
با افزایش درآمد افراد، خرید پوشاک افزایش نخواهد یافت


فهرست مطلب
به گزارش دیام برد و به نقل از گزارشی که اخیرا توسط mckinsey منتشر شده، اقتصاد جهانی هماکنون در حال تجربه تغییرات مهمی است که بر صنعت مد و پوشاک تأثیرات زیادی دارد. از انتقال تولیدیها به کشورهای آسیایی گرفته تا تغییر در رفتار مصرفکنندگان و اولویتهای خرید، همه این تحولات بر نحوه خرید و مصرف مد تأثیر میگذارند. در این مطلب به بررسی وضعیت فعلی، چالشها و فرصتهای پیش روی برندهای مد خواهیم پرداخت. تغییرات در بازارهای مختلف، بهویژه در آسیا، و همچنین تحولا فروشگاهها و پلتفرمهای آنلاین، از جمله مباحثی است که در ادامه بررسی خواهیم کرد. این تغییرات نهتنها بر عرضه و تقاضای صنعت فشن اثرگذار است، بلکه مسیرهای جدیدی را برای رشد و توسعه این صنعت فراهم میکند.
کامل این گزارش را از اینجا بخوانید.
وضعیت صنعت مد و فشن در سال ۲۰۲۵
۱. تغییر در تجارت جهانی
تجارت جهانی در حال تحول است؛ اقتصادهای بزرگ برای کاهش وابستگی و همراهی بیشتر با سیاستهای خود، منابع تأمین کالاهایشان را متنوعتر میکنند. این تغییر در سال ۲۰۲۵ تأثیر بیشتری بر صنعت مد خواهد داشت، زیرا افزایش هزینهها، تغییر قوانین تجاری و اهداف زیستمحیطی برندها را به سمت تأمین منابع از مناطق جدید میکشاند. به همین دلیل، بسیاری از برندهای مد به دنبال تنوعبخشی به تأمینکنندگان خود در آسیا و ایجاد زیرساختهایی برای تولید منطقهای خواهند بود. از سال ۲۰۱۵، تعداد موانع تجاری ۵ برابر شده و در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳,۰۰۰ محدودیت جدید اعمال شده است.
۲. پتانسیلهای جدید رشد در آسیا
با کاهش رشد اقتصادی چین، تغییر در علایق مصرفکنندگان و بازگشت سفرهای بینالمللی، رشد بازار مد در این کشور برای برندهای جهانی دشوارتر شده است. به همین دلیل، برندهای مد به دنبال بازارهای دیگر در آسیا هستند. هند بهویژه برای برندهای خیابانی (High-Street) به یک بازار مهم تبدیل خواهد شد. رونق بازار لوکس ژاپن نیز احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. ۶۳٪ از مدیران صنعت مد معتقدند که کشورهای توسعهیافته آسیا در سال ۲۰۲۵ پتانسیل رشد خوبی خواهند داشت.
۳. کشف محصولات جدید
خریداران مد با تنوع زیاد در انتخابهایشان روبهرو هستند که این موضوع باعث میشود تعامل آنها با برندها کاهش یابد. اما دوره جدیدی در راه است که به مصرفکنندگان کمک میکند تا برندها و محصولات را راحتتر کشف کنند. این تحول با استفاده از هوش مصنوعی (AI) در پیشنهادها و سرچ اتفاق میافتد. ۵۰٪ از مدیران صنعت مد معتقدند که پیدا کردن محصولات جدید برای مصرفکنندگان، مهمترین کاربرد هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) در سال ۲۰۲۵ خواهد بود.
۴. خریداران نقرهای
برندهای مد معمولاً تمرکز خود را بر جوانان میگذارند، اما در سال ۲۰۲۵ ممکن است متکیبودن به این گروه، بهتنهایی نتواند افزایش فروش را به همراه داشته باشد.نسل نقرهای، یعنی افراد بالای ۵۰ سال، جمعیت در حال رشدی هستند که سهم زیادی از هزینههای جهانی را به خود اختصاص دادهاند. برندهایی که بتوانند به این خریداران که تا پیش از این، نادیده گرفته شدهاند، توجه کنند و جذابیت بین نسلی ایجاد کنند، میتوانند رشد بیشتری را تجربه کنند. ۷۲٪ از ثروت کل جمعیت آمریکا متعلق به افراد بالای ۵۵ سال است.
۵. تغییر در اولویتها
با فشارهای اقتصادی و افزایش قیمتها، خریداران مد به سمت صرفهجویی پیش رفتهاند و این روند حتی با بهبود وضعیت برخی اقتصادها همچنان ادامه خواهد داشت. این تغییر در رفتار مصرفکنندگان باعث رشد بخشهایی شده که ارزش بیشتری برای پول ارائه میدهند، مانند فروش کالاهای دست دوم، تخفیفهای ویژه و محصولات مشابه ارزانتر. برای جذب بیشتر مشتریان، برندها باید ارزش واقعی خود را ثابت کنند و نشان دهند که هزینه کردن برایشان به صرفه است. ۷۰٪ از مصرفکنندگان قصد دارند در ۱۲ ماه آینده همچنان از فروشگاههای تخفیفی و خردهفروشان با قیمت پایین خرید کنند، حتی اگر بودجه بیشتری برای خرید داشته باشند.
