نتایج گزارش «وضعیت شناسایی و کشف محصول در تجارت دیجیتال ۲۰۲۵» نشان میدهد که هوش مصنوعی در بهبود فرایندهای آنلاین و ارتقای تجربه مشتری در تجارت الکترونیک تأثیر به سزایی داشته است. طبق این گزارش، خردهفروشان آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی، توانستهاند جستجو و پیدا کردن محصولات را به تجربهای شخصیسازیشده تبدیل کنند و فروش خود را به طور چشمگیری افزایش دهند. همچنین هوش مصنوعی باعث شده تا معیارهای اندازهگیری موفقیت در برند از ملاکهای سادهای مانند «اندازهگیری درآمد» به ملاکهایی مانند «ارزش طول عمر مشتری» یا «نرخ رهاکردن سبد خرید»، پیشرفت کند.
بهتازگی Londonresearch گزارشی تحت عنوان «وضعیت شناسایی و کشف محصول در تجارت دیجیتال ۲۰۲۵» منتشر کرده که بر اساس یک مطالعه جهانی از بیش از ۲۰۰ خردهفروش تهیه شده است. این گزارش به بررسی تأثیر هوش مصنوعی (AI) در رشد و موفقیت تجارت الکترونیک پرداخته و نشان میدهد که چگونه این فناوری میتواند به بهبود فرایندهای آنلاین کمک کند. دیام برد در این مطلب، به بررسی مختصر این گزارش خواهد پرداخت.
شناسایی و کشف محصول همچنان یکی از نکات کلیدی برای خردهفروشان آنلاینی است که به دنبال بهبود تجربه مشتری و افزایش درآمد خود هستند. منظور از کشف محصول، شناسایی، انتخاب و درک نیازها و خواستههای مشتریان برای معرفی محصولات جدید یا بهبود محصولات قدیمی است.
هوش مصنوعی مدتهاست که برای بهینهسازی جستجو در سایت، نمایش محصولات و ارائه پیشنهادات استفاده میشود، اما هوش مصنوعی تولیدکننده (GenAI) اکنون به فروشندگان این امکان را میدهد که تجربیات شخصیسازیشده و بهتری را برای مشتریان خود فراهم کنند. با توجه به افزایش حجم فروش آنلاین، مصرفکنندگان، امروز با انتخابهای بیشماری روبهرو هستند که باعث سردرگمی آنها شده است. در چنین شرایطی، هوش مصنوعی تولیدکننده میتواند در حل این مشکل کمک کند. البته نکته بسیار مهم اینجاست که هدف از پیشرفت تکنولوژی، تقویت خلاقیت انسانی است؛ نه جایگزینشدن با آن.
دانلود گزارش کامل
استفاده از هوش مصنوعی برای بهکارگیری معیارهای متنوع
تحقیقات نشان میدهد که در مرور زمان، خردهفروشان از معیارهای پیشرفتهتری برای اندازهگیری عملکرد خود استفاده کردهاند. هوش مصنوعی باعث شده تا فروشندگان بهجای صرفاً اندازهگیری درآمد، به شناسایی و ارزیابی عواملی بپردازند که به رشد درآمدشان کمک میکند.

تاثیرات اقتصادی و فشارهای قیمتی در سال ۲۰۲۳ کمتر شده است
طبق آمار Statista، فروش جهانی خردهفروشی آنلاین در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵.۷۸ تریلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۸.۹٪ افزایش داشته است. این در حالی است که رشد بین سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، ۶.۵٪ بود.
طبق تحقیقات، شرکتهای تجارت الکترونیک اعلام کردهاند که تأثیرات اقتصادی و فشارهای قیمتی در سال ۲۰۲۳ کمتر شده است. بهجای آن، عواملی مانند کیفیت محصولات و خدمات، بازاریابی، رقابت بیشتر و کیفیت تجربه کاربری در سایت، تأثیر بیشتری بر فروش آنها داشته است. این یک خبر بسیار خوب برای خردهفروشان محسوب میشود. زیرا عواملی که تأثیر بیشتری بر کسبوکارشان دارد، در دست خودشان و قابلکنترل هستند. این عوامل عبارتاند از کیفیت محصول، خدمات، بازاریابی و تجربه کاربری.
- ۵۲٪ درصد از خردهفروشان اعلام کردهاند که عملکرد تجارت الکترونیک آنها در سال گذشته تحت تأثیر کیفیت محصولات و خدمات قرار گرفته. این رقم در سال ۲۰۲۳، ۳۹٪ بوده است.

