پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
سئو

متادیسکریپشن چیست؟ 6 نکته برای نوشتن توضیحات متا +نمونه

سینا فایضی سینا فایضی
14 مهر 1399
زمان مطالعه: 6 دقیقه
متادیسکریپشن چیست؟ 6 نکته برای نوشتن توضیحات متا +نمونه

متادیسکریپشن چیست؟

اگر یک سایت داشته باشید یا در یک سایت بنویسید، به احتمال 99.99 درصد از اهمیت نوشتن متادیسکریپشن شنیده­‌اید. متادیسکرپشن، عاملی که در سئو تاثیر به‌سزایی دارد و کلمات کلیدی خود را باید داخل آن بچپانیم! احتمالا در همین لحظه بعضی از شما خوانندگان می‌خواهید صفحه را ببندید و چند فحش نثار ما کنید! اما اگر فکر می‌کنید این دید به متادیسکرپشن درست است به شما توصیه اکید می‌کنم که در ادامه مقاله با ما همراه باشید اگرهم فکر نمی­‌کنید که قدم‌­تان روی چشم 🙂

متا در لغت به معنای موثرترین تاکتیک و روش در رسیدن به هدف است و وقتی ما متا را در کنار لغت دیسکریپشن (توضیحات) می‌آوریم، می­‌توان از آن این برداشت را داشت که این توضیحات یکی از موثرترین روش‌ها برای خوانده شدن مقاله شماست و این کاملا درست است! متادیسکریپشن توضیحی مختصر درمورد مقاله است که افراد در صفحات  SERP (نتایج گوگل) در کنار متا تایتل می‌بینند و تصمیم می‌گیرند روی آن کلیک کنند یا نه. در واقع متا دیسکریپشن در کنار متا تایتل ویترین مغازه شما هستند و هرچه جذاب تر باشند نرخ CTR شما (نسبت دیده شدن به کلیک) افزایش پیدا می‌کند یا به معنای سنتی افراد بیشتری به مغازه شما می‌آیند و وارد قیف بازاریابی شما می‌شوند. حالا مهمترین فایده متادیسکریپشن را فهمیدیم اما افسانه‌های سئویی متا دیسکریپشن چقدر واقعیت دارند؟

متا دیسکریپشن چیست

تاثیر متا دیسکریپشن در سئو چیست؟

راهنمای نوشتن بهترین Meta Descripitions برای سئو: قدیم قدیم‌ها متا دیسکریپشن یکی از عوامل مهم در سئو بود، اما درحال حاضر کوگل جان بارها گفته است که متا دیسکریپشن دیگر سیگنال چندان مهمی برای سئو نیست. اما از من به شما نصیحت گوگل همیشه مرموز است، باید ببینیم تحقیقات چه می‌گویند!

طبق تحقیقات اخیر Yoast :

  • گوگل تعداد زیادی متا دیسکریپشن به صورت خودکار می‌سازد.
  • کوتاه و بلند کردن و تراکم کلمات کلیدی در آن چندان تفاوتی ایجاد نمی­‌کند.
  • در دو سوم موارد امتحانی گوگل از پاراگراف اول استفاده کرده است.

متا دیسکریپشن

اما درنظر بگیرید که تمام ارزش متا دیسکریپشن به معیارهای محتوایی گوگل نیست، بلکه فاکتورهای مهمی مثل CTR (نرح کلیک) و هدایت پرسونا مناسب را نیز در پی دارد. نگارش یک متا دیسکریپشن مناسب و مرتبط با محتوای پیج، باعث میشود ورودی بیشتری داشته باشید و با افزایش نرخ CTR شما به گوگل سیگنالی را می‌فرستید که ویترین مغازه شما نسبت باقی رقبا جذاب تر است و با حفظ ارتباط بین متا دیسکریپشن و محتوای پیج، انتظارات کاربر را برآورده می­کنید و اینگونه برای گوگل سینگنال دیگری می­فرستید که زیبایی ویترین مغازه شما پوشالی نیست، بلکه ذات محصولات و خدمات مغازه شما نیز جذابیت لازم را دارد.

دیسکریپشن گوگل کجاست؟

  • در کدهای صفحه: دیسکریپشن در کدهای HTML صفحه شما قرار دارد.
  • در نتایج جستجو: وقتی کاربران عبارت مرتبطی را در گوگل جستجو می‌کنند، دیسکریپشن صفحه شما در زیر عنوان آن نمایش داده می‌شود.
  • در پنل مدیریت وردپرس: اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید دیسکریپشن هر صفحه را در بخش ویرایش صفحه تنظیم کنید.

چگونه حرفه‌ای متا دیسکریپشن بنویسیم؟

در ادامه عواملی که می­توانید با آن­ها یک متا دیسکریپشن سئو شده بنویسید را در ادامه میاوریم:

1. طول متادیسکریپشن

سال‌هاست که استاندارد نگارش متا دیسکریپشن بین 50 تا 160 کارکتر است اما به‌تازگی گوگل گاهی اوقات تا 300 کارکتر را نیز نمایش می­دهد. تعداد کارکتر مشخصی برای متادیسکپریشن وجود ندارد، طول متن شما کاملا به پیامی که می‌خواهید برسانید بستگی دارد، ممکن است مقاله‌ای با 50 کارکتر بهترین متادیسکرپشن شما شود و ممکن است مقاله دیگری با 200 کارکتر بهترین متادیسریپشن شما شود، این کاملا به محتوا، مخاطب و رقبای شما بستگی دارد.

2. کلمه کلیدی مورد نظرتان را در گوگل سرچ کنید

اولین قدم برای نگارش یک مقاله خوب، سرچ کلمات کلیدی مقاله مورد نظر شماست. شما در این دنیا تنها نیستید، بلکه رقبای زیادی هستند که کلمات کلیدی‌ای که می‌خواهید تصاحب کرده‌اند و برای نگه داشتن آن­ها چنگ می­زنند. باید ببینید رتبه­‌های نخست چطور متادیسکریپشن خود را نگاشته­اند و شما چطور می­توانید از آن­ها بهتر باشید یا حتی متفاوت­تر تا ویترین­تان جلب توجه کند.

3. پرسونای مشتریان‌تان را دربیاورید

پرسونا به‌­معنای ساخت چند شخصیت خیالی است که بیشترین خصوصیات مشتریان شما را دارا می­باشند. شما با تحقیقات درمورد مشتریان­تان و ساخت پرسونا برای کسب و کارتان می­توانید بفهمید بیشتر زنان مخاطب شما هستند، یا مردان، قالب آن­ها چه بازه سنی­ دارند و… وقتی بدانید قرار است با چه کسی حرف بزنید، بهتر می­دانید که با چه کلماتی باید آن­ها را خطاب قرار دهید.

4. کلمات کلیدی­ را در توضیحات قرار دهید

گوگل بارها تاکید کرده است که قرار دادن کلمات کلیدی به­‌معنای رتبه بهتر در نتایج گوگل نیست، اما وقتی شما کلمه‌‌‌ای را در گوگل سرچ می‌کنید، چه می‌بینید؟ کلمات کلیدی مرتبط در متا دیسکریپشن مطالب بولد شده‌اند.

البته این اتفاق مدرک قابل قبولی برای رد ادعای گوگل نیست، اما این بولد شدن به کاربران کمک می‌کند تا مرتبط‌ترین مطلب را پیدا کنند و درنتیجه هرچه تجربه کاربر خوشایند‌تر باشد گوگل خوش‌حال‌تر است؛ البته یادتان باشد گوگل همیشه مرموز است!

5. خاص و جذاب باشید

اگر متادیکسریپشن‌ شما به‌چشم مخاطب نیایند، هیچ کمکی به افزایش کلیک و رتبه شما نمی‌کنند. ابتدا کلیدواژه مقاله را سرچ کنید و ببینید رقبا چه متنی را نوشته‌اند. حالا ببینید چطور می‌توانید در بین آن‌ها متفاوت باشید! عدد، اموجی، دست گذاشتن روی نقطه درد مخاطب در ابتدای متادیکسریپشن‌ و… سعی کنید خود را نسبت به بقیه خاص‌تر و جذاب‌تر کنید.

6. مخاطب را تشنه کنید!

سایت متمم یکی از بهترین مثال‌ها برای این موضوع است، متمم ابتدای محتوای آموزشی خود را رایگان می‌گذارد و بعد از آنکه در تله جذابیت محتوا افتادید راهی جز خرید اشتراک برای خواندن باقی محتوا ندارید! شما با اتمام متن متادیسکریپشن در نقطه‌ای حساس و قرار دادن “…” کاربر را تشنه باز کردن محتوای خود می‌کنید؛ یا با ذکر نکته‌‌ی ویژه مقاله، اعم از مصاحبه با فردی مشهور مخاطب را کنجکاو می‌کنید تا مقاله شما را باز کند. البته باید حواستان باشد آوردن مخاطب به هر قیمتی برای شما فایده ندارد، اول باید محتوای خوبی داشته باشید و بدانید پرسونای شما کیست.

چگونه متا دیسکریپشن وردپرس را تنظیم کنیم؟

بیشتر قالب‌های وردپرس دارای بخش‌هایی برای تنظیم متا دیسکریپشن هر صفحه یا پست هستند. شما می‌توانید این بخش را در هنگام ویرایش یک پست یا صفحه پیدا کنید. همچنین، افزونه‌های سئوی وردپرس مانند Yoast SEO و Rank Math امکانات پیشرفته‌ای برای مدیریت متا دیسکریپشن‌ها ارائه می‌دهند.

چند نمونه متادیکسریپشن عالی

“تور استانبول” – سایت نهال گشت

رزرو تور استانبول با پرواز و هتل در منطقه دلخواه شما، گشت‌های آپشنال و گشت شهری رایگان با همراهی تور لیدر و پشتیبانی ۲۴ ساعته سفر.

“خرید رپورتاژ” سایت نوین

رپورتاژ خبری (رپورتاژ آگهی)، یک سرمایه‌گذاری عالی است؛ راهی برای تبلیغ کسب و کار + جذب بک لینک های قدرتمند و موثر در رتبۀ گوگل (سئو سایت). نوین در …

رتبه اول در کلمه “خرید کتاب” سایت بازار کتاب

خرید کتاب | بازار کتاب سامانه ای است که برای کتابفروشی ها ویترینی به گستردگی مرزهای کشور و برای خریداران، در هر نقطه از ایران، امکان خرید کتاب را فراهم کرده …

پاکت
به اشتراک بگذارید:
سینا فایضی
سینا فایضی
مسئول مدیریت ارتباطات بازاریابی دی‌ام برد
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی