پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها اسلایدر سئو

گزارش SEMRush از فاکتورهای رتبه‌بندی سئو ۲۰۲۴؛ مهاجرت از کمیت و کلیدواژه به ارتباط معنایی

کارن آهنگری کارن آهنگری
3 فروردین 1403
زمان مطالعه: 16 دقیقه
گزارش SEMRush از فاکتورهای رتبه‌بندی سئو ۲۰۲۴؛ مهاجرت از کمیت و کلیدواژه به ارتباط معنایی
زمان مطالعه: 13 دقیقه

همزمان با پایان سال میلادی، مجموعه‌های زیادی گزارش سال مرتبط با حوزه‌ی کاری خود را منتشر کرده‌اند. یکی از گزارش‌هایی که بسیار مورد انتظار کارشناسان سئو، نویسندگان محتوا و دیجیتال مارکترهاست، گزارش فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است.

خلاصه گزارش SEMRush از تجزیه‌وتحلیل ۳۰۰ هزار نتیجه جستجو

می‌دانیم که اندازه‌گیری تک‌تک معیارهای رتبه‌بندی و تاثیر بالقوه یک عامل به تنهایی، دشوار و حتی غیرممکن است. چرا که به داده‌های گوگل، دسترسی نداریم و در نتیجه، نمی‌توانیم تعامل کاربران را در صفحات نتایج جستجو (SERP) بررسی کنیم. همچنین، نمی‌دانیم که گوگل چطور به این عوامل، وزن می‌دهد.

سئو اغلب چالشی‌تر از تصور مردم است. دستیابی به رتبه‌های برتر و ماندن در نتایج ابتدایی گوگل، چیزی فراتر از «خلق محتوا» یا «تجربه کاربری» عالی است. کار متخصص سئو بیشتر مانند کارآگاهی است که صحنه جرم را بررسی و سعی می‌کند سرنخ‌ها را پیدا کرده و الگوها را پیش‌بینی کند.

برای همین، با نشت اطلاعات و معیارهای رتبه‌بندی موتور جستجوی Yandex که باعث شد دانش بیشتری در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجو به دست بیاوریم، به مطالعه عوامل رتبه‌بندی، بیشتر ترغیب شدیم.

هدف مجموعه Semrush در این گزارش، نشان دادن این است که سئو فقط در مورد SGE (هوش مصنوعی مولد گوگل) نیست و مهندسی معکوس، همچنان چیزی است که باعث به‌دست آوردن رتبه خوب می‌شود و بخش اصلی سئو است.

با ظهور SGE و توانایی گوگل در پاسخ مستقیم به پرسش‌های بیشتر در خود صفحات نتایج جستجو، شاهد تغییرات گسترده‌ای در این صفحات خواهیم بود. گرچه هنوز شک داریم که SGE بتواند تمام نیاز و سوالات کاربران را پاسخ دهد، اما این ویژگی جدید، برای پرسش‌هایی با اینتنت اطلاعاتی (Informational)، عملکرد بهتری نسبت به پاسخ‌دهی به سوالات با اینتنت تجاری و تراکنشی دارد.

امیدواریم که آنالیز و ارائه داده‌های این گزارش برای شما الهام بخش باشد و به تدوین بهتر استراتژی‌های SEO در کسب‌وکارتان، کمک کند. خوشحال خواهیم شد اگر دیدگاه خود را در مورد این گزارش، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ضمنا فایل اصلی این گزارش از SEMRush را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

داده، مهمترین ابزار برای ابهام از نحوه رتبه‌بندی گوگل!