بازارهای آسیایی، مقصد جدید برندهای پوشاک
برندهای پوشاک به دنبال گسترش تولیدیهای خود در بازارهای آسیایی هستند. در ابتدا، برندها برای کاهش وابستگی خود به چین، به ویتنام روی آوردند و صادرات پوشاک از این کشور بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، ۳۵ درصد افزایش یافت. اکنون، کشورهای آسیایی دیگری مانند هند و بنگلادش نیز به مراکز مهم تولید پوشاک، تبدیل شدهاند. واردات پوشاک از این کشورها در ایالات متحده بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به ترتیب ۳ درصد و ۲ درصد افزایش یافته است.
اما نباید از هند غافل شد چرا که قرار است نقش پررنگتری را نسبت به گذشته ایفا کند. اگرچه چالشهای مختلفی در توانایی تولیدی این کشور وجود دارد (هند در سال ۲۰۲۳ بیشترین درصد محصولات با استانداردهای کیفیت پایین را داشت)، اما این مشکلات به تدریج در حال کاهش است. دولت هند حدود ۲.۵ میلیارد دلار در مجموعههای تولید و اصلاحات کیفیت سرمایهگذاری کرده و سرمایهگذاری خارجی آن از سال ۲۰۱۹، ۳ برابر شده است. نکته مهم بعدی این است که احتمالا بنگلادش به دلیل اختلالات سیاسی و اقلیمی اخیر، ۴۰ درصد از سفارشات خود را به بازارهای دیگر منتقل میکند.
فلج انتخابی و تأثیر منفی آن بر تجربه مشتری
باید بدانیم تنوع بسیار بالا همیشه نکته مثبتی نیست و حجم زیاد انتخابها به برندهای پوشاک آسیب میزند و باعث کاهش فروش میشود، زیرا مشتریان بیشتر سبد خرید خود را رها میکنند. ۷۴٪ از مشتریان در این نظرسنجی گفتهاند که به دلیل گزینههای متنوع زیاد، خرید آنلاین خود را رها کردهاند.
برای مقابله با این مشکل، برخی خردهفروشان تعداد گزینههای خود را کاهش دادهاند تا پیشنهادات مرتبطتری ارائه دهند و از فلج انتخابی جلوگیری کنند. به عنوان مثال، Asos اعلام کرده است که برندهای کمتر اما مرتبطتری را به مشتریان عرضه خواهد کرد. Asos در سه ماهه اول ۲۰۲۴ موجودی خود را ۳۰ درصد کاهش داده و اعلام کرده که تا پایان سال ۲۰۲۴، موجودی خود را ۱۶ درصد دیگر کاهش دهد.
همچنین سرچ، هنوز هم اصلیترین روش برای پیداکردن محصولات آنلاین است. ۶۹٪ از مشتریان اعلام کردهاند که هنگام خرید آنلاین مستقیماً به نوار جستجوی یک خردهفروش میروند. با این حال، ۸۰٪ از آنها از تجربه جستجو ناراضی هستند و در نتیجه، سایت را ترک میکنند. ۴۱٪ از مشتریان به نتایج نامربوط به عنوان مانع اصلی خرید اشاره کردهاند.
برندهای پوشاک در حال تلاش برای حل این چالشها با استفاده از هوش مصنوعی تولیدکننده هستند. اگرچه این تلاشها مفید بوده، اما هنوز در حال توسعه است. برای مثال، Revolve گزارش داده است که تجربههای آنها با جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد موجب افزایش چشمگیر تعامل مشتریان شده است.
بهبود وضعیت اقتصادی خریداران، منجر به افزایش بودجه تعیینشده آنها برای پوشاک نمیشود
خریداران حتی با بهبود وضعیت اقتصادی خود، تمایلی به افزایش بودجه اختصاص داده شده برای فشن ندارند. بیش از ۸۰ درصد از خریداران قصد دارند در سال ۲۰۲۵ همان مقدار یا کمتر برای پوشاک، کفش و اکسسوری هزینه کنند. عوامل مختلفی در این روند نقش دارند، از جمله تأثیر ماندگار تورم که باعث میشود مشتریان زمان بیشتری برای همراهشدن با قیمتهای بالاتر نیاز داشته باشند. با این حال، این تنها عامل تأثیرگذار نیست. حتی مشتریانی که قدرت خریدشان افزایش یافته، فعالیتهای دیگر مثل سفر رفتن را به خرید پوشاک ترجیح میدهند. در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴، پرخرجترین دستهبندی برای مشتریان آمریکایی و اروپایی، غذا خوردن در رستوران بود، و پس از آن، سفر و خرید مواد غذایی قرار داشت و خبری از پوشاک نبود.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که رفتارهای ارزشمحور در بین خریداران همچنان پابرجاست. زمانی که از مصرفکنندگان پرسیده شد در صورت افزایش درآمد مازاد خود، در چه دستهبندیهایی (مانند مواد غذایی، پوشاک، فعالیتهای تفریحی) هزینه می کنند، بیش از ۷۰ درصد اعلام کردند که همچنان در خرید پوشاک صرفهجویی خواهند کرد.
«ارزش» برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. برای برخی، این مفهوم به معنای خرید اجناس دستدوم یا استفاده از تخفیفهاست، در حالی که برای دیگران میتواند به خرید کمتر اما باکیفیتتر اشاره داشته باشد.