4 علت از دست رفتن رتبههای برتر نتایج گوگل
با افزایش روز به روز تکنولوژی و دسترسی راحت به اسمارت فونها، وقتی به دنبال یک رستوران خوب برای صرف شام، یک متخصص در حوزه مالی، موضوعی درباره فیلم مورد علاقهتان، راهحل برای دردهای لحظهای جسمی و … هستید مستقیم به سراغ گوکل میروید و سرچ کردن را شروع میکنید. بیشتر افراد روی اولین گزینه نتایج جستجو کلیک میکنند؛ در بیشتر مواقع این گزینهها همان سایتهایی با رتبه بالا است. افراد زیادی فکر میکنند که سایتهایی با رتبههای بالا در نتایج جستجوی گوگل باید همیشه در آن رتبهها باقی بمانند اما این تصور اشتباه است.
در این مطلب جان مولر از مدیران گوگل، ۴ علت خارج شدن از رتبههای بالا در گوگل را عنوان میکند:
۱) رتبههای برتر دائمی نیستند
به گفته جان مولر، مدیر آنالیز وبمستر گوگل جایگاه همه سایتهایی با رتبه بالا مقطعی است و از دست رفتن نتایج گوگل اتفاقی است که ممکن برای هر سایتی اتفاق بیافتد. درنتیجه پایش دائمی سایتها از الزاماتی است که باید رعایت شود.
۲) همه چیز در اینترنت تغییر میکند
در عصر اینترنت که اطلاعات در کسری از ثانیه تغییر میکند نباید از جابهجا شدن رتبهها تعجب کنید. وب سایتهای جدید، محتوای جدید، رقابت برای کسب بک لینک و خیلی موارد دیگر باعث تغییر رتبههای SERP خواهد شد. جان مولر در این رابطه میگوبد که تمامی این تغییرات به واسطه فعالیتهای رقبایتان انجام میگیرد.
۳) الگوریتم گوگل تغییر میکند
افراد زیادی تصور میکنند که تغییرات الگوریتم گوگل مانند تغییرات ranking factor است در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. تغییر الگوریتم گوگل به معنی تغییر شیوههای درک صفحات وب سایتها است و به سراغ بررسی تغییرات فنی الگوریتم گوگل میروند. در حالی که الگوریتم گوگل به منظور رضایت کاربران و درک آنها است.
۴) مردم تغییر میکنند
مهمترین دلیل برای از دست رفتن نتایج گوگل بدون هیچ شکی تغییر عادات و رفتارهای کاربران است. فرض کنید یک نوع کالا دیگر محبوبیتی نداشته باشد، آن وقت سایتهایی که این محصول را به فروش میرسانند جایگاه خود را از دست میدهند. البته ناگفته نماند که این فرآیند به طور تدریجی اتفاق میافتد.
اما با این وجود نکته مهم به روز بودن در تمامی ابعاد است. باید به طور مستمر در زمینههایی مانند بهبود تجربه کاربری، بهبود بخشهای فنی وب سایت، بازاریابی محصول در فضای وب، شناخت مخاطب هشیار بود. همچنین برخی فکر میکنند که در وبسایت خود فقط باید محتوا تولید کنند در حالی که باید همه جنبههای آن را در نظر گرفت.