اپهای امور مالی، پرتقاضاتر از خدماتی، ابزارها و مسیریابها؛ مروری بر بخش اپلیکیشنها از گزارش سال یکتانت
فهرست مطلب
پلتفرم تبلیغات دیجیتال یکتانت به تازگی گزارشی از عملکرد سال ۱۴۰۱ کشور در حوزه تبلیغات دیجیتال منتشر کرده است. بخشی از این گزارش با استفاده از دادههای «کافه بازار» و «سیباپ» به حوزه اپلیکیشنها پرداخته است.
گزارش پلتفرم یکتانت وضعیت صنعت تبلیغات را در یک سال گذشته تحلیل کرده است. بخشی از این گزارش وضعیت بازار اپلیکیشنهای ایرانی را مورد بررسی قرار داده است. کافه بازار در حوزه کاربران اندرویدی و سیباپ دادههای مربوط به کاربران ios را در اختیار یکتانت قرار دادهاند.
وضعیت پراکندگی کاربران اندروید و ios در ایران
بر اساس دادههای به دست آمده از سال ۱۴۰۱، کاربران اندروید در ایران ۶۰ میلیون نفر و کاربران iOS فقط ۶ میلیون که این یعنی اندرویدیها بیش از ۱۰ برابر کاربران سیستم عامل iOS هستند. همچنین بیش از ۱۷هزار اپلیکیشن ایرانی در نسخه اندروید توسعه پیدا کردهاند. این در حالی است که اپلیکیشنهای توسعه داده شده در نسخه ios تنها ۱۰۰۰ مورد ثبت شده است.
کافه بازار گزارش داده است که تعداد نصبهای ثبت شده در این پلتفرم، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بار بوده است. بیشترین نصب برنامهها در این سال، در مهر ماه بود که با بیش از ۱۳۰ میلیون بار نصب رکورد سال را شکست. در حالی که دی و بهمن همان سال بازیها بیشترین آمار نصب را داشتهاند.
به گزارش یکتانت، اردبیهشت ماه سال ۱۴۰۱ کم رونقترین ماه در حوزه دانلود برنامه و بازی، از پلتفرم کافه بازار بود.
قسمتی از این گزارش به بخش اخبار و دستهبندی خبر در اپلیکیشنهای ایرانی پرداخته است. یکتانت به نقل از ادیوری، اخبار ورزشی را با اختلاف پربازدیدترین بخش خبری اپلیکیشنهای ایرانی معرفی کرد. اخبار ورزشی با ۴۹.۸ درصد نزدیک به نیمی از بازدید اخبار را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اخبار اقتصادی با ۳.۵ کمطرفدارترین حوزه خبری در فضای اپلیکیشنهای ایرانی است.
برنامهها پرطرفدارترند یا بازیها؟
یکتانت به بررسی و مقایسه جستوجوی برنامه و بازی در اپ استور کافه بازار پرداخته است؛ نتایج این بررسی از اختلاف زیاد جستوجوی این دو مورد خبر میدهد. در حالی که آمار جستوجوی برنامه در این پلتفرم با یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون بار در صدر قرار دارد، بازیها فقط ۸۸۰ میلیون بار در این سال جستوجو شدهاند.
ابزارهای کاربردی با جستوجوی بیش از ۲ میلیون بار، پرتقاضاترین اپلیکیشنهای اندرویدی در سال گذشته بودند. آموزشی و سرگرمی، رتبه دوم و سوم پرطرفدارترین اپلیکیشنها هستند. این در حالی است که شخصیسازی و در رتبه بعد، امور مالی کم طرفدارترین گروه در میان اپلیکیشنهای جستوجو شده برای ایرانیان است.
در میان بازیهای جستوجو شده در کافه بازار، دانستنیها و کلمات کم تقاضاترین و بازیهای مسابقهای محبوبترین گروه درمیان بازیهای اندرویدی بود.
سیب اپ در حوزه برنامههای جستوجو شده در میان مخاطبان ios به یکتانت گزارش داده است که برنامههای پیامرسان و امور مالی در میان این گروه پرطرفدارترین بوده است. در حالی که برنامههای مذهبی با اختلاف زیاد کمترین سرچ را در این پلتفرم داشته است.
بالاترین تقاضا در حوزه بازیها، در بخش کلمات و دانستنیها بود. گزارشی که سیب اپ ارائه داده مبنی بر این است که کاربران ios بازیهای بخش ورزشی کمترین آمار جستوجو را داشته است.
نمایش روزانه ۸۵۰ هزار تبلیغ در کافه بازار
بخشی از این گزارش به تبلیغات روزانهای که در پلفترم کافه بازار منتشر میشود پرداخته است. آمارها حاکی از آن است که متوسط تعداد کل نمایش تبلیغات تبلیغات روزانه در کافه بازار، بیش از ۸۵۰ هزار بار است.
گزارش یکتانت در ادامه به بودجه تبلیغات کافه بازار و سیب اپ پرداخته است؛ در پلتفرم کافه بازار بیشترین سرمایهگذاری در حوزه تبلیغات اپلیکیشنهای مربوط به امور مالی بوده است. مطبوعات و سلامت کمترین سهم را در بودجه تبلیغاتی کافه بازار داشتهاند.
بودجه تبلیغاتی سیب اپ بیشترین سهم را به فیلم و موسیقی و سپس اپلیکیشنهای خدماتی اختصاص داده است. در حالی که برای برنامههای مذهبی بودجهای نزدیک به صفر اختصاص داده شده است.
برای مطالعه کامل این گزارش اینجا بروید.