تجربه ی لانچ پنیر پارمسان ۱۸ ماهه کاله یک لانچ موفق از طریق لینکدین یادداشتی به قلم فاطمه جودکی
فهرست مطلب
ٰسه ماه پیش، تیم ما یک ماجراجویی متفاوت را آغاز کرد: معرفی محصولی خاص با هدفی فراتر از فروش. ما میخواستیم ارتباطی واقعی و معنادار با مخاطبان خود برقرار کنیم. من فاطمه جودکی، مدیر کسبوکار لاین پنیر طبیعی در سولیکو هستم و قصد دارم در این گزارش این تجربه را با شما به اشتراک بگذارم.
گام اول: ارتباط انسانی، نه تبلیغات سنتی
به جای تکیه بر صفحه رسمی برند، ما در گروه پنیرهای طبیعی کاله تصمیم گرفتیم با اکانتهای شخصی خودمان در لینکدین به سراغ افراد متخصصی برویم و صرفا با هدف سوپرایز کردن و ساخت تجربه ای دلنشین برایشان، محصول را مستقیماً به دست آنها برسانیم و در نهایت کامیونیتی با نام چیزلاورها ایجاد کنیم. این ارتباط مستقیم، حس اعتماد بیشتری ایجاد کرد. از سمت برند نیز لینکدین، فضای مناسبتری برای شناسایی مخاطبان هدف بود و برای اولین بار، محصولات برای مصرفکنندگان عادی نه اینفلئونسرها ارسال شد.
ما نمونههایی از محصول را همراه با یک رسپی گرم ارسال کردیم، بدون اینکه از افراد بخواهیم تجربه خود را به اشتراک بگذارند و یا مبلغی برای تبلیغ به شخصی پرداخت کنیم، بدون هیچ گونه بریفی. نتیجه؟ صدها نفر به صورت خودجوش تجربه و نظرات صادقانه خود را در لینکدین به اشتراک گذاشتند. این محتواهای کاربرساز (UGC) از صداقت و اصالت سرشار بود و باعث ایجاد اعتماد عمیقی به محصول شد و تأثیرگذاری آن از تبلیغات سنتی بسیار بیشتر بود.
گام دوم: تجربه حضوری برای مشتریان
در کنار این اقدام، به همراه استفاده از POSM در ۲۰۰ فروشگاه سمپلینگ انجام دادیم و با کمک پروموترها، تجربه مصرف محصول را به مشتریان بالقوه منتقل کردیم.
محصول ما اکنون در ۲۰۰۰ فروشگاه عرضه میشود. این فروشگاه ها با هم فکری تیم فروش و محصول انتخاب شده اند. علاوه بر این در فروشگاه های آنلاین مانند دیجی کالا و اسنپ نیز موجود است.
در مارکتی که کپی محصولات موفق به سرعت توسط رقبا به بازار عرضه می شود ما محصولی معرفی کردیم که دارای یک ویژگی منحصربهفرد باشد: پنیر با دوره رسیدگی ۱۸ ماهه. این مزیت باعث شد که رقبا نتوانند حداقل تا ۱۸ ماه آینده آن را کپی کنند، و به ما برتری پایداری در بازار بخشید.
نوآوری: گام دوم با ویژگیهای جدید
سه ماه پس از این موفقیت، محصول دوم خود را معرفی کردیم؛ این بار با وزن بیشتر و بستهبندی خلاقانه پودرپاش که استفاده از محصول را سادهتر و کاربردیتر کرده است. محصول دوم با نظرات و فیدبک های مصرف کننده به سرعت و در عرض سه ماه بعد از محصول اول لانچ شد.
این کمپین به ما یاد داد که ارتباط انسانی و خلاقیت میتواند اعتماد عمیقی ایجاد کند. زمانی که به جای برند، افراد پشت محصول صادقانه با مخاطب صحبت کنند، جلب اعتماد و تعامل واقعی آسانتر میشود.
نمونه هایی از محتواهای تولید شده توسط کاربران :
“با جرأت میشه گفت، کمپین پنیرهای طبیعی کاله “پنیر پارمسان ۱۸ ماهه” یکی از وسوسه انگیزترین، خلاقانه ترین و پویاترین کمپین هایی بود که من دیدم به ویژه در لینکدین.
واقعا باورم نمیشد که راستی راستی، پنیرها رو برام بفرستید اونم در کمتر از چند ساعت. ”
“به لطف شرکت شرکت کاله لینکداین پر شده از معرفی محصول خوشمزه جدید کاله. دیگه خبری از غر و نارضایتی نیست. حداقل تو کانکشنهای من.
کاش همیشه معرفی محصولات اینطوری گسترده بود. نه فقط رپورتاژهای خاص توسط برخی افراد خاص و با کانکشن بالا که مجبور نشن خاطرات ساختگی و فیک بسازن از خودشون که بیشتر ضد تبلیغ باشه.”
“ما بعضی از برندها رو میشناسیم و عموما هم بیستچهاری، زیر چشممون هستن. ولی چون برند به معنای جهانی نیستن، عموما تو انتخاب هم حتی دقت نمیکنیم. من قبلا در مورد کاله اینجوری بودم.”
“واقعا شرمنده مهماننوازی و خوشقولی کاله شدم ، سریعترین رسیدن جهان بود تا حالا هیچ بستهای با این سرعت به دستم نرسیده بود. مشتی گرسنه هم سیر شد. ”
“بعد از یه جلسه طولانی و خسته کننده درباره مالیات با کلی اعداد و رقم هیچ چیز مانند مهربانی و هدیه خوشمزه نمیتونه خستگی رو رفع کنه”
فاز اول منجر به درک عمیقتر رفتار مشتریان شد
در نهایت اینکه فاز اول لانچ پنیر پارمسان ۱۸ ماهه نه تنها به درک عمیقتری از رفتار مشتریان و مخاطبان هدف منجر شد، بلکه اهداف تجاری تعیینشده را نیز محقق کرد. این محصول توانست فروش پایدار خود را در بیش از ۲۰۰۰ سوپرمارکت در سطح کشور، فروشگاههای زنجیرهای، و پلتفرمهای آنلاین تثبیت کند.
در حوزه سمپلینگ، نرخ اثرگذاری معمول در مواد غذایی بهطور ایده آل حدود ۳۰ درصد است؛ اما این محصول، به دلیل طعم قوی و منحصربهفرد خود، توانست به نرخ اثرگذاری بیش از ۴۰ درصد دست یابد. موفقیت این کمپین به ما امکان داد تا به سرعت نسخه جدید محصول با وزن بیشتر و بستهبندی پودرپاش را این هفته به بازار عرضه کنیم. بازخوردهای صادقانه مصرفکنندگان در طول کمپین، نقش مهمی در اصلاح طراحی و ارائه این محصول جدید داشت.