تأثیر هوش مصنوعی بر کشف و شناسایی محصولات
در حال حاضر، هوش مصنوعی از طریق ابزارهایی مانند جستجوی سایت، پیشنهادهای شخصیسازیشده و نمایش محصولات، در حال تغییر در نحوه پیداکردن محصولات توسط مشتریان آنلاین است. AI به موتورهای جستجو کمک میکند تا تنها به کلمات کلیدی بسنده نکرده و هدف پشت هر جستجو را درک کنند. این یعنی مشتریان میتوانند با زبان عامیانه خود محصولات را پیدا کنند، حتی اگر نام دقیق محصول را ندانند. همچنین، هوش مصنوعی میتواند محصولات را بر اساس ویژگیهایی مانند برند، رنگ یا جنس نمایش دهد و این محصولات به مشتریانی که به محصولات مشابه علاقهمند بودهاند، پیشنهاد میشود. علاوه بر این، تحلیل تاریخچه خرید و جستجو میتواند رضایت مشتریان را بیشتر کرده و فروش را افزایش دهد.
به طور مثال، فروشگاه زنجیرهای مایرز (Myers) در استرالیا، سالانه بیش از ۶۸ میلیون جستجو را در وبسایت خود، پردازش میکند. این شرکت قصد داشت تا تجربه جستجو را برای مشتریان شخصیسازی کند تا آنها بتوانند با کلمات عامیانه، محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. استفاده از جستجوی هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرد و دقت جستجو را بهبود داد. پس از بهکارگیری AI، تعداد دفعاتی که مشتریان صفحه “نتیجه جستجو صفر” را میدیدند، ۹۲٪ کاهش یافت و نیاز به تغییر کلمات جستجو ۱۶٪ کمتر شد. در نتیجه، مایرز شاهد افزایش ۱۱.۸٪ در فروش خود بود.
- تقریباً نیمی از شرکتها میگویند که از چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود کشف و شناسایی محصولات استفاده میکنند.

راهبردهای کشف محصول و موفقیت کسبوکار
نمودار زیر نشان میدهد که بیشتر شرکتها از فناوری اطلاعات برای بهبود فرایند کشف و شناسایایی محصول استفاده میکنند و معمولاً خودشان این فناوریها را توسعه میدهند یا از پلتفرمهای موجود استفاده میکنند. تنها تعداد کمی از شرکتها به سراغ متخصصان خارجی میروند. برخی شرکتها هم به دنبال یک ترکیب از این دو رویکرد هستند و فناوریها را متناسب با نیازهای خاص خود، تنظیم میکنند.
بیش از دو سوم (۶۹%) از شرکتها گفتهاند که یا فناوری خود را در داخل سازمان توسعه میدهند یا از سیستمهای موجود فروش آنلاین استفاده میکنند. تنها ۳۱% از شرکتها برای تأمین نیازهای خود از متخصصان خارجی کمک میگیرند. برای برخی از سازمانها ممکن است راهحلی میانه و ترکیبی وجود داشته باشد که در آن از راهحلهای خارج از سازمان استفاده کرده و آنها را متناسب با نیازهای خود، شخصیسازی میکنند. به عبارتی دیگر،
شرکتها باید بر اساس نیازهای کسبوکار و فناوری اطلاعات خود، تصمیم بگیرند که کدام مسیر برایشان مناسبتر است و باتوجهبه معیارهای مالی، بررسی کنند که آیا همکاری با یک متخصص میتواند شانس موفقیت آنها را افزایش دهد یا نه.
۶۳٪ از خردهفروشان معتقدند که کشف و شناسایی محصول با پشتیبانی هوش مصنوعی میتواند در آینده به افزایش کارایی کمک کند.
