مدیرعامل دیجیفای: مجوزها، درگاه و محتوای محصول، نقاط اصلی ریزش کسبوکارها در راهاندازی وبسایت هستند
اواسط آذر ماه ۱۴۰۲ دیجیفای، فروشگاهساز دیجیکالا به صورت آزمایشی از پکیج جدید خود به نام «دیجیفای کلیک» رونمایی کرد؛ پکیجی که پس از تست اولیه در آذرماه در دسترس هماین پکیج بعد از تست اولیه در آذر ماه، از اوایل دی ماه در دسترس عموم قرار گرفته است. با این سرویس فروشگاههای اینستاگرامی میتوانند بدون هیچ هزینه و بدون نیاز به مدارکی مانند اینماد فروشگاه بسازند و از امکانات دیجیکالا مانند پرداخت اقساطی دیجیپی، دیجیاکسپرس و محتوای محصولا دیجیکالا استفاده کنند.
حال مدیرعامل دیجیفای، محمد فرخنژاد نیز در گفتوگویی اختصاصی با دیام برد میگوید که کاربران میتوانند جهت راه اندازی اولیه، بدون دریافت هیچ مدرکی و صرفا با احراز هویت کمتر از یک دقیقه درگاه پرداخت بانکی و همچنین روش پرداختهای کارت به کارت و پرداخت در محل را به وبسایت خود اضافه کنند
دیجیفای کلیک دقیقا چه تفاوتی با فروشگاهساز دیجیفای که تابهحال فعالیت میکرده، دارد؟
محمد فرخنژاد، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره دیجیفای: طبق تحقیقاتی که در تیم تجربه کاربری دیجیفای انجام شد ما به این نتیجه رسیدیم که در راه اندازی یک وبسایت فروش، مرحله مجوزات و درگاه بانکی و محتوا مهمترین مراحل هستند و بیشترین نرخ ریزش کسبو کارها در ابتدای کارشان در این مرحله رخ میدهد.
در سرویس کلیک کاربران میتوانند جهت راه اندازی اولیه، بدون دریافت هیچ مدرکی و صرفا با احراز هویت کمتر از یک دقیقه درگاه پرداخت بانکی و همچنین روش پرداختهای کارت به کارت و پرداخت در محل را به وبسایت خود اضافه کنند. همچنین جهت سهولت در اضافه کردن محصولات، کسب وکارها میتوانند در پنل کاربری خود به تمام محصولات سایت دیجیکالا دسترسی داشته باشند یا پستهای پیج اینستاگرام خود را به عنوان محصول به وبسایت خود اضافه کنند.
توسعه پذیری دیجیفای به این معنی است که شما به عنوان یک بیزنس کوچک میتوانید سرویس متناسب با خود را در اختیار بگیرید، در ادامه حتی اگر شما به یک برند بزرگ تبدیل شوید، لازم نیست به سرویسهای دیگر مهاجرت کرده و اطلاعات خود را منتقل کنید. هماکنون سرویس پرایم دیجیفای پذیرای برندهای بزرگی است که از پلاگین وردپرس دیجیفای استفاده میکنند.
درواقع امکانات دیجیکالا یکی از تفاوتهای این سرویس با سایر سرویسهای موجود در بازار است، از جمله این سرویسها میتوان به دیجی اکسپرس، درگاه خرید اقساطی دیجیپی و امکانات جذب مشتری مجموعه اسمارتک از خانواده دیجیکالا اشاره کرد؛ درحال حاضر امکان اضافه کردن محصول از کل محصولات دیجیکالا و همچنین همگامسازی موجودی و قیمت با پنل سلر دیجیکالا در این سرویس قابل استفاده است و در آینده سرویس دراپ شیپینگ اکسپرس و تم دیجیکالایی نیز به محصول اضافه خواهد شد.
