مهم‌ترین بخش‌های گزارش سال «اسنپ‌تریپ» برای مارکترها

گزارش عملکرد اسنپ تریپ
⏱زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش دی‌ام برد، اسنپ‌تریپ در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ یک گزارش چامع از عملکرد خود در سه بازه پیش از کرونا، اوج پاندمی و پس از واکسیناسیون سراسری منتشر کرد. این گزارش در هشت فصل و ۴۷ صفحه ارائه شده شده است و نگاهی همه‌جانبه به تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری و عملکرد اسنپ‌تریپ به عنوان یکی از سردمداران آن دارد. ما در دی‌ام برد به بخش‌های مهم و جذاب این گزارش می‌پردازیم و آمار و ارقامی که به لحاظ عملکردی در اسنپ‌تریپ مهم هستند را مرور می‌کنیم.

مهم‌ترین بخش‌های گزارش عملکرد اسنپ‌تریپ را مقابله و واکنش این کسب‌وکار در مواجهه با شیوع ویروس کرونا، دعوت مردم به ماندن در خانه و جلوگیری از سفرهای غیرضروری، روند رشد و فروش و مقایسه‌ آن در سه بازه مطرح‌شده و ارائه آمار و ارقام از رکوردهای داخلی تشکیل می‌دهد. با ما همراه باشید.

اسنپ‌تریپ در یک نگاه

اسنپ‌تریپ کار خودش را از سال ۱۳۹۴ با اسم تجاری «پین تا پین» و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه اسنپ شروع کرد. این استارت‌آپ که به با هدف تسهیل روند سفر و خلق یک تجربه متفاوت در خدمات مسافرتی پا به عرصه گذاشته بود، پس از  دو سال دست به بازسازی برند زد و با نام تجاری «اسنپ‌تریپ»، فعال‌تر از قبل به کار خود ادامه داد.

اسنپ‌تریپ
خدمات اسنپ‌تریپ هم‌اکنون شامل موارد بالاست.

به گزارش روابط عمومی این شرکت، در حال حاضر اسنپ‌تریپ با تحت پوشش قرار دادن کل کشور توانسته است در ۱۷۱ شهر برای رزرو هتل داخلی خدمات ارائه دهد. همچنین، بیش از ۳۷۰ مسیر پروازی در سراسر ایران برای خرید بلیت در دسترس مشتریان اسنپ‌تریپ قرار دارد. اسنپ‌‌تریپ در حوزه خدمات برون‌مرزی هم بسیار فعال و پویا عمل کرده است که در ادامه گزارش به آن می‌پردازیم.

پس‌لرزه‌های کرونا و نوسان قیمت خدمات

شیوع ویروس کرونا در زمستان ۱۳۹۸ رخ داد که صنعت گردشگری را در میان صنایع مختلف، با بیشترین و جدی‌ترین آسیب‌ها مواجه کرد. بسته شدن نیمی از هتل‌ها، کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت پرواز و افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما، از جمله تبعاتی بود که متوجه صنعت گردشگری و مسلما اسنپ‌تریپ شد. به گفته اسنپ‌تریپ، این شرکت توانست با اتخاذ تدابیر فکرشده و طراحی سناریوهای مختلف، از این بحران عبور کند. در ادامه عملکرد اسنپ‌تریپ را در سه حوزه اتوبوس و قطار، پرواز و هتل مشاهده خواهید کرد.

میانگین قیمت هتل؛ از شروع کرونا تا به امروز

امکان رزرو «هتل خارجی» از آن گزینه‌هایی بود که  از زمستان ۱۳۹۸ به خدمات اسنپ‌تریپ اضافه شد. در سال ۱۳۹۹ با کاهش تقاضای قابل توجهی در رزرو هتل داخلی مواجه شدیم که در نتیجه چندین قرنطینه عمومی و بسته شدن جاده‌ها حاصل شده بود. در سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش قیمت آنچنانی در هتل‌های داخلی نبودیم؛ اما با ورود به سال ۱۴۰۰ و شروع واکسیناسیون سراسری و در نتیجه، افزایش تقاضا برای رزرو هتل داخلی، افزایشی ۶۸ درصدی در قیمت هتل مشاهده شد.

قیمت هتل

افزایش قیمت این هتل‌ها در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به پاییز ۱۳۹۹، تا حد زیادی متاثر از افزایش نرخ ارز در ایران در این بازه زمانی است.

میانگین قیمت پرواز؛ از شروع کرونا تا به امروز

با گسترش شیوع ویروس در سال ۱۳۹۹، محدودیت‌هایی هم برای سفرها اعمال شد. در نتیجه این محدودیت‌ها، کاهش ظرفیت هواپیماها و اعمال کف قیمتی در همه مسیرها اتفاق افتاد. همین موضوع، باعث شد که قیمت بلیت داخلی به نسبت سال ۱۳۹۸، افزایشی ۴۰ درصدری به خود ببیند.

اسنپ‌تریپ

در ۱۴۰۰ وضعیت به حالت عادی برگشت اما سیر صعودی قیمت‌ها ادامه داشت؛ یعنی همچنان در سال ۱۴۰۰ هم کاهشی در قیمت بلیت پروازهای داخلی دیده نشد.  البته این محدودیت‌ها برای پرواز خارجی هم صادق بود و در سال ۱۳۹۹، به دلیل کاهش ظرفیت پروازها و محدود شدن پروازهای مستقیم، قیمت پروازهای خارجی هم به‌شدت افزایش پیدا کرد. تفاوت پروازهای داخلی و خارجی این است که در پروازهای خارجی، پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونا میانگین قیمت بلیت در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت.

میانگین قیمت اتوبوس و قطار؛ از شروع کرونا تا به امروز

امکان خرید بلیت قطار پس از فرش بلیت اتوبوس و از سال ۱۳۹۹ به خدمات اسنپ‌تریپ اضافه شد. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، هم بلیت اتوبوس و هم بلیت قطار با افزایش میانگین قیمت مواجه شدند.

اسنپ‌تریپ

دلیل اصلی این افزایش قیمت در سال ۱۳۹۹ کاهش ظرفیت‌ها برای کنترل شیوع ویروس و در سال ۱۴۰۰ افزایش تورم بود. البته هنوز در حمل و نقل ریلی محدودیت‌ها و کنترل‌هایی در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس وجود دارد.

آماری از انتخاب کاربران: محبوب‌ترین مقاصد

اسنپ‌تریپ
رزرو هتل خارجی

رزرو هتل خارجی از سال ۱۳۹۸ به اسنپ‌تریپ اضافه شد. در رزرو هتل‌های خارجی، کشور امارات با شهر دبی و کشور ترکیه با شهر استانبول محبوب‌ترین شهرها هستند.

اسنپ‌تریپ
رزرو هتل داخلی

همانطور که می‌بینید، در سه سال اخیر، تهران محبوب‌ترین مقصد در بخش رزرو هتل داخلی است. پس از تهران، مشهد، شیراز و کیش محبوب‌ترین مقاصد برای کاربران اسنپ‌تریپ بوده‌اند.

آماری از انتخاب کاربران: پرترددترین مسیرهای هوایی

بلیت هواپیما

همانطور که می‌بینید، در پروازها هم، شهرهای تهران، مشهد و استانبول حرف اول را در خریداری بلیت می‌زنند.

آماری از انتخاب کاربران: پرطرفدارترین مقاصد با اتوبوس و قطار

اسنپ‌تریپ

طبق جداول بالا، در وسایل نقلیه قطار و اتوبوس، انتخاب عمده کاربران اسنپ‌تریپ تهران، مشهد و اصفهان بوده است.

ترافیک سایت اسنپ‌تریپ

در اواخر سال ۱۳۹۸ با بروز کرونا، صنعت گردشگری ضربه‌های شدیدی خورد. در سال ۱۳۹۹ هم پیک‌های پی‌درپی کرونا را داشتیم که باعث شد ترافیک سایت با کاهش مواجه شود.

اسنپ‌تریپ

در سال ۱۳۹۹، عمده ترافیک سایت برای سفرهای ضروری‌ای بود که فارغ از شیوع ویروس توسط کاربران انجام می‌شد و با خودش خرید بلیت و رزرو هتل به همراه می‌آورد. نهایتا پاییز ۱۴۰۰ نسبت به سال پیشش، با یک افزایش و رشد ۱۰۹ درصدی در ترافیک سایت همراه شده است که نشان از عادی شدن هرچه بیشتر شرایط و بهبود وضعیت صنعت گردشگری دارد.

اسنپ‌تریپ، رهبر بازار هتل داخلی

رزرو هتل

با وجود تبعات زیادی که شیوع کرونا و اجرای قرنطینه برای میانگین رزرو هتل داشت، اما اسنپ‌تریپ توانست جایگاه خود را به عنوان رهبر بازار هتل داخلی حفظ کند و در سال بعد هم آن را ادامه دهد. در سال ۱۴۰۰ در فروش سرویس هتل‌های داخلی، اسنپ‌تریپ دارای رشدی تقریبا دو برابر بود.

سرویس تازه اسنپ‌تریپ: هتل خارجی

اسنپ‌تریپ

رزرو هتل خارجی سرویس تازه اسنپ‌تریپ بود که از سال ۱۳۹۹ جای خود را در میان خدمات این شرکت باز کرد. با وجود اینکه از شروع این سرویس‌دهی تنها یک سال می‌گذرد، اما استقبال بسیار گسترده کاربران اسنپ‌تریپ از این امکان باعث رشد ۵۵۵ درصدی رزرو هتل خارجی در این یک سال شده است.

اندازه بازار پرواز داخلی

آمارها نشان می‌دهد که با وجود رشد نسبی اندازه بازار پرواز داخلی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیشش، پرواز داخلی هنوز به وضعیت سال ۱۳۹۸ برنگشته است. این بازار نسبت به سال ۱۳۹۸، ۱۲ درصد کوچک‌تر است!

اسنپ‌تریپ

اسنپ‌تریپ در قسمت‌های دیگر گزارش به صورت مفصل‌تر عملکرد بخش‌هایی از تیمش را بررسی کرده است. برای خواندن گزارش کامل عملکرد اسنپ‌تریپ، اینجا کلیک کنید.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید