۲۱ نکته کلیدی سئو برای سال ۲۰۲۱
فهرست مطلب
در این مقاله درباره ۲۱ نکته مهم بهبود سئو که در سال ۲۰۲۱ باید رعایت کنیم صحبت میکنیم. با اجرای این ۲۱ نکته سئو تاثیرات خوب آن را بر ورودیهای وبسایت خود خواهید دید. این ۲۱ نکته از بهترین نکاتی است که نویسنده در یک سال اخیر جمعآوری کرده است.
در حال حاضر ۴ استراتژی برای سئو وجود دارد:
افزایش کلیک
نکات مربوط به محتوا و سئو ON-PAGE
سئو فنی
لینک سازی
افزایش کلیک
با دریافت کلیکهای ارگانیک بیشتر شروع میکنیم بدون اینکه رتبه بالاتری در گوگل بگیریم! چرا که این یکی از مهمترین نکات مربوط به سئو است.
درواقع برای اینکه ترافیک بیشتری جذب کنید نیازی نیست رتبه بهتری بگیرید، شما میتوانید با همین رتبه فعلی کلیکهای بیشتری داشته باشید.
پس در ادامه درباره راهکارهایی که میتوانند با رتبه فعلی منجر به کلیک بیشتر شوند صحبت میکنیم.
۱-بهینه سازی Favicon
البته این موضوع کمی باعث تعچب است که چرا در سال ۲۰۲۰ به مورد به این مهمی خیلی پرداخته نشده است. گوگل در سرچ موبایل، فاوآیکونها را نمایش میدهد، بنابراین اگر به خوبی قابل نمایش باشد میتواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار در CTR شناخته شود.
۲-بهینهسازی Breadcrumbs
علاوه بر بهینهسازی فاوآیکون باید به بهینهسازی Breadcrumbs نیز توجه کنیم. گوگل در هر دو سرچ موبایل و دسکتاپ Breadcrumbs را نشان میدهد که میتوان با کلمات کلیدی آنها را بهینه کرد تا CTR بالا رود. گوگل Breadcrumbs را از جاهای مختلفی برداشت می کند، میتواند آن را از URL یا کدهای اسکیما و یا Breadcrumbs واقعی شما بخواند.
با توجه به این موضوع بسیار مهم است که مطمئن شوید گوگل همان چیزی را بخواند که خودتان به عنوان Breadcrumbs تعریف و با کلمات کلیدی مناسب بهینهسازی کردهاید. که بهترین راه برای انجام این کار استفاده از نشانهگذاری اسکما برای صفحهایی است که در آن از Breadcrumbs استفاده میکنید.
۳-متادسکریپشن
یکی از ترفندهای قدیمی سئو، بهینه سازی متادسکریپشنهاست اما تحقیقات نشان می دهد که حدود 30 درصد سایتها حتی از متادسکریپشن استفاده هم نمیکنند. نکته جالبتر اینکه در نتیجه تحقیقی دیگر، 70 درصد موارد، گوگل متادسکریپشن سایتها را بازنگری می کند چرا که آن ها را بهینه شده با کلمات کلیدی که کاربر سرچ میکند نمیبیند. اما اگر ما متادسکریپشن مناسبی برای وبسایت خود داشته باشیم، کاربر برای کلیک کردن رغبت بیشتری نشان خواهد داد. در واقع اگر ما متادسکریپشن را با کلماتی که کاربر سرچ میکند درست بهینهسازی کنیم، گوگل از متاهای خودمان استفاده خواهد کرد که در نهایت منجر به افزایش کلیک و بهبود سئو خواهد شد.
۴-اعداد در عنوان سایت
طبق تحقیقات اخیر، برای بعضی برندها به کار بردن تاریخ در عنوان پیج به رتبه بالاتر منجر میگردد در واقع استفاده از اعداد به خصوص تاریخ در عناوین پیج عموما نتایج خوبی را به همراه دارد.
مراقب باشید در استفاده از این مورد زیادهروی نکنید. اگر وجود عدد یا تاریخ در عنوان پیج بی معنی است آن را کنار بگذارید اما اگر این امکان را داشته باشید، استفاده از اعداد CTR شما را برای کلمه کلیدی مورد نظر افزایش خواهد داد.
۵-تایتل boilerplate
Boilerplate چیست؟ در واقع همان قسمتی از عنوان صفحه است که در همه صفحات تکرار می شود.
توصیه شده که عنوان پیج را بدون قسمت ثابت و تکراری تست کنید چرا که در بسیاری از موارد، نبود این قسمت تکراری در عنوان صفحات منجر به کلیک بیشتر و رتبه بالاتر میشود.
در بعضی موارد هم وجود boilerplate ضروری است و به کلیک بیشتر منتهی میشود بنابراین حتما این مورد را تست کنید.
۶-FAQ و اسکما how to
خیلی از افراد، اسکما پرسش از گوگل را به عنوان یه شاهکار میدانند. البته همه بیزینسها نمیتوانند از این اسکما بهره بگیرند یا از آن استفاده کنند. اما اگر بتوانند به صورت بهینه از این امکان استفاده کنند، شانس گرفتن کلیک بسیار بالا میرود.
محتوا یا سئو onpage
در ادامه درباره محتوا و نکات on-page صحبت میکنیم:
۷-محتواهای خود را بازنگری کنید
ما محتوا مینویسیم، در وبلاگ قرار میدهیم و در شبکههای اجتماعی منتشر میکنیم. خیلی از افراد بعد از مدتی این مطالب را فراموش میکنند پس میتوانید محتواهایی که در ۲ تا ۵ سال اخیر و حتی ۱۰ سال اخیر بیشترین بازدید را داشته اند مجددا بررسی و در همان آدرس آپدیت کنید. در بعضی موارد افزایش بازدید ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی برای مطالب قدیمی با این روش ایجاد میشود.
۸-افزایش لینکسازی داخلی
اگر پروژه سئو خود را به یکی از آژانس های بهبود سئو بسپارید برای نتیجه کوتاه مدت ۲ راه را برای سایت شما در پیش میگیرند:
بهینهسازی تایتلها و متادسکریپشنها
افزایش لینکسازی داخلی
همانطور که میدانید با افزایش لینکسازی، فرصتهای خوبی را برای بالا بردن رتبه وبسایت خود خواهید داشت، در ادامه روشهایی برای انجام بهتر و سریعتر این کار پیشنهاد شده است.
۹-محتوای قدیمی را با لینکهای جدید به روز کنید
شماره ۹ مربوط به آپدیت محتوای قدیمی با لینکهای جدید است. خیلی وقتها افراد این مرحله مهم را جدی نمیگیرند. سعی کنید هر چند وقت یکبار به محتواهای قدیمی سر بزنید و با لینکهای جدید آنها را به روز کنید.
اگر به دنبال بهبود رتبه برای کلمات کلیدی مورد نظرتان هستید، به سرچ کنسول گوگل یا ابزارهایی مثل keyword explorer بروید تا ببینید چه صفحات دیگری در سایت شما برای آن کلمات کلیدی رتبه گرفتهاند و سپس محتواهای جدید تولید کنید و به این صفحات لینک دهید. این کار میتواند بانسریت را تا حد قابل توجهی کاهش دهد چرا که علاوه بر بهروز شدن صفحات با محتوا و لینکهای جدید و مرتبط، برای محتواهای جدید نیز لینکسازی با کیفیت و مرتبط انجام میشود.
همچنین بخوانید: استراتژی سئو چیست؟ | صفر تا صد تدوین استراتژی سئو
۱۰-لینکهای غیر ضروری را حذف کنید
لینکهای غیر مفید را از محتواهای خود حذف کنید، برای مثال لینکهای درباره ما یا فرصتهای شغلی لزومی ندارد در همه صفحات سایت باشند. با حذف لینکهای غیر ضروری، لینکهای موجود سیگنال اصلی رتبهبندی گوگل خواهند بود.
۱۱–بررسی Mobile link parity
Mobile link parity audit چیست؟
در واقع این بررسی گوگل برای اطمینان از برابری لینکهای موجود در نسخه موبایل و نسخه دسکتاپ وبسایت شماست.
چرا این موضوع مهم است؟ به دلیل اینکه در سالهای اخیر گوگل mobile first index شده است و آنچه در نسخه موبایل وبسایت شما میبیند را سایت شما تلقی میکند.
بسیاری از سایتها نسخه دسکتاپ وبسایت خود را مینویسند و سپس این نسخه را برای موبایل نیز استفاده میکنند و در این فرآیند بسیاری از لینکها از از دست میروند. بر اساس یک تحقیق، نسخه دسکتاپ یک سایت به طور متوسط 61 و نسخه موبایل آن به طور متوسط 54 لینک دارد.
بنابراین بررسی کنید که برابری تعداد لینک در نسخه موبایل و دسکتاپ وبسایتتان وجود داشته باشد.
۱۲-روی محتواهای طولانی سرمایهگذاری کنید!
منظور این نیست که طولانی بودن محتوا از عوامل رتبهبندی محسوب میشود. محتواهای کوتاه با کیفیت میتوانند تاثیر بسیار خوبی بر رتبه وبسایت داشته باشند. اما دلیل اینکه سرمایهگذاری بر مطالب طولانی میتواند تاثیر خوبی داشته باشد افزایش زمان حضور کاربر در سایت و امکان درج لینکهای بیشتر است.
۱۳-از هدرهای بیشتری استفاده کنید
زمانی که محتواهای طولانی تولید میکنید اطمینان داشته باشید که مورد شماره 13 که استقاده بیشتر از هدر (H2 وH3 ) است را رعایت میکنید. سعی کنید از کلمات کلیدی به خوبی در تگهای هدر استفاده کنید که شانس افزایش رتبه را افزایش دهید.
۱۴-دستهبندی موضوعی را فراموش نکنید
فقط به نوشتن یک محتوا درباره یک موضوع بسنده نکنید و سعی کنید چندین مطلب پیرامون یک موضوع تولید کنید و به یکدیگر لینک دهید.
زمانی که این کار را کاملا هوشمندانه انجام دهید، درگیری کاربر با مطالب شما بالا می رود و نتایج شگفت انگیزی میگیرید.
۱۵-مطالب را پنهان نکنید
مطالعات بسیاری نشان دادهاند مطالبی که احتیاج به drop done یا کلیک چند باره ندارند بهتر از مطالبی که در صفحه پنهان هستند عمل می کنند. برای گوگل تفاوتی ندارد که مطالب ما چقدر راحت پیدا می شوند، اما برای بازدید کنندگان این مساله مهم است و در نهایت رفتار مخاطب با مطالب ما بر تصمیمگیری گوگل برای رتبهبندی تاثیرگذار است.
سئو تکنیکال
۱۶-core web vitals
core web vitals یا هسته حیاتی گوگل، سیگنالهای تجربه کاربران از صفحات وبسایت است که گوگل آن را به عنوان یک پارامتر مهم رتبهبندی در سال 2021 معرفی کرده است .
به صورت کلی صحبت درباره سرعت سایت و ایجاد یک تجربه تعامل خوب با پیجهای وبسایت است. که بعضی از این موارد خیلی فنی هستند و گوگل یک سری ابزار برای درک آنها معرفی کردهاست، ابزارهایی مانند Lighthouse. همچنین استفاده از پلاگین Cloudflare نیز به عنوان یک روش عالی برای افزایش سرعت سایت و گرفتن رتبه خوب برای بعضی از پارامترهای هستههای حیاتی گوگل پیشنهاد میشود.
استفاده از این پلاگین، هزینه پایین و اجرای آسانی دارد و یک راه بسیار عالی برای یالا بردن سرعت سایتهای وردپرسی به شمار میرود.
۱۷-سایت مپ خود را به ۱۰۰۰۰ محدود کنید
شما مجاز به داشتن ۵۰۰۰۰ لینک در هر سایتمپ هستید. در خیلی از آزمونهای مربوط به سئو این پرسش مطرح است که در هر سایتمپ چه تعداد لینک مجاز است؟ اما فارغ از استانداردها سعی کنید تعداد لینکهای سایت مپ خود را به ۱۰۰۰۰ محدود کنید، لزومی ندارد همه ۵۰۰۰۰ لینک را استفاده کنید. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه محدود کردن لینکهای سایتمپ میتواند، کرال شدن این لینک ها را بهبود بخشد
۱۸-از نقشه سایت داینامیک استفاده کنید
نقشه سایت داینامیک در واقع نقشهای است که بر اساس اینکه شما کدام یک از لینکهایتان را بری کرال شدن در نظر دارید، تغییر میکند. بنابراین اگر مجموعه ای از لینکها را در نظر دارید که توسط گوگل کرال شوند میتوانید الویت آنها در سایتمپ مخصوص به خودشان تعیین کنید.
وقتی سایتمپ خود را محدود نگه میدارید، این سیگنال را به گوگل میدهید که چه لینکهایی برای شما مهم هستند.
لینکسازی
۱۹-لینکسازی منفعل
لینک سازی منفعل به این معناست که شما افراد را برای مطالعه مطلبتان ترغیب نمیکنید و لینک مطلب خود را در هیج وبسایتی قرار نمیدهید اما هر زمان که بلاگرها یا نویسندگان در مورد کلید واژههای مطلب شما در گوگل جستجو و محتوای شما را پیدا و مشاهده کردند به صورت طبیعی به آن لینک دهند. بنابراین در این حالت باید محتوایی تولید کنید که مورد نیاز وبلاگنویسها و تولیدکنندگان محتوا باشد. این محتوا میتواند دیتا، راهنمایی و یا تعاریف خاص باشد.
۲۰-لینکسازی در صفحات مشابه
زمانی که قصد دارید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید باید مطلب خود را در سایتهایی منتشر کنید که بیشترین شباهت را از نظر محتوایی به سایت شما دارند. همانطور که می دانید یکی از نکات مهم سئو این است که سایتهایی را برای گرفتن بکلینک پیدا کنید که به وبسایت رقبایتان لینک دادهاند ولی به وبسایت شما نه، علاوه بر این برای مذاکره با این سایتها شانس بیشتری دارید که بپذیرند لینک شما را در سایتشان قرار دهند.
21-آخرین کلیک باشید
سعی کنید نیاز کاربرانتان را برطرف کنید، هدف شما باید این باشد که افراد آنچه را که می خواهند در وبسایت شما پیدا کنند و نیازشان مرتفع شود. فراموش نکنید که رضایت کاربران مهم ترین سیگنال رتبه بندی گوگل است.
خیلی از افراد این مورد را جادوی سئو می دانند. افراد برای موضوع مورد نظرشان سرچ می کنند و شما آنچه آنها می خواهند را درست در لحظهای که به دنبالش هستند برایشان فراهم می کنید. وقتی شما بتوانید آخرین کلیک کاربر باشید، رتبه خوب وبسایتتان تضمین می شود و ترافیکی که لایق آن هستید را در کمترین زمان دریافت میکنید.