چطور یک توییت، ۲ میلیون بازدید گرفت؟! مطالعه موردی کمپین توییتری تیمچه
فهرست مطلب
در کمپین توییتری تیمچه چه گذشت؟
توییتر یکی از پلتفرمهای اجتماعی است که روزبهروز به تعداد کاربران آن افزوده میشود؛ اما نکته مهم اینجا است که بیشتر کسبوکارها به دلیل فیلتر بودن این شبکه اجتماعی، به سراغ آن نرفته و توییتر را بهعنوان بستر کاری خود انتخاب نمیکنند. این در حالی است که تیمچه دقیقا این ریسک را پذیرفته و توانست با حضور در توییتر، دو میلیون ایمپرشن به دست آورد. (برای خواندن نکات آموزشی پیرامون فعالیت در توییتر اینجا کلیک کنید)
چه اتفاقی افتاد؟
تیمچه پیش از قدم گذاشتن به دنیای توییتر، دو کمپین تبلیغاتی بسیار موفق را در اینستاگرام اجرا کرده بود. پس از کسب موفقیت در این دو کمپین، اعضای این تیم در اوایل اسفندماه 99 تصمیم گرفتند که یک کمپین را با هدف آگاهی از برند در توییتر راهاندازی کنند.
این تصمیم درست همزمان با کمپینهای بیلبوردی تیمچه کلید خورد؛ به همین دلیل انتظار میرفت که افراد تا حدی با برند تیمچه آشنا باشند. به همین دلیل تیم اجراکننده به دنبال یک ایده متفاوت برای اجرای این کمپین بود.
چرا توییتر؟
هدف از انتخاب توییتر، دسترسی به قشر خاصی از مخاطبان بود که احتمالا با برند تیمچه آشنایی نداشته و اسم آن را نشنیده بودند. از سوی دیگر این تصمیم یک ریسک بزرگ به شمار میرفت؛ زیرا مخاطبهای توییتر مانند مخاطبان اینستاگرام تمایلی به شرکت در مسابقههای کامنت و تگ بیشتر ندارند. بنابراین باید یک راه مناسب برای جذب این مخاطب در نظر گرفته میشد؛ اینجا بود که ایده تمرکز بر روی همهچیز فروش بودن تیمچه مطرح شد. بنابراین تمرکز اصلی کمپین توییتر بر روی موضوع تنوع محصولات فروشگاه اینترنتی تیمچه قرار گرفت.
طراحی مسابقه
پس از انتخاب پلتفرم، نوبت به انتخاب اینفلوئنسرهای توییتر میرسید. با کمک و مشورت چند نفر از این اینفلوئنسرها، مهمترین مواردی که باعث موفقیت یک مسابقه در توییتر خواهند شد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. این موارد عبارت بودند از:
- داشتن یک جایزه جذاب
- راحت کردن امکان شرکت در مسابقه برای مخاطبان
- توجه ویژه به الگوریتمهای توییتر برای جذب مخاطب بیشتر
الگوریتمهای توییتر میتوانند به انتخاب زمان درست اجرای مسابقه کمک کنند. به این معنا که با مطالعه آنها میتوان فهمید چگونه میتوان هیجان مسابقه را در توییتر پخش کرده و همه افراد را نهتنها ترغیب به شرکت در مسابقه کرد؛ بلکه آنها را به بازاریابهای رایگان برای تشویق دیگران به شرکت در این مسابقه تبدیل کرد.
مسابقه چه بود؟
این مسابقه درواقع یک بازی بود. در این بازی تیمچه یک ویدئو را توییت کرده و کاربران را تشویق میکند تا از روی صفحه اسکرین شات بگیرند. در این ویدئو حدود 50 کالای مختلف از تیمچه وجود داشت که در دستهبندیهای متنوعی قرار میگیرند. تصاویر این کالاها با سرعت زیادی در ویدئو نمایش داده میشدند. افراد شرکتکننده باید از ویدئو اسکرین شات گرفته و تصویر بهدستآمده را به همراه یک جمله کوت میکردند. بهاینترتیب اگر در مسابقه برنده میشدند؛ کالای موجود در تصویر به آنها تعلق میگرفت.
هدف این بازی
هدف از طراحی این بازی، دو موضوع بود:
نشان دادن تنوع بالای محصولات در تیمچه
اینکه 50 عکس مختلف از کالاهایی بسیار متنوع در یک ویدئو کنار هم قرار میگیرند؛ ناخودآگاه به کاربر خواهند گفت که شما با جایی طرف هستید که میتوانید تمامی این کالاها را از آن خریداری کنید. بنابراین با خرید از تیمچه دیگر نیازی به فروشگاههای دیگر نخواهید داشت.
تامین شدن سلیقه کاربران
هدف مهم دیگر این بود که هرکس دقیقا همان چیزی را برنده شود که دوست دارد. به عبارت بهتر افراد با شرکت در این مسابقه یک گیمیفیکیشن داشتند و میتوانستند جایزه موردعلاقه خود را انتخاب کنند. نتیجه این احترام به سلیقه مشتری، تعداد زیادی اسکرین شات و تعداد زیادی توییت با ذکر کردن نام تیمچه بود.
دنیای جدید اینفلوئنسر مارکتینگ در توییتر
در این مسابقه از اینفلوئنسر توییتر بهمنظور پروموت مسابقه استفاده شد. اما نکته جالب اینجا است که مسابقه در همان ساعات اولیه و حتی پیش از پروموت شدن توسط اینفلوئنسرها، توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. تاجاییکه حدود دوسوم از فالوورهای تیمچه، در کمتر از دو ساعت در مسابقه شرکت کرده و توییت کرده بودند. اینجا همانجایی بود که مخاطبان خود به شبکه گستردهای از بازاریابها تبدیل شده بودند که مسابقه را گسترش میدادند.
بودجه اختصاص یافته به این کمپین
برای انجام این مسابقه، بودجهای در حدود 25 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. از این مقدار حدود 15 میلیون سهم اینفلوئنسر توییتر بود و حدود 10 میلیون تومان به جایزههای تعلق داشت. قرار بود 5 نفر در این مسابقه برنده شوند؛ اما درنهایت جوایز به شش نفر تعلق گرفت که یکی از آنها توییت خود را در روز تولدش منتشر کرده بود.
درنهایت چه اتفاقی برای کمپین تیمچه افتاد؟
اتفاقی که در کمپین تبلیغاتی تیمچه افتاد بسیار دور از انتظار بود. موفقیت این کمپین حتی میتوانست بدون حضور اینفلوئنسرهای توییتر نیز رقم بخورد، اما این عامل مانند یک کاتالیزور توانست سرعت رسیدن به موفقیت را افزایش دهد. در کمتر از 24 ساعت بسیاری از افراد درباره تیمچه و مسابقه توییتری آن صحبت میکردند.
موج توییتهای مثبت و منفی به سمت این تیم سرازیر شده بود. عدهای از پر شدن تایم لاینشان صحبت کرده و خاطرات گذشتهشان را مرور کرده بودند. عدهای از این موضوع صحبت میکردند که نتوانستند اسکرین شات موردنظر خود را بگیرند. در این میان یک موج منفی نیز علیه تیمچه در توییتر راهاندازی شده بود؛ کاربرانی که مسابقه تیمچه را تنها یک جریان مارکتینگ میدانستند و به سایرین درباره آن هشدار میدادند. با اینحال این موضوعی بود که در پی هر کمپین موفقی اتفاق میافتاد و کاملا قابلپیشبینی بود.
با وجود همه این موارد، تعداد ایمپرشن توییت مسابقه در عرض 24 ساعت، به عدد باورنکردنی دو میلیون رسید. حدود 4700 نفر بهطور مستقیم توییت را کوت کرده و در نسابقه شرکت کرده بودند. همچنین تعداد زیادی از افراد نیز بهطور غیرمستقیم در این مسابقه سهیم شدند. در پایان مسابقه تعداد فالوورهای تیمچه از 300 نفر به 1200 نفر افزایش پیدا کردند. همچنین توییتر فارسی برای مدت نسبتا طولانی، به صفحه ای پر از عکسهایی با بک گراند آبی و لوگوی تیمچه بدل شد. نتیجهای که حتی به خواب طراحان مسابقه نیز راه پیدا نکرده بود!
سخن پایانی
یکی از مهمترین عوامل در موفقیت یک کمپین بازاریابی و تبلیغاتی، خلاقیت و استفاده درست از فرصتها است. در کمپین تیمچه پتانسیل موجود در توییتر بهخوبی شناسایی شده و از آن برای رسیدن به بهترین نتیجه بهره گرفته شد. همین موضوع باعث شد که در مدت کوتاهی حدود دو میلیون ایمپرشن برای تیمچه به ارمغان آورده و دنیای آن را گستردهتر کنند. اجرای این کمپین نشان داد که تنها پرمخاطب بودن شبکه اجتماعی و بستر تبلیغات، در کسب موفقیت آن تاثیرگذار نیست. آنچه که بیش از همه میتواند در جذب مخاطب موثر باشد طراحی خلاقانه کمپین و شناخت درست الگوریتمهای بستر تبلیغات است.