“چگونه ۱۹۲ میلیون ایمپرشن بگیرید” به قلم مهران شهبازی مدیر مارکتینگ مستربلیط
فهرست مطلب
گزارشی از یک کمپین ۳۶۰ درجه TTL
مستربلیط همواره به عنوان یکی از بازیگران اصلی فروش آنلاین خدمات گردشگری شناخته میشود. استارتاپی که چند ماهی است، با توجه به فروکش کردن پاندمی کرونا، جدیتر از قبل در فضای بازاریابی نقش آفرینی میکند. مستربلیط اعتقاد دارد که دنیا با سفر، جای بهتری خواهد بود و در همین راستا با شعار “سفر برای همه” همواره در تلاش است تا با ایجاد فیچرهای کاربردی، بستر سفر آسان و به صرفه را برای همه مردم ایران فراهم کند. یکی از این امکاناتی که چند ماهی است در مستربلیط راه اندازی شده، فیچر “لحظه آخری پرواز” میباشد که همواره تخفیفهایی از ۱۰ تا ۹۰ درصد برای مسیرهای پرتردد به کاربران پیشنهاد میدهد. آخرین کمپین مستربلیط در انتهای سال ۱۴۰۰ با هدف معرفی بیشتر این امکان جذاب در قالب یک کمپین TTL و با عنوان “دو رقمی سفر کن” طراحی و اجرا شد که با استقبال چشمگیر علاقهمندان به سفر همراه بود.
چرا “دو رقمی سفر کن”؟
این کمپین برای بازه زمانی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ الی ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ طراحی شده بود و سفرهای هوایی به مقصد سه شهر کیش، تهران، مشهد را هدف قرار میداد. از آنجایی که محوریت کمپین بر اساس تخفیف بود پس از بررسیهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که امکان سفر به این سه شهر را با هزینه زیر ۱۰۰ هزار تومان (دو رقمی) فراهم کنیم. یعنی سفر به تهران فقط با ۹۰ هزار تومان، سفر به مشهد فقط با ۹۵ هزار تومان و سفر به کیش فقط با ۹۸ هزار تومان که در قالب فیچر لحظه آخری پرواز قابل پیادهسازی بود؛ به طوری که هر دو ساعت یک پیشنهاد دو رقمی به کاربران ارائه میشد.
طراحی لندینگ پیج
برای کمپینهایی که قرار است کاربران را به سایت هدایت کند، طراحی یک لندینگ پیج اختصاصی میتواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد و کاربران را به مسیر دلخواه هدایت کند. در لندینگ پیج کمپین “دو رقمی سفر کن” محوریت، متعهد شدن کاربران با فیچر لحظه آخری پرواز بود که حالا با پیشنهاد سفرهای دو رقمی جذابیت آن دو چندان شده بود. نکته مهم اینجا است که باید پس از اینکه کاربران با محتوای کمپین ارتباط گرفتند، آنها را دعوت به اقدام دلخواه کرد، اقدامی که برای کاربر ارزشمند باشد. در اینجا از کاربران خواسته میشد برای اینکه زودتر از بقیه از پیشنهادات دو رقمی مطلع شوند شهر مبدا، مقصد و شماره موبایل خود را وارد کنند تا دو ساعت زودتر به آنها اطلاعرسانی شود. به این ترتیب لید کاربران نیز برای کمپینهای ریتارگتینگ جمعآوری شد.
جایزه بزرگ
همیشه داشتن یک جایزه بزرگ میتواند جذابیتهای کمپین را افزایش دهد. در کمپین دو رقمی سفر کن، تصمیم گرفته شد یک جایزه ۵۰ میلیون تومان پول نقد، نیز وجود داشته باشد که البته در ازای اقدمات بیشتر از جمله خرید در تایم کمپین و همچنین دعوت از دوستان، شانس کاربران برای برنده شدن بیشتر شود و همین موضوع باعث انعکاس بیشتر کمپین با شعار “دورقمی سفر کن، هشت رقمی جایزه ببر” شد.
استفاده از همه کانالها
استفاده همزمان و هدفمند از رسانههای مختلف میتواند اثرگذاری کمپین را افزایش دهد. در همین راستا، در کمپین دو رقمی سفر کن، مستربلیط از کانالهای زیر برای معرفی هرچه بیشتر استفاده شد.
- اینستاگرام و توئیتر (اینفلوئنسر)
- گوگل ادز (ریتارگتینگ، اینمارکتینگ و عمومی)
- تبلیغات اددنتورک (همسان، بنری، ریتارگتینگ)
- فیکس بنر در سایتهای پر مخاطب
- تبلیغات نصب اپلیکیشن
- اساماس مارکتینگ
- همکاری با پارتنرهای بزرگ
- حضور در وبسایتهای تخفیفی
آرت ورک جذاب، برگ برنده کمپین
یکی از نقاط قوت کمپین دو رقمی سفر کن مستربلیط، شعارها و بنرهای جذاب بود که با ایده استفاده از علامت ویکتوریا (علامت پیروزی) توسط شخصیتهای مشهور که در اینجا عدد ۲ را هم نشان میدهد طراحی شده بود.
بررسی دادهها و نتایج
کمپینهای موفق باید از همان ابتدا مسیر موفقیت خود را با تعیین KPI و اهداف، کمی شفاف کنند. این اقدام کمک میکند تا در طول کمپین نیز اقدامات لازم جهت بهینهسازی انجام شود. در کمپین دورقمی سفر کن مستربلیط، مهمترین هدف، بازدید و متعهد شدن کاربران با لندینیگ پیج بود که با رسیدن به ۴۰۷ هزار بازدید، عددی فراتر از پیشبینیهای ابتدایی محقق شد. ولی جذابتر از آن تحقق ۱۹۲ میلیون ایمپرشن در رسانههای مختلف بود که عمده آن در شبکههای اجتماعی و تبلیغات اددنتورک ایجاد شده بود. در کنار موارد فوق ۳۷۴۰۰ نصب اپلیکیشن، ۴۶۸۰۰ لید و ۲۰۶ هزار کاربر جدید جزء نتایج قابل توجه این کمپین بود.
و اما سخن پایانی
یکی از مهمترین دستاوردهای هر کمپین، تجربیاتی است که تیم بازاریابی به دست میآورد. در کمپین دو رقمی سفر کن مستربلیط، نیز میتوان به تجربیات زیر اشاره کرد.
- اعتماد به تیم و کار تیمی
- ایجاد جسارت و اعتمادبهنفس در اعضای تیم برای ورود به فضای رقابتی با ایدههای خلاقانه
- آگاهسازی و همراه کردن تیمهای مرتبط در سازمان به خصوص پشتیبانی و محصول
- برنامهریزی به موقع برای طراحی لندینگ و آرت ورک
- خلاقیت و جذابیت در طراحی شعارها و آرت ورک
- تولید محتوای اختصاصی متناسب با استراتژی هر رسانه
- استفاده از رسانههای مختلف به صورت همزمان
- تعریف KPI و ترکر برای رصد مستمر و بهینهسازی