پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

نتفلیکس و بحران کاهش مشترکین! | آیا نتفلیکس بالاخره به تبلیغات رو می‌آورد؟

زهرا محبی زهرا محبی
16 خرداد 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نتفلیکس و بحران کاهش مشترکین! | آیا نتفلیکس بالاخره به تبلیغات رو می‌آورد؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نتفلیکس از آن دسته شرکت‌هایی بود که در دوران کرونا به شکل عجیب‌وغریبی با رشد مواجه شد. خانه‌نشین شدن میلیون‌ها میلیون آدم در سرتاسر جهان نیاز به سرگرمی را بیش از پیش پررنگ کرد و اینگونه شد که یکی از رشدهای انفجاری در کسب‌وکارها در دوران کوید را در شرکت نتفلیکس دیدیم. حالا البته عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند که اوضاع طور دیگری برای نتفلیکس پیش برود.

به گزارش دی‌ام برد، نتفلیکس برای اولین بار در طول فعالیت خود به فکر جا دادن تبلیغ در سرویس خود است. در ابتدای سال 2022، شرکت نتفلیکس با بررسی آمار خود متوجه یک ریزش شدید و بی‌سابقه در مشترکین خود شد که ممکن است استراتژی‌ها و مدل درآمدی این شرکت را تا مدت‌ها دچار تغییر کند. نتفلیکس در گزارش خود اعلام کرده است که در فصل ابتدایی سال 2022 نسبت به فصل پایانی سال 2021 با کاهش 200 هزار نفری در مشترکین خود روبه‌رو شده است. چنین رقمی برای نتفلیکس که در ده سال اخیر فقط حرکتی صعودی را تجربه کرده است یک حرکت رو به عقب بزرگ محسوب می‌شود.

گزارش نتفلیکس با بررسی الگوریتم ریزش مشترکین، پیشبینی کرده است که ممکن است 200 هزار نفر تا پایان فصل دوم سال 2022 به 2 میلیون افزایش پیدا کند. «رید هیستینگز»، مدیرعامل نتفلیکس در ادامه مشاهده چنین آماری، اذعان کرد که شاید نیاز باشد برای جبران این ریزش در کانال درآمدی خود، به تبلیغات در نتفلیکس رو بیاورند. با اینکه فعلا استراتژی مشخصی و صد درصدی‌ای برای این تبلیغات اعلام نشده است، اما محتمل‌ترین گزینه که مدیرعامل نتفلیکس هم به آن اشاره کرده است، ارائه طرح‌های اشتراک ارزان‌تری است که با تبلیغات همراه شده‌اند.

آیا نتفلیکس کماکان بزرگ‌ترین سرویس استریم جهان خواهد بود؟

نتفلیکس پس از ارزیابی نرخ رشد خود در یک‌چهارم ابتدایی سال 2022، در یک نامه‌ دوازده صفحه‌ای خطاب به سهام‌داران خود گفت: «متاسفانه نرخ رشد درآمد ما میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. ویروس کرونا در سال 2020 رشد چشمگیر و عجیبی برای ما آورد و شرایط را با این ابهام همراه کرد که بخش عمده کاهش نرخ رشد ما در سال 2021، به دلیل عبور از محدودیت‌های ویروس کروناست. ما بیش از 20 سال در مارکت‌پلیس خود رشد کردیم و حالا شاید وقت آن باشد که با توجه به آمار و ارقام، تغییراتی در استراتژی‌های خود داشته باشیم.»

بخوانید  ایرانسل در راستای تغییر هویت سازمانی لوگوی خود را تغییر داد

البته با وجود اینکه روند نزولی مشترکین نتفلیکس از سال 2022 شروع شد، این سرویس استریم در فصل ابتدایی سال 2022 چیزی حدود 222 میلیون مشترک دارد و هنوز عنوان «بزرگ‌ترین سرویس استریم جهان» را از دست نداده است.

