دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

آیا ChatGPT به معنای واقعی کلمه دنیای تبلیغات را متحول خواهد کرد؟

زهرا محبی زهرا محبی
14 اسفند 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا ChatGPT به معنای واقعی کلمه دنیای تبلیغات را متحول خواهد کرد؟

فهرست مطلب

از زمان عرضه چت‌بات ChatGPT در نوامبر سال 2022، این محصول هوش مصنوعی توانسته است خود را به واسطه توانایی تولید محتوای متن معنادار و منسجم، وارد صنعت تبلیغات و فراتر از آن کند. بی‌دلیل هم نبود که مایکروسافت در فاصله کمی، حاضر شد 10 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

نکته‌ای که داریم این است که ChatGPT واقعا می‌تواند کمک بزرگی به مارکترها باشد. این محصول هوش مصنوعی، کمک‌های زیادی به صاحبان مشاغل مختلف می‌کند اما گویی به خاطر سیستم خلاقش، مارکترها را در دریافت این کمک، در اولویت قرار دارند؛ مخصوصا مارکترهایی که به دنبال ساخت سریع کمپین‌های تبلیغاتی و اجرای آن‌ها با بودجه کم هستند، آن هم در لحظاتی که باید به لحاظ اقتصادی محتاطانه رفتار کرد.

لنی شالک، مدیر بازاریابی و رشد در Jobi Capital توضیح داد که مدل‌های زبانی پیشرفته مانند ChatGPT که از پردازش زبان طبیعی و تکنولوژی GPT-3 بهره می‌برند، می‌توانند حجم زیادی از محتوای با کیفیت بالا را با کسری از هزینه و در زمان کم برای انسان تولید کنند. او ادامه داد: «چنین قابلیتی می‌تواند منجر به تغییر صنعت تبلیغات و مارکتینگ شود، زیرا شرکت‌ها احتمالا در فرآیندهای مارکتینگی خود همچون تولید محتوا و نوشتن کپی برای ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی، بیشتر به محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی متکی خواهند شد.»

تبلیغات در ChatGPT

با این حال، در حالی که متخصصان این حوزه خاطرنشان می‌کنند که ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌توانند چندین جنبه از تجارت تبلیغات را تغییر دهند، اکثرشان هشدارهایی هم در خصوص این ابزارها داده‌اند و به فرآیندهای دیگری اشاره کرده‌اند که باید همزمان هنگام ادغام هوش مصنوعی در مارکتینگ انجام شوند. این یعنی در حال حاضر، اوج گرفتن ChatGPT ممکن است باعث تغییراتی در مارکتینگ شود، اما نمی‌تواند کل این حوزه را زیرورو کند.

تولید محتوا

اکثر کارشناسان توافق کردند که بیشترین تأثیر ChatGPT بر مارکتینگ مربوط به بخش تولید محتوا و به واسطه سریع‌تر بودن در فرآیندهای طوفان فکری و راه‌حل‌هایی است که شامل دسته‌بندی‌هایی منظم و مرتب بر اساس سبک است؛ اما آنچه که هوش مصنوعی با هزینه کم و سرعت بالا به انسان ارائه می‌کند، نمی‌تواند به طور کامل تاثیر خود را روی انسان بگذارد و به‌درستی به او منتقل شود. افرادی که متون هوش مصنوعی را خوانده‌اند، آن را نوعی متن عجیب‌غریب توصیف کرده‌اند. ایجی گول، بنیان‌گذار پلتفرم ایمیل مارکتینگ GMass در این خصوص گفته است: «من هم‌اکنون می‌توانم محتوایی که توسط هوش مصنوعی تولید شده است را تشخیص دهم؛ چرا که جنس محتوایی که هوش مصنوعی تولید می‌کند، یک‌ طورِ نامناسب و مشخص است، طوری که انگار با عقل جور درنمی‌آید.»

ChatGPT همچنین محدودیت‌هایی برای تولید محتوا از صفر دارد؛ این چت‌بات می‌تواند اطلاعاتی را که از قبل وجود دارد، جمع‌آوری کند و روی هم بگذارد، اما نمی‌تواند ایده‌های جدیدی در همان راستا ایجاد کند که مایه حیات کمپین‌های مارکتینگ قوی، همین ایده‌ها هستند. همه این‌ها نشان‌دهنده ضعف‌های ChatGPT در زمینه‌های مارکتینگ است. به‌عبارتی، این مدل پرسروصدا و محبوب هوش مصنوعی، می‌تواند برای مارکترهای باهوش مفید باشد، اما فعلا بعید است که به این زودی‌ها دنیای تبلیغات را «متحول» کند.

منبع: MarketingDive

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات