پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

رویداد روابط عمومی تریبون‌کامز با رونمایی از گزارش جامع روابط عمومی ایران برگزار شد

الهه صالحی الهه صالحی
20 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رویداد روابط عمومی تریبون‌کامز با رونمایی از گزارش جامع روابط عمومی ایران برگزار شد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اولین گزارش جامع روابط عمومی در ایران که به همت مجموعه تریبون منتشر شده است، با همراهی ۳۸۰ نفر از افراد فعال در این حوزه در چهار بخش کلی جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها، عملکرد روابط عمومی، ارتباط با رسانه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای روابط عمومی و چشم‌انداز‌های این حوزه در رویداد «تریبون کامز» و با حضور جمع کثیری از فعالان روابط عمومی رونمایی شد.

به گزارش دی‌ام برد، آرمان صفایی، مدیرعامل تریبون در ابتدای این رویداد در رابطه با خدمات پلتفرم روابط عمومی تریبون گفت:‌ «تریبون پلتفرم پیشگام انتشار رپورتاژ آگهی و روابط عمومی دیجیتال است که خدمات مربوط به این حوزه را با رویکردهای برندسازی و سئو برای مشتریان خود فراهم می‌کند و اقداماتی مانندبرگزاری نشست خبری، تور رسانه‌ای، رپورتاژ آگهی و تولید محتوا با اهداف سئو و روابط عمومی، در کنار خدماتی مثل بک لینک و لینک پرومکس از خدمات تریبون به کسب‌وکارها هستند.»

رویداد روابط عمومی تریبون‌کامز با رونمایی از گزارش جامع روابط عمومی ایران برگزار شد 1

آرمان صفایی، مدیرعامل تریبون

در ادامه فائزه غفوری، مدیر ارتباطات بازاریابی تریبون، در ارائه خود از این گزارش گفت: «براساس آمار این گزارش، ۲۲درصد از فعالان روابط‌عمومی در سازمان‌های دولتی، ۵۵درصد در شرکت‌های خصوصی و مابقی نیز در سازمان‌های خصوصی-دولتی و آژانس‌ها مشغول به کار هستند. همچنین، آمارها نشان داده است که نیمی از جامعه‌ روابط عمومی را نیز مدیران و کارشناسان ارشد تشکیل می‌دهند.»

او درباره درآمد فعالان این حوزه گفت: «درآمد ۳۸درصد از فعالان روابط عمومی در بازه ۸ الی ۱۵میلیون تومان قرار دارد و فاصله‌ درآمدی مدیران و کارشناسان تقریباً ۴۰۰هزار تومان برآورد شده است. البته اختلاف درآمدی میان خانم‌ها و آقایان در رده‌های مدیریتی بیشتر است و رقم این شکاف به ۳میلیون تومان می‌رسد.»

مینا ملکی، مدیر ارشد اجرایی تریبون، در ادامه این رویداد در توضیح بخش دیگری از گزارش تریبون محدودیت بودجه را بزرگ‌ترین چالش روابط عمومی دانسته و گفت: «براساس این گزارش در بین چالش‌های روابط عمومی، محدودیت بودجه سهمی ۵۹ درصدی دارد و برای فعالان روابط عمومی بزرگ‌ترین چالش محسوب می‌شود. همچنین جذب و حفظ نیروی متخصص نیز با سهم ۴۴ درصدی خود در بین چالش‌های روابط عمومی در جایگاه دوم قرار دارد.»

رویداد روابط عمومی تریبون‌کامز با رونمایی از گزارش جامع روابط عمومی ایران برگزار شد 2

مینا ملکی، مدیر ارشد اجرایی تریبون

او ادامه داد:‌ «در سال ۱۴۰۱، فقط ۲۷درصد از متخصصان این حوزه فعالیت‌های خود را به آژانس‌های روابط عمومی برون‌سپاری کرده‌اند. فعالیت‌های تولید محتوا و ارتباط با رسانه‌ها بیشترین سهم را در این آمار دارند.»

روابط عمومی باید به رویکرد مستقل رسانه احترام بگذارد

در ادامه این رویداد نیز پنلی با موضوع در ادامه و پنل تخصصی با موضوع جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن و با حضور امیرحسن موسوی، مدیر ارتباطات دیجی‌کالا، نگار عرب، مدیر ارتباطات سازمانی تپسی، امیر لعلی، مدیر امور روابط‌عمومی و مشتریان بانک سینا ومهربانو مهدوی مدیر روابط‌عمومی برند طبیعت برگزار شد.

