گزارش سئولب از وضعیت عملکرد سایت‌های ایرانی در گوگل لایت‌هاوس

سئولب
⏱زمان مطالعه: 5 دقیقه

اواخر آبان ماه سال گذشته و با تغییراتی که در معیارهای جی تی متریکس به وجود آمد، سوالات زیادی برای افراد فعال در حوزه دیجیتال ایجاد شد. با اینکه اطلاعات جی تی متریکس از گوگل لایت‌هاوس گرفته می شد، اما در ابتدا بهبود رتبه در آن کمی سخت و ناشناخته به نظر می رسید.
ما در سئولب از روزهای اول به دنبال راهکار حل مساله بودیم و چندین ماه از طریق آزمایش بر روی وب سایت هایی که در همکاری با سئولب بودند به روش هایی برای بهبود شرایط گوگل لایت هاوس و همین طور جی تی متریکس رسیدیم. این راهکارها به صورت دوره ویدیویی کاملا رایگان با موضوع ” آموزش جی تی متریکس ” در سایت سئولب قرار گرفت. اما هنوز جواب سوال‌های زیادی که عموما مدیران یا صاحبان کسب و کارها داشتند، مشخص نبود.

همین سوال‌ها و دغدغه‌ها مبنای جمع آوری اطلاعات در این آزمایش قرار گرفت تا گزارش سئولب از وضعیت فنی سایتهای ایرانی به دست آید.

این آزمایش چه طور انجام شد؟

آزمایش بررسی وضعیت عملکرد گوگل لایت‌هاوس در وب سایت های ایرانی به بررسی فاکتورهای مهم سرعت لود سایت و تجربه کاربری می‌پردازد که شما این فاکتورها را در جی تی متریکس و ریپورت لایت هاوس مشاهده می‌کنید. اما تنها داشتن میانگین یا شرح وضعیت وب‌سایت‌های داخلی نمی‌توانست جواب سوال‌های ما را داشته باشد. ارتباط بین سرعت و تجربه کاربری با موارد مهمی مانند زبان برنامه نویسی، انتخاب وب سرور، وضعیت وب‌سایت‌های وردپرسی و جاوا اسکریپت فریم‌ورک‌ها در این آزمایش بررسی شد.

ابزار آزمایش از وضعیت عملکرد سایت های ایرانی چه بود؟

نمونه‌ای که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته است ۱۰۰۰ وب‌سایت ار کسب و کارهای آنلاین و فعال ایرانی است که ۴۲ دسته بندی مهم را شامل می‌شود. این آزمایش به وسیله ابزار مکانیزه که در آزمایشگاه سئولب طراحی شد، اطلاعات عملکرد سایت‌ها  از طریق گوگل لایت هاوس را جمع آوری کرده است. و هدف این آزمایش گردآوری داده‌هایی برای مقایسه و درک وضعیت صنایع مختلف در بازار دیجیتال ایران بود. این نکته را هم باید اشاره کنم که این آزمایش با شبیه سازی کلاینت داخلی صورت گرفته است، زیرا مخاطب اصلی این وب‌سایت‌ها کاربران داخل ایران هستند و گوگل هم در شناخت وضعیت و تجربه کاربری منطقه‌ای را که کاربر قرار دارد، درنظر می گیرد.

مقایسه تجربه کاربری و سرعت در ۱۳ صنعت پرمخاطب ایرانی

نموداری که در این بخش ترسیم شده است، شرایط ۱۳ صنعت پرمخاطب که در حوزه SEO فعال هستند را به شما نشان می‌دهد. این نمودار نشان دهنده زمان است و اعداد کوچک‌تر به این معناست که سرعت و تجربه کاربری سایت در شرایط بهتری قرار دارد.

همانطور که مشخص است، همه این صنایع در میانگین تجربه کاربری و سرعت نزدیک به هم هستند و در محدوده خارج از توصیه گوگل لایت هاوس قرار دارند. از بین آنها سایت‌های حوزه استخدام دارای بهترین شرایط هستند و به نظر می‌رسد که سرچ ارگانیک یکی از کانال‌های تاثیرگذار در تامین ترافیک این صنعت است. همچنین رقابت برای دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر باعث شده تا به سئو تکنیکال اهمیت بدهند. و از بین ضعیف‌ترین نتایج می‌توان به خدمات حقوقی اشاره کرد، در این صنعت از یک طرف بازیگران اصلی بازار عموما وکلا هستند که گرایش نسبتا کمی در استفاده از کانال‌های بازاریابی دیجیتال دارند و از یک طرف به جهت ماهیت دریافت این خدمات که باید به صورت مشاوره انجام شود، کاربران رفتار کاربران هنوز دیجیتالی نشده است.

