پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ۱.۴ تریلیون دلار ارزش بازار و شاخص اعتماد مصرف‌کننده فرو ریخت

کیمیا منصوری کیمیا منصوری
21 شهریور 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ۱.۴ تریلیون دلار ارزش بازار و شاخص اعتماد مصرف‌کننده فرو ریخت
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باعث سقوط بازارهای سهام و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شد. بورس نیویورک و نزدک به مدت چند روز بسته شدند و بازار سهام با کاهش شدید ارزش مواجه شد. صنایع مختلف، از جمله بیمه، سفر و توریسم، به شدت آسیب دیدند. با این حال، اقتصاد ایالات متحده به سرعت بهبود یافت و شاخص‌های اصلی بازار به سطوح پیش از حملات بازگشتند.

به گزارش دی‌ام برد به نقل از investopedia، زمانی که برج‌های تجارت جهانی نیویورک در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مورد حمله تروریستی قرار گرفت، جامعه کسب‌وکار به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بازارهای سهام بلافاصله سقوط کردند و تقریباً بسیاری از بخش‌های اقتصادی آسیب دید.

با این حال، به طور معجزهآسایی بازارها و فضای کسب‌وکار به طور کلی در زمان نسبتاً کوتاهی دوباره سرپا شدند. تا پایان سال، تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده، که ارزش کل کالاها و خدمات است، نسبت به سال قبل حدود ۱٪ افزایش یافت و به بیش از ۱۰ تریلیون دلار رسید که نشان می‌دهد اقتصاد به طور بحرانی تحت تأثیر حملات ۱۱ سپتامبر قرار نگرفته است. بر اساس داده‌های اداره تحلیل اقتصادی (BEA)، GDP  در سه‌ماهه چهارم سال 2001، 2.7٪ افزایش یافت.

 

شمار آتش‌نشانان جان‌باخته از عوارض ناشی از حملات ۱۱ سپتامبر از ...

واکنش بازار

با پیش‌بینی هرج‌ومرج بازار، فروش‌های وحشت‌زده، و از دست رفتن ارزش بورس نیویورک (NYSE)  و NASDAQ از ۱۱ سپتامبر تا ۱۷ سپتامبر بسته بودند که طولانی‌ترین تعطیلی از سال ۱۹۳۳ بود. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های تجاری، کارگزاری و دیگر موسسات مالی در مرکز تجارت جهانی دفاتر داشتند و پس از از دست رفتن زندگی و فروپاشی دو برج، قادر به فعالیت نبودند.

در اولین روز معاملات بورس نیویورک (NYSE) پس از ۱۱ سپتامبر، بازار ۶۸۴ امتیاز کاهش یافت که معادل ۷.۱٪ افت بود و در آن زمان رکورد بزرگ‌ترین زیان یک روزه در تاریخ بورس را ثبت کرد (واکنش بازار در طول بحران جهانی کرونا ویروس از این میزان بیشتر شد). در پایان معاملات همان جمعه، که پایان هفته‌ای بود که بزرگ‌ترین زیان‌ها را در تاریخ NYSE به همراه داشت، داو جونز نزدیک به ۱,۳۷۰ امتیاز کاهش یافت که معادل ۱۴٪ کاهش بود. شاخص استاندارد  اند پورز (S&P) ۱۱.۶٪ افت داشت. در این پنج روز معاملاتی، حدود ۱.۴ تریلیون دلار ارزش بازار از بین رفت.

تأثیرات بر بخش‌های مختلف

صنعت بیمه:

صنعت بیمه با ادعاهای مرتبط با ۱۱ سپتامبر به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار روبرو شد، اگرچه اکثر شرکت‌ها ذخایر نقدی کافی برای پوشش این تعهدات را داشتند. به دنبال پیامدهای حملات ۱۱ سپتامبر بر صنعت بیمه، قانون بیمه خطر تروریسم برای تقسیم خسارت‌ها بین دولت فدرال و صنعت بیمه تصویب شد. این قانون به شرکت‌های بیمه امکان داد که مجدداً بیمه تروریسم را به عنوان بخشی از پوشش خود شامل کنند.

سفر و توریسم:

افت شدیدی در سفرهای هوایی، توریسم، هتلداری، سرگرمی و خدمات مالی رخ داد. خطوط هوایی آمریکایی و یونایتد ایرلاینز، که هواپیماهایشان در حملات تروریستی ربوده شده بود، بیشترین آسیب را دیدند. و قیمت‌های نفت و گاز نیز به دلیل نگرانی از محدود شدن واردات نفت از خاورمیانه افزایش یافت.

کسب‌وکارهای کوچک و اعتماد مصرف‌کننده:

بخش کسب‌وکارهای کوچک به ویژه در نزدیکی مرکز تجارت جهانی در منهتن آسیب‌های جدی دید. تقریباً ۱۸,۰۰۰ کسب‌وکار کوچک تعطیل یا نابود شدند. شاخص اعتماد مصرف‌کننده و شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان به سطوحی کاهش یافت که از سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۳ دیده نشده بود.

اقتصاد ایالات متحده به خاطر قدرت و تاب‌آوری‌اش شناخته شده است و در مدت کوتاهی، داو جونز، نزدک و S&P به سطوح قیمتی پیش از ۱۱ سپتامبر بازگشتند. اگرچه مشکلات اقتصادی جدی در سال‌های پس از ۱۱ سپتامبر به وجود آمد، حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به آن اندازه که انتظار می‌رفت تأثیرگذار نبود.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
کیمیا منصوری
کیمیا منصوری
نظرات

پلاتین