نگاهی به استراتژی تلفیق هنر و بازاریابی کالین؛ به قلم عماد اسلامی، مدیر مارکتینگ کالین
فهرست مطلب
کالین، با تلفیق هنر و بازاریابی در کمپین اخیر خود تلاش کرده است که با جامعه هدف خود ارتباطی صمیمانه برقرار کند و از بستهبندی محصول در کارخانه گرفته تا تبلیغات محیطی و دکوراسیون فروشگاهها، نگاه هنری خود را حفظ کند. من عماد اسلامی، مدیر ارشد مارکتینگ و عضو هیئت مدیره کالین، هستم و در طول ۵ سال فعالیت در تیم مارکتینگ مجموعهی کالین، به تجربه دریافتم که هنر میتواند ارتباط عمیقتری با مخاطب ایجاد کند و احساسات و ارزشهای ما را به بهترین شکل منتقل کند. من قصد دارم در این یادداشت در مورد تجربیات و چالشهای خود پیرامون خلاقیت و استفاده از دید هنری در تبلیغات و مارکتینگ بپردازم.
ما در کالین براین باوریم که هدف اصلی نگاه هنری در تبلیغات و مارکتینگ، ایجاد تبلیغات و کمپینهایی است که نه تنها اطلاعات را منتقل میکنند، بلکه با جلب مخاطب از طریق محتوای جذاب بصری، به ایجاد تجربه مثبت برای مخاطب و ایجاد ارتباط میان برند و او منجر میشوند. متخصصین تبلیغات باید آنچه را که میخواهند به مخاطب خود منتقل کنند، به نوبه خود حس کرده باشند و سپس با توان هنری، حس خود را به مخاطب منتقل کنند. طراحی و گرافیک، فیلمسازی و عکاسی، فضا و معماری و داستانسازی از مولفههای هنری قابل استفاده در بازاریابی مدرن است که به کمک آنها میتوان از ابزار هنر برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطب استفاده کرد.
هنر در تبلیغات محیطی کالین
فکر میکنم همگی قبول داریم که این روزها هوش مصنوعی (AI) نقش مهمی در تمام نیازها و رفتارهای انسان ایفا میکند. دنیای مارکتینگ و تبلیغات یکی از اصلیترین حوزههایی است که هوش مصنوعی تحول عظیمی در آن بهوجود آورد و تعامل کسبوکارها با مخاطبان هدف خود را تغییر داد.
ما هم دقیقا با همین نگاه، یعنی استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات، در مجموعه کالین برای اجرای تبلیغات محیطی خود در اتوبان صدر در تهران، بیش از ده هزار تصویر با هوش مصنوعی (Midjourney) تولید و برای کمپین محیطی خود در پاییز ۱۴۰۲ از بهترین عکسهای تولید شده توسط میدجرنی استفاده کردیم.
در فرآیند تصویرسازی نیز نمایش حس هیجان و شادی در مواجه با محصولات کالین از نگاه مصرفکننده مدنظر قرار گرفته است. استفاده از شخصیتهایی که تمام ردههای سنی نشان میدهد که ما تلاش کردیم با استفاده از کارکترها نشان بدهیم که تمام افراد از کودکان تا سالمندان میتوانند مصرفکنندگان محصولات کالین باشند و هدف ما از اجرای چنین ایدهای، علاوه بر افزایش آگاهی از برند و سهم در ذهن، معرفی برند خود به عنوان برندی پویا، بهروز و همگام به ترندهای روز دنیا بود.
بیلبوردهای کالین در لواسانات که در پاییز ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید، با محوریت تصویر هنری طراحی شد. این تصاویر بیشتر روی هنر گارنیش تمرکز دارند و فراتر از ارائه اطلاعات محصول هستند. درواقع کالین در این بیلبوردها به دنبال برانگیختن احساسات، ساختن هویت برند و ایجاد تصویری به یاد ماندنی و متفاوت برای مخاطب است.
هنر در شبکههای اجتماعی کالین
با توجه به اینکه مخاطبان هدف کالین را بیشتر جوانان را تشکیل میدهند، ما به عنوان تیم مارکتینگ کالین در شبکههای اجتماعی نیز تلاش میکنیم تا از ویدیوهای خلاقانه، تصاویر و ویدئوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی (AI) و عکاسی با نگاه هنرمندانه استفاده کنیم؛ از سوی دیگر به کارگیری از فنونی مانند تصویرسازی، نقاشی دیجیتال، طراحی گرافیکی، ویدیو ادیتینگ و موسیقیهای ترند برای افزودن جذابیت به محتواها، در دستور کار تیم هنری و بازاریابی کالین قرار دارند.
البته شاید در نگاه اول تاثیر هنر موسیقی برای یک مجموعهی تولیدکنندهی محصولات لبنی دور از ذهن به نظر برسد. با اینحال ما تلاش کردیم تا با همکاری با هنرمندان شناخته شدهای مانند بهرنگ معتمدی و سینا ساعی به نحوی دیگر، هنر و بازاریابی را با یکدیگر تلفیق کنیم.
انبار پنیر راهی برای همزبانی با قشر جوان
فروشگاهانبارپنیر در سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از زیر مجموعههای این برند فعالیت خود را در مجتمع آ.اس.پ آغاز کرد و هرچند که برند انبارپنیر لوگو، بستهبندی و بازاریابی مخصوص به خود را دارد اما در واقع لاین پریمیوم محصولات لبنی کالین به همراه سایر محصولات ارگانیک و خاص است.
ما در کالین معتقدیم که با توجه به موقعیت مکانی فروشگاه و جامعهی هدف محصولات انبارپنیر که بیشتر قشر جوان و حتی نوجوان است، بهترین راه همسویی و همزبانی با این جامعه، هنر است؛ هنر آشپزی برای تولید محصولات نوآورانه، هنر تصویرسازی در بستهبندی، هنر معماری در طراحی داخلی فروشگاه، هنر موسیقی برای اجرای ایونتهای مناسبتی و طراحی آرت ورکهای اختصاصی برای انبارپنیر همگی از تلاش تیم مارکتینگ برای استفاده از این زبان در بازاریابی است.
استراتژی بلند مدت کالین برای بازاریابی
تیم هنری و مارکتینگ در مجموعه کالین و انبارپنیر، در تلاش برای بهبود استراتژیهای بازاریابی این مجموعه در حوزههای هنر و خلاقیت بوده و هنر و خلاقیت را دو عامل اساسی در جذب مشتریان و تقویت ارتباط با آنها میداند.
کالین تو تبلیغاتش خیلی خوب عمل کرده. مخصوصاً بیلبوردهای تبلیغاتی که توی صدر استفاده کردن. عکسهای متفاوت و جذابی استفاده کردن و واقعاً من به شخصه چه تو ترافیک یا تایم خلوت جذبشون شدم.