n8n چاقو سوئیسی مارکتینگ اتومیشن؛ ابزاری جدید برای انواع کسبوکارها به قلم بهار بهبودی، مدیرمارکتینگ زرینپال
فهرست مطلب
اگر متخصص پرفورمنس مارکتینگ هستید، در حوزه دیجیتال مارکتینگ کار میکنید یا حتی در حوزه دیتا مشغول به کار هستید این یادداشت مخصوص شماست و حتی ممکن است مسیر کاریتان را متحول کرده و شما را در سازمان خود به عنوان فردی معرفی کند که به دنبال ایجاد تغییرات جدی و ارزان هستید.
من بهار بهبودی، مدیر مارکتینگ زرینپال هستم و در این یادداشت تخصصی قصد دارم بخشی از تجربه خودم در استفاده از ابزار مارکتینگ اتومیشن اوپن سورس (open source) به نام n8n را با شما به اشتراک بگذارم، اگر آماده آشنایی با این ابزار چندکاره و جدید هستید، فارغ از اندازه کسبوکار خود با من همراه باشید.
همچنین اگر تجربه استفاده از وب اینگیج (Webengage) یا سایر ابزارهای بازار را دارید، سعی میکنم در این مقاله تا اندازه ممکن ویژگیها و مزیتهای این ابزارها را نیز با هم مقایسه کنم.
n8n چیست؟
n8n یک ابزار رایگان و اوپن سورس برای ساخت ورک فلوهای (workflow) خودکار است. برای استفاده از این ابزار کافی ست به سایت n8n رفته و عضو آن شوید تا بتوانید اولین ورک فلو خود را بسازید.
از آنجایی که این ابزار اوپن سورس است و مطلوب نظر افراد با دانش فنی ساخته شده است، چنانچه برای بخش مارکتینگ اتومیشن خود قصد استفاده از آن را دارید، به عنوان یک مارکتر باید همراهی یکی از افراد تیم فنی را برای مدتی با خود داشته باشید. البته نگران نباشید، زیرا در آغاز مسیر به این همراهی بیشتر نیاز دارید و رفته رفته با دانش خود میتوانید به تنهایی موارد مدنظر خود را تکمیل کنید.
ویژگی های n8n
- رایگان بودن
- سادگی استفاده
- امکان ساخت جرنی های مارکتینگ اتومیشن
- امکان ارسال پیامک و ایمیل از لیست
- امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن موبایل
- امکان ارسال پیام در تلگرام و واتس آپ
- و موارد دیگر
چطور با آن جرنی بسازیم؟ جزییات دقیق کار
شاید به صورت خلاصه بتوانیم بگوییم هر جرنی باید 3 بخش مختلف را طی کنید: ذخیره سازی دیتا، فراخوانی و قرارگیری در ورک فلو و چک کردن دیتا نهایی کار.
مانند اکثرا ابزارهای مارکتینگ اتومیشن شما نیاز به ست کردن ایونت های فانل خود دارید. دقت کنید که برای این بخش از متخصصین بک اند دولوپر و دیتا باید کمک بگیرید. برای ساخت اولین ورک فلو با کوئری از دیتا استفاده کنید و شرایط ارسال و در نهایت پیام های پیامکی یا ایمیل خود را تنظیم کنید.
نگران نباشید به کمک مثال ها و جامعه افرادی که قبلا در این حوزه کار کرده اند، ساخت اولین فلو کار سختی نیست.
آمارهای ارسال ایمیل و پیامک را چطور رصد کنیم؟
بدون شک بدون امکان مشاهده آماری از پیامک و ایمیل های ارسالی، این ابزار عملا بدون کارایی است.
هرچند خود n8n آمار دقیقی از تعداد ارسال در هر جرنی و هربار ارسال را ارائه میدهد ولی برای اطلاع دقیق تر کافی ست داده های خود را به Elasticsearch یا ابزاری شبیه آن وصل کنید تا بتوانید تعداد پیامک ها و ایمیل های ارسالی خود را برای هر جرنی و هر کمپین رصد کنید.
