امیر جباری مدیر مارکتینگ دکتردکتر از «اثر IKEA در مارکتینگ» میگوید
فهرست مطلب
اثر ایکیا یک خطای ذهنی است که در آن مشتریان ارزش بیشتری برای محصولاتی که خودشان ساختهاند قائل میشوند حتی اگر این محصولات از کیفیت کمتری برخوردار باشند.
اثر IKEA از کجا آمده است؟
این اثر اولین بار در سال ۲۰۱۱ در مقالهای تحت عنوان “اثر ایکیا: وقتی کار یدی به عشق منجر میشود” مطرح شد. این مقاله توسط نظریهپردازان مشهور حوزه رفتار مصرفکننده همچون دن آریلی، دنیل موکون و مایکل نورتون منتشر شد. آزمایشات آنها نشان داد که افراد برای محصولاتی که خودشان ساخته یا طراحی میکنند، ارزش بیشتری قائل هستند و آمادگی پرداخت مبلغ بیشتری را برای این محصولات دارند. از آنجایی که آنها در آزمایشات خود از محصولات شرکت IKEA استفاده کردند، این اثر را اثر IKEA نامیدند.
چهار تاکتیک استفاده از اثر IKEA در بازاریابی
شخصی سازی (Customization)
برندها میتوانند امکان شخصیسازی محصولات قبل از خرید را به مشتریان خود ارائه دهند.
درگیر کردن مشتریان (Involvement)
یکی دیگر از تاکتیکها درگیر کردن مشتریان در طراحی محصول جدید و یا نظرسنجی، استفاده از گروههای کانون، و یا ایجاد یک کامیونیتی از مشتریان میباشد.
محتوای کاربر ساخته (UGC)
از مشتریانتان بخواهید تا محصولات شخصیسازی شده و یا ساخته شده توسط خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند.
خودت انجام بده (DIY)
تاکتیک DIY به یکی از ترندهای مارکتینگی در دنیا تبدیل شده است که در آن مشتریان سعی میکنند بخشی از ساخت محصول را خودشان انجام دهند.
کدام شرکتها از اثر IKEA استفاده کردهاند؟
LEGO
لگو این امکان را برای مشتریان خود فراهم میآورد که هرچه میخواهند بسازند و سپس نتیجه کار خود را در شبکههای مجازی به اشتراک بگذارند.
NIKE
نایکی پلتفرم NIKE By You را لانچ کرد که در آن مشتریان میتوانند کتانی دلخواه خود را طراحی کنند.
Starbucks
استارباکس چندین بار از اثر IKEA استفاده کرده است. اولین بار آنها پلتفرم My Starbucks Idea را لانچ کردند که در آن کاربران علاقهمند به این برند، ایدههای خود را برای بهتر کردن کسبوکار استارباکس به اشتراک میگذاشتند.
Blue Apron
این برند دستور پخت غذا را به همراه مواد لازم به صورت بستهبندی شده برای افراد ارسال میکند تا آنها خودشان غذای مدنظرشان را بپزند.
Tesla
افراد قبل از خرید تسلا میتوانند خودروی خود را مطابق سلیقه و علایق خود شخصی سازی کنند.
اثر IKEA از منظر آمار و ارقام
۲۵٪ تمایل برای پرداخت بیشتر
تحقیقات انجام شده توسط دیلویت نشان داد که ۲۵٪ افراد تمایل دارند تا مبلغ بیشتری را برای محصولات و خدمات شخصی سازی شده بپردازند.
۴۶٪ احتمال خرید بالاتر
طبق نظرسنجی کاستوم اینک، مشتریان اعلام کردند احتمال خرید تی-شرتهای شخصی سازی شده 46% بالاتر از تی-شرتهای معمولی میباشد. همچنین این افراد حاضر بودند تا ۲۰٪ مبلغ بیشتری برای این محصولات بپردازند.
تا ۷۳٪ قیمت بالاتر
تحقیقاتی که توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد بیان کرد که افراد حاضرند تا ۷۳٪ هزینه بیشتری برای لوازم خانگی شخصی سازی شده بپردازند.
محصول به عنوان بازتابی از شخصیت
تحقیقات نیلسن نشان داد که ۷۲٪ مصرفکنندگان تمایل دارند محصولاتی را بخرند که شخصیت و علایقشان را بازتاب کند.