پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رپورتاژ

۶ استراتژی برای غلبه بر رکود فروش پس از پایان تعطیلات

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
27 اسفند 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه
۶ استراتژی برای غلبه بر رکود فروش پس از پایان تعطیلات
زمان مطالعه: 6 دقیقه

با توجه به این که فروش قبل از تعطیلات نوروز و دیگر تعطیلات مناسبتی بخش بزرگی از درآمد خرده فروشان، عمده فروشان و تامین کنندگان را در بر می‌گیرد جای تعجب نیست که پس از گذراندن دوره تعطیلات با کاهش چشم گیر در میزان فروش و مشتری روبرو شوند. پس از پایان یافتن تب و تاب خریدهای پیش از تعطیلات، مشتریان و خریداران دیگر کمتر به سراغ سایت های تجارت الکترونیک یا فروشگاه های آنلاین می روند. در نتیجه بسیاری از تامین کنندگان، تولید کنندگان و خرده فروشان در طول سه ماه اول سال و بعد از تعطیلات با افت قابل توجهی در فروش روبرو می شوند.

براساس تجربه‌ای که از سال‌های گذشته در اختیار داریم پیش بینی آینده و آنچه قرار است در سه ماهه اول سال جدید اتفاق بیفتد می تواند بسیار دشوار باشد. عواملی چون تورم مداوم می تواند به محدود کردن هزینه های خریداران و مصرف کنندگان منجر شود و کاهش خرید در سال جدید را رقم بزند.

چگونه می توانید رکود فروش پس از تعطیلات را شکست دهید؟

با اوج گرفتن فصل فروش در اواخر اسفند، کاهش فروش تا حدودی در هفته های اول فروردین و بعد از آن تقریبا اجتناب ناپذیر است. با توجه به این که مشتریان در پایان سال خریدهای مورد نیاز خود را انجام داده اند، تعجب آور است که بسیاری از خریداران مشتاق باشند در ماه اول سال دوباره خریدی داشته باشند.

بنابراین، کسب وکارها برای حل کردن مشکل عدم بازگشت مشتریان چه کاری می توانند انجام دهند؟

کسب و کارها به جای آن که امیدوار باشند خریداران به سراغ آن ها بیایند بهتر است رویکردی فعالانه برای تشویق فروش پس از تعطیلات داشته باشند و از انواع اهرم ها برای ایجاد تقاضا استفاده کنند. زمانی که خریداران در ذهن خود هیچ گونه انگیزه ای برای خرید ندارند باید به آن ها ثابت کنید که عواملی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنند.

در ادامه این مطلب۶ استراتژی وجود دارد که به کسب و کارها کمک می کند تا بعد از پایان تعطیلات بتوانند فروش خود را حفظ و  حتی به افزایش فروش خود کمک کنند.

۱.پیشنهادات فروش متقابل را افزایش دهید

فروش متقابل زمانی اتفاق می‌افتد که کسب‌و‌کارهای آنلاین  B2B و B2C پیشنهادات محصولات جدید را در طول تعطیلات به خریداران خود بدهند. این نوع پیشنهادات معمولا براساس محصولاتی است که خریداران اخیرا از آن‌ها بازدید کرده‌اند یا مکمل محصولاتی است که قبلا خریداری کرده اند و یا در سبد خرید آن ها قرار دارند. هدف از فروش متقابل افزایش فرصت های کشف محصول و ترغیب مشتریان به خرید محصولات اضافی است، در نتیجه میانگین ارزش سفارش افزایش می یابد و درآمد اضافی ایجاد می شود. براساس مطالعاتی که انجام شده است، استراتژی های فروش متقابل می تواند به صورت متوسط 20 درصد در سال فروش را افزایش دهد، که این مسئله تفاوبت قابل توجهی در سود شما در فروش پس از تعطیلات نوروز ایجاد می کند.

