دانلود بازیهای ایرانی، پس از رفع فیلتر گوگلپلی ۳ تا ۵ برابر شد
فهرست مطلب
پس از برداشتهشدن فیلترینگ گوگلپلی در هفته گذشته، بسیاری از کارشناسان صنعت بازیسازی، از بالارفتن تعداد دانلودهای خود خبر دادهاند. برخی از آنها عنوان کردهاند این افزایش، حدود ۳ تا ۵ برابر بوده است. بااینحال به دلیل آسیب جدی که در دوسال گذشته به این صنعت وارد شده، انتظار میرود چندماه طول بکشد تا بازیسازی ایران به شرایط نرمال بازگردد.
به گزارش دیام برد، با رفع فیلتر گوگلپلی در هفته گذشته، امیدها برای احیای صنعت بازی کشور جان تازهای گرفت. درست است که رفع فیلترینگ واتساپ و گوگلپلی با تصور شهروندان از وعدههای رفع فیلترینگ فاصله معناداری داشت، اما برای صنعت گیمینگ خبر بسیار خوشحالکنندهای بود.
صنعت گیمینگ ایران که طی دو سال گذشته به دلیل فیلتر شدن گوگلپلی با بحرانهای اقتصادی و کاهش مخاطب روبهرو بود، در یک هفته گذشته تغییر چشمگیری داشته، رو به احیا رفته و بهدنبال بازیابی جایگاه خود در بازار جهانی است. آمارها نشان میدهد که تعداد دانلود بازیهای ایرانی در این پلتفرم در هفته اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است. بااینحال، کارشناسان هشدار میدهند که آسیبهای واردشده به این صنعت، همچنان نیاز به زمان برای بازسازی و بهبود شرایط دارد. برای بررسی بیشتر این موضوع، رسانه دیام برد با تعدادی از کارشناسان این صنعت به گفتوگو نشسته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
استودیو کاریزما: در هفته گذشته، دانلود ما از گوگلپلی ۳ برابر شده است
ایمان گلکار، مدیرعامل استودیو بازی سازی کاریزما در رابطه با تاثیر رفع فیلترینگ گوگلپلی بر تعداد دانلودها به دیام برد گفت: «در یک هفته گذشته علیرغم اینکه ما کمپین مهمی اجرا نکرده بودیم، تعداد دانلودهایمان از گوگل پلی ۳ برابر شده است. مشخصا آمارها حاکی از آنند که پس از رفع فیلترینگ، تعداد دانلودها از گوگلپلی افزایش یافتهاند. پیش بینی من این است که بهواسطه این اتفاق، تا اخر امسال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش فروش را تجربه کنیم. در هنگام فیلترشدن گوگل پلی ما ۶۰ درصد از درآمد خود را از دست دادیم و ۶ ماه طول کشید تا توانستیم آن را جبران کنیم و به نقطه اولیه برگردیم.»
او با اشاره به اینکه صنعت گیم در وضعیت خیلی خوبی قرار ندارد ادامه داد: «هزینه جذب کاربر بهشدت افزایش یافته و امکان ساخت بازی جدید برای استودیوها وجود ندارد. چرا که از همان ابتدا با ضرر زیادی مواجه میشوند. با باز شدن گوگل پلی احتمال میرود این وضعیت بهبود یابد اما در حال حاضر عملا تولید و توسعه بازی در کشور بهویژه برای استودیوهای کوچک، بهصرفه نیست.»
در صورت ادامه فیلترینگ، با تعدیل نیرو مواجه بودیم
محمد زهتابی مدیرعامل استودیو بازیسازی پاییزان در پاسخ به این سوال دیام برد که رفع فیلتر گوگلپلی چقدر در صنعت بازیسازی مؤثر بوده، گفت: «فیلترینگ گوگل پلی در دو سال گذشته تاثیر بهشدت منفی و بزرگی بر بازیهای ایرانی داشته؛ اما آمارهای ما نشان میدهند که در یک هفته گذشته، رشد ۴ یا ۵ برابری رخ داده است. آزادسازی گوگلپلی قطعا به رشد بازیسازی در ایران کمک میکند چرا که در زمان فیلترینگ کاربران ایرانی وقتی با فیلترشکن و آیپی دیگر کشورها (مثلا هلند) وارد گوگلپلی میشدند، بازیهای همان کشور (هلند) برای آنها نمایش و پیشنهاد داده میشد و عملا شانس بازیهای ایرانی از دست میرفت.»
او ادامه داد: «ما پیشبینی کرده بودیم در صورت ادامه فیلترینگ، تعدیلهای بزرگ چندصدنفره داشته باشیم و سایز سایر شرکتها نیز درحال کوچکشدن بود. رفع فیلترینگ گوگلپلی چرخه صنعت بازی را تعدیل داد و انحصار استورهای داخلی را شکست.»
مدیرعامل استودیو بازیسازی پاییزان همچنین پیشتر در خبری که سازمان نظام صنفی رایانهای منتشر کرده بود، گفت که رفع فیلترینگ گوگلپلی بخش بزرگی از مشکلات بازیسازان در ایران را رفع کرد و کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای برای رفع فیلترینگ گوگلپلی تلاش بسیاری کرده بود.
زهتابی همچنین اشاره کرده بود که اگر موانع فیلترینگ و اختلالات در اینترنت رفع شود، شاهد رشد اقتصادی صنعت بازیهای ویدئویی خواهیم بود؛ چرا که این امر باعث میشود کارفرمایان حقوق بالاتری به پرسنل و نیروهای متخصص پرداخت کرده و نیروهای حرفهای دلایل بیشتری برای ادامه فعالیت در داخل کشور داشته باشند.
۶ ماه طول میکشد تا به وضعیت قبل از فیلترینگ برگردیم
ابوالفضل صادق مدیرعامل استودیو بازیسازی تتراپازل و دبیر کمیسیون بازیهای ویدیویی سازمان نظام صنفی در این رابطه به دیام برد گفت: «رفع فیلترینگ گوگلپلی میتواند تأثیر قابلتوجهی در افزایش تعداد دانلودها داشته باشد. آمارهای اولیه نشان میدهند که تعداد نصبهای فعال بهویژه در دسته بازیهای موبایلی در هفتههای اخیر رشد داشته است. پیش از این، بسیاری از کاربران برای دسترسی به بازیها و اپلیکیشنها با موانع جدی مواجه بودند، اما با دسترسی آسانتر به گوگلپلی، این محدودیتها از بین رفته و کاربران توانستهاند راحتتر به محتوای مورد نظر برسند. البته که ۶ ماه طول میکشد که بتوانیم به وضعیت قبل از فیلترینگ برسیم.»
او ادامه داد:« این تغییر بدون شک اثرات مثبتی بر درآمد بازیسازان خواهد داشت و کاربران بیشتری بهطور مستقیم خرید میکنند، پرداختهای درونبرنامهای و فروش بازیها نیز افزایش پیدا خواهند کرد. همچنین، تبلیغات در بازیها نیز با رشد کاربران فعال، درآمد بیشتری برای توسعهدهندگان ایجاد خواهد کرد. در یک بازه زمانی میانمدت، پیشبینی میشود که درآمد بازیسازان داخلی بهتر شود. با باز شدن گوگلپلی هزینه مارکتینگ کاهش پیدا میکند و یوزرهای باکیفیت بیشتری جذب میشوند. احتمالا در درازمدت همکاریهای بینالمللی بهبود چشمگیری پیدا کند.»
صادق در پاسخ به این سوال که روند صنعت گیمینگ را چطور میبینید توضیح داد: «هنوز خیلی از موانع باید برداشته شود تا شاهد رشد چشمگیر صنعت بازی سازی کشور باشیم، بزرگترین مانع تحریم است که گریبان بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ را گرفته و بازیسازی هم مستثنی نیست. اگر بخوایم رشد کنیم باید بتوانیم با دنیا روابط آزاد داشته باشیم تا شاهد سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در صنعت بازی باشیم، اما همه کارهای بزرگ با قدمهای کوچک آغاز میشود. امیدوارم بازشدن گوگلپلی و واتساپ آغازی باشد برای تغییرات بزرگ و همچنین برای تغییر نگرشهای دولتمردهای کشورمان.»
دانلودها ۵ تا ۶ برابر شد
محمدمهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو بازیسازی مدریک نیز در خصوص رفع فیلترینگ گوگلپلی به دیام برد گفت: «گوگلپلی پیش از فیلترینگ، سهم خوبی از نصب بازیها را به خود اختصاص داده بود. بعد از فیلترینگ، بسیاری از کاربران به پلتفرمهای داخلی مراجعه کردند؛ اما تعداد این افراد، عدد قابلتوجهی نبود و همه سهم نصب بازیهای ما از گوگلپلی به پلتفرمهای داخلی مثل کافهبازار منتقل نشد. خوشبختانه پس از رفع فیلتر گوگلپلی، تعداد دانلودهای ما حدود ۵، ۶ برابر شده است.»
او ادامه داد: «معمولاً کسانی که از گوگلپلی استفاده میکنند گیمرهای حرفهایتری هستند و باز شدن گوگلپلی روی درآمد بازیسازها تأثیر جدیتری خواهد داشت. تعداد نصب در گوگلپلی در مقایسه با بازارهای داخلی بهصورت برابر در افزایش درآمد اثرگذار نیستند. به طور مثال یک کاربر در مارکت داخلی مقدار کمتری هزینه میکند تا همان یک کاربر در بازار خارجی و گوگلپلی؛ بنابراین افزایش درآمد بیشتری را شاهد خواهیم بود.»
بهفرراد در پاسخ به ای سؤال که روند صنعت گیم در ایران را چطور ارزیابی میکنید گفت: «در سالهای گذشته روند صنعت گیم بهطورجدی مثبت بود؛ اما اتفاقاتی مثل فیلتر شدن گوگلپلی این روند را متوقف کرد و حتی باعث تعطیلی برخی از استودیوهای بازیسازی شد. اما میتوان امیدوار بود که بعد از رفع فیلترینگ، روند بهبود یابد. بهطورکلی هنگامی که شرایط اقتصادی مردم دشوار شده و دچار مشکل نقدینگی میشوند، قسمتهای غیرضروری زندگی خود را حذف میکنند و اولین جا، سبد سرگرمی آنهاست. میتوان گفت صنعت گیم اولین جایی است که در شرایط اقتصادی بد آسیب میبیند. مشکل بعدی این است که ارتباطات بینالمللی ما آسان نیست و بهسادگی نمیتوان به بازارهای جهانی وصل شد. باوجود همه این مسائل، رفع فیلتر گوگلپلی نوید احیای صنعت بازیسازی را میدهد.»