مدل درآمدی دیجیفای کلیک کارمزد از تراکنشهای فروشگاههای این پلتفرم است. این کارمزد چقدر است؟
پرداخت به ازای استفاده و فروش یکی از مهمترین ویژگیهای سرویس کلیک است که در این سرویس کاربر میتواند تمام امکانات دیجیفای را بدون محدودیت در اختیار بگیرد و هیچ پرداخت اولیهای انجام ندهد و در ادامه در صورت فروش محصولات خود، درصد کوچکی را به عنوان کارمزد پرداخت کنند؛ البته این کارمزد سقف مشخص خواهد داشت. معمولا در سرویسهایی با این مدل درآمدی، محدودیتهایی را در استفاده از امکانات در نظر گرفته میشوند اما در سرویس کلیک کاربران میتوانند بدون محدودیت از امکانات استفاده کرده و مبلغ کارمزد شما از کیف پول دیجیفای کاربر کسر میشود.
در ابتدا چند سفارش ابتدایی رایگان است تا صاحب کسبوکار سایت فروشگاهی خود را بسازد و به فروش برسد و بعد از رسیدن به فروش مناسب میتواند تصمیم بگیرد در سیستم کارمزدی ادامه فعالیت دهد یا با انتخاب یکی از پکیج های سالیانه دیجیفای که از مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان شروع می شود، دیگر کارمزد پرداخت نکند.
در حال حاضر کارمزد دیجیفای ۵ درصد با سقف ۱۰۰ هزار تومان است و این کارمزد از کیف پول دیجیفای کسبوکار دریافت خواهد شد؛ این کیف پول حتی امکان منفی شدن هم دارد تا فروشگاهی به دلیل عدم شارژ کیف پول با مشکلی مواجه نشود.
فروشگاههایی که فروشگاههای اینستاگرامی روی دیجیفای میسازند به نوعی رقیب دیجیکالا محسوب میشوند. هدف دیجیکالا از توسعه دیجیفای چیست؟
در مورد تضاد منافع دیجیفای با دیجیکالا نکته ی مهمی را باید متذکرشد. در حال حاضر دیجیکالا دیگر یک وبسایت فروش آنلاین نیست. دیجیکالا مجموعه ای از سرویسهای ایکامرسی است که هر کدام از آنها بخشی از یک هلدینگ بزرگ به نام گروه شرکتهای دیجیکالا هستند . حال با این نگاه دیجیفای در هولدینگ دیجیکالا وظیفه دارد تا فعال کننده سرویس های گروه مانند دیجی پی، دیجی اکسپرس، اسمارتک و … باشد و این بدین معنیست که شرکت ها درکنار سرویس دهی به خود دیجیکالا، بتوانند در بازارهای دیگر توسعه پیدا کنند.
البته بهتر است بدانیم که مشتری مارکت پلیس تفاوتهایی با مشتری وبسایتهای مستقل دارد و در واقع مشتری وبسایتهای مستقل همان مشتریان سوشال هستند که جهت سهولت خرید و اطمینان بیشتر خرید خود را از وبسایت انجام می دهند. مشتریان مارکت پلیس معمولا خرید سبدی از دسته بندی های متنوع انجام می دهند و هم پوشانی زیادی این دو سرویس باهم ندارند. ضمن اینکه ما در دیجیفای ، فروش در دیجیکالا را به عنوان یک کانال فروش میبینیم و در آینده برنامه داریم تا فروشگاههای دیجیفای بتوانند فروشنده دیجیکالا هم باشند. چیزی مانند اتفاقی که بین شاپیفای و آمازون در بازار آمریکا اتفاق افتاده است.
در حال حاضر چند فروشگاه فعال ماهانه روی دیجیفای حضور دارند؟
در حال حاضر بیش از ۵۰۰ فروشگاه فعال و دارای فروش در دیجیفای مشغول به فعالیت هستند که قصد داریم در انتهای ۱۴۰۲ به حداقل ۱۱۰۰ فروشگاه فعال در دیجیفای دست پیدا کنیم.