بررسی وضعیت فنی ۱۰ سایت پرمخاطب ایرانی

همان‌طور که در این نمودار هم مشخص است، نوبیتکس شرایط خیلی خوبی دارد. با ترند شدن بازار رمز ارزها و حتی وجود کاربران زیاد روی این وب‌سایت، نوبیتکس توانسته معیارهای سرعت و تجربه کاربری را در وضعیت خوبی نگه دارد.

اما با فاصله بسیار زیادی از حدود مطلوب توصیه شده توسط گوگل و حتی بقیه وب‌سایت‌ها، با سلام قرار دارد و به نظر می‌رسد که به آن اندازه که تبلیغات در رسانه‌های مختلف برای این کسب و کار اهمیت دارد به موضوع سئو به خصوص سئو تکنیکال چندان پرداخته نشده است. در این نمودار شما برندهایی را می‌بینید که در صنایع خود به عنوان مرجع یا رتبه برتر هستند مانند: دیجی کالا، علی بابا و آپارات!
اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که نامطلوب بودن مقادیر سرعت و تجربه کاربری در این سایت‌های نمی‌تواند مبنای مقایسه‌ای برای دیگر سایت‌های آن صنعت باشد، به این علت که عوامل بسیاری در سئو تکنیکال، لینک سازی، محتوا، برندینگ و سایر فاکتورهای تاثیرگذار در رسیدن آنها به نتایج برتر موثر بوده است.

از ASP استفاده کنیم یا PHP؟

یکی از سوال‌های پرتکرار از ما همین سوال است که برای نتیجه بهتر در Core Web Vital و لایت هاوس PHP بهتر است یا ASP؟ شاید شما هم قبل از مشاهده این نمودار به این سوال فکر کرده باشید و اگر برنامه نویس هستید، قطعا طرفدار یکی از این دو زبان برنامه نویسی هستید. اطلاعات این آزمایش نشان می‌دهد که نوع زبان برنامه نویسی در بهینه بودن معیارهای تجربه کاربری گوگل لایت هاوس برتری نداشته است.

در نمودار میانگین سرعت لود سایت شما می‌توانید شرایط بهتری برای وب‌سایت‌های ASP مشاهده کنید. نتایج کلی این آزمایش نشان می‌دهد که تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین دو زبان برنامه نویسی وجود ندارد و هریک از آنها دستورالعمل‌ها و راهکارهای بهینه سازی مشخصی دارند.

آیا استفاده از وردپرس بر روی گوگل لایت‌هاوس تاثیر دارد؟

قسمت بعدی این گزارش مقایسه وردپرس (WordPress)، جاوا اسکریپت فریم‌ورک‌ها (Javascript Framework) و بوت استرپ (Bootstrap) است. در واقع مهم‌ترین فریم‌ورک‌هایی که در فرانت سایت تاثیر گذار هستند. همان‌طور که از اضلاع مثلت‌های نمودار مشخص است، نتایج هر سه مورد آنها بسیار نزدیک است و برتری هیچ‌یک مشاهده نشده است.

وب سرور یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر سرعت وب‌سایت است

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این آزمایش ارتباط وب‌سرور با سرعت سایت است. به این دلیل که قابلیت وب‌سرورها تاثیر زیادی بر کور وب وایتال (Core Web Vital) و معیارهای گوگل لایت‌هاوس (Google Lighthouse) دارد. طبق نتایج وب‌سرور Nginx بهترین عملکرد را در بین باقی وب سرورها نشان می‌دهد که با انتظاری که ما از آن داشتیم کاملا هم‌خوانی داشت.

و ضعیف‌ترین عملکرد مربوط به Litespeed است که از مقدار مطلوب TTFB که باید ۵۰۰ میلی‌ثانیه باشد، فاصله زیادی دارد و به عدد ۱.۵ ثانیه رسیده است که طبیعتا وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد. البته در تحقیقی در این زمینه باید به این نکته اشاره کنیم که لایت اسپید دارای کانفیگ‌های به خصوصی هست که در خیلی موارد به درستی رعایت نشده، درحالیکه یکی از سرورهای دارای عملکرد بالا در سطح جهانی است.

2 دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید