زمان مطالعه: 3 دقیقه

طبق آماری که به بیرون درز کرده است، قطر قرار است چیزی نزدیک به 200 میلیارد دلار برای پروژه‌های زیرساختی مانند استادیوم‌ها، بزرگراه‌ها و هتل‌های خود هزینه کند! این هزینه هنگفت، دلایل عمیق‌تری به جز این دارد که قطر یک کشور ثروتمند است. جام جهانی صاحب یک مارکت بزرگ است که هر چهار سال یک‌بار، بودجه هنگفتی به آن سرازیر می‌شود. در این گزارش کوتاه، مروری بر اندازه بازار تبلیغات جام جهانی و بازیگران اصلی آن داریم تا تاثیر و اهمیت این اتفاق فوتبالی را بهتر بفهمیم.

اسپانسرهای جام جهانی چقدر می‌پردازند؟

در خصوص بازار تبلیغات جام جهانی آمار شگفت‌انگیزی وجود دارد. طبق آماری که هم‌اکنون از اسپانسرهای جام جهانی جام جهانی قبلی وجود دارد، اندازه بازار تبلیغات جام جهانی 2018 معادل ۲.۴ میلیارد دلار بوده است. نکته جالب توجه‌تر این است که دو سوم ارزش این بازار از اروپاست! پیش‌بینی می‌شود این رقم برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، افزایش حداقل ۳۰ درصدی به همراه داشته باشد.

هزینه اسپانسرشیپ جام جهانی چقدر است؟

بازار جام جهانی

اسپانسرهای جام جهانی هرکدام، حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار بابت اسپانسرشیپ پرداخت کرده‌اند؛ این یعنی درآمدی نزدیک به یک میلیارد دلار فقط از بخش اسپانسرشیپ در این بازار وجود دارد. داده‌های منابع معتبر نشان می‌دهد که گروه‌بندی دقیقی از انواع اسپانسرها برای فیفا وجود دارد. مثلا فیفا یک دسته اسپانسر رسمی و همیشگی هم (مثل آدیداس) دارد که سالانه حدود 25 تا 50 میلیون دلار به آن می‌پردازند!

برندهای بزرگ معمولا برنامه‌های طولانی‌مدتی برای جام جهانی‌ها دارند. مثلا برای جام جهانی 2022، اسپانسرها شامل نام‌های بزرگی همچون کمپانی Mengniu، Crypto.com، کمپانی تکنولوژی‌محور Vivo، مک‌دونالدز، کمپانی سیستم‌های تصویری هوشمند Hisense و کمپانی آبجوی Budweiser است. تصور می‌شود که هرکدام از این‌ها هم 60 الی 70 میلیون دلار برای جام جهانی پرداخت کنند که این یعنی آورده جام جهانی برای آن‌ها بسیار بزرگ و قابل توجه است. البته اسپانسرها و کمپانی‌های بزرگ‌تری هم هستند که غول تبلیغات جام جهانی محسوب می‌شوند و می‌توانید در اینجا، لیستی از آن را ببینید.

تعداد مخاطبان جام جهانی چقدر است؟

بازار جام جهانی

ناصر الخاطر، مدیر اجرایی جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲، تعداد مخاطبین این رویداد را اینگونه تخمین زده است:

  • تعداد کل تماشاگران جام جهانی: ۱.۲ میلیون نفر
  • کل بینندگان جام جهانی: ۳.۵ میلیارد نفر

این اعداد به‌تنهایی توجیه خوبی برای میزان هنگفت بودجه‌ای که به بازار جام جهانی سرازیر می‌شود هستند.

حق پخش تلوزیونی بازی‌های جام جهانی چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین منابع مالی در زمینه فوتبال، در بحث حق پخش پدیدار می‌شود. در خصوص این جام جهانی نیز که بی چون‌وچرا می‌توان گفت مهم‌ترین بازی‌های فوتبالی جهان را در خود جای داده‌اند، ماجرا به همین شکل است. طبق اطلاعات منتشرشده، شرکت‌های فاکس و تلموندو حق پخش تلوزیونی بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با رقم ۱.۲۵ میلیارد دلار دریافت کرده‌اند!

همچنین قطر تخمین زده که برگزاری جام جهانی در این کشور، ۱۷ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور می‌افزاید. این آمار به ما نشان می‌دهد که جام جهانی فراتر از یک سرگرمی فراملیتی و یک تجارت بزرگ است. البته این میزان بودجه و اعداد، هر چهار سال از چهار سال گذشته خود بیشتر می‌شود، پس باید انتظار جذاب‌تر و پربارتر شدن بازار تبلیغات جام جهانی را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − پانزده =