در این بخشنامه که از سوی انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونوشت شده، اشاره شده است که باتوجهبه شرایط خاص روزهای اخیر و حملات رژیم جنایتکار صهیونیستی به خاک کشور و در پی آن ابطال پروازها و عدم امکان اجرای گشتها از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با استناد به ماده ۳۰ آئیننامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، ماده ۳۵ شیوهنامه نظارت بر خدمات سفر و گردشگری و ماده ۱۲ شیوهنامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال واحدهای اقامتی، از روز جمعه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۴ تا «اطلاع ثانوی» چنانچه هر یک از مسافران یا گردشگران باتوجهبه شرایط فعلی «درخواست انصراف از سفر» خود را ارائه کرد، در خصوص تمامی گشتهای داخلی و خارجی کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، باید بدون کسر جریمه نسبت به استرداد کل وجود دریافتی از گردشگران در چهارچوب مقررات ناظر بر خدمات سفر اقدام کنند.
در این بخشنامه همچنین قید شده است که باتوجهبه نبود امکان پیشبینی آثار شرایط فوقالذکر، لازم است فعالان و مدیران تأسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزامآور برای سفرهای هموطنان عزیز بهویژه در زمینه تورهای خروجی خودداری کرده، ضمن اطلاعرسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و بازپس گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائهدهندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج از کشور، مدنظر قرار دهند. ضروری است کمیتههای ذیربط در چهارچوب ضوابط مربوط به دستورالعمل رسیدگی به شکایات به طور مشترک تشکیل شود و ضمن تکریم گردشگران منطبق با مقررات و با درنظرگرفتن مفاد قرارداد و بر اساس اسناد و مدارک معتبر ارائه شده به شکایات واصله رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.»
دفاتر خدمات مسافرتی حداقل سطح خدمات غیرحضوری را حفظ کنند
علاوه بر این، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران، با اعلام شرایط فورس ماژور (اضطراری)، بخشنامهای را به دفاتر و شرکتهای گردشگری زیرمجموعه خود در سراسر کشور ابلاغ کرده و از تمامی دفاتر و شرکتهای گردشگری خواسته است که از ایجاد هرگونه تعهد جدید خودداری و در خصوص تعهدات گذشته نیز صرفاً در حد مقررات و امکانات موجود، اقدامات لازم انجام شود. همچنین تأکید شده است که با توجه به تعطیلی مرزهای هوایی و لغو تمام پروازهای داخلی و خارجی، بهتر است دفاتر خدمات مسافرتی ضمن غیرفعال کردن بخش حضوری، در حد امکان بخشی از نیروهای خود را به صورت دورکاری در منزل مستقر کرده و برای پاسخگویی به مشتریان، حداقل سطح خدمات غیرحضوری را حفظ کنند.