نتفلیکس در واکنش به بحرانی که در حال از سر گذراندن است، ابتدا در ماه فوریه و برای اولین بار در دو سال، قیمت سرویس‌های خود را بالا برد. البته این افزایش قیمت نتیجه دلخواه را برای مدیران نتفلیکس نداشت و به نظر می‌رسد حتی نتیجه عکس را هم برای این شرکت به همراه داشته است. نتفلیکس به فکر ارائه یک طرح ارزان‌تر است که شامل تبلیغ هم هست. با اینکه کسی از پیامدهای چنین تغییری باخبر نیست، اما گفتنی است که رو آوردن به تبلیغ در سرویس نتفلیکس برای اولین بار است که به عنوان یک کانال درآمدی جدید در نظر گرفته می‌شود.

آیا تبلیغات به نفع نتفلیکس خواهد بود؟

نتفلیکس مدت‌هاست که به عنوان بزرگ‌ترین حاکم دنیای استریم شناخته می‌شود. مدیران عامل و اجرایی نتفلیکس در طول سال‌های اخیر با وجود پیشبینی‌ها، مدل درآمدی تبلیغات را وارد نتفلیکس نکرده‌اند و به گفته «رید هیستینگز»، هنوز هم کاملا موافق آن نیستند.

رید هیستینگز

رید هیستینگز، مدیرعامل نتفلیکس

از آنجایی که سرویس نتفلیکس یک سرویس استریم SVOD (Subscription Video-On-Demand) است و کاربران آن برای حضور در آن، باید هزینه اشتراک بپردازند، ممکن است رو آوردن به تبلیغات در ویدیوها یک حرکت اشتباه در یک بحران بی‌سابقه باشد. هیستینگز هم اظهار می‌کند که حالا پس از 25 سال فعالیت در دنیای استریم، شاید برای وارد کردن تبلیغات به نتفلیکس کمی دیر باشد. چنین سخنی زمانی درست به نظر می‌رسد که می‌بینیم سرویس‌های رقیب دیگری مانند پیکاک، اچ‌بی‌او مکس و هولو مدت‌هاست به واسطه نمایش تبلیغات یک کانال درآمدی غنی دارند و اتفاقا به همین دلیل هم، طرح‌های اشتراکی با هزینه بسیار پایین‌تر از نتفلیکس را ارائه می‌دهند.

بخوانید  لینکدین ابزار و امکانات جدیدی را به صفحه شرکت‌ها اضافه می‌کند

هیستینگز با اشاره به اینکه تبلیغات هنوز برای نتفلیکس یک گزینه ریسکی محسوب می‌شود، خبر داد که تا دو سال آینده، ایده «اشتراک ارزان‌تر، اما با تبلیغات» را پیاده می‌کند. هیستینگز از جمله مدیران نتفلیکس است که تا پیش از این مخالفت جدی خود را برای وارد کردن تبلیغات به نتفلیکس نشان داده است. شاید شرایط بحرانی امروز شرکت نتفلیکس و روند نزولی رشد مشترکین آن، برای عوض کردن نظر هیستینگز کافی بوده باشند. حالا باید دید که ایجاد یک کانال درآمدی مبتنی بر AVOD (Advertising-based Video On Demand) چه تبعاتی را برای نتفلیکس خواهد داشت و چه تغییری در رفتار مشترکین آن ایجاد خواهد کرد.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

شاهی
شاهی

من دیروز به مناسبت 8 سالگی فروشگاه خانومی با کد تخفیف خانومی که توی تخفیف هات هست، کلی خرید کردم

Siavash
Siavash

توییتر فضای مناسبی برای حضور برندهاست ولی الزاما نه همشون. نکته بعدی تولید محتوای شبیه به هم برای تمامی برندهاست که اصولی نیست و شما فرقی بین محتوای تولید شده در توییتر دیجی کالا یا کرست یا حتی پادرو و ایران سرور پیدا نمی‌کنید.تقریبا همه‌ی اکانت ها با درست کردن‌میم و انگیجمت های ساختگی با تزریق پول و یا جایزه سعی در تحریک مخاطب دارند که در طولانی مدت این روش ها ضربه‌ی بزرگی به برند‌ خواهد زد.

اسمارتک