پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

وقتی نوبت به بازاریابی اجتماعی می‌رسد: پرچم‌های نمادین هشدار خطرات ناشی از آفتاب در سواحل آلمان

الهه صالحی الهه صالحی
30 مرداد 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وقتی نوبت به بازاریابی اجتماعی می‌رسد: پرچم‌های نمادین هشدار خطرات ناشی از آفتاب در سواحل آلمان
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سازمان کمک به سرطان آلمان در یک اقدام بازاریابی اجتماعی اخیرا در ساحل‌های این کشور پرچم‌هایی را نصب کرده است تا به مردم درباره خطرات ناشی از آفتاب سوختگی هشدار دهد.

همیشه نتیجه بازاریابی نیاز نیست به منفعت مالی برسد. گاهی وجود یک هدف اجتماعی و دنبال کردن یک خیر جمعی در بازاریابی می‌تواند بسیار بیشتر به نفع جامعه باشد. این خلاصه بازاریابی اجتماعی است. شاخه‌ای از بازاریابی که برای توسعه فعالیت‌هایی با هدف تغییر یا حفظ رفتار افراد به نفع افراد و جامعه کار می‌کند.

در همین رابطه اخیرا آلمان اقدام جالبی را برای هشدار دادن به مردم نسبت به خطرات ناشی از تابش مستقیم آفتاب انجام داده است.

در واقع فرا رسیدن فصل تابستان برای بسیاری از مردم دنیا، فصل آب تنی کردن و آفتاب گرفتن در ساحل دریاست؛ واقعیت این است که دریا در یک روز آفتابی همانقدر که زیبا است می‌تواند خطرناک هم باشد؛ اما در برخی از کشورهای دنیا نشانه‌هایی برای مسافران در ساحل نصب شده است تا خطرات ممکن را به مسافران هشدار بدهد.

این نشانه‌ها و پرچم‌ها به طور معمول خطرات دریا را به مسافران هشدار می‌دهند. به طور مثال: پرچم سبز نشان دهنده خطر کم است، رنگ زرد خطر متوسط و پرچم قرمز به معنای خطر زیاد است و هرجا نصب شده باشد، شناگران را از ورود به آب منع می‌کند.

اما نکته اینجاست که علاوه بر دریا، یک عامل دیگر یعنی آسیب تابش مستقیم نور خورشید نیز ساحل‌نشینان را تهدید می‌کند. در همین رابطه سازمان کمک به سرطان آلمان اخیرا دست به یک ابتکار جالب زده است تا درباره نور خورشید نیز به افراد هشدار دهد.

وقتی نوبت به بازاریابی اجتماعی می‌رسد: پرچم‌های نمادین هشدار خطرات ناشی از آفتاب در سواحل آلمان 1

بوسه مرگ آفتاب

در آلمان، سالانه حدود ۴۰۰ نفر در حوادث غرق شدگی جان خود را از دست می‌دهند اما نکته تلخ‌تر این است که ملانوم‌های ناشی از آفتاب هشت برابر بیشتر افراد را می‌کشند. به همین دلیل است که سازمان کمک به سرطان آلمان این مسئولیت را برعهده خود دیده است که به طور کامل خطرات احتمالی ناشی از آفتاب گرفتن را به افراد اطلاع بدهد.

این سازمان غیرانتفاعی با هدف اینکه نگرانی خود را در مورد سرطان پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اعلام کند و در نهایت Heimat برلین با همکاری پنج مجموعه دیگر، تلاش کردند که اولین پرچم هشدار خورشید را در ساحل نصب کنند. این پرچم که در Timmendorfer Strand به عنوان یک پروژه آزمایشی و بخشی از کمپین سازمان “Watch Out at the Beach” راه اندازی شد، برای ایجاد آگاهی در مورد خطر خوابیدن در زیر نور خورشید طراحی شده است.

این پرچم که در یک پالت رنگی تیره طراحی شده است، با طراحی چشم‌نواز خود تلاش می‌کند تا به بازدیدکنندگان ساحل خطر آفتاب سوختگی را یاداوری کند. این طراحی با الهام از کانسپت «ملانوم» که کلمه‌ای از یونان باستان به معنای سیاه است، پرچمی مشکی رنگ را طراحی کرده است که یک دایره سیاه در وسط و هاله‌ای رنگی در اطراف خود دارد. البته این رنگ‌ها به صورت تصادفی انتخاب نشده‌اند. در واقع، آنها نشان دهنده کد رنگ سازمان جهانی بهداشت در مورد شاخص UV و  اندازه گیری استاندارد بین المللی قدرت تابش اشعه ماوراء بنفش آفتاب سوختگی هستند.

نمایش میزان خطر

علاوه بر طراحی، هنگامی که پرچم برافراشته می‌شود، شاخص UV که روی میله پرچم اطلاعاتی را در مورد میزان ایمن یا ناامن بودن وضعیت به شناگران ارائه می دهد. مقیاسی که روی این شاخص نشان داده شده است، که شبیه به چراغ راهنمایی کار می‌کند، به افراد اجازه می دهد تا تشخیص دهند که برای محافظت از خود چه کاری باید انجام دهند.

وقتی نوبت به بازاریابی اجتماعی می‌رسد: پرچم‌های نمادین هشدار خطرات ناشی از آفتاب در سواحل آلمان 2

به طور مثال مقادیر این شاخص از منفی ۱ شروع می‌شود که حالت بی‌خطر است و تا ۱۱ ادامه پیدا می‌کند که در این حالت به شناگران هشدار داده می‌شود که باید برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، لباس مناسب بپوشند و از کرم ضد آفتاب و عینک استفاده کنند یا در سایه بمانند. یک کد  QR  هم در بالای نمودار چاپ شده است که افراد را به یک سایت هدایت می‌کند و افراد می‌توانند اطلاعات بیشتری در رابطه با این پروژه، خطرات UV و نحوه محافظت از خود در برابر آن به دست بیاورند.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک