پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
یادداشت‌های متخصصین

مارکتینگ در دوران هوش مصنوعی به قلم رامین خاورزاده مدیر کل استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
15 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مارکتینگ در دوران هوش مصنوعی به قلم رامین خاورزاده مدیر کل استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در دنیای پرسرعت و همیشه متغیر دیجیتال امروز، بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند برای پیشبرد اهداف بازاریابی نه تنها به یک مزیت رقابتی تبدیل شده، بلکه به یک نیاز حیاتی بدل گشته است. من، رامین خاورزاده، مدیر کل تیم استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا، در این مقاله به نقش حیاتی هوش مصنوعی و علم داده در تحول بازاریابی مدرن، از شخصی‌سازی تجربه مشتریان تا بهینه‌سازی زنجیره تأمین و تبلیغات هوشمند پرداخته‌ام.

در عصر اطلاعات، داده‌ها به ارزشمندترین دارایی کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند. در دیجی‌کالا، ما با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته در داده‌ها، موفق شده‌ایم تحولی در حوزه بازاریابی ایجاد کنیم. با ادغام هوش مصنوعی در فرایندهای تصمیم‌گیری، توانسته‌ایم به درک عمیق‌تری از رفتار مصرف‌کننده دست یافته و ساختار صفحات محصولات را با توجه به این نیاز بهینه سازی کنیم.

در دوران گذشته مارکتینگ بر اساس شهود و تحقیقات بازار سنتی بود. در حال حاضر تحلیل داده‌ها به مارکتینگ کمک می‌کند و بخش‌بندی دقیقی وجود دارد و یک ارتباط دوسویه بین برندها و مشتریان شکل گرفته است. در دوران هوش مصنوعی تصمیم‌گیری در مارکتینگ به‌صورت خودکار می‌شود و پیش‌بینی‌ها جای تحلیل را می‌گیرند و سطحی‌سازی برای افراد به‌صورت مختلف خواهد بود

کاربردهای هوش مصنوعی در آینده؛ شناسایی درست نیاز مخاطبین تا آمادگی کامل برای مواجهه با شرایط

یکی از مواردی که ما با استفاده از هوش مصنوعی به دنبال آن هستیم این است که به‌دنبال ایجاد یک پلتفرم شخصی‌سازی شده برای هر کاربر با تجربه‌ای منحصر به فرد باشیم. روزی را تصور کنید که هر مشتری در دیجی‌کالا پس از ورود به وبسایت یا اپلیکیشن این فروشگاه اینترنتی، با یک مجموعه کاملاً شخصی‌سازی شده بر اساس سلایق او روبرو شود؛ انگار که یک فروشگاه فیزیکی بر اساس سلایق ما مورد چیدمان قرار بگیرد. الگوریتم‌های هوشمند ما با تحلیل رفتار خرید کاربران، علایق و ترجیحات آن‌ها را شناسایی کرده و بر اساس آن، پیشنهادات محصولات و خدمات مرتبط را به آن‌ها ارائه می‌دهند. این امر نه تنها به افزایش رضایت مشتریان منجر خواهد شد، بلکه به بهبود نرخ تبدیل و افزایش فروش نیز کمک شایانی خواهد کرد.

اما کاربردهای هوش مصنوعی در آینده دنیای مارکتینگ فراتر از شخصی‌سازی است. ما از این فناوری قدرتمند برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین، مدیریت موجودی کالاها و حتی طراحی محصولات جدید بهره خواهیم برد. با استفاده از مدل‌های پیش‌بینی پیچیده، قادر هستیم تقاضای آینده برای محصولات را با دقت بالایی پیش‌بینی کرده و بر اساس آن، موجودی انبارهای خود را مدیریت نماییم. فرض کنید ما در دیجی‌کالا می‌دانیم که تعداد سفارش‌ها در روز آینده و یا در یک روز مشخص چقدر خواهد بود و خودمان را از قبل آماده تعداد سفارش‌ها می‌کنیم و یا در مثالی دیگر، ما بدانیم که در یک استان با بارش سهمگین باران روبرو خواهیم بود و ضمن آمادگی برای لجستیک در این وضعیت آب‌وهوایی، وسایل مربوط به باران مثل چتر را در انبارهای آن استان بگنجانیم تا پاسخگوی نیاز آینده مشتریان آنجا باشیم.

مارکتینگ در دوران هوش مصنوعی به قلم رامین خاورزاده مدیر کل استراتژی و بینش بازاریابی دیجی‌کالا 1

با تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از تعامل کاربران با محصولات، می‌توانیم نیازهای آن‌ها را بهتر شناسایی کرده و محصولات جدیدی را طراحی و تولید کنیم که به طور کامل با این نیازها همخوانی داشته باشند. یادمان باشد با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری هوش مصنوعی، می‌توانیم تبلیغات هدفمندی را طراحی کنیم که به طور دقیق به مخاطب مورد نظر نمایش داده شود. این امر نه تنها به افزایش اثربخشی تبلیغات کمک می‌کند، بلکه از هدر رفتن منابع نیز جلوگیری می‌کند.

استراتژی تبلیغات در دوران سنتی استفاده از رسانه‌های جمعی بوده و در دوره جدید تبلیغات هوشمند جایگزین شده است. تیم مارکتینگ در بخش سنتی نیز افراد هنری و کسب‌وکاری بودند که شم اقتصادی خوبی داشتند اما در تیم‌های مدرن مارکتینگ در دوران هوش مصنوعی تیم‌های چند تخصصی با تمرکز بر هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها در بخش مارکتینگ فعالیت خواهند کرد.

آینده و مارکتینگ در دیجی‌کالا

در نهایت، باید اذعان کرد که موفقیت مارکتینگ آینده‌ دنیای ما که در گروی هوش مصنوعی است؛ نتیجه یک رویکرد جامع و یکپارچه است که در آن، داده‌ها، فناوری و خلاقیت به طور هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند. ما در دیجی‌کالا نیز به این آینده نگاه داریم و در مسیر آن در حرکت هستیم و همچنان به سرمایه‌گذاری روی نوآوری و توسعه فناوری‌های جدید ادامه خواهیم داد تا بتوانیم تجربه خرید بهتری را برای مشتریان خود فراهم کنیم.

 

 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in