گفتوگو با میلاد شولی، مدیر سئو دیجیکالا درباره Track کردن نتایج در سئو
میلاد شولی، مدیر سئو دیجیکالا در گفتوگو با دیام برد از چالشهای سئو در بیزنسها صحبت میکند
چگونه سئو صحیحی انجام دهیم؟ برای اینکار به چه ابزارهایی نیاز است؟ این سوالاتی است که هر فردی که کسبوکار آنلاین دارد از خود میپرسد. ما به برخی از این سوالها در دی ام برد پاسخ دادهایم. اما این بار برای انتقال تجربه به سراغ مدیر سئو دیجی کالا رفتیم و با او گپوگفت مفصلی داشتیم. گفتگوی کامل را میتوانید در IGTV پیج ما ببینید:
دیجیکلا، در حال حاضر در بسیاری از کلمات و کتگوریها رتبه یک را دارد. در حال حاضر آیا این برند به SEO نیاز دارد؟
بیش از 5 سال از فعالیت دیجیکالا میگذرد و از ابتدا روی همه کلمات کلیدی اول نبودیم. اما به صورت مداوم روی کیوردهای مختلفی کار میکنیم تا سهم بازار بیشتری را تصاحب کنیم. در همه ایام هم رتبههای ما عالی نبوده، زمان زیادی را برای شناخت کلمات کلیدی، بهینهسازی صفحات کتگوری و … گذاشتیم. اما در حال حاضر دغدغه ما در دیجیکالا دیگر رتبه یک کلمات کلیدی نیست، چالشهایی که با آن مواجه میشویم، این است که اضافه کردن صفحات جدید چه تاثیری روی صفحات قبلی ما میگذارند، یا اینکه کیوردهایی را که روی ساختار فعلی سایت نیستند را چگونه داخل این ساختار قرار دهیم. برای مثال، ما بع تازگی کلمه کلیدی عطاری را تارگت قرار دادهایم، اما این در ساختار فعلی سایت قرار ندارد، مجبور هستیم که لندینگهایی درست کرده و آنها را بهینهسازی کنیم که در این راستا با چالشهای در بحث دیتا، بیگدیتاها روبه رو میشویم؛ اما نکته حائز اهمیت این است که این دیتاها در بهینهسازی کشف ترندها و نیاز بازار به ما کمک میکنند.
با توجه به اینکه دیجیکالا در بسیاری از کلمات کلیدی در رتبههای یک تا سه قرار دارد، آیا بیزنسهای کوچک میتوانند با آن رقابت کنند؟
جالب است بدانید که فروشگاههای آنلاین کوچک نسبت به فروشگاههای جامعتر جای رقابت بیشتری با دیجیکالا دارند، زیرا تک برند فعالیت میکنند و تمرکز بیشتری برای سرچ کلمات و در نهایت فروش محصولات دارند.
یکی از چالشهایی که بسیاری از سئوکاران با آن دست و پنجه نرم میکنند، چگونگی ست کردن کیورد، انتخاب متریک برای پروژهها، track کردن است، کمی راجعبه این توضیح دهید و اینکه شما چگونه توانستید این مسائل را مدیریت کنید؟
در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که Track کردن در همه برهههای زمانی اهمیت دارد؛ یعنی یک فعالیت خاص به یک زمان و پروژه نیست، بلکه باید به صورت مداوم برای شناسایی دیتا و رقیب از طریق این Track کردن، کار خود را بهبود بدهیم. از سوی دیگر متریکهای زیادی برای سنجههای سئو وجود دارد، اما مهمترین آن متریکهای یونیورسال هستند که یعنی در بیزنسهای مختلف متفاوت هستند. برای مثال سرچ کنسول بخشهای مختلفی در کلیکها، ایمپرشن، پوزیشنها و CTR دارد؛ این 4متریک را خود گوگل پیشنهاد داده که حتما Track کنیم. اما بزرگترین چالش این است که این ابزارها خارجی هستند و دیتاهای مارکت ایرانی را به صورت دقیق نمیتوانند نشان بدهند. برای مثال درباره رنک کلمات که یکی از مسئلههایی است که بسیاری از فعالان این حوزه با آن درگیر هستند، نمیتوان دیتاهایی جامعی از این ابزار به دست آورد. ما چند نوع کلمه مانند کلمات طولانی، کلمات کلیدی، کلمات برند، را دائم Track میکنیم. در لایههای عمیقتر بحثهای دیگری چون Bounce rate، سرعت صفحه، خروج از صفحه، NEW RETARING VISITOR و … وجود دارند، در واقع به صورت کلی 14 تا 15 متریک برای track کردن فعالیتها در سئو وجود دارد.
یکی دیگر از چالشهای موجود هیستوریکال دیتا است و اینکه از میان این 15 متریک ذکر شده، مهمترین آن اورگانیک ترافیک است که با ابزارهای آنالیتیک، سرچ کنسول قابل Track است. سرچ کنسول دیتاهای دقیقتری از آنالیتیکس ارائه میدهد، به این صورت که سرچ کنسول از روی موتور جستجو این کار را انجام میدهد و آنالیتیکس دیتا را از روی وبسایت برمیدارد. به همین علت پیشنهاد من به یک متخصص سئو این است که برای تصمیمگیری به سرچ کنسول مراجعه کند. اما برای ریپورتینگ میتوانند از آنالیتیکس هم استفاده کنند.
از چه ابزارهایی سرعت موبایل را میتواند سنجید؟
کاربران میتوانند از خود Google speed برای اینکار استفاده کنند که API های موجود را رصد میکند. اما پیشنهاد من این است که به هیچ وجه دیتای وبسایتهایی از قبیل GT Metrix را برای سنجیدم سرعت معیار قرار ندهید.
با توجه به اینکه ایران در تحریم به سر میبرد و با توجه به قیمت ارز، بسیاری از ابزارها بسیار گران هستند، به نظر شما از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟
ابزارهایی مانند سرچ کنسول، آنالیتیکس برای Track کردن بحث سئو مناسب هستند. ابزارهای دیگری هم برای Track کردن بهصورت روزانه برای رنک کلمات و صفحه هستند که به آن رجوع میکنیم. یکی از این ابزارها Night watch است که برای تحقیق کلمات کلیدی ابزار خوبی است و بخش فارسی را بسیار خوب رصد میکند. این ابزار با توجه به قیمت دلار گران به حساب میآید اما آمار 100 کیورد را به صورت رایگان نشان میدهد.
در دیجیکالا از چه ابزارهایی برای Track کردن، استفاده میکنید؟
در حال حاضر در دیجیکالا برای ترک کردن از دو ابزار Magestic SEO و Ahrefs استفاده میکنیم. این ابزارها هر کدام یک سری الگوریتم متفاوت برای حساب کردن قدرت پیج و قدرت دامنه یک سایت دارند. ما یک داشبوردی را آماده کردیم که پس از لینکسازی به قدرت دامنه لینکسازی و صفحات موجود، رتبه داده میشود و در نهایت با توجه به KPIهایی که تعریف شده، زمانی که به امتیاز مناسبی برسیم آن را به مدیران ارشد گزارش میکنیم. ابزارهایی دیگری هم مانند visualization و Data studio هم هستند که البته من دومی را پیشنهاد میکنم چون به راحتی میتوانید با آن دیتاها را بررسی کنید و به بخش گستردهای از آن دسترسی داشته باشید.
از چالشهای Track کردن برایمان بگویید؟
یکی دیگر از چالشهای Track کردن دیتاها به جز رنک، زمان Track کردن است. برای مثال در بعضی از موارد نیاز است که شما روزانه کلمات موردنظر خود را Track کنید، اما سرچکنسول دیتاهای دو روز قبل را نشان میدهد. پس در اینجا به ابزاری نیاز است که بتواند روزانه به ما دیتاهای لازم را بدهد. از سوی دیگر ترک روزانه از این جهت مهم به شمار میرود که در برخی موارد با توجه به نیازهایی که در لحظه وجود دارد، بتوانید رقابت کنید. مانند ماسک ضدعفونی کننده که در این دوران بسیار ترند است و یکی از اصلیترین نیازها به شمار میآید و نباید از رقابت عقب بمانید.
حال شما تصور کنید که در حال حاضر ابزار فارسی منسجمی که بخواهد رنکترکینگ را انجام دهد، وجود ندارد یا ابزارهای خارجی هم به جز knight watch زبان فارسی را ساپورت نمیکنند. از طرف دیگر به جز اینکه ابزار درستی وجود ندارد، تعداد افرادی که در Track کردن تخصص و مهارت داشته باشند هم بسیار کم است. برخی از کارشناسان تصور میکنند که تنها رنک اول یک کیورد کافی است و دیگر برای Track کردن آن زمانی نمیگذارند؛ اما نکته مهم این است که تا زمانی که هیستوریکال نداشته باشید، مخصوصا در بحث سئو، نمیتوانید متوجه شوید که چه کارهایی باعث رشد کسبوکار شما شده است. شما به عنوان کارشناس سئو یک شرکت باید از مرحله به مرحله افزایش رنک آن کلمه و اتفاقاتی که برای جابهجایی آن از رنک 5 به 4 افتاده، آگاه باشید.
برای مثال ما در دیجیکالا صفحهای پیدا میکنیم که پتانسیل برای ترافیک گرفتن دارد، سپس بعد از تحقیق اینکه چه کلمات کلیدی برای آن مهم است، کلمات کلیدی که در کیورد ریسرچ اضافه کرده و همچنین آنها را در ابزارهای رنک ترکینگ اضافه میکنیم. برای داشتن هستوریکال دیتا، بعد از اینکه صفحه رفت بالا، باید محتوا را بهینهسازی کنیم. سپس در مراحل لینک سازی شرایط را رصد کرده و ببینیم که پس از ساختن لینک چه اتفاقی برای جایگاه آن میافتد. در واقع برای هر کدام از ابزارها یک کیورد جدا درست میکنیم که تشخصی کارایی آن و اینکه به صورت دقیق کدام کار باعث شده است تا رنک بهتری بگیریم، مشخص شود. همچنین ما 14 متریک داریم، کارشناسان سئو باید با توجه به بیزنس خود Track کردن متریکها را انجام دهند، در غیر اینصورت بازدهی ندارند.
ابزار ایرانی برای سئو تولز معرفی میکنید؟
ما در حال آمادهسازی ابزاری به نام Diffranke هستیم که در مرحله بتا است و به زودی آماده خواهد شد. اما ابزارهای ایرانی مانند kwrank.ir که برای رنک ترکینگ استفاده میشود هم تا حدودی انتظارات کاربران را برآورده میکند. دیگر ابزار ایرانی نمیشناسم، از سوی دیگر ابزارهای خارجی هم قیمت بالایی دارند.
برای افرادی که قصد دارند تا وارد این حوزه شوند، چه دورههایی را پیشنهاد میکنید؟
پیشنهاد من این است که از دورههای Udemy و Linda شروع کنند که بسیار ساده درباره بخشهای مختلف سئو توضیح میدهند. درباره منبع فارسی هم فکر کنم وبسیما مناسب باشد و دوره خوبی دارد و همچنین با جستجوهای فارسی، میتوانند دورههای ترجمه شده یا زیرنویس شده Linda را هم پیدا کنند.
گفتگوی کامل را میتوانید در IGTV پیج ما ببینید:
instagram.com/dmboard
خوب و کاربردی بود تشکر از مطلب جذاب و مفیدتون
موفق باشید
سلام
سپاس
Lynda درست است
udemy درست است
متشکرم از سایت خوبتون