نگار عرب مدیر ارتباطات سازمانی تپسی در این پنل، در ارتباط با اندازه تیم‌های روابط عمومی در سازمان‌ها گفت: «به نظر من آنچه که اهمیت دارد و باید به آن پرداخته شود، تاثیرگذاری روابط‌عمومی در سازمان، فارغ از تعداد نفرات آن است. اگر روابط عمومی بتواند در زمان‌های حساس و در اتفاقات بزرگ و مهم سازمان، نقش‌آفرینی کند و تاثیر بگذارد، قطعا مسیر برای بزرگ شدن تیم و تخصیص بودجه متناسب برای آن باز می‌شود. مهم این است که سازمان، تاثیر روابط عمومی را ببیند و آن را درک کند.»

رویداد روابط عمومی تریبون‌کامز با رونمایی از گزارش جامع روابط عمومی ایران برگزار شد 3

او در رابطه با ارتباط بین کسب‌وکار و رسانه گفت: «ما گاهی انتظار داریم که آنچه مورد پسند ماست توسط رسانه انجام شود، اما نگاه حرفه‌ای این است که به رویکرد مستقل رسانه احترام بگذاریم و رسانه را نه ابزاری برای انتشار رپرتاژهای خبری، بلکه همراه و مشاور خودمان بدانیم. وقتی رسانه در کنار کسب و کار قرار بگیرد و با مسائل و چالش‌های آنها بیشتر آشنا شود، همراهی تاثیرگذارتر و نقد منصفانه‌تری خواهد داشت.»

عرب در ادامه این پنل گفت: «به اعتقاد من، در کسب و کارهایی که دایره اثرگذاری بزرگ‌تری در جامعه دارند، نقش روابط عمومی در آینده کلیدی‌تر و بزرگ‌تر خواهد بود و من به آینده‌ی این حرفه بسیار خوشبینم. نقش روابط عمومی در اکوسیستم استارتاپی به خوبی رو به رشد است و از دید من، این اتفاق به زودی در سایر صنایع هم رخ خواهد داد.»

امیرحسن موسوی مدیرارتباطات گروه دیجی‌کالا نیز با اشاره به اینکه یکی از دلایل ضعف نیروی متخصص در حوزه‌های مختلف کمبود چنین رویدادها، گزارش‌ها، مطالعات و اجتماع‌هایی است، گفت: «وقتی یک برند یا کسب‌کار رشد می‌کند و مخاطبان و ذی‌نفعان گسترده پیدا می‌کند چه بخواهد یا نخواهد مسئله افکار عمومی می‌شود و در این نقطه است که موضوع ارتباط با رسانه‌ها و بطور کلی فعالیت‌های روابط‌عمومی اهمیت صدچندان پیدا می‌کند؛ به‌خصوص اگر سازمان یا کسب‌کار خصوصی و مستقل به معنای واقعی باشد و وابسته به رانت یا حمایتی خاص نباشد، آنوقت حیات و ممات یک برند به مشتری و نحوه نگاه و رفتار او با خودش وابسته می‌شود. در چنین موقعیتی است که علاوه بر مقدار فروش و تعداد مشتریان (که مسئله اصلی مارکتینگ است) مسئله خوشنامی یا اشتهار (Reputation) برند هم اهمیت پیدا می‌کند که مسئله و وظیفه اصلی تیم‌های ارتباطاتی و روابط عمومی یک سازمان است.»

امیر لعلی، مدیر امور روابط‌عمومی و مشتریان بانک سینا نیز در رابطه با جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها گفت: «این موضوع به تأثیرگذاری مدیر روابط‌عمومی بر می‌گردد. بنابراین اعتقاد من بر این است که ذات روابط‌عمومی استاندارد خاصی را نمی‌پذیرد حتی این که روابط‌عمومی زیرمجموعه چه قسمتی هم باشد، اهمیت ندارد، مهم این است که کار روابط‌عمومی به درستی انجام شود و اثربخشی مورد انتظار، محقق شود.»

او در رابطه با اینکه آیا محتوا صرفاً از طریق روابط‌عمومی باید منتشر شود و سایر افراد سازمان نباید در رسانه صحبت کنند، گفت: «گاهی اوقات شاهد هستیم یک مدیر به علت یک اظهار نظر برکنار می‌شود در حالی که روابط‌عمومی می‌گوید اگر این اظهارنظر را از قبل با من هماهنگ می‌کردید، مشکلی پیش نمی‌آمد. گاهی نیز پیش‌آمده که یک مدیر به خاطر پست یا توئیت روابط‌عمومی عزل شده است. این نشان می‌دهد که ما نیازمند ایجاد تعامل بین ارتباط و جایگاه مدیران و روابط‌عمومی هستیم. ایجاد انحصار در این حوزه پسندیده نیست اما تعریف چارچوب و استاندارد می‌تواند به مشارکت جمعی در حوزه تولید محتوا یا حذف حاشیه اظهارنظرهای سازمانی کمک کند.»

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک