پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
یادداشت‌های متخصصین

علیرضا کاظم‌زاده، مدیر مارکام ازکی: «برندها با ۵ روش ارتباطات بازاریابی در شرایط ابهام شکوفا می‌شوند»

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
17 تیر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علیرضا کاظم‌زاده، مدیر مارکام ازکی: «برندها با ۵ روش ارتباطات بازاریابی در شرایط ابهام شکوفا می‌شوند»
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تورم و رکود اقتصادی پیش‌رو و رخدادهای پشت‌سرهم داخلی و خارجی باعث شده‌اند هزینه‌های زندگی به بحران تبدیل شوند و در نتیجه رفتار خرید مصرف کنندگان تغییر کند. به همین خاطر، بسیاری از برندها برای گذر از این مرحله دچار آشفتگی و سردرگمی شده‌اند. همه شرکت‌ها به شیوه‌های مختلفی این بحران‌ها را احساس می‌کنند. بعضی از آن‌ها به بودجه بیشتری برای فعالیت‌های مارکتینگی نیاز دارند و تعدادی از آن‌ها هم سخت‌تر از گذشته رشد در کسب‌وکارشان را تجربه می‌کنند.

ارتباطات بازاریابی با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند پاسخ‌های مختلفی به مارکترها داشته باشد تا در مسیر درستی حرکت کنند و بودجه‌های بازاریابی خود را در زمان‌های پر چالش در راستای رشد حداکثری کسب‌وکار استفاده کنند. پس بهتر است بازاریابان با توجه به این شرایط دشوار چه کاری انجام دهند؟

۱- مطمئن شوید برندتان تفاوت معناداری با بقیه دارد

برای این‌که مشتریان را ترغیب کنید که به سمت محصول یا خدمت شما بیایند لازم است برند خود را به‌طور واضح و معناداری متمایز نشان دهید. برای این کار تنها برآورده کردن نیازهای آن‌ها کافی نیست؛ بلکه باید در حوزه خودتان ترند باشید و حرفی برای گفتن داشته‌باشید. ارتباطات عاطفی با مصرف کنندگان ایجاد کنید و نوآوری در حوزه کاری خودتان را دست کم نگیرید و به درستی به مخاطب منتقل کنید.

بدیهی است برندها هم باید نسبت به پویایی قیمت‌ها در بازار رقابتی حساس باشند؛ اما افرادی که تصمیم گیرنده خرید هستند، گاهی تمایل دارند که برای برندهایی که تمایز معناداری دارند، هزینه بیشتری بپردازند. در مقابل افرادی هم هستند که برندسازی را نادیده می‌گیرند و تنها قیمت محصول یا خدمات، ملاک تصمیم‌گیری آن‌هاست.

۲- برای رشد طولانی‌مدت، کم‌رنگ یا محو شدن را کنار بگذارید

برخی از برندها در مواقع سخت تصمیم می‌گیرند که ارتباطات خود با مخاطبین را قطع کنند. برای مثال، برندهای بسیاری در زمان کووید-۱۹ این کار را انجام دادند. البته حفظ ارتباطات بازاریابی در شرایط مبهم کار چالش برانگیزی است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که محو شدن و کم کردن ارتباطات به‌طرز عجیبی روی رشد بلندمدت اثر می‌گذارد. بهتر است از عقب‌نشینی در ارتباطات خودداری کنید.

اگر بودجه ارتباطات بازاریابی ناگهان قطع شود، برای این‌که بعد از بحران به شرایط سابق خود برگردید، لازم است سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهید. مثال‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد برندها با کم کردن ناگهانی بودجه‌های مارکتینگ خود، آگاهی از برند را از دست داده‌اند و برای جبران آن به زمان طولانی‌تر و سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارند. بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌شود، بودجه‌های ارتباطات بازاریابی خود را روی همان مقدار سابق حفظ کنید.

۳- برای رسیدن به اهداف، متمرکزتر روی رسانه‌ها سرمایه‌گذاری کنید

ممکن است پیدا کردن کانال بازاریابی مناسب برای شما کار زمان‌بری باشد. همیشه هدف این است که بودجه‌های خود را، به‌خصوص در شرایط سخت، بهینه‌تر کنید. با این‌حال گاهی اوقات کانال‌های مشخص و پربازده نتیجه مطلوبی ندارند و نیازهای ما را برآورده نمی‌کنند.

وقتی واژه تبلیغات را می‌شنویم، شبکه‌های اجتماعی یا بنرهای تبلیغاتی اولین چیزی است که به ذهنمان می‌آید. اما بهتر است در مورد رسانه‌های تبلیغاتی موجود بیشتر فکر کنیم و اول از خود بپرسیم که کدام رسانه برای صنعت فعالیت ما مناسبت‌تر است. انتخاب رسانه به هدف و مخاطبان هدف شما بستگی دارد. برای هزینه‌های تبلیغاتی که انجام دادید، یک شاخص اندازه‌گیری مناسب در نظر بگیرید و نتایج را برای هر کانال تبلیغاتی بررسی کنید. کشف رسانه‌های ارتباطی جدید بر اساس پرسوناهای مختلف یک بیزینس، هنر یک مارکتر است.

۴- محتوا و لحن ارتباطات خود را جدی بگیرید

گاهی اوقات دیجیتال مارکتینگ ممکن است مانند یک بازی اعداد به نظر برسد، اما باید به خاطر داشته باشیم که لحن و محتوا در اثرگذاری ارتباطات بازاریابی بسیار مهم است، به ویژه در یک رقابت رسانه‌ای پرهیاهو. علی‌رغم احساسات شخصی‌تان، تصور نکنید که «تبلیغات» تنها کاری است که باید انجام دهید. بلکه طراحی «پیام تبلیغاتی موثر» مهم‌ترین وظیفه شماست.

مصرف‌کنندگان جذب تبلیغاتی می‌شوند که کاربردی، مرتبط و خوش‌بینانه باشد. استفاده از طنز یا صمیمیت هم به اندازه‌ی کافی می‌تواند ارتباط شما با مخاطبین را بهبود دهد. حتما بررسی کنید که پیام‌های بازاریابی شما چه احساسی در مخاطبین ایجاد می‌کند. پافشاری بر لحن و محتوا‌های ترند بدون در نظر گرفتن رفتار مصرف کنندگان می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد.

۵- با  محتواهای خلاقانه، هزینه‌های زیاد تبلیغات را جبران کنید

اگر بودجه ارتباطات بازاریابی شما کاهش یافته است، روی خلاقیت سرمایه‌گذاری کنید تا کاهش آن‌ را جبران کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تبلیغ‌های خلاقانه و یا نسبتا خلاقانه، ‌۳۰ درصد بیشتر در ذهن و خاطر مخاطبین ماندگاری دارد.

بنابراین، بودجه بازاریابی خود را برای تبلیغاتی هدر ندهید که نرخ بازگشت سرمایه پایینی دارد. به جای آن، اثربخشی تمام فعالیت‌ها و چگونگی کارکرد هر کانال را بررسی کنید. سپس با چاشنی خلاقیت هر کانالی که می‌خواهید را تست کنید و دوباره نتایج را بررسی کنید. بدون شک تغییرات مثبت آن را خواهید دید.

 

امسال سال روبه‌رو شدن با چالش‌های بزرگ است؛ شرایط مالی کسب‌وکارها مساعد نیست و این وضعیت را در سراسر جهان شاهد هستیم. اما با وجود این چالش‌ها، مارکترها می‌توانند با ارتباطات بازاریابی، گام‌های موثری برای بقا و رشد بردارند.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک