هوش مصنوعی مولد بازاریابی چابک را متحول میکند
کارشناسان بازاریابی براین باورند که بازاریابی چابک بیشتر بر اولویتبندی و تمرکز استوار است تا اجرای سریعتر و بهتر، اما در عمل این دو مفهوم باهم حرکت میکنند. وقتی پای هوش مصنوعی مولد وسط باشد، به کارهای دارای اولویت به ویژه در امور محتوا و SEO سرعت میبخشد.
به گزارش دیام برد به نقل از Martech، دنیای بازاریابی به خودی خود پیچیده است؛ تیمهای بازاریابی تمایل دارند بازاریابی را به صورت چابک اجرا کنند؛ کارها را اولویتبندی کنند و حتی به بعضی از درخواستها نه بگویند. فرآیندهای بازاریابی به سرعت در حال تغییر هستند و هوش مصنوعی مولد، بازیگر نقش اول این تغییرات است. چالش ترکیب بازاریابی چابک با هوش مصنوعی مولد است. جایی که باید دید این ترکیب قدرتمند چه دستاوردی برای بازاریابان دارد. بازاریابی چابک و مولد به کمک هوش مصنوعی تاثیر زیادی بر شرکتها و بازاریابی در دهه پیش رو خواهد داشت.
در این گزارش قصد داریم نگاهی بر تاثیرگذاری معیارها، کارایی و بهرهوریهایی که هوش مصنوعی مولد میتواند برای یک تیم بازاریابی چابک به ارمغان بیاورد، بیندازیم.
نگاهی به عقب نشان میدهد که همواره شرکتهایی که در زمینه فرآیندها و استفاده از فناوریهای پیشرفته پیشرو بودهاند، عملکرد بهتری داشتهاند. هوش مصنوعی مولد نیز همین تاثیر را خواهد داشت. به ویژه در حوزه تحقیقات و محتوا که زمان و هزینه زیادی را بر بازاریابان تحمیل میکند. از سویی دیگر هوش مصنوعی مولد میتواند با تعداد زیادی از مشتریان و مخاطبان به طور همزمان تعامل کند. مدیران بازاریابی به ویژه تیمهای بازاریابی چابک به شدت نیازمند تغییر سریع و همگامسازی مهارتها و فرآیندهای خود با هوش مصنوعی هستند.
فکر کنید چه میشود اگر رقبای شما بتوانند در زمان یکسان با بهرهوری بیشتر، سهبرابر شما محتوا تولید کنند؟ حالا اگر این محتوا سهبرابر کمهزینهتر باشد و همین مقدار با سوگیری بهتری روی شخصیت مشتریان تمرکز کند، میزان درآمد شرکت یا برند چه تغییری میکند؟ مزیت رقابتی و درک برند نیز دستخوش تغییر مثبت شگرفی خواهد شد. این موضوع بر نرخ تبدیل و SEO هم تاثیر خواهد گذاشت.
هوش مصنوعی مولد میتواند به عنوان یک منبع، با روشهایی نظیر تحویل سریعتر در زمان کوتاهتر به بازار، تطبیقپذیری و تکرار بیشتر، بهبود کیفیت محتوا، افزایش نرخ تبدیل (میان مشتریان، بخشها، کانالها، صنایع و محصولات مختلف) و در نهایت افزایش درآمد با صرف هزینه کمتر بازاریابی چابک را به صورت سوپرشارژ، تغذیه کند.
ترکیب هوش مصنوعی مولد با بازاریابی چابک میتواند توسعه محتوای بازاریابی را بهرهورتر کند و با پایین آوردن هزینههای جذب مشتری (CAC)، مدیران ارشد بازاریابی را به آرزویشان برساند. مثلا اگر این ترکیب به درستی انجام شود کیفیت محتوا افزایش خواهد یافت و تا ۳۰ درصد در بودجه بازاریابی صرفهجویی خواهد شد. اما چالش اصلی اینجا است که هنوز نمیشود به هوش مصنوعی مولد اعتماد کرد که منابع و نقل قولها را با استاندارهای ژورنالیستی و معتبر ارائه دهد.
تا همین امسال هم گشتوگذار در بازار این موضوع را اثبات کرده است اما هنوز به طور گسترده شناختهشده و فراگیر نیست. هوش مصنوعی مولد همچنان تازه است. فقط برندها و شرکتهایی که به دنبال نوآوری هستند از آن بهره میبرند. شرکتها اگر بخواهند همچنان منتظر بمانند که ببینند چه میشود از قافله عقب خواهند ماند، درست مثل اتفاقی که نتفلیکس با استفاده از هوش مصنوعی معمولی برای شکست بلکباستر رقم زد.
در استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازاریابی چابک باید به «پرامپتها»، همان دستوری که به هوش مصنوعی داده میشود، و «مدلهای کوچک زبانی» که مثل فایلهای کمکی هستند و به هوش مصنوعی اضافه میشوند توجه بیشتری داشت تا اطلاعات دقیقتر و مرتبطتری دریافت کرد. با طراحی بهتر این پرامپتها، میتوان خروجیهای خیلی بهتری از هوش مصنوعی گرفت.