«Unique Events در GA4 برای کاربران جدید چگونه شمرده میشود؟» حل یکی از چالشهای GA4 از نگاه پرفورمنس مارکتر قسطا
فهرست مطلب
در حین مهاجرت از Google Analytics Universal به GA4، همهی ما با چالشهایی مواجه شدهایم و برای حل این چالشها تلاش کردهایم. یکی از این چالشها، شمارش Unique Eventهاست.
من سید محمد حسین جعفری هستم. پرفورمنس مارکتر مجموعه قسطا ؛ و قصد دارم در این مقاله نکاتی را در مورد شمارش eventها در GA4 مطرح کنم.
جمعآوری درست دادهها همیشه یکی از دغدغههای کسبوکارها بوده و هست؛ این موضوع در حوزه مارکتینگ اهمیت بهسزایی دارد، چرا که تصمیمگیری که دادهمحور باشد بر پایهی همین دادههای جمعآوری شده انجام میشود. پس اگر دیتا درست جمعآوری نشود، تصمیمگیریهای ما در معرض خطا قرار خواهد گرفت و ما علاوه بر این، زمان و دادههای گذشته را نیز از دست خواهیم داد.
مهمترین نکته قبل از جمعآوری دادهها، مشخص بودن هدف ما از جمعآوری آنهاست. بسیاری از مواقع، با دادههای زیادی سروکله میزنیم، در صورتی که نیازی به این حجم بالا از دادهها نداریم. پس همیشه این گفته Jay Baer رو به خاطر بسپریم که «ما توسط دادهها احاطه شدهایم، ولی گرسنهی بینش هستیم»
یکی از مسائل مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ، track کردن درست کاربران است. همهی ما با ابزارهای مختلف این کار آشنایی داریم. گوگل تگ منیجر، آنالیتیکس، ادتریس و… از ابزارهایی هستند که پرفورمنس مارکترها با آن سروکار دارند و مهمترین وظیفه این ابزارها، جمع آوری درست داده است. بله، تاکید ما بر جمعآوری درست دادههاست. یکی از موضوعاتی که شاید در این زمینه چالش برانگیز باشد، تنظیم event در آنالیتیکس و شمارش صحیح آنهاست که در ادامه به آن میپردازیم.
میخواهیم چه مشکلی را حل کنیم؟
اگر یادتان باشد، در نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس در قسمت Events، یکی از پارامترهایی که میتوانستیم اندازهگیری کنیم، Unique Events بود که در واقع تعداد دفعاتی که یک event حداقل یک بار در یک session دیده شده بود را بیان میکرد. علاوه بر این، وقتی که یک event را بهعنوان Goal تنظیم میکردیم، شمارش eventها per-session انجام میشد. اما در GA4 بصورت پیشفرض این قابلیتها را نداریم.
شمارش Unique Events در GA4
شمارش Eventها به ازای هر بخش در GA4 بهصورت پیشفرض امکانپذیر نیست. برای حل این مشکل در GA4، باید ایونتی که قصد شمارش آن را داریم تبدیل به Conversion کنیم. اما دقت کنید که Conversionها هم در GA4 (در حالت پیشفرض) بهصورت per-session شمرده نمیشوند و باید نوع شمارش را بهصورت زیر تغییر دهید:
پس از ساخت Conversion به بخش Admins > Conversions بروید.
از قسمت Options برای conversion مدنظر گزینه change counting method را انتخاب کنید.
مطابق تصویر زیر گزینه once per session را انتخاب کنید.
توجه کنید که دادههایی که از این به بعد جمعآوری میشود، بهصورت per-session شمرده میشود و این تغییر بر دیتای گذشته تاثیری نخواهد داشت.
شمارش Conversion برای کاربران جدید در GA4 بهصورت per-session
برای شمارش Conversion برای کاربران جدید در GA4 بهصورت per-session، یک گزارش جدید در بخش Explore ایجاد میکنیم. همانطور که میدانید در بخش variables، ابتدا dimension و metricها را تعیین و در بخش settings، ستون و ردیف جدول را مشخص میکنیم.
حالا میخواهیم کاربران جدید را در یک دستهبندی قرار دهیم. برای اینکار باید از گزینه segment استفاده کنیم. یکی از eventهایی که در GA4 بهصورت پیشفرض قرار گرفته، first_visit است. این رویداد، زمانی شمرده میشود که یک کاربر (بازدیدکننده) جدید وارد سایت شود. میخواهیم این کاربران را در یک segment قرار دهیم.
پس از انتخاب segment، باید نوع آن را مشخص کنیم که در اینجا session segment برای هدف ما مناسب است. سپس مطابق شکل، event name را برابر first_visit قرار میدهیم.
اکنون با اضافه کردن Conversions به Metricها و انتخاب Conversion که در مرحله قبل تنظیم کردیم، میتوانیم تعداد Conversionها را بهصورت per-session برای کاربران جدید شمارش کنیم.
شمارش Event برای کاربران جدید
اگر بخواهیم ایونتی که بهعنوان Conversion تنظیم نشده را برای کاربران جدید بشماریم، باز هم میتوانیم از segment استفاده کنیم. مطابق تصویر زیر یک شرط جدید به segment قبلی اضافه میکنیم. از قسمت بالا، یک اسم برای سگمنت انتخاب میکنیم و apply میکنیم.
حالا میتوانیم Eventها و Conversionها را برای کاربران جدید ببینیم. دقت کنید که در این خروجی Conversionها بهصورت per-session شمرده میشوند؛ Eventها نیز طبق مدل شمارشی که در Google Tag Manager برای تعریف کردهاید (per-event یا per-page) شمرده میشوند.
خلاصه
اهمیت شمارش eventهای آنالیتیکس در تحلیل دادههای کمپینهای تبلیغاتی بر کسی پوشیده نیست. با توجه به اینکه در GA4 بهصورت پیشفرض نمیتوانیم eventهای یکتا را بشماریم، در این مقاله سعی شد که روشی برای حل این مشکل ارائه شود. علاوه بر این روشی برای شمارش Eventها و Conversionها برای کاربران جدید مطرح شد. اگر شما هم در این زمینه تجربهای دارید، خوشحال میشویم که با ما به اشتراک بگذارید.