مدیر تبلیغات کلور: ما روی نسل Z تارگتگذاری کردهایم
فهرست مطلب
کلور در فضایی تحت عنوان «غرفه آینده» و نمایش ویدیومپینگ در بیستوچهارمین دوره از نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی حضور پیدا کرد.
در غرفه آینده مخاطب با هر لمسی که انجام میدهد، دیتاهایی از برند «کلور» دریافت میکند. دستهبندی محصولات در زمینه یخچال و فریزرها به ۵ دسته محصولات عرض ۶۰–۷۰ محصولات سری کمبی، سایدبای ساید و یخچال مینی تقسیم میشود. در سری محصولات جدید کلور ماشین لباسشوییهای این برند، طراحی BMW سری ۷ را دارند که یک محصول جدید است که به AI مجهز شده است. این برند همچنین ماشینظرفشویی ۱۶ نفره را به سبد کالایش اضافه کرده است.
به بهانه حضور این برند در نمایشگاه و پیگیری نتیجه کمپین اخیر کلور با مصطفی آباد، مدیر تبلیغات این مجموعه گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
مصطفی آباد مدیر تبلیغات کلور درباره راهاندازی بخش خرید آنلاین محصولات گفت: «لازمه این موضوع وجود زیرساختهایی، خصوصاً در بخش لجستیک است. در بحث داخلی سایت، زیرساخت مورد نیاز را فراهم کردیم و عملاً فروش در بستر این سایت را، هم به صورت نقدی و هم به صورت اعتباری و تسهیلاتی راهاندازی کردیم، تا مخاطب بتواند راحتتر انتخاب و خرید کند. موضوع مشخص این است که اخلاق مصرفکننده ما، خصوصاً امروز در ایران، هنوز نتوانسته خرید آنلاین خصوصا لوازم خانگیهای بزرگ مثل یخچال، فریزر، لباسشویی و ظرفشویی را هضم کند. مصرفکنندگان برای انتخاب کردن این محصولات حتماً باید محصول را از نزدیک ببینند و لمس کنند، با این حال ما خیلی تلاش میکنیم که دیتای موردنیاز مخاطب را مستقیم به او بدهیم. برندها در این سطح معمولاً درباره بنفیتها صحبت میکنند، اما ما بیشتر درباره فیچرها صحبت میکنیم؛ زیرا باور داریم که مخاطب امروز ما بنفیت را میداند، به عنوان مثال امروز میتوانم بگویم که همه هوم بار، یخساز اتومات و دیگر فیچرهایی که روی محصولات وجود دارد، را میشناسند؛ بنابراین ما بیشتر سعی میکنیم که فاصله با مخاطب را کم کنیم و اخلاق خرید آنلاین محصولات خانگی را بسازیم و بتوانیم مخاطب را به سمت هرید آنلاین سوق دهیم. در خرید آنلاین اولاً واسطهای وجود ندارد، دوماً کالا خیلی راحتتر به دست مصرفکننده میرسد و او میتواند در هر لحظه بررسی کند که محصولش در چه موقعیتی قرار دارد، چه زمانی از کارخانه و چه زمانی از انبار راه افتاده است. از طرف دیگر کالا مستقیم از کارخانه برای مخاطب ارسال میشود و نصب و خدمات پس از فروش نیز برایش راحتتر است.»
تبلیغات دیجیتال کلور به تازگی آغاز شده است
او درباره میزان تبلیغاتی که شرکت کلور انجام داده تا خدمات خرید آنلاین این شرکت را به مخاطبان معرفی کند گفت: «تقریباً از اردیبهشت تبلیغات دیجیتال را همراه با راهاندازی فروش آنلاین در سایتمان، در سوشال مدیا، کانتر مارکتینگ (BTL)، اینستاگرام و تبلیغات کلیکی آپارات شروع کردیم. با توجه به این که ما میدانیم در حال شکلدهی رفتار نسل زد هستیم، اما پایش این موضوع که رنج سنی مخاطب ما بالاتر از نسل زی است، بسیار سخت است. با این حال ما از حالا میدانیم مخاطب فضای دیجیتال بیشتر نسل زی است و در حال برنامهریزی برای ۵ تا ۱۰ سال آینده برای این قشر از مخاطبان هستیم.
«کلور در حال پیشرفت است، محصولاتش در حال بیشتر شدن هستند و کتگوری محصولاتش در حوزههای مختلف در حال افزایش است. البته ما تصمیم داریم در حوزههای متنوعتری نیز فعالیت داشته باشیم.»
دستیار شخصی و اسمارت هوم، برنامههای کلور برای توسعه در زمینه هوش مصنوعی
آباد در پاسخ به این پرسش که شما اینقدر به فکر نسل زی هستید و برای آینده این گروه برنامهریزی میکنید، آیا تصمیم دارید تا از AI در محصولاتتان هم استفاده کنید گفت: «بله، صددرصد. ما برای AI دو پروژه تعریف کردهایم، یکی قرار است در کلورآرت رخ دهد و همکاران برنامهنویس من عملاً ، پایه و اساس یک AI شخصیسازی شده برای کلور را انجام میدهند. تابهحال هم خوب پیشرفتهایم. برنامه ما این بود که بتوانیم در نمایشگاه بینالمللی از آن استفاده کنیم، اما متاسفانه نرسیدیم.»
مدیر تبلیغات کلور ادامه داد: «برنامهریزی کردهایم تا AI را در دو فرمت داشته باشیم که یکی پرسونال اسیستنت برای برخی از محصولات و دیگری اسمارت هوم برای تمامی محصولات است. پرسونال اسیستنت در سایت و نرمافزار، روی تلویزیونها به ما کمک میکند. در آینده روی لباسشوییها و ظرفشوییها و یخچالها به ما کمک خواهد کرد.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا این AI بهصورت شخصیسازی شده توسط مجموعه خودتان ساخته شده گفت: «بله این AI تولید خودمان است. ما میتوانیم بگوییم که تقریباً ۴ – ۵ سورس و سورس کد از AIهای مختلف داریم که معمولاً به یک منشا ختم میشوند. با توجه به بیسیک الگوریتمهایی که وجود دارد، خودمان در حال بالا آوردن یک هوش مصنوعی هستیم. این کار عملاً مثل تربیت کردن یک بچه است و حالا سعی میکنیم به این بچه یاد بدهیم که حرف بزند، تکستی را به اسپیچ تبدیل کند، جواب فلان سوال را بدهد، در مجموع در حال شکل دادن یک دیتابیس بزرگ هستیم. این پروژه طولانی است و در طولانی مدت به ما جواب خواهد داد، اما تفاوتش با بقیه این است که ما چیزی را کپی نکردیم و از اوپن سورس کدهای AI استفاده نکردهایم. بچههای تیم «کلور» تمام سورس کدها را برنامهنویسی میکنند.»
افزایش awareness و share of voice در کمپین اخیر کلور
آباد درباره سهم بازار این مجموعه گفت: «ما با توجه به شرایط فعلی بازار و مشکلاتی که از اول سال تا به حال وجود داشته، واقعا نمیتوانیم دیتای آنالیز درستی بدهیم. البته فقط ما اینطور نیستیم و هیچ شرکتی نمیتواند ارائه دهد؛ به این دلیل که بالانس به هم ریخته است.»
او در پاسخ به این سوال که آیا بعد از شروع تبلیغات با بهرام رادان هم اتفاقی در سهم بازار شما رخ نداد گفت: «ما بعد ازشروع تبلیغاتمان با آقای رادان که سفیر برندمان بودند، میزان awareness و share of voice ما بسیار افزایش پیدا کرد و با توجه به این که ما در این حوزه برند جوانی محسوب میشویم و تقریباً ۸ سال است که درکنار برندهایی با ۵۰ سال سابقه، در حال تولید هستیم و به خوبی توانستهایم خودمان را برندینگ کنیم و در بازار دوام بیاوریم. در مجموعه کلور همیشه تقاضا بیشتر از عرضه است و ما همیشه درحال مدیریت کردن تقاضاها هستیم. میتوانم بگویم با توجه به طرفیت تولیدمان تارگت خودمان را انجام میدهیم، ولی برای بیشتر کردنِ سهممان، با توجه به این که میزان تولید سقف دارد، سعی میکنیم با اضافه کردن محصولات به سبد کالایی وارد بازارهای جدید شویم.»
ممنوع التصویری گزینه ابتدایی سفیر برند کلور
او درباره دلیل انتخاب بهرام رادان به عنوان سفیر برند کلور گفت: «در حوزه کاری ما تصمیمساز خانمها هستند و تصمیمگیرنده آقایان هستند، که البته درصدش پایین و بالا میشود. موضوع اصلی به دلیل محدودیتهایی است که ما در تبلیغات داریم. دو سال گذشته، سفیر برند اول ما خانم بود و حتی تیزرهایشان را هم ساختیم، اما بعد ایشان ممنوعالتصویر شدند و قراردادمان فسخ شد.»
آباد در ادامه درباره بررسی کمپین مجموعه کلور با حضور بهرام رادان گفت: «ما با اجرای کمپین آقای رادان، در اولین پخش تیزرمان بیش از ۹ میلیون بازدید داشتیم و از همانجا فعالیت در سوشال مدیا را بسیار پرقدرت آغاز کردیم و کمپینهای مختلفی را ران و با شرکتهای پابلیشر مختلفی هم همکاری کردهایم. همزمان که با هم مصاحبه میکنیم با کمک اینفلوئنسرهای مختلف در حال نمایش پوسترهای نمایشگاهمان هستیم و برنامه ما در اینستاگرام امسال هم در تولید محتوا و هم در پخش محتوا خیلی پرقدرت در حال پیشروی است. سعی میکنیم، کمپینهای خلاقانه ایجاد کنیم که تاثیرگذار باشیم و اورنس بیشتری به دست بیاوریم. واقعاً اورنس ما با آقای رادان بالا رفته است. این کار جزء اولین قدمهای برندینگ ما است و تصمیم داریم تا از این به بعد قدمهای بزرگتری هم برداریم. امیدوارم شرایط طوری پیش رود که اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد.»
چرا بهرام رادان سفیر برند کلور شد؟
او در پاسخ به این سوال که از آنجایی که غالباً رقیبان شما هم در حال استفاده از سلبریتیها هستند، چه ملاکهایی در انتخاب یک سلبریتی به عنوان سفیر یک برند باید وجود داشته باشد گفت: «برای ما مهمترین اولویت آرکیتایپ شخصیتی برند بود، بنابراین انتخاب شخصی با این ویژگی برای ما خیلی کار سختی بود. ما نیاز داشتیم شخصیت خودمان را کنار شخصیت برندی بگذاریم که عملاً به ما کمک کند و بُعد مثبت ما را بیشتر نمایان کند. انتخاب آقای رادان برای ما درست بود، ایشان شخصیت بسیار دوستداشتی هستند و ما تا به حال همکاری خوبی داشتهایم. نمیخواهم بگویم به ما نقد وارد نیست. به همه برندها نقدهایی وارد است، ولی ما سعی کردیم کمپینها را خلاقانه و تکنولوژی محور و همراه با نیمنگاهی به شعارمان، که به آینده مربوط میشود، جلو ببریم.»
مدیر تبلیغات کلور در پاسخ به این پرسش که چرا از تبلیغات تلویزیونی استفاده کردید درصورتی که تارگت شما نسل Z است و این نسل بیشتر در سوشال مدیا حضور دارند گفت: «با بخشی از حرفتان موافقم، اما با بخش دیگر، موافق نیستم. سوشال مدیا تاثیرگذار است، ولی طبق آماری که تا اول امسال به دست آوردهایم، هنوز حدود ۴۷ درصد مردم کشور ما روزانه بیش از ۲ ساعت تلویزیون نگاه میکنند. بر اساس آماری که ما داریم ۴۷ درصد مردم ما هنوز بیش از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا میکنند. به همین دلیل هم ما سعی کردیم که همیشه تبلیغات تلویزیونیمان را هدفمند پیش ببریم و هیچ وقت پخش ریخته انجام نمیدهیم وباکسهایمان را خودمان خیلی سنجیده انتخاب کردیم.»
طراحی آرت وورکهای کلور بازتابی از روحیه هنری
آباد درباره نحوه طراحی آرت وورکهای کلور گفت: «آرتوورکهای کلور به عنوان بازتابی از روحیه هنری و پیچیدگی محصولات برند کلور طراحی شدهاند. ما معتقدیم که هر اثر هنری باید داستان منحصر به فردی رو روایت کنه و این داستان گاهی اوقات به جزئیات و متن نیاز داره… هرچند که باید همواره مدنظر داست که ما در مسیر و چهارچوب هویت بصری کلور قدم برمیداریم. ما همیشه به بازخوردها گوش میدهیم و به طور مداوم در حال بررسی راههای بهبود هستیم. نکتهای که بر همه مبرهنه، اینه که دنیا درحال تغییر و گاه لازمه با این تغییر هممسیر بشیم؛ ممکنه در آینده شاهد تغییراتی در حوزه باشیم.»
حضور کلور در نمایشگاه هامکس
او درباره حضور در بیستوچهارمین نمایشگاه لوازم خانگی گفت: «نمایشگاه هامکس فی ذاته فرصتی بینظیر برای معرفی محصولات جدید و تعامل مستقیم با مشتریان و همکاران تجاریمان بود. بهخصوص نمایشگاه امسال که با یک تغییر در نحوه ارائه پروداکت برند و با معرفی غرفه آینده در آن حضور پیدا کردیم.
این غرفه با استفاده از intract wall و تکنولوژی VR باعث شد نه تنها بازخورد خیلی بهتری از مخاطبانمان دریافت کنیم بلکه سطح تعامل مخاطب با برند به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد.»
او ادامه داد: «حضور در نمایشگاه هامکس 2024 به ما کمک کرد تا به چندین هدف مهم دست پیدا کنیم: رونمایی از محصولات جدید برند کلور که توانست کمک شایانی در دریافت بازخورد اولیه از مشتریان به ما انجام دهد، این بازخورد قطعا در کمپینهای بعدی برند تاثیرگذار خواهد بود. نمایشگاه هامکس بهواسطه اینکه طیف وسیعی از مخاطبان را دربر میگیرد، به ما کمک کرد تا جایگاه خودمان را در بازار لوازم خانگی باکیفیت تثبیت کنیم.»
این مدیر توضیح داد: «همچنین هیئتهای تجاری داخلی و خارجی زیادی به ما مراجعه کردند که این مهم قدم بزرگی در امر ایجاد و گسترش فرصتهای همکاری برای صادرات محصولات باکیفیت ایرانی به جهان طلقی میشود.»