیار را می‌توان برای بررسی اعتبار دامنه‌ها در نظر گرفت. یکی از آن‌ها Domain Authotity از سایت MOZ است و دیگری Domain Rate از سایت ahrefs.

  1. لزوماً نباید فقط سایت با اعتبار بالا را برای رپورتاژ انتخاب کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند انتشار رپورتاژ در سایت با اعتبار کمتر ولی مرتبط، بهتر است از سایتی که اعتبار دامنه بالایی دارد ولی با حوزه کاری شما نامرتبط است. انتشار رپورتاژ در سایتی با حوزه کاری مشترک می‌تواند رفتار طبیعی در لینک‌سازی را بهتر شبیه‌سازی کند.

  1. سعی کنید تنوعی در اعتبار دامنه‌های لینک دهنده داشته باشید و فقط بر روی سایت‌های با اعتبار بالا و یا فقط پایین تمرکز نکنید.
  2. اگر spam score سایت از نگاه ابزار MOZ بالاست کمی در انتخاب آن مکث کنید و سایت را بیشتر مورد بررسی قرار دهید.
  3. به نرخ تولید رپورتاژ و تولید محتوا در سایت انتشاردهنده توجه کنید.

چند نکته کلیدی برای سئو رپورتاژ و افزایش اثربخشی آن

  • قرار نیست رپورتاژ برای شما ترافیک چندانی بیاورد؛ بنابراین روی ترافیک ورودی از سایت مقصد سرمایه گذاری نکنید.
  • سعی کنید برای رپورتاژ خود لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید. برای لینک خارجی میتوانید در فروم‌ها و بلاگ‌ها رپورتاژ خود را منتشر کنید و حتی می‌توانید در یک رپورتاژ دیگر به آن لینک دهید.
  • خیلی زود سراغ رپورتاژ نروید! رپورتاژ مانند مکملی است که باید در کنار دیگر فعالیت‌های سئو انجام شود. زمانی رپورتاژ می‌تواند به سایت شما کمک کند که به وضعیت سئو on-page شما در شرایط مطلوبی باشد و در آن کلمه کلیدی به رتبه نسبتاً قابل قبولی رسیده‌اید. در غیر این صورت رپورتاژ شما ممکن است با شکست مواجه شود.
  • اگر اهداف شما از رپورتاژ روابط عمومی و برندسازی است، می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی خود، ایمیل و یا پوش نوتیفیکیشن توجه افراد را به محتوای خود جلب کنید.
  • اثر رپورتاژ آگهی بر سایت خود را مرتباً رصد کنید و از نحوه رشد سایت خود برای رپورتاژ‌های بعدی فیدبک بگیرید.

در این مطلب سعی شد به نکات مفید سئو برای یک رپورتاژ آگهی بپردازیم که بر حسب تجربه به‌دست‌آمده و یا اساتید بنام این حوزه به طور مشخص بابک بنیادی اشاره‌کرده‌اند.اگر شما هم در انتشار رپورتاژ تجربه‌ای دارید و یا به نکته جالبی برخورد کرده‌اید با ما به اشتراک بگذارید.

 

2 دیدگاه‌ها

  1. خیلی ممنون از مقاله خوبتون
    من از تسمینو برای رپورتاژ گفتن کمک میگیرم و واقعا حرفه ای هستند توی کار‌شون

    • سلام دوست عزیز. وقت بخیر
      سپاس از توجه شما
      من هم از دو پلتفرم تسمینو و تریبون برای انتشار رپورتاژ آگهی استفاده کردم. هر دو حرفه ای هستند و برخورد خوبی داشتند.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید