گزارش هاباسپات از وضعیت بازاریابی در سال ۲۰۲۴؛ وقت در آغوش کشیدن رباتهای هوش مصنوعی است!
فهرست مطلب
در عصر حاضر و بازار رقابتی امروز میتوان گفت بهرهوری و موثر بودن کسبوکارها و نحوه مارکتینگ آنها، راه مجموعه را برای رشدی صعودی و نوآوری در سال ۲۰۲۴ هموار میکند.هاب اسپات در راستای «بازاریابی در عصر هوشمندی» گزارشی منتشر کرده است و در عصری که بر کسی پوشیده نیست چشم انداز بازاریابی سریعتر از همیشه در حال تغییر است، وضعیت بازاریابی کسبوکارها و چشمانداز سال ۲۰۲۴ را بررسی کرده است.
در کنار دنیایی پرشتاب، هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون نظر اکثر بازاریابان را به این سو جلب کرده است که در ۳سال گذشته، بازاریابی نسبت به ۵۰ سال گذشته تغییر بیشتری داشته است و اکنون صرفا داشتن اطلاعات کافی نیست. افراد و مارکترهایی که میخواهند در این مسیر موفق باشند باید از هوش خود استفاده کنند تا دانش خود؛ زیرا امروزه ما دیگر از عصر اطلاعات به عصر هوش رسیدهایم و این اتفاق پیامدهای مهمی برای دنیای بازاریابی دارد زیرا بطور مستقیم بر روشی که افراد در مورد برندها تحقیق میکنند یا با کسبوکارها تعامل میکنند تاثیر میگذارد و بر انتخاب کانالها و استراتژی های بازاریابی آنها نیز موثر است.
در این گزارش نیز میخوانیم که هاب اسپات مارکترها را به استفاده از ایدههای جدید از طریق آگاهی، مشارکت، شخصیسازی، بهبود کارایی و رشد فرا میخواند. پس بعنوان یک مارکتر، پاسخ به این سوال ضروری به نظر میرسد که «چگونه این کار را انجام دهیم؟« گزارش کامل را از اینجا بخوانید.
در ابتدای این گزارش راب گیگلیو مدیر ارشد هاب اسپات اعلام کرده است که ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی در پلتفرم خود ایجاد کرده است که مارکترها برای دستیابی به اهداف خود میتوانند از آنها استفاده کنند. او در باره این موضوع میگوید: «رباتهای هوش مصنوعی دوستانهای که ما ایجاد کردهایم امکانی را فراهم میکند که اطلاعات مخاطبانتان را آسانتر دستهبندی کنید، بطور خودکار هدف مخاطب خود را شناسایی کنید و لیدهای مناسب خود را دریابید و در پی آن به دادههایی که برای تصمیمگیری سریع و در لحظه نیاز دارید دسترسی پیدا کنید.»
وقتی هر دلار از بودجه رصد میشود؛ مقیاس ROI و رابطه آن با فروش
وقتی در سازمانها بودجه بازاریابی زیر ذرهبین باشد، هر دلار از آن بودجه دارای اهمیت میشود. مارکترها میخواهند تأثیر هر اقدامی که انجام میدهند دیده شود و قابل رصد کردن باشد که این مورد هم به وجود منبع و گزارشی موثق و قابلاندازهگیری از واحد فروش نیاز دارد.
علیرغم اینکه ۷۰ درصد مارکترها گزارش میدهند که لیدهای بسیار حائز اهمیتی دارند، اما یکی از مواردی که مارکترها همواره به عنوان چالش به آن اشاره میکنند، عدم همسویی بخش فروش و بازاریابی و چالشهای آن است.
حدود ۷۵ درصد از بازاریابان معتقدند «تجربه شخصیسازی شده» فروش، احتمال تبدیل شدن یک مخاطب به «مشتری» را افزایش می دهد ،اما ایجاد و حفظ ارتباط در طول مسیر
سفر مشتری و توسعه این روابط، منجر به شناسایی نیازهای عملیاتی جدیدی میشود.
کانالهایی با بیشترین بازگشت سرمایه در سال جاری
همکاری با اینفلوئنسرهای معتبر باعث رشد برند میشود
در این گزارش به برندها توصیه شده برای تثبیت جایگاه برند خود برای «پیدا کردن و خرید آنلاین» آسانتر و در دسترستر از سایر رقبا باشند. همچنین آگاهی از برند با ایجاد اعتماد از طریق رسانههای اجتماعی و ویدئویی شروع می شود که کسبوکارها نباید از آن غافل شوند.
براساس آمار در سال ۲۰۲۳، از هر چهار مصرفکننده، یک نفر محصولی را بر اساس توصیه یک اینفلوئنسر خریداری کرده است که مارکترها باید به این نکته توجه داشته باشند که در سال ۲۰۲۴ این آمار بیشتر نیز خواهد شد پس مارکترهایی که برنامهایی برای اینفلوئنسر مارکتینگ در سال جاری خود دارند، باید به فکر افزایش بودجه آن باشند.
ترندهای اینفلوئنسر مارکتینگ
میکرو اینفلوئنسرها: این افراد هرچند دنبالکنندههای کمتری دارند اما باعث آگاهی از برند میشوند. کسبوکارها بیشترین موفقیت را با اینفلوئنسرهای کوچکتر و خاصتر پیدا میکنند و در این راستا ۴۷ درصد از بازاریابان گزارش کردهاند که با میکرو اینفلوئنسرها به موفقیت در کمپینهای خود رسیدهاند.
کانال رشد پایدار برای برندها: ۵۱ درصد از مارکترها میگویند که شرکت آنها در سال ۲۰۲۳ با اینفلوئنسرها کار کرده است. مارکترها در برندها و آژانسهای B2C بیشتر از مجموعهها و برندهای B2B با اینفلوئنسرها کار میکنند.
سرمایهگذاری روی اینفلوئنسر مارکتینگ: تیم بازاریابی موثر بر روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایهگذاری میکند. ۵۳ درصد از تیمهای بازاریابی که بازاریابی خود را «موثر» میدانستند، در سال ۲۰۲۳ روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایهگذاری کردند.
تعدد همکاری با اینفلوئنسرها: اکثر مارکترها بیش از یک دفعه با اینفلوئنسرها کار میکنند. ۴۹ درصد از بازاریابان گزارش کردهاند که با اینفلوئنسرها «چندین باره» همکاری میکنند، زیرا هنگامی که یک اینفلوئنسر نحوه تأثیرگذاری صدا، لحن و دستورالعمل های یک برند را یاد گرفت و به مخاطبان آن برند آگاهی پیدا کرد، کمپینهای آینده را با نتایج بهتری میتواند اجرا کند.
آینده بازاریابی در گرو محتوای شخصیسازیشده است
در یک محیط جستجوی رقابتی، استراتژی محتوای شما باید با آنچه کاربران نیاز دارند شروع شود، نه آنچه برای شما یا کسبوکار شما سودمندتر یا کارآمدتر است.
اگر بهروزرسانیهای اخیر Google را نگاه کنید، متوجه خواهید شد که Google معنای «helpful content» را اصلاح کرده و «E» را برای «experience» در E-E-A-T اولویت داده است.
محتوای شما باید شخصی و نشاندهنده تجربه شما باشد و همچنین نشاندهنده این باشد که شما در پی رفع نیاز مخاطبان خود هستید.
۵ چالش اصلی بازاریابان در بازاریابی محتوا
بیشترین چالشی که تولیدکنندگان محتوا با آن دست به گریبان هستند، پیدا کردن ایده اولیه محتوا است و همچنین در کنار آن، تولید محتوایی است که بیشترین تعامل و اینگیج را با مخاطب ایجاد کند.
وقت در آغوش کشیدن رباتهای هوش مصنوعی است!
تحقیقات HubSpot نشان داد که ۵۵ درصد از کسبوکارها پیشبینی میکنند که تا سال ۲۰۲۴، بیشتر مردم به جای موتورهای جستجو به چت با رباتها روی میآورند.
چت باتهای مبتنی بر هوش مصنوعی رویکردی برپایه مکالمه برای تحقیق و جستجو ارائه میکنند، نتایج فردی و کاربرپسند ارائه میدهند و دادههایی را جمعآوری میکنند که به رشد کسبوکارها کمک میکند. ۲۵ درصد از بازاریابانی که در سال ۲۰۲۳ استراتژیهای بازاریابی خود را «موثر» گزارش کردهاند، از هوش مصنوعی و روشهای آتومیشن مانند چت باتها استفاده کردهاند.
برای آزمایش، با یک ربات بازاریابی برای وب سایت خود شروع کنید. ربات خود را در مورد محتوای موردنظرتان آموزش دهید تا بتواند به سرعت به سؤالات مربوط به نیازهای مشتری شما در مورد محصولات، قیمتگذاری و مواردی از این قبیل پاسخ دهد.
HubSpot در گزارش خود عنوان کرده است که یک چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرده که نتایج مطلوبی نیز در پی داشته است. ۷۸٪ سؤالات مخاطبان توسط این ربات بطور کامل پاسخ داده شده که همین امر رضایت مشتریان را در پی داشته است.
نحوه استفاده بازاریابان از چت باتها
وظایف بازاریابی روزانه: ۳۶ درصد از مارکترها از چت باتهای هوش مصنوعی در وظایف مارکتینگ خود استفاده می کنند و ۵۸ درصد از آنها قصد دارند در سال ۲۰۲۴ سرمایهگذاری خود در هوش مصنوعی و آتومیشنها را افزایش دهند.
تجربیات شخصیسازی شده: ۷۲ درصد از بازاریابان اتفاق نظر دارند که هوش مصنوعی و ابزارهای آتومیشن مانند رباتهای گفتگو به آنها کمک میکند تا تجربهای را که مشتریان از همکاری با کسبوکار یا استفاده از محصولات آنان دارند را شخصیسازی کنند.
ارائه خدمات مشتری و رشد: ۲۴ درصد از بازاریابان احساس میکنند آن دسته از ابزارهای هوش مصنوعی که به تیم خدمات مشتری و پاسخ به تیکت مشتریان پاسخ میدهد (چت باتها، و ایمیلهای هوش مصنوعی مولد) بیشترین کمک را به کسبوکارشان میکند.
به دنبال منبعی واحد از حقیقت
اکنون بیش از هر زمان دیگری ثابت شده است که یک منبع درست و قابل استناد برای «حفظ تجربه مشتری درجه یک» حیاتی است. ۷۷ درصد از بازاریابان موافق هستند که داشتن دادههای مخاطبان برای بازاریابی مهم است، به آنها کمک میکند به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند، بفهمند کدام استراتژیها روی مخاطبان موثر است، رسانه مناسب را شناسایی کنند و محتوای مؤثرتری ایجاد کنند.
اما از هر چهار مارکتر یک نفر اذعان دارد اشتراکگذاری داده با تیمهای دیگر و بالعکس دریافت داده مورد نیاز از سایر تیمها در شرکتشان دشوار است و تنها ۵۹ درصد از بازاریابان میگویند ابزارهایی که تیمهای مختلف در سازمان استفاده میکنند به هم مرتبط هستند. همچنین بازاریابان با چالشهایی در مورد نحوه و مکان ذخیره دادههایشان، دسترسی محدود به دادههای مرتبط با فروش و بازاریابی و فقدان یک منبع معتبر برای اتخاذ استراتژی مناسب مواجه هستند.
هوش مصنوعی، کارآمدتر از هرچیز دیگری
مارکترهایی که از هوش مصنوعی و ابزارهای آتومیشن استفاده میکنند، ۹۵ درصد بیشتر از سایر مارکترها احتمال دارد که بگویند استراتژی بازاریابی آنها بسیار مؤثر بوده است.
سوار بر قطار هوش مصنوعی
همچنین ۶۴ درصد از بازاریابان در حال حاضر از هوش مصنوعی و آتومیشن استفاده میکنند، ۶۲ درصد نقش آن را برای بازاریابی خود مهم میدانند و ۳۸ درصد از کسانی که از هوش مصنوعی استفاده نمیکنند در حال برنامهریزی برای استفاده از آن در سال ۲۰۲۴ هستند.
بازاریابی داده محور آسانتر شد
از هر پنج مارکتر، یک نفر میگوید استفاده از دادهها برای اطلاعرسانی استراتژی بازاریابی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ اهمیت بیشتری پیدا کرده است. و از هر ۱۰ کاربر هوش مصنوعی و آتومیشن، ۶ نفر برای تجزیهوتحلیل دادهها از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
عملکرد محتوای GAI
۶۳ درصد از بازاریابان معتقدند که در سال ۲۰۲۴، بیشتر محتواها یا با کمک هوش مصنوعی یا بطور کل توسط آن تولید میشود. تاکنون، ۵۶ درصد از بازاریابان که از generative AI برای تولید محتوا استفاده کردهاند، میگویند که عملکرد بهتری نسبت به محتوایی که بدون آن تولید میشود، دارند.
تولید محتوا توسط هوش مصنوعی
۴۵ درصد از افراد در تیمهای محتوا برای ایدهپردازی و الهام گرفتن محتوا از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
همسویی بازاریابی با فروش یا عدم دسترسی به دادههای متمرکز؟
متاسفانه فقط ۳۵ درصد از مارکترها میگویند که تیم فروش و بازاریابی آنها با یکدیگر همسو هستند. میتوان دلیل آن را این دانست که تیمهای فروش و بازاریابی به یک منبع واحد از اطلاعات و دیتا و همچنین به دادههای یکدیگر دسترسی ندارند که همین عامل منجر به قطع ارتباط بین تیمها میشود.
چالشهای همسو شدن بخش مارکتینگ و فروش
- عدم ارتباط موثر بین تیمها
- استفاده از ابزارهای متفاوت در تیمهای فروش و بازاریابی
- مشکل در روشهای اشتراکگذاری داده بین تیم فروش و بازاریابی
نتایج عدم همسو شدن بخش مارکتینگ و فروش
- تلف شدن بودجههای بازاریابی
- از دست رفتن فروش و عدم استفاده بهینه از لیدها
- ایجاد تجربه ضعیف برای مشتری
اهمیت استفاده از ابزارهای مناسب
انتخاب ابزارهای مناسب، دسترسی مشترک به دادههای با کیفیت را برای تیمها افزایش میدهد. مارکترها در صورت وجود یک منبع معتبر و کامل از دیتا، ۵۶ درصد با احتمال بیشتری با تیم فروش خود همسو میشوند و ۲۶ درصد بیشتر احتمال دارد که بگویند استراتژی بازاریابی آنها در سال جاری در مقایسه با کسانی که با تیم فروش مجموعه خود همسو نیستند «بسیار مؤثر» بوده است.
بیش از نیمی از بازاریابان (۵۷٪) دریافتند که CRM آنها در سال ۲۰۲۳ اهمیت بیشتری یافته است و تیم های بازاریابی که از CRM استفاده میکنند، ۱۲۸٪ بیشتر احتمال دارد که «استراتژی بازاریابی موثری» را گزارش کنند. بازاریابان با ابزارها، دادهها و تیمهای مرتبط با یکدیگر در سال ۲۰۲۳ عملکرد بسیار بهتری داشتند. از هر چهار بازاریاب که از هوش مصنوعی و آتومیشن استفاده میکنند، سه نفر میگویند که این ابزار به سازمان آنها کمک میکند تا دادهها را به اشتراک بگذارد و به طور مؤثرتری با سایر بخشها همکاری کنند.