این سوال، مهم‌ترین مسئله برای هر کسی است که روی SEO کار می‌کند. در طول سال‌ها، گوگل در به اشتراک‌گذاری اطلاعات و راهنمایی با مدیران وب‌سایت و متخصصین سئو، شفافیت بیشتری پیدا کرده است. اکنون درباره اولویت‌های الگوریتم گوگل، سیستم‌های مختلف برای انواع محتوا و روش‌ها، به‌روزرسانی‌های مهمی ارائه شده و موارد مورد نظر آن‌ها، دستورالعمل‌های مربوط به محتوای باکیفیت، پیشرفت‌های یادگیری ماشین و قابلیت‌های هوش مصنوعی، بیش از هر زمان دیگری اطلاعات داریم.

با این حال، توصیه‌های متناقض یا کلیشه‌ای آنلاین، به‌روزرسانی‌های منظم الگوریتم و سیستم، و تناقضات بین دستورالعمل‌های رسمی و محتوایی که در صفحات نتایج جستجو (SERP) رتبه می‌گیرند، اغلب منجر به سردرگمی متخصصین SEO و خلق کنندگان محتوا می‌شود.

در این گزارش، SEMRUSH سعی کرده‌است از تنها چیزی که می‌تواند ابهام را از بین ببرد استفاده کند: داده.

بنابراین، تحلیل‌کنندگان این گزارش به دنبال بررسی ارتباط بین عوامل شناخته‌شده (تایید شده و تایید نشده) و رتبه‌بندی رفته‌اند.

از ارتباط معنایی تا سن محتوا؛ عوامل تاثیرگذار محتوایی در رتبه‌بندی

در همین ابتدا باید یادآور باشیم که ارتباط بین فاکتورها، علت داشتن رتبه‌های برتر نیست! به بیان ساده، تفسیر این یافته‌ها به عنوان «این کار را انجام دهید و رتبه بالاتری کسب کنید» اشتباه بزرگی است.

در این گزارش، نمونه‌ای از ۱۶,۲۹۸ کلیدواژه انگلیسی که هر کدام بیش از ۱۰۰ جستجوی ماهانه دارند، تجزیه‌وتحلیل شده است. برای هر کلیدواژه، صفحات نتایج جستجو (SERP) جمع‌آوری و ۲۰ رتبه و عملکرد آن‌ها در تعدادی از عوامل، تجزیه و تحلیل شده‌اند که در مجموع به ۳۰۰,۰۰۰ رتبه رسیده است. فاکتورها با رنگ‌های مختلف در گزارش SEMRush مشخص شده‌اند که در تصویر زیر می‌توانید فاکتورهای مربوط به هر رنگ را ببینید.

راهنمای رنگ‌ها در نمودارهای تحلیل سئو سمراش

حالا زمان بررسی عمیق‌تر گزارش رسیده‌ است. در ابتدا به صورت کلی نگاهی می‌اندازیم به مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار روی رتبه‌بندی از نگاه تحلیل‌گران مجموعه SEMRush. از ارتباط معنایی تا سن محتوا در این تحلیل، بررسی و تاثیر آن‌ها به صورت تخمینی، برآورد شده است.

فاکتورهای تاثیرگذار روی رتبه‌بندی در تحلیل سمراش (۱)فاکتورهای تاثیرگذار روی رتبه‌بندی در تحلیل سمراش (۲)فاکتورهای تاثیرگذار روی رتبه‌بندی در تحلیل سمراش (۳)

برای درک فهم داده‌ها، بهتر است با اصطلاحات عنوان‌شده در نمودارها، بیشتر آشنا شویم:

مرتبط بودن متن: برای این عامل از معیارهای الگوریتم BERT استفاده شده است. با استفاده از مستندات الگوریتم BERT برای مقایسه محتوای یک صفحه با محتوای نتایج جستجو (SERPs)، توانستیم شباهت (یامرتبط بودن“) بین کل محتوای نتایج جستجو و محتوای URL های خاص را ارزیابی کنیم. این باعث شد تا عوامل محتوایی را فراتر از استفاده از کلمات کلیدی ببینیم.

پوشش کلمات کلیدی: نمره‌ای که نشان‌دهنده میزان پوشش اصطلاحات مرتبط با جستجو است. به عنوان مثال، برای عبارت جستجویبررسی آیفون 14″ کلماتی ماننددوربین،صفحه نمایشوقیمتبه وفور در نتایج جستجو ظاهر می شوند. اگر از این کلمات در صفحه خود با تعداد مناسب استفاده کنیم، امتیاز پوشش کلمات کلیدی بالاتری خواهیم گرفت.

کیفیت محتوا: ترکیبی از امتیاز پوشش کلمات کلیدی، مرتبط بودن، تعداد کلمات و تعداد جملات. این معیار زمانی مفید است که نیاز به برآورد عملکرد کلی صفحه از نظر محتوا داشته باشید.

عناصر محتوایی در صفحه: تعداد تصاویر، لیست‌ها، جداول و عناصر Schema در صفحه.

طول محتوا: طول محتوا در صفحه از نظر تعداد کلمات، جملات و پاراگراف.

نویسنده: آیا به صفحه نویسنده‌ای اشاره شده است؟

امتیاز خوانایی: نمره Flesch Reading Ease صفحه.

سن محتوا: سن صفحه (به روز).

نکات مهم:

  • “SERPs” مخفف “Search Engine Results Pages” به معنایصفحات نتایج موتور جستجواست.
  • “BERT” یکی از الگوریتم‌های پردازش متن است.
  • “Schema markup” داده های ساختاریافته است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای صفحات شما را بهتر درک کنند.
  • “Flesch Reading Ease” معیاری برای سنجش دشواری خواندن متن است.

عوامل محتوایی مرتبط با رتبه در ۲۰ نتیجه برتر SERP، بر اساس میانگین‌ها

فاکتورهای محتوایی تاثیرگذار در رتبه‌بندی

وسواس روی کلمات کلیدی را کنار بگذارید!

ارتباط و کیفیت محتوا، قوی‌ترین معیاری است که در رتبه‌های برتر صفحه نتایج جستجو، قابل لمس است. نیازی نیست وقت خود را با وسواس روی کلمات کلیدی یا به‌روزرسانی تاریخ محتوا برای نمایش ظاهری و سطحی محتوای به‌روز، هدر دهید! روی موارد مهم تمرکز کنید، یعنی خلق محتوایی که موضوع را به شکلی پوشش دهد که نیازهای مخاطب به خوبی برآورده شود.

چند نکته کلیدی برای متخصصین سئو:

  • تطابق: مطمئن شوید که محتوای شما واقعاً با کلمات کلیدی هدف و نیازهای کاربر مرتبط است.
  • ارزش: محتوای شما باید ارزشی به خواننده ارائه دهد، خواه اطلاعات، سرگرمی، یا حل مشکلی باشد.
  • کیفیت: روی عواملی مانند نگارش روان، ساختار منظم، و اطلاعات دقیق تمرکز کنید.
  • مخاطبمحور: در هنگام ایجاد محتوا، خواننده را در نظر داشته باشید و به سوالات احتمالی او پاسخ دهید.
  • طبیعی‌سازی: به‌روزرسانی محتوا باید هدفمند و منطقی باشد، نه صرفاً برای تغییر تاریخ به‌روزرسانی.
  • بهینه‌سازی: از تکنیک‌های سئو با رعایت اصالت محتوا و کاربرپسندی استفاده کنید.

به جای استفاده از تکنیک‌های قدیمی و بی‌تاثیر سئو، تمرکز روی خلق محتوای جذاب و ارزشمندی که واقعا برای مخاطبین مفید باشد، روی بهبود رتبه سایت تاثیرگذار است. این رویکرد نه‌تنها با الگوریتم‌های موتورهای جستجو همسو است، بلکه در نهایت منجر به افزایش ترافیک ارگانیک و تعامل می‌شود.

معیارهای بک‌لینک موثر در رتبه‌بندی

در مرحله‌ی بعد، به معیارهای مرتبط با لینک پرداخته شده است. در زیر با این اصطلاحات بیشتر آشنا می‌شوید:

امتیاز اعتبار (Authority Score): امتیاز اعتبار صفحه (PAS) و دامنه (DAS).

تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده: تعداد کل دامنه‌های ارجاع‌دهنده منحصربه‌فرد برای صفحه و دامنه.

تعداد بک‌لینک: تعداد کلی بک‌لینک‌های صفحه و دامنه.

تعداد IPهای ارجاع‌دهنده: تعداد کل آدرس‌های IP ارجاع‌دهنده برای صفحه و دامنه.

دامین اتوریتی، همچنان معیار کلیدی در رتبه‌بندی!

بر اساس داده‌های این گزارش، امتیازهای بالاتر اعتبار صفحه و دامنه، به طور موثرتری با رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک (SERP) مرتبط هستند.

مشابه بخش‌های قبلی این گزارش، بسیاری از معیارهایی که در اینجا بررسی می‌کنیم، ممکن است به طور بالقوه نتیجه رتبه‌بندی بالاتر صفحات باشند. به‌عنوان مثال، آیا تعداد بک‌لینک‌های یک URL صرفاً با رتبه‌بندی بالاتر مرتبط است، یا نتیجه آن است؟

مانند قبل، این دیدگاه نیز در مورد نتایج از سوی تدوین‌کنندگان گزارش، تایید شده است. بنابراین، به تجزیه‌وتحلیل بیشتر این داده‌ها می‌پردازیم.

فاکتورهای تاثیرگذار بک‌لینک در رتبه‌بندی

فاکتورهای مرتبط با بک لینک تاثیرگذار در رتبه‌بندی

اهمیت بک‌لینک، انکار نشدنی است!

دریافت بک‌لینک در سئو، همچنان اهمیت بالایی دارد. بک‌لینک از دامنه‌های منحصر به فرد، چه از صفحات مختلف یا چه از یک دامنه، هنوز هم مهم است. شما ممکن است که همیشه به تعداد بالای بک‌لینک نیاز نداشته باشید، اما آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در طول زمان، اعتبار موضوعی (تاپیکال آتوریتی) خود را ایجاد و ترافیک را به صفحات خود هدایت کنید.

موتورهای جستجو مثل گوگل، هنوز هم از بک‌لینک به عنوان سیگنالی برای ارزیابی اعتبار و محبوبیت یک وب‌سایت استفاده می‌کنند.

اما چند نکته کلیدی در مورد بک‌لینک‌ها:

  • کیفیت مهم‌تر از کمیت است: داشتن چند بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه کاری شما، بهتر از داشتن تعداد زیادی بک‌لینک از وب‌سایت‌های کم‌کیفیت و نامرتبط است.
  • تنوع مهم است: سعی کنید بک‌لینک‌های خود را از دامنه‌های مختلف و متنوع دریافت کنید. لینک‌سازی بیش از حد از یک دامنه می‌تواند منجر به آسیب رساندن به سئوی وب‌سایت شما شود.
  • به صورت طبیعی لینک‌سازی کنید: خرید بک‌لینک، تبادل لینک‌های متقابل و سایر روش‌های غیرطبیعی لینک‌سازی می‌تواند توسط موتورهای جستجو جریمه شود. بهترین راه برای کسب بک‌لینک، تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند است که دیگران به آن لینک می‌دهند.
  • موضوع و محتوای مرتبط: بک‌لینک‌ها باید از وب‌سایت‌هایی با موضوع و محتوای مرتبط با وب‌سایت شما دریافت شوند.
  • اعتبار دامنه: بک‌لینک‌ها از وب‌سایت‌های معتبر و باکیفیت ارزش بیشتری دارند.
  • موقعیت لینک: بک‌لینک‌هایی که در متن محتوا قرار می‌گیرند، از بک‌لینک‌هایی که در فوتر یا سایدبار قرار می‌گیرند، ارزش بیشتری دارند.
  • متن لینک: متن لینک (Anchor Text) باید مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد.

نکته‌ی مهمی که دوباره باید به آن اشاره کنیم، پیاده کردن اصولی و باکیفیت لینک‌سازی و کمپین‌های آف‌پیج است. با خلق محتوای باکیفیت و ارزشمند، می‌توانید به صورت طبیعی بک‌لینک‌های باکیفیت از وب‌سایت‌های دیگر دریافت کنید و رتبه‌‌ی وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

عوامل موثر بر رتبه‌بندی در SERP

عوامل درون صفحه‌ای یا On-SERP Factors به عناصری در یک صفحه وب اشاره می‌کنند که بر رتبه‌بندی آن صفحه در موتورهای جستجو (SERP) تاثیر می‌گذارند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند

تشابه URL با کلیدواژه: آیا کلیدواژه(های) مرتبط در URL استفاده شده‌اند؟

تشابه عنوان با کلیدواژه: آیا کلیدواژه(های) مرتبط و عنوانی که در نتایج جستجو نمایش داده می شود (این عنوان ممکن است با عنوانی که توسط مدیر وب‌سایت مشخص شده یا عنوانی باشد که توسط گوگل نوشته شده است) در عنوان استفاده شده‌اند؟

وجود کلیدواژه در URL: آیا کلیدواژه‌ی هدف در URL صفحه استفاده شده است؟

وجود کلیدواژه در عنوان: آیا کلیدواژه‌ی هدف در عنوان صفحه (همانطور که در نتایج جستجو نمایش داده می شود، فارغ از اینکه با عنوان مشخص شده توسط مدیر وب‌سایت یا عنوان نوشته شده توسط گوگل یکسان باشد) وجود دارد؟

وجود کلیدواژه در توضیحات: آیا کلیدواژه‌ی هدف در متا توضیحات صفحه وجود دارد؟

طول عنوان: طول عنوان (بر حسب کاراکتر، براساس عنوانی که در نتایج جستجو نمایش داده می شود، فارغ از اینکه با عنوان مشخص شده توسط مدیر وب‌سایت یا عنوان نوشته شده توسط گوگل یکسان باشد).

طول توضیحات: طول توضیحات (بر حسب کاراکتر، براساس توضیحات نشان داده شده در نتایج جستجو، فارغ از اینکه با توضیحات مشخص شده توسط مدیر وب‌سایت یا توضیحات نوشته شده توسط گوگل یکسان باشد).

فاکتورهای صفحه نتایج جستجو (SERP)

فاکتورهای صفحه نتایج جستجو (SERP)

از تاثیر اصطلاحات مرتبط، به سادگی نگذرید!

با توجه به بررسی‌هایی که در این تحلیل از رتبه‌های برتر صفحه نتایج جستجو انجام شده است، می‌توان گفت که گنجاندن کلمات کلیدی دقیق در عنوان یا توضیحات متا، هنگام سئو صفحات برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر، نقش مهمی ندارد.

به بیان ساده‌تر، استفاده از کلمات کلیدی دقیق در عنوان و توضیحات متا، ممکن است تاثیر زیادی روی رتبه‌بندی صفحات نداشته باشد! این برخلاف توصیه‌های سنتی سئو است که اغلب بر اهمیت بهینه‌سازی این بخش‌ها با کلمات کلیدی تاکید می‌کردند.

در ادامه‌ی تحلیل، یک نکته‌ی قابل توجه وجود دارد:

  • این یافته تنها برای یک «دسته‌ی خاص» نتایج معتبر است. در این مورد مشخص نیست که این دسته چه موضوعی را شامل می‌شود و آیا نتایج قابل تعمیم به کل دنیای سئو هستند یا خیر؟
  • نمی‌توان این یافته را به عنوان رد کامل روش‌های بهینه‌سازی با کلمات کلیدی در نظر گرفت. بلکه تاکید بر این است که صرفا گنجاندن کلمات کلیدی برای رسیدن به رتبه‌بندی بالا کافی نیست. محتوا و تجربه‌ی کاربری باید همچنان در اولویت قرار بگیرند و استفاده از کلمات کلیدی با رویکردی طبیعی و کاربرمحور انجام شود.

سینگال‌های کاربران در رتبه‌بندی

برای تجزیه و تحلیل معیارهای زیر از داده‌های ابزار Semrush.Trends و ابزار تحقیق ارگانیک Semrush استفاده شده است:

  • سهم ترافیک مستقیم: درصد ترافیک مستقیمی که یک دامنه دریافت می کند.
  • زمان ماندگاری در سایت: میانگین زمانی که کاربران در یک دامنه/وب سایت صرف می کنند.
  • سهم ترافیک جستجوی برند: درصد ترافیک جستجوی برند که یک دامنه دریافت می کند.
  • نرخ پرش: درصد کاربرانی که پس از بازدید تنها از یک صفحه، وب سایت را ترک می کنند.

با توجه به تحلیل SEMRUSH، می‌توان گفت که هیچ ارتباط قوی بین این معیارها و جایگاه‌های SERP وجود ندارد.

سیگنال‌های کاربری موثر در 20 نتیجه برتر SERP

گزارش SEMRush از فاکتورهای رتبه‌بندی سئو ۲۰۲۴؛ مهاجرت از کمیت و کلیدواژه به ارتباط معنایی 1

برند خود را خلق کنید و به آن اعتبار ببخشید!

به‌طور تقریبی، از هر ۳ بازدید کننده رتبه‌های برتر، یک نفر به طور مستقیم وارد وب‌سایتی می‌شوند که برند قدرتمندتری دارد. از طرفی تقریبا، از هر چهار کاربر، یک کاربر در عبارت جستجوی خود، نام برند را نیز قید می‌کند که این نشان‌دهنده‌ی اهمیت افزایش اگاهی از برند شما است.

راهکارهایی برای بهبود این فاکتورها

  • ایجاد محتوای باکیفیت و ارزشمند: محتوایی که مخاطبان شما را جذب کند و به آن‌ها اطلاعات مفید ارائه دهد.
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO): بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو برای افزایش ترافیک ارگانیک.
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی: استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی برای تعامل با مخاطبان و افزایش آگاهی از برند.
  • تبلیغات آنلاین: استفاده از پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند Google Ads برای نمایش برند شما به مخاطبان هدف.

با تمرکز بر برندسازی و افزایش آگاهی از برند، می توانید ترافیک بیشتری به وب سایت خود جذب کنید، اعتماد به نفس مشتریان را افزایش دهید و در نهایت به رشد کسب و کار خود کمک کنید.

از ارتباط متن تا تاثیر بالای تجربه‌‌ی کاربری!

در این نوشته، سعی کردیم که مهمترین نکات گزارش مفصل SEMRUSH را بررسی کنیم. اما گزیده‌ای از مهم‌ترین نتایج را در زیر بیان کرده‌ایم:

ارتباط متن، مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی

داده‌ها به طور واضح نشان می‌دهند که ارتباط متن (محتوای صفحه که به پرسش‌ها و یا موضوعات فرعی مرتبط با پرسش/موضوع اصلی می‌پردازد) بیشترین ارتباط را با رتبه‌های بالای صفحه نتایج جستجو (SERP) دارد. این نشان می‌دهد محتوایی که گوگل در رتبه‌های بالا نمایش می‌دهد، نسبت به محتوایی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارد، در پاسخ جامع بهقصد و هدف (اینتنت) کاربرپشت سر هر پرسش جستجو، عملکرد بهتری دارد و موضوعات فرعی مرتبط را پوشش می‌دهد.

بنابراین، بسیار مهم است که هر بار با محتوای خود،هدف کاربررا در نظر بگیرید و به آن پاسخ دهید.

صفحات رتبه‌بالا برای یک عبارت، در بسیاری از عبارات دیگر هم رتبه بالا کسب می‌کنند

ما متوجه شدیم صفحاتی که برای یک کلیدواژه در رتبه‌های بالا قرار دارند، معمولاً چهار برابر بیشتر از رتبه‌های ۲۰ به پایین، کلیدواژه‌های رتبه‌دار مرتبط با آن نوشته دارند.

این ممکن است نشان دهد که این صفحات با رتبه بالا، کار بسیار خوبی در پوشش موضوع اصلی به طور گسترده و عمیق انجام می‌دهند. با انجام این کار، آن‌ها اغلب به طور طبیعی موضوعات و پرسش‌های مرتبط را نیز پوشش می‌دهند.

نکته کلیدی این است که به طور منظم محتوای خود را بررسی کنید (Audit). صفحاتی که در رتبه‌های ۲ تا ۲۰ هستند را کشف و سپس آن‌ها را بهبود بخشید تا تلاش کنید آن‌ها را به موقعیت‌های بالاتر در SERP ها برسانید.

تجربه کاربری، همچنان تاثیرگذار در سئو

ارتباط زیادی بین تعداد نظرات و امتیاز کاربران در رتبه‌بندی صفحه نتایج جستجو یک دامنه وجود دارد. برای دستیابی به این امتیاز و بهبود رتبه باید به نکات زیر توجه کنید:

  • باید مشتریان را به گذاشتن نظرات تشویق کنید و همیشه به نظرات دریافتی پاسخ دهید.
  • اگر یک کسب‌وکار محلی هستید، پروفایل کسب‌وکار گوگل خود را مرتب کنید و در آنجا به بررسی‌ها و نظرات رسیدگی کنید. برای گوگل، اعتماد جزء اصلی E-A-T است، بنابراین تقویت اعتماد برای وب‌سایت شما در هر زمان بسیار مهم است. یکی از راه‌های متعدد برای انجام این کار، نمایش نظرات و توصیه‌ها در وب‌سایت شما است.

اهمیت انکار نشدنی اعتبار دامنه و صفحه

تحلیل‌کنندگان این گزارش معتقدند که ارتباط زیادی بین امتیاز اعتبار صفحه (Page Authority Score) و اعتبار دامنه (Domain Authority Score) بالاتر با رتبه‌های برتر وجود دارد.

برای دستیابی به امتیاز بالاتر، می‌توانید فعالیت زیر را در استراتژی‌های خود لحاظ کنید:

ایجاد یک پروفایل بک‌لینک قدرتمند با لینک‌هایی از صفحات و دامنه‌های معتبر و مرتبط به طور ارگانیک، کلید یک استراتژی موفق است.

بله، بک‌لینک‌ها همچنان مهم هستند، هم به عنوان سیگنال کل سایت و هم به عنوان سیگنال URL. صحبت‌های Gary Illyes در Pubcon مبنی بر اینکه آنها دیگر در بین 3 عامل برتر رتبه‌بندی نیستند، درست هستنداما نمی‌توان تاثیر آن‌ها را انکار کرد. وب همچنان بر اساس این ایده استوار است که محتوای خوب اعتماد و رای بیشتر دریافت می‌کند. و این اعتبار اغلب به شکل بک‌لینک‌ها به دست می‌آیند.

داده‌های این گزارش به طور واضح نشان می‌دهد که صفحات با رتبه برتر تعداد بک‌لینک بیشتری نسبت به صفحات با رتبه پایین‌تر دارند. اما در اینجا یک وضعیت «کدام یک اول آمد، مرغ یا تخم‌مرغ؟» وجود داردهر چه رتبه شما بالاتر باشد، ممکن است بک‌لینک‌های بیشتری به دست آورید.

این به معنی چیست؟

  • محتوایی ایجاد کنید که توجه را جلب کند و لینک‌ها و نظرات را جذب کند.
  • محتوای خود را از طریق کانال‌های بازاریابی تبلیغ و تقویت کنید.
  • به طور منظم پیشرفت خود را رصد کنیدامتیازهای Page و Domain Authority سمسرش [Semrush] معیارهای خوبی برای دانستن اینکه آیا در مسیر درست هستید، هستند.

مهاجرت از طول محتوا به کیفیت آن!

به جای تمرکز بر طول محتوا، بر بهبود کیفیت آن تمرکز کنید. مطالعه‌ی این گزارش نشان می‌دهد که ارتباط کمی بین طول محتوا و رتبه‌بندی در نتایج جستجو وجود دارد، در حالی که ارتباط با کیفیت محتوا بسیار قوی بود.

محتوای باکیفیتمفهومی فراتر از یک یا دو معیار است.

آنچه باید انجام دهید:

  • محتوای خود را خوانا و قابل درک کنید. از فرمت‌بندی مناسب محتوا، تصاویر و ویدئو (در صورت لزوم و بهبود تجربه کاربری) استفاده کنید.
  • از محتویات اضافی، عبارات و جملات پیچیده خودداری کنید و به صورت طبیعی بنویسید. با این کار، احتمالاً زیرموضوعات و پرسش‌های مرتبط را نیز پوشش می‌دهید که طبق یافته‌های این گزارش، با رتبه‌بندی بالاتر ارتباط دارد.
  • در نهایت، «کیفیت» به معنای ارزش‌دهی قابل توجه به خوانندگان شما است. هنگام ارزیابی محتوا، این اصل را در نظر داشته باشید.

در استفاده از اسکیما (Schema) افراط نکنید

همان‌طور که در اوایل سال جاری شاهد بودیم، گوگل بخش عمده‌ای از نتایج جستجوی سوالات متداول (FAQ) و دستورالعمل هایچگونه انجام دهیم؟” (How-To) را حذف کرد.

باید دقت کنید که از Schema در جایی که منطقی است استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که از آن سوء استفاده نکنید، زیرا اگر گوگل تشخیص دهد که از آن برای دستکاری رتبه‌بندی استفاده می کنید، ممکن است با جریمه مواجه شوید.

سیگنال‌های اعتماد به نویسنده را تقویت کنید

اعتبار، تجربه و تخصص نویسنده یا وب سایت به صراحت در دستورالعمل‌های ارزیاب کیفیت جستجو به عنوان عواملی که بر رتبه‌بندی محتوا تاثیر می‌گذارد، ذکر شده است. توجه داشته باشید کهنویسندهلزوماً یک فرد نیست. همچنین می تواند شامل تیم های علمی، نویسندگان متعدد، کارکنان شرکت یا ویراستاران باشد.

در اینجا مواردی که می توانید برای بهبود E-A-T (تخصص، اعتبار، اعتماد) محتوای خود بررسی کنید:

  • محتوای خود را برای سیگنال های اعتماد در زمینه نویسندگی بررسی کنید.
  • در صورت امکان، محتوای خود را به نویسندگانی با اعتبار و شهرت در آن زمینه خاص نسبت دهید.
  • از افراد تأثیرگذار و متخصصان دعوت کنید تا مشارکت داشته باشند.
  • از Schema برای تسهیل ارتباط گوگل با این نقاط استفاده کنید.

در پایان، امیدواریم که این گزارش به شما در بهبود دانسته‌هایتان کمک کرده باشد. برداشت شما از این تحلیل چیست؟ در نظرات، دیدگاه خود را در مورد این گزارش SEMRUSH بنویسید.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
کارن آهنگری
کارن آهنگری
شیفته‌ی سئو، محتوا و هوش مصنوعی! تو دی‌ام‌برد، تلاش می‌کنم که دانسته‌هاتون رو تو این حوزه‌ها، بیشتر کنم!
نظرات

حامی
حامی

عجب گزارش خفنی بود

اسمارتک