دیتا در دستان شماست
بدون شک اطلاع از دیتای فانل ثبت نام جز مهمی از فرآیندهای پرفورمنس مارکتینگ است. پیشنهاد من متصل کردن دیتا به ابزارهایی مانند متا بیس (رایگان)، تبلو (tableau) و غیره است که به راحتی امکان ساخت داشبوردهای مختلف و فانل های ریز و درشت را فراهم میکند.
مخصوصا اگر به دنبال تجسس در دیتا هستید و علاقه ندارید تا با یک ابزار زیبا، دیتا خود را زیر فرش کنید!
از کجا شروع کنیم؟ نکات باریکتر از مو برای موفقیت در n8n
ساخت فلو در n8n نه ساده است نه سخت! مهم برای موفقیت در ساخت ورک فلوهای خودکار میتوانید از موارد زیر کمک بگیرید:
- ورک فلوهای سمپل سایت را بررسی کنید: بعد از ورود به سایت و عضویت از قسمت templates عناوین مورد نظر خود را جستجو کنید و مواردی که میتواند شبیه درخواست شما را بررسی و پیادهسازی کنید. اگر به مشکلی خوردید نگران نباشید در قسمت بعد به شما خواهم گفت پرسشهای خود را از کجا بپرسید.
- سوالات خود را در انجمنهای مرتبط بپرسید: یکی از بخش های مهم و قابل توجه وب سایت n8n، قسمت community است که با مراجعه به آن میتوانید به سادگی با افراد دیگری که پرسش های مشابه شما داشتهاند ارتباط برقرار کرده و پرسش خود را مطرح کنید.
تغییر مارکتینگ اتومیشن به n8n؛ تصمیمی اقتصادی ولی با ریسک بالا برای تیم مارکتینگ
چنانچه در حال حاضر از سایر ابزارهای مارکتینگ اتومیشن استفاده میکنید، باید هزینه مهاجرت را در نظر گرفته و سپس اقدام سنجی کنید. برای راه اندازی موثر n8n در یک سازمان بزرگ و راه اندازی حداقل 10 جرنی به دانش فنی و همراهی مستمر یک نیروی فنی بک اند دولوپر برای مدت زمان 2 الی 3 هفته نیاز دارید. مانند هر ابزاری که تازه به جمع تیم مارکتینگ اضافه میشود، بررسی این ابزار و چک کردن نبود مشکل در آن، نیاز به صرف هزینه دارد که همانطور که پیشتر گفته شد اگر در حال حاضر از سیستمی بدون ریسک استفاده میکنید، برای مهاجرت حتما هزینه های راه اندازی و نگهداشت را مقایسه کنید.
شروع مارکتینگ اتومیشن با n8n : شروع بهتر از خالی بودن عریضه است
اگر شرکت یا سازمان شما به دلیل هزینههای بعضا بالای ابزارهای مارکتینگ اتومیشن تاکنون از هیچ کدام از آنها استفاده نمیکرده است، همین حالا دست به کار شوید.
استارت شروع کار با ست کردن درست ایونت هاست و حتی با سادهترین کوئریها میتوان اولین جرنی را ساخت و اولین پیامک و ایمیل را ارسال نمود. برای شروع کار از آمارهای خود n8n استفاده کنید و از تاثیرات مثبت مارکتینگ اتومیشن بر کسبوکار خود لذت ببرید.
و در آخر
n8n یک ابزار اوپن سورس است که مانند هر ابزار اوپن سورس دیگری، دریایی از امکانات و ویژگیها مختلف را در اختیار شما قرار خواهد داد. این ابراز علاوه بر تیم مارکتینگ برای سایر تیمها مانند دواپس، فروش و غیره هم میتواند مفید باشد.
به عنوان یک مارکتر نگران سختی راه نباشید و با همراهی دانش یک فرد متخصص میتوانید اولین ورک فلو خود را بسازید و برای بقیه به دانش خود متکی باشید و اولین شخصی باشید که ساخت جرنیهای رایگان را در سازمان، شرکت یا تیم خود را آغاز کرده است.