لیلا شیرازی معاون بازاریابی مارین: بیش از ۳۵ درصد سهم بازار را در اختیار داریم
فهرست مطلب
مارین با بیش از دو دهه سابقه، بهعنوان یکی از پیشگامان تولید محصولات سوخاری و پروتئینی در ایران فعالیت میکند. این مجموعه مدتی است که تمرکز ویژهای به بحث تبلیغات و فعالیتهای ارتباطی دارد. به همین بهانه با لیلا شیرازی، معاون بازاریابی این مجموعه گفتگو کردهایم.
لیلا شیرازی معاون بازاریابی برند مارین در گفتگو با دیام برد درباره این برند توضیح داد: «مارین قدیمیترین تولیدکننده محصولات منجمد سوخاری در کشور است که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. مارین در حال حاضر درحوزه تولید محصولات سوخاری بستهبندی و بالک فعالیت میکند و برند دیگری ندارد اما امکان دارد طی سال آینده برند دیگری را وارد مارکت کند. کلیه محصولات تحت عنوان برند مارین تهیه میشوند که شامل شنیسل مرغ سوخاری، فیله مرغ سوخاری، کراکت مرغ و پنیر، میگو سوخاری، ناگت مرغ، ناگت قارچ و مرغ و سایر محصولات هستند.»
او درباره فعالیتهای مارکتینگی مارین ادامه داد: «مارین به دلیل کیفیت بالایی که دارد نیازی به تبلیغات را احساس نمیکرده و تا حدود یکسال و نیم پیش به صورت خیلی جدی درگیر امور مارکتینگ نبوده است.»
شیرازی ادامه داد: «حدودا دو سال است که واحد مارکتینگ در این سازمان ایجاد شده است و در این مدت ما تبلیغات محیطی (بیلبورد) نیز داشته ایم. کمپین ما بیشتر در راستای ایجاد آگاهی از برند بوده است، چراکه ترجیح میدهیم درصد بالایی از جامعه نسبت به وجود برند مارین آگاهی داشته باشند. ما باید به سمتی برویم که کمپینی را اجرا کنیم تا به مصرفکنندگان نهایی نشان دهد محصولات مارین دارای کیفیت درجه یک در بازار هستند. ما طی این مدت در در حوزه دیجیتالمارکتینگ و در سوشالمدیا نیز فعالیت داشتهایم.»
«باید بتوانیم سهم بازار خود را گسترش دهیم»
معاون بازاریابی برند مارین درباره رقبای جدی این برند گفت: «مارین نسبت به سایر برندها پیشکسوت است و شاید مارین پیش از ورود رقبا به عرصه تبلیغات نیاز به این موضوع را کمتر حس میکرد. پس میتوان گفت فعالیتهای مارکتینگی رقبا هم از عللی بوده که ما را به این فکر انداخته تا سهم بازار خود را در این بازار پر رقابت حفظ نموده و گسترش دهیم. نکته دارای اهمیت آن است که شرکت سفره رنگین دریا، تنها مجموعهای است که به صورت تخصصی و متمرکز صرفا در حوزه تولید سوخاری فعالیت میکند ولی سایرین چنین نیستند »
شیرازی درباره حضور این برند توضیح داد: «مارین در فروشگاههای زنجیرهای، مویرگی، سازمانها، مدارس، آنلاینشاپها، فروشگاههای زنجیرهای تخفیفی، خطوط هوایی و … کاربرد دارد. سهم بازار برند مارین در مجموعه سوپر مارکتهای معتبر، سوپرپروتئینیها و هایپرمارکتهای زنجیرهای بیش از ۳۵ درصد است.»
«مارین تنها محصول نیمهآماده در بازار را دارد»
شیرازی با اشاره به اینکه محصولات مارین محصولات نیمهآماده است، درباره مزیت رقابتی مارین گفت: «سایر محصولات موجود در بازار غذاهای کاملا آماده یا فولی کوک هستند. این نیمه آماده بودن نوعی مزیت رقابتی برای محصولات ما تلقی میشود؛ چراکه مصرفکننده غذای نیمه آماده، آن را طی ده تا پانزده دقیقه در خانه میپزد. در نتیجه غذا تازه تر و تردتر است. در حالیکه غذای کاملا پخته یکبار در کارخانه پخته شده و پس از فریزشدن به دست مصرفکننده نهایی میرسد و مجددا در خانه پخته میشود؛ یعنی ۲ بار فرآیند پخت کامل با فاصله صورت میگیرد. نیمه آماده به حالتی گفته میشود که به غذا تنها کمی حرارت داده میشود. در نتیجه محصولات مارین تمام ارزش غذایی خود را حفظ کرده و سالمتر به دست مصرفکننده نهایی میرسد.»
به گفته شیرازی از دیگر مزیتهای رقابتی مارین کم ادویه بودن محصولات است. او دراین باره توضیح داد: «پایه کار ما تهیه محصولات سوخاری با حفظ فاکتورهای سلامتی است. درباره مواد اولیه هم باید بگویم که سینه مرغ خالص وارد کارخانه مارین شده و پس از چربیگیری مورد استفاده قرار میگیرد. ضمن استفاده از مواد اولیه درجه یک، این محصولات به صورت کاملا بهداشتی تولید میشوند. محصولات مارین برای پخت اصلا احتیاج به روغن زیاد ندارند و شما به راحتی، حتی در فر یا هواپز میتوانید این محصولات را طبخ کنید.»
او درباره معایب غذاهای نیمهآماده نیز توضیح داد: «درمورد معایب غذاهای نیمهآماده باید بگویم که از آنجایی که ما به سلامت محصولات مارین مطمئن هستیم این محصولات را به صورت روزمره مورد استفاده قرار میدهیم. چراکه این محصولات فاقد مواد نگهدارنده و افزودنیهای تراریخته هستند و نگاه ما سلامتمحور است. برای مارین سود همه چیز نیست، ما قصد داریم به مخاطبان بگوییم که اگر قصد استفاده از محصولات سوخاری سالم تر را دارند، از محصولات مارین استفاده کنند.»
«پیش از بازارسنجی، محصول جدید وارد بازار نمیکنیم»
شیرازی با اشاره به اینکه کارخانه مارین نسبت به تولید محصولات جدید انعطاف بالایی دارد، گفت: «ما تا بازارسنجی را انجام ندهیم، محصول جدید وارد بازار نمیکنیم. البته مارین برای سال آینده قصد دارد محصولات جدیدی را وارد بازار کند که این محصولات نیز از سلامت بالایی برخوردار هستند. باتوجه به اینکه میزان پروتئین بالایی دارند برای کودکان و ورزشکاران هم مناسب هستند.»
او ادامه داد: «مارین در نظر دارد که محصولات خود را به واسطه اصالت، قدمت و کیفیت توسعه دهد. چراکه از سال ۱۳۸۱ و به عنوان یک پیشکسوت ، محصولات سوخاری را با برند مارین تولید کرد. همچنین برای اولین بار میگوسوخاری را وارد بازار کرده است. از طرفی مارین تمام تلاش خود را برای حفظ قیمت میکند تا مصرفکننده نهایی به راحتی بتواند از آن استفاده کند.»
«در همه گروه های سنی مشتری داریم»
CMO برند مارین در پاسخ به این سوال که مشتریان این برند بیشتر از کدام قشر هستند، توضیح داد: «مشتریان ما از تمام اقشار جامعه هستند چراکه محصولات ما متنوع بوده و نیز بازه قیمتی متفاوتی دارند. ما طیفهای متفاوتی از مشتریان داریم که همانطور که قبلا اشاره کردم شامل ارگانها و سازمانها، فروشگاههای زنجیرهای و دیسکانتی و… میشوند. حیطه فعالیت مارین بسیار گسترده بوده و مشتریان نهایی ما تقریبا در همه گروههای سنی هستند.»
او درباره یکی از محصولات خاص مارین نیز گفت: «محصولی به نام اسنک شادی است که فقط مارین آن را تولید میکند. این محصول که از سیبزمینی تهیه شده است، با شکلهای جذاب و بامزه ای تولید میشود. این محصول برای تمام سنین جذاب و سالم است و کاربردهای متفاوتی دارد.
به صورت کلی محصولات مارین برای وعدههای اصلی غذایی خانوارها و در مهمانیها و نیز به عنوان فینگرفود و … مورد استفاده قرار میگیرد.»
شیرازی درباره وضعیت صنعت محصولات سوخاری نیز توضیح داد: «در حال حاضردر دنیا تلاش بر این است که این دسته محصولات که نوعی فست فود به حساب میآیند، تنوع بالاتری داشته و چاشنیهای سلامتی داشته باشد. البته این محصولات در خیلی از کشورها هنوز حاوی مواد نگهدارندهاند.»