۲.فروش موجودی مازاد

تقاضای بالا برای خرید کالا و محصولات مختلف اغلب در ابتدای سه ماه چهارم شروع می شود.در این زمان موجودی اضافی که به دلایل مختلف چون پیش بینی ضعیف از میزان تقاضا و غیره ایجاد می شوند می توانند به راحتی به فروش برسند. و فروشندگان می توانند پس از فروش ویژه نوروز و تعطیلات انبارهای و ققسه های خود را خالی کنند. بسیاری از محصولاتی که در تعطیلات و مراسم سال نو استفاده می شوند تا پایان اسفند به فروش می رسند. به همین جهت می توانید به راحتی با فروش محصولات در پایان فصل از انبار شدن سرمایه ی خود جلوگیری کنید. با فروش محصولات انبار شده می توانید در سال جدید کالا و محصولات تازه به فروشگاه خود اضافه کنید. در ادامه می توانید با بهترین راهکارها برای مقابله با موجودی اضافی پس از به پایان رسیدن فروش تعطیلات آشنا شوید.

  • تخفیف ها

تخفیف راهی مناسب برای فروش موجودی های مازاد قبل از تعطیلات به شمار می آید. با این حال باید مراقب باشید این روش به انتظاری تکرار شدنی برای مشتریان تبدیل نشود زیرا می تواند بعد از تعطیلات مشکل را تشدید کند.

  • بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات یک تکنیک موثر برای بالا بردن ارزش محصولاتی است که کمتر به فروش می رسند. جفت کردن محصولاتی که محبوبیت کمتری با محصولاتی که تقاضای بیتشتری دارند می تواند به فروش و سودآوری بیشتر کمک کند.

  • هدیه همراه با خرید

شما می توانید کالا یا محصولات مازاد خود را به عنوان هدیه همراه با خرید یا هدایایی که از طریق رسانه های اجتماعی به کاربران داده می شوند در نظر بگیرد. به عنوان مثال می توانید مقداری شکلات و یا آبنبات به خرید آنلاین مشتریان خود به عنوان هدیه سال نو اضافه کنید. با این کار مطمئنا مشتریان برداشت مثبتی از برند شما خواهند داشت و به افزایش احساس وفاداری مشتری کمک می کند.

۳.مقداری محصول جدید به فروشگاه خود اضافه کنید

کالا و محصولات مازاد باید با محصولات جدید که مورد نیاز مشتری در پایان سال است ترکیب شوند. هیچ مشتری در پایان سال فقط تزئینات یا وسایل مورد نیاز سال نو را خریداری نمی کند به همین جهت قرار دادن محصولات جدید در کنار کالا و محصولات قدیمی و مازاد می تواند به فروش آن ها کمک کند. علاوه بر آن این کار اطلاعات کاملی در زمینه ی فروش محصولات بعد از تعطیلات به شما می دهد و تمایلات خرید محصولات مشتریان خود بیشتر آشنا می شود و بهترین تصمیم گیری را خواهید داشت. .

۴.تبلیغات وفاداری مشتری جدید راه اندازی کنید

راه اندازی برخی از مزایای تازه برای برنامه پاداش وفادای مشتری پس از به پایان رسیدن فروش سال نو دو مزیت کلیدی دارد. در کوتاه مدت به صاحبین کسب و کار کمک می کند تا در هنگام رکود به آن ها در فروش بیشتر کمک کند و در بلند مدت با افزایش امتیازات برای مشتریان وفادار این آگاهی را ایجاد می کند تا بتوانند بهترین خرید را تجربه کنند.

چند پیشنهاد وفاداری مشتری وجود دارد که می توانید پس از پایان تعطیلات نوروزی و یا مناسبتی آن ها را ارائه دهید:

  • مدت زمان محدود دو یا سه امتیاز در خرید
  • ارسال رایگان
  • دسترسی زود هنگام به فروش ترخیص کالا
  • دعوت به رویدادهای منحصر به فرد در فروشگاه
  • هدیه رایگان همراه با خرید

شایان ذکر است که مصرف کنندگان امروزی ترجیج می دهند به جای پاداش مبتنی بر تخفیف، تجربه ی خریدی مطلوب داشته باشند.

۵.برای تشویق خریدهای فوری، یک فروش لحظه ای راه اندازی کنید

گاهی اوقات تخفیفات به سادگی برای جلب توجه خریداران پس از پایان فروش ویژه تعطیلات کافی نیست. تجربیاتی چون جمعه سیاه می توانند باعث شوند مصرف کنندگان یا خریداران کمتر به پیشنهادات شما پاسخ دهند. در عوض بهترین است پس از پایان تعطیلات یک فروش لحظه ای راه اندازی کنید تا به افزایش ضرورت برای خرید کمک کنید. فروش لحظه ای زمانی است که یک صاحب کسب و کار تبلیغات قابل توجهی را برای مدت کوتاهی معمولا 24 تا 72 ساعت ارائه دهد. این معمولا می تواند شمالم تخفیف های جذاب، حمل و نقل رایگان و حتی مزایایی چون هدیه همراه با خرید باشد.

استفاده از این روش جرقه ای در مشتریانی ایجاد می کند که نمی خواهند خریدی و معامله ای عالی را از دست بدهند. این باعث می شود فروش لحظه ای برای زمان هایی مانند فصل بعد از تعطیلات که فروش ضعیف است عالی باشد. علاوه براین آن ها راهی کم هزینه برای مشتریان جدید است تا بتوانند محصولات کسب و کار شما را در سال جدید امتحان کنند.

با این حال بهتر است به صورت مستمر از فروش های لحظه ای استفاده نکنید زیرا می تواند در نهایت تبلیغات شما را خراب کند. اگر مشتریان بدانند که پس از فروش تعطیلات یک پیشنهاد عالی دیگر در راه است حتی انگیزه کمتری برای خرید بعدی خود خواهند داشت.

۶.در استراتژی تجارت شبکه های اجتماعی و فروش آنلاین سرمایه گذاری کنید

همان طور که نحوه ی تجارت و معاملات در کسب و کارها به صورت گسترده ای دیجیتالی شده است، نحوه پیدا کردن محصولات و نام های تجاری گوناگون نیز تغییر کرده است. در واقع امروزی بیشتر افراد ترجیح می دهند محصولات مورد نظر خود را در شبکه های اجتماعی و یا فروشگاه های آنلاین جستجو کنند. تجارت از طریق شبکه های اجتماعی یک استراتژی فروش است که در آن نام های تجاری و کسب و کارها می توانند محصولات خود را به صورت مستقیم از طریق پلتفرم های شبکه های اجتماعی یا پلتفرم های آنلاین مانند اینستاگرام و ویترین نت به فروش برسانند. این روش به عنوان روشی بسیار ارگانیک برای خریداران ارائه می کند تا محصولات مورد نیاز خود را کشف کنند، حتی در زمانی که به دنبال آن نیستند. شبکه های اجتماعی به جای تکیه بر مشتریانی که وارد فروشگاه شما می شوند، کسب و کار ها را قادر می سازند تا به مشتریانی که در حال حاضر حضور دارند دسترسی پیدا کنند.

سخن پایانی

رکود فروش پس از پایان تعطیلات دوره سختی برای کسب و کارها به شمار می آید و فروش بعد ا ز به پایان رسیدن تعطیلات فقط شامل تخفیفات نمی شود اما فروش بعد از به پایان رسیدن تعطیلات فقط شامل تخفیفات نمی شود. شما می توانید با ارائه ی مزایای مناسب به مشتریان خود تجربه ی خرید را برای آن ها جذاب کنید و با پیروی کردن از استراتژی های فروشی که در بالا به آن ها اشاره شد فروش خود را بعد از تعطیلات حفظ کنید و این را فرصتی برای سرمایه گذاری بر رفتارهای خرید مشتریان در سال جدید تبدیل کنید. ویترین نت به عنوان پلتفرم آنلاین خرید و فروش B2B این امکان را فراهم می کند تا از طریق آن به صورت مستمر محصولات خود را در دسترس مشتریان قرار دهید و با ارائه ی پیشنهادات حرفه ای از طریق این پلتفرم آنلاین بعد از به پایان رسیدن تعطیلات فروش خود را حفظ کنید و دچار رکود در فروش